-
مقاله
1 - قاعده توسل به زور در روابط بینالمللسیاست پژوهی ایرانی (سپهر سیاست سابق) , شماره 5 , سال 10 , زمستان 1402هدف پژوهش حاضر بررسی قاعده توسل به زور از دیدگاه روابط بینالملل است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که توسل به زور توسط هر کشوری بر علیه کشور دیگر، از منظر اسناد بینالمللی ازجمله منشور سازمان ملل محکوم است. هیچ کشوری مجاز به استفاده از زور در روابط بین چکیده کاملهدف پژوهش حاضر بررسی قاعده توسل به زور از دیدگاه روابط بینالملل است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج نشان داد که توسل به زور توسط هر کشوری بر علیه کشور دیگر، از منظر اسناد بینالمللی ازجمله منشور سازمان ملل محکوم است. هیچ کشوری مجاز به استفاده از زور در روابط بینالمللی نیست. یک کشور زمانی میتواند از زور استفاده نماید که مورد تجاوز واقع شده باشد و در مقام دفاع از خود متوسل به زور شود. مداخله بشردوستانه و توسل به زور تنها در صورتی میتواند مجاز تلقی شود که شورای امنیت سازمان ملل متحد نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشر را تشخیص دهد و آن را مغایر با صلح و امنیت بینالمللی بداند که آن را به طور جدی تهدید میکند. توسل به زوری که شامل تهدید به زور و یا استفاده از زور بدون مجوز رسمی شورای امنیت باشد، نقض صریح منشور سازمان ملل محسوب میگردد. اصل توسل به زور در روابط بینالملل در صورت نقض حاکمیت یا حقوق بشر توسط یکی از اعضای سازمان ملل باید با حساسیت خاصی توسط سازمان ملل بکار گرفته شود، تا موجب نقض حاکمیت و توسل یکجانبه استفاده از قدرت توسط کشورهای قویتر تلقی نشود. پرونده مقاله -
مقاله
2 - بررسی افراط گرایی دینی در افغانستان و سوریه در چارچوب حقوق بین الملل و راهبرد سیاست خارجی روسیهتحقیقات حقوقی بین المللی , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1401یکی از چالشهای نظام بین الملل(سازمانها و هنجارهای بین المللی و نیز کشورها) در منطقه خاورمیانه و به طور مشخص در افغانستان و سوریه گسترش افراطگرایی( دینی و قومی و ...) است. هر چند این موضوع را از ابعاد مختلفی میتوان مورد بررسی قرار داد اما هدف این پژوهش بررسی این مسال چکیده کاملیکی از چالشهای نظام بین الملل(سازمانها و هنجارهای بین المللی و نیز کشورها) در منطقه خاورمیانه و به طور مشخص در افغانستان و سوریه گسترش افراطگرایی( دینی و قومی و ...) است. هر چند این موضوع را از ابعاد مختلفی میتوان مورد بررسی قرار داد اما هدف این پژوهش بررسی این مساله در افغانستان و سوریه در چارچوب حقوق بین الملل و راهبرد سیاست خارجی روسیه است. سوال اصلی مقاله این است که موضوع گروههای افراط گرای دینی و اقدامات آنها و نیز نوع برخورد با آنها(دولتها و نهادهای فراملی) در حقوق بین الملل و از طرفی سیاست خارجی خاورمیانهای روسیه چگونه نگریسته شده است؟ روش انجام این پژوهش کیفی است. روش جمع آوری دادهها نیز کتابخانهای بوده و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش توصیفی تبیینی بهره گرفته شده است. نتایج مقاله نشان می دهد که خطر اصلی افراطگرایی دینی از نظر حقوق بین الملل نقض حقوق بشر، صلح و امنیت بینالمللی، تروریسم و آزادی مذهبی در چارچوب گفتمان لیبرالیسم است. از طرف دیگر هر چند روسها در مسایلی چون مبارزه با تروریسم، روند صلح، منع تکثیر جنگ افزارهای کشتار جمعی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته با کشورهای غربی منافع یکسانی دارند، با این حال در مسایلی مثل تغییر نظام های سیاسی، تغییر سیستمهای نظامی و گسترش لیبرالیسم غربی در کشورهای منطقه با بهانه مبارزه با افراط گرایی، از نگرانیهای مهمی برخوردار هستند. پرونده مقاله -
مقاله
