-
مقاله
1 - ارائه مدل مناسب سیاستگذاری اخلاقی در سازمانهای ورزشی ایرانخط مشیگذاری عمومی در مدیریت , شماره 39 , سال 11 , پاییز 1399ر زمینه: با توجه گسترش ورزش درجوامع و بروز چالشهای اخلاقی، اهمیت اخلاق در ورزش را نمایان میسازد لذا نیازمند سیاستگذاری مناسبی هستیم تا جامعه ورزشی هرچه بیشتر در حرکت به سمت اخلاق ورزشی موفق باشد. هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی مناسب برای سیاستگذاری اخلاقی در سازمان چکیده کاملر زمینه: با توجه گسترش ورزش درجوامع و بروز چالشهای اخلاقی، اهمیت اخلاق در ورزش را نمایان میسازد لذا نیازمند سیاستگذاری مناسبی هستیم تا جامعه ورزشی هرچه بیشتر در حرکت به سمت اخلاق ورزشی موفق باشد. هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی مناسب برای سیاستگذاری اخلاقی در سازمانهای ورزشی ایران است. روش تحقیق: در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و با جمع آوری داده 19نفر از مدیران و اساتید خبره ورزشی مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام پذیرفته. اطلاعات بدست آمده از طریق مصاحبه گردآوری شده وسپس با استفاده از نرم افزار Maxqda کد گذاری انجام گرفته و با روش تحلیل مضمون سعی به ارئه مدل شده ودر نهایت با استفاده از پرسشنامه با نمونه احتمالونده 385 نفری با استفاده ازدو نرم افزار spssو SmartPLS مدل مورد آزمون قرار گرفته. یافتهها: مدل ارئه شده متشکل از دو تم اصلی تحت عنوان تم محتوایی سیاستگذاری اخلاقی در ورزش با 4 دسته مقوله در 13 دسته مفهومی و تم شکل فعالیتهای سیاستگذاری اخلاقی در ورزش با 5 دسته مقوله در11 دسته مفهومی شکل گرفته در بخش آزمون مدل مقادیر2R معناداربوده و ارتباط آنهامورد تاییدقرارگرفته شده است و نیز برازش مدل کلی821841090357/0 شده است که نشان ازبرازش کلی قوی مدل پژوهش دارد. نتیجه: نتایج این پژوهش بینشی را به سیاستگذاران و مدیران در عرصه ورزش میدهد تا با استفاده از الگوی ارئه شده، به اعتلای هرچه بیشتر اخلاق ورزشی سبب شوند زمینه: با توجه گسترش ورزش درجوامع و بروز چالشهای اخلاقی، اهمیت اخلاق در ورزش را نمایان میسازد لذا نیازمند سیاستگذاری مناسبی هستیم تا جامعه ورزشی هرچه بیشتر در حرکت به سمت اخلاق ورزشی موفق باشد. هدف: هدف این پژوهش ارائه مدلی مناسب برای سیاستگذاری اخلاقی در سازمانهای ورزشی ایران است. روش تحقیق: در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و با جمع آوری داده 19نفر از مدیران و اساتید خبره ورزشی مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام پذیرفته. اطلاعات بدست آمده از طریق مصاحبه گردآوری شده وسپس با استفاده از نرم افزار Maxqda کد گذاری انجام گرفته و با روش تحلیل مضمون سعی به ارئه مدل شده ودر نهایت با استفاده از پرسشنامه با نمونه احتمالونده 385 نفری با استفاده ازدو نرم افزار spssو SmartPLS مدل مورد آزمون قرار گرفته. یافتهها: مدل ارئه شده متشکل از دو تم اصلی تحت عنوان تم محتوایی سیاستگذاری اخلاقی در ورزش با 4 دسته مقوله در 13 دسته مفهومی و تم شکل فعالیتهای سیاستگذاری اخلاقی در ورزش با 5 دسته مقوله در11 دسته مفهومی شکل گرفته در بخش آزمون مدل مقادیر2R معناداربوده و ارتباط آنهامورد تاییدقرارگرفته شده است و نیز برازش مدل کلی821841090357/0 شده است که نشان ازبرازش کلی قوی مدل پژوهش دارد. نتیجه: نتایج این پژوهش بینشی را به سیاستگذاران و مدیران در عرصه ورزش میدهد تا با استفاده از الگوی ارئه شده، به اعتلای هرچه بیشتر اخلاق ورزشی سبب شوند پرونده مقاله -
مقاله
2 - خطمشی گذاری استراتژیک در برونسپاری فناوری اطلاعات (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)خط مشیگذاری عمومی در مدیریت , شماره 1 , سال 13 , بهار 1401هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی مولفههای خطمشی گذاری استراتژیک برون سپاری فناوری اطلاعات میباشد.روش تحقیق:روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی -کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری دادهها و یا ما چکیده کاملهدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبهبندی مولفههای خطمشی گذاری استراتژیک برون سپاری فناوری اطلاعات میباشد.روش تحقیق:روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی -کاربردی برحسب نوع داده، آمیخته (کیفی-کمی) از نوع اکتشافی؛ برحسب زمان گردآوری داده، مقطعی و برحسب روش گرداوری دادهها و یا ماهیت و روش پژوهش، پیمایشی میباشد. جامعه آماری بخش کیفی پژوهش شامل اساتید، مدیران و کارشناسان ارشد حوزه فناوری اطلاعات و همچنین اساتید، مدیران و کارشناسان ارشد حوزه سرمایه گذاری و توسعه دانشگاه آزاد اسلامی میباشد. برای تعیین نمونههای این پژوهش و تعیین این گروه از خبرگان از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند به تعداد 16نفر استفاده شده است. برای گردآوری دادهها از ابزارهای مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. روش تحلیل دادهها تکنیک دلفی فازی مبتنی بر روش تحلیل تم میباشد.یافتهها و نتیجه گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان داده که خطمشی گذاری استراتژیک دارای سه مولفه تجزیه و تحلیل و تدوین خطمشی، اجرای خطمشی گذاری استراتژیک و ارزیابی خطمشی استراتژیک میباشد و همچنین برونسپاری فناوری اطلاعات نیز دارای هفت مولفه عملکرد سیستم فناوری اطلاعات، ارائه خدمات پشتیبانی سیستم، فناوری اطلاعات سبز، شکاف کاربردی فناوری اطلاعات، اهمیت استراتژیک، ویژگیهای سازمان و پروژه و ویژگیهای تامین کنندگان پروژه میباشد. پرونده مقاله -
مقاله
3 - The Effect of Brand Identity on Brand Performance and Employees, Job Satisfaction with the Intermediating Role of Organizational ConfidenceJournal of System Management , شماره 4 , سال 5 , تابستان 2019The purpose of this study was to do an empirical study on the service sector to investigate the effect of brand identity on brand performance and employees’ job satisfaction with the intermediating role of organizational confidence, using Buil et al. (2015) model. چکیده کاملThe purpose of this study was to do an empirical study on the service sector to investigate the effect of brand identity on brand performance and employees’ job satisfaction with the intermediating role of organizational confidence, using Buil et al. (2015) model. In this model, the effect of brand identity on brand performance and employees’ job satisfaction is investigated both directly and indirectly through the organizational confidence. A sample of 273 individuals was selected randomly from employees of Pasargad bank branches in Tehran. The data collection instrument was a standard questionnaire with 26 questions whose validity and reliability were confirmed; it was distributed among the statistical population. Data were analyzed using descriptive statistics and inferential statistics. At the level of descriptive statistics, indices such as frequency and frequency percentage were used. The correlation methods, structural equation modeling, and path analysis were used on the level of inferential statistics; LISREL and SPSS software were used for this purpose. The results of the analysis showed the direct and positive impact of brand identity on brand performance, organizational confidence, and job satisfaction. In general, the ability of Pasargad Bank to improve the brand performance, increase the organizational confidence and satisfy its employees, is directly and indirectly related to the brand identity (p <0.05). پرونده مقاله -
مقاله
4 - طراحی و تبیین مدل فرایندی ارزش آفرینی منابع انسانی در شرکتهای دانش بنیانمدیریت صنعتی , شماره 4 , سال 15 , پاییز 2020این پژوهش با هدف طراحی مدل فرایندی ارزش آفرینی منابع انسانی در شرکتهای دانش به انجام رسید. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی، و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل دادهها، آمیخته (کیفی-کمّی) میباشد. در فاز کیفی تحقیق و به منظور طراحی مدل بر اساس متدولوژی تئور چکیده کاملاین پژوهش با هدف طراحی مدل فرایندی ارزش آفرینی منابع انسانی در شرکتهای دانش به انجام رسید. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد، اکتشافی، و از لحاظ نحوه تجزیه و تحلیل دادهها، آمیخته (کیفی-کمّی) میباشد. در فاز کیفی تحقیق و به منظور طراحی مدل بر اساس متدولوژی تئوری داده بنیاد، گروهی از خبرگان (اساتید دانشگاهی، مدیران اجرایی، و مشاروان) در حوزه مدیریت منابع انسانی و شرکتهای دانش بنیان انتخاب شدند و مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. در این فاز، از روش نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد و این فرایند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و مجموعاً 16 مصاحبه صورت گرفت. در فاز کمّی ، مدیران شرکتهای دانش بنیان در پارکهای علم و فناوری استان های لرستان، مرکزی و همدان به عنوان جامعه در نظر گرفته شدند و از میان آنها، 175 نفر بر اساس روش نمونهبرداری طبقهای تصادفی تا تسهیم متناسب به عنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. در فاز کیفی تحقیق، بدلیل اینکه از روش تئوری داده بنیاد استفاده گردید، ابزار جمعآوری دادهها مصاحبههای غیرساختار یافته با خبرگان بود. در فاز کمّی تحقیق ، ابزار اصلی جمعآوری دادهها، پرسشنامهای محقق ساز مشتمل بر 58 گویه بود که بر اساس مدل مفهومی اولیه طراحی گردید. در فاز کمّی ، جهت انجام تجزیه و تحلیل های توصیفی و استنباطی، از نرمافزارهای SPSS، Lisrel و smartPLS استفاده شد. نتایج تحقیق منجر به طراحی مدل فرایندی ارزش آفرینی منابع انسانی در شرکتهای دانش شد و روابط فرضی مدل در یک جامعه وسیع مورد آزمون و تأیید قرار گرفتند. پرونده مقاله -