3 - مصونیت اموال دولتها در حقوق بین الملل: با نگاهی به توقیف نفت صادراتی ایران توسط آمریکاتحقیقات حقوقی بین المللی , شماره 1 , سال 15 , بهار 1401زمینه و هدف: سالهاست که ایران تحت تحریمهای یکجانبه آمریکا قرار داشته و هر روز دامنه این اقدامات رو به افزایش است. از توقیف اموال و داراییهای ایران تا تهدید به توقیف نفتکشهای ایران نشان از این تنشهای رو به افزایش دارد. در این خصوص، بررسی اقدامات آمریکا در اعمال تحری چکیده کاملزمینه و هدف: سالهاست که ایران تحت تحریمهای یکجانبه آمریکا قرار داشته و هر روز دامنه این اقدامات رو به افزایش است. از توقیف اموال و داراییهای ایران تا تهدید به توقیف نفتکشهای ایران نشان از این تنشهای رو به افزایش دارد. در این خصوص، بررسی اقدامات آمریکا در اعمال تحریم و توقیف نفتکشهای ایران از منظر حقوق بینالملل هدف اصلی این پژوهش میباشد.روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات، به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات بهدستآمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است.یافتهها و نتایج: قاعده مصونیت قضایی دولت در پی تحولات نظام حقوق بینالملل، استثنائاتی را پذیرفته است، از جمله استثنای اعمال تصدیگری و پذیرش دکترین مصونیت محدود. در خصوص اعمال تحریمهای یکجانبه نص صریحی در قانون منشور ملل متحد مبنی بر توافق دولتها در اعمال فشار از طریق تحریم در زمینههای مختلف وجود ندارد و لذا، این اقدامات آمریکا دارای قانونیت نیست. پیرامون اقدام آمریکا در توقیف نفت صادراتی ایران نیز باید گفت که این اقدام از منظر اصل برابری دولتها، از منظر مقررات بینالمللی حقوق دریاها و از منظر اصل مصونیت اموال دولتها از توقیف توسط محاکم داخلی فاقد قانونیت و مشروعیت میباشد. پرونده مقاله -
مقاله
4 - مسئولیت بین المللی دولتها و سازمانهای غیردولتی؛ مبانی فقهی و چالش های سیاسیمطالعات میان رشته ای فقه , مقالات زودآیندحفظ هنجارها و قواعد حقوق بین الملل و تضمین تعهدات کنشگران بین المللی، مستلزم پیش بینی نظام مسئولیت بین المللی برای آنهاست. در این پژوهش، به شیوه توصیفی _ تحلیلی و با استناد به داده های کتابخانه ای، مبانی فقهی و چالش های سیاسیِ پیش روی مسئولیت بین المللی دولت ها و سازمان چکیده کاملحفظ هنجارها و قواعد حقوق بین الملل و تضمین تعهدات کنشگران بین المللی، مستلزم پیش بینی نظام مسئولیت بین المللی برای آنهاست. در این پژوهش، به شیوه توصیفی _ تحلیلی و با استناد به داده های کتابخانه ای، مبانی فقهی و چالش های سیاسیِ پیش روی مسئولیت بین المللی دولت ها و سازمان های غیردولتی، مورد مطالعه و تبیین قرار گرفته است. یافته های پژوهش موید آن است که با وجود عدم سابقه موضوع در فقه، از قواعد فقهی متعددی میتوان به مثابه مبنا درجهت توجیه مسئولیت بین المللی دولتها و سازمان های غیردولتی بهره جست که قاعده نفی عسر و حرج، قاعده حرمت اعانه بر اثم و قاعده لاضرر از مهمترین آنهاست. با وجود این، چالش های سیاسی متعددی پیش روی مسئولیت بین المللی دولتها و سازمان های غیردولتی وجود دارند. منفعت طلبی دولتها، مدخلیت آنها در ایجاد قواعد بینالمللی و همچنین تأثیر ملاحظات سیاسی در تعیین قضات محاکم بین المللی از شاخص ترین چالشهای سیاسی پیش گفته است پرونده مقاله -
مقاله
5 - نقش روابط سیاسی - اقتصادی افغانستان در دور زدن تحریمهای بینالمللی علیه ایرانعلوم سیاسی , شماره 4 , سال 19 , پاییز 1402تحریمهای بینالمللی یکی از ابزارهای اصلی در سیاست خارجی دولتها برای نفوذ و تغییر رفتار کشورهای دیگر است. ایران، به عنوان یکی از کشورهایی که به تحریمهای گسترده بینالمللی تحت فشار قرار گرفته است، در تلاش برای دور زدن این تحریمها به دنبال روشهایی جدید میباشد. این مق چکیده کاملتحریمهای بینالمللی یکی از ابزارهای اصلی در سیاست خارجی دولتها برای نفوذ و تغییر رفتار کشورهای دیگر است. ایران، به عنوان یکی از کشورهایی که به تحریمهای گسترده بینالمللی تحت فشار قرار گرفته است، در تلاش برای دور زدن این تحریمها به دنبال روشهایی جدید میباشد. این مقاله با هدف بررسی نقش روابط سیاسی-اقتصادی افغانستان در دور زدن تحریمهای بینالمللی علیه ایران انجام شده است. پرسش اصلی مقاله عبارت است از: آیا روابط اقتصادی و سیاسی افغانستان میتواند به عنوان یک مسیر جایگزین برای ایران در دور زدن تحریمها عمل کند؟ در پاسخ به پرسش مقاله این فرضیه طرح می گردد که توسعه روابط سیاسی-اقتصادی با افغانستان میتواند به ایران در کاهش وابستگی به بازارهای بینالمللی و دستیابی به منابع اقتصادی جدید کمک کند. روش تحقیق مورد استفاده در این مقاله توصیفی-تحلیلی با استفاده از مقالات و مصاحبه با کارشناسان می باشد. یافته ها نشان داد در سیاست خارجی ایران به مسائل افغانستان بیشتر توجه کرده و از شدت امنیتی کردن این کشور کاسته گردد. همچنین از ایران به عنوان پلی برای صادرات و واردات افغانستان به دلیل دسترسی نداشتن افغانستان به دریای عرب و به عنوان کریدور ترانزیتی با تجارت جهانی می توان بهره برد. پرونده مقاله -
مقاله
6 - ارتباط و تعامل ممنوعیت توسل بهزور با سایر اصول بنیادین حقوق بینالمللتحقیقات سیاسی و بین المللی , شماره 59 , سال 16 , تابستان 1403اصل ممنوعیت توسل بهزور در روابط بینالمللی، در تعیین میزان کارایی قضایی بینالمللی در فیصله اختلافات و تثبیت موقعیت قانون تأثیرگذار بوده است زیرا اصل عدم توسل بهزور یکی از اصول مسلم منشور بوده و جز در موارد استثنایی بهکلی مردود است و از قو چکیده کامل
اصل ممنوعیت توسل بهزور در روابط بینالمللی، در تعیین میزان کارایی قضایی بینالمللی در فیصله اختلافات و تثبیت موقعیت قانون تأثیرگذار بوده است زیرا اصل عدم توسل بهزور یکی از اصول مسلم منشور بوده و جز در موارد استثنایی بهکلی مردود است و از قواعد آمره به شمار میآید. نوشتار حاضر باهدف ارتباط و تعامل ممنوعیت توسل بهزور با سایر اصول بنیادین حقوق بینالملل به روش کتابخانهای به نگارش درآمده است. یافتهها حاکی از آن است که؛ بنابراین توسل بهزوری که شامل تهدید بهزور و یا استفاده از زور بدون مجوز رسمی شورای امنیت باشد، نقص صریح منشور سازمان ملل محسوب میگردد. ماده 51 منشور سازمان ملل متحد که توسل به قوای قهریه و اقدام زورگرایانه یکجانبه را در اعمال حق دفاع مشروع خواه بهصورت فردی و یا دستهجمعی در مقابل حمله مسلحانه مجاز دانسته است. بنابراین اصل توسل بهزور در روابط بینالملل در صورت نقض حاکمیت یا حقوق بشر توسط یکی از اعضای سازمان ملل را باید با حساسیت خاصی توسط سازمان ملل بکار گرفته شود تا موجب نقض حاکمیت و توسل یکجانبه استفاده از قدرت توسط کشورهای قویتر تلقی نشود.
پرونده مقاله -
مقاله
7 - روند نمایان شدن کاستی های ابعاد حقوقی کنوانسیون منع سلاح های بیولوژیک(2011 تا 2023)تحقیقات سیاسی و بین المللی , شماره 58 , سال 16 , بهار 1403در دو قرن اخیر موضوع تهدید سلاحهای بیولوژیک اهمیت فراوانی پیدا کرده است. کنوانسیون ۱۹۷۲ سلاحهای بیولوژیک که نتیجه استمرار و تکمیل مفاد پروتکل ۱۹۲۵ ژنو در مورد منع کاربرد گازهای خفه کننده و سمی و روشهای جنگ بیولوژیک است، نخستین فرایند خلع سلاح چکیده کامل
در دو قرن اخیر موضوع تهدید سلاحهای بیولوژیک اهمیت فراوانی پیدا کرده است. کنوانسیون ۱۹۷۲ سلاحهای بیولوژیک که نتیجه استمرار و تکمیل مفاد پروتکل ۱۹۲۵ ژنو در مورد منع کاربرد گازهای خفه کننده و سمی و روشهای جنگ بیولوژیک است، نخستین فرایند خلع سلاح بین المللی نامحدود را عینیت بخشید. اما این کنوانسیون تا به امروز میزان قابل توجهی از قدرت اعمال خود را از دست داده و کشورها و حتی برخی از نیروهای غیر دولتی استفاده بی رویه¬ای از سلاح¬های بیولوژیک که نقض آشکار این تعهد و قرارداد بینالمللی است، داشته¬اند. این پژوهش به روش تحلیلی-توصیفی در صدد با هدف بررسی کاستی¬های کنوانسیون یاد شده انجام گرفته و اطلاعات لازم را از کتب، مقالات جمع-آوری کرده است. لذا سوال بدینگونه مطرح می¬شود که، مهم¬ترین کاستی¬های حقوقی کنوانسیون منع سلاح¬های بیولوژیکی چیست؟ فرضیه کار که با بررسی بیوتروریسم نوین انجام شده بیان می¬دارد که، مهم¬ترین کاستی این کنوانسیون عدم راست آزمایی، عدم قدرت مقابله با قدرتهای جهانی نظیر آمریکا، تعریف سیاسی تروریسم و ترور بیولوژیکی، عدم قدرت الزام آور، و کهنه بودن اساسنامه آن می¬باشد.
پرونده مقاله