مقاله
5 - طراحی مدل چابکی منابع انسانی (مورد مطالعه: وزارت دادگستری)تعالی منابع انسانی , شماره 4 , سال 4 , پاییز 1402هدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل چابکی منابع انسانی در وزارت دادگستری است. این پژوهش از نظر فلسفه، تفسیری، رویکرد استقرایی و هدف از نوع توسعهای- کاربردی و به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به روش تحلیل مضمون است. جامعه آماری پژوهش متخصصان و مدیران وزارت دادگستری و اساتی چکیده کاملهدف از انجام این پژوهش، طراحی مدل چابکی منابع انسانی در وزارت دادگستری است. این پژوهش از نظر فلسفه، تفسیری، رویکرد استقرایی و هدف از نوع توسعهای- کاربردی و به لحاظ ماهیت داده از نوع کیفی به روش تحلیل مضمون است. جامعه آماری پژوهش متخصصان و مدیران وزارت دادگستری و اساتید حوزه مدیریت است که نمونه آماری به روش نمونهگیری هدفمند به تعداد 11 نفر انتخاب گردید و تا مرحله اشباع نظری دادهها ادامه یافت. گردآوری دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند انجام گرفت. برای حصول اطمینان از روایی و پایایی دادههای پژوهش از دو روش بازبینی توسط مشارکتکنندگان و بازبینی توسط همکاران و پایایی درون کدگذار استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش فن مضمون و با استفاده از نرمافزار MAXQDA انجام شد. نتیجتاً مدل چابکی منابع انسانی در وزارت دادگستری، متشکل از 94 مضمون پایه، 21 مضمون سازماندهنده و 6 مضمون اصلی یا فراگیر شامل مدیریت و رهبری، جو سازمانی، سیستمهای اطلاعاتی کارآمد منابع انسانی، چابکی راهبردی، چابکی رفتاری منابع انسانی و چابکی ساختاری است. لذا تلاش مدیران و سیاستگذاران وزارت دادگستری جهت پیادهسازی مقولههای شناسایی شده در این وزارتخانه و توجه به شاخصهای شناسایی شده میتواند باعث چابکی منابع انسانی در این وزارتخانه گردد. پرونده مقاله -
مقاله
6 - تبیین الگوی عدالت سازمانی بر حسب گروههای کاری در صنعت بانکداریتعالی منابع انسانی , شماره 2 , سال 4 , تابستان 1402عنوان پژوهش تبیین الگوی عدالت سازمانی با تاکید بر گروههای کاری برای صنعت بانکداری می باشد .هدف پژوهش حاضراعتباریابی الگوی عدالت سازمانی با توجه به رویکرد گروههای کاری (بررسی وضعیت موجود) ضمن شناسایی، مقایسه و رتبه بندی ابعاد و مولفه های عدالت با رویکرد گروهی می باشد. ا چکیده کاملعنوان پژوهش تبیین الگوی عدالت سازمانی با تاکید بر گروههای کاری برای صنعت بانکداری می باشد .هدف پژوهش حاضراعتباریابی الگوی عدالت سازمانی با توجه به رویکرد گروههای کاری (بررسی وضعیت موجود) ضمن شناسایی، مقایسه و رتبه بندی ابعاد و مولفه های عدالت با رویکرد گروهی می باشد. از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت دادهها، توصیفی پیمایشی است.جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در سه بانک شامل بانک دولتی، بانک نیمه دولتی و بانک خصوصی است. تعداد افراد در سه جامعه پژوهش 5076 نفر است و تعداد نمونه 360 نفر بوده و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای می باشد.نوآوری پژوهش این است که تا به حال پژوهشی به بررسی اثرات ترکیبی اجزاء مختلف عدالت آن هم با رویکرد گروهی نپرداخته است . برای پایایی نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که میزان آن 0.85 می باشد که حاکی از مقدار مناسب این شاخص برای سئوالات پرسشنامه می باشد..نتایج حاکی از این است که به صورت کلی هم مدیران و هم کارشناسان بیشتر معتقدند که در سازمان آنها عدالت اطلاعاتی و تعاملی بیشتر از دو بعد دیگر عدالت رویهای و توزیعی مورد توجه قرار میگیرد. نتایج در رابطه با مقایسه مؤلفههای عدالت سازمانی به تفکیک گروههای کاری حاکی از این است که به صورت کلی کارشناسان بیشتر معتقدند که در سازمان آنها ارتباطات سازنده و مدیران بیشتر معتقدند که رویه انجام امور بیش از سایر مؤلفههای دیگر مورد توجه قرار میگیرد. پرونده مقاله -
مقاله
7 - طراحی الگوی شایستگی راهبران آموزشی تربیتی مدارس روستائی و عشایری در مقطع ابتدایی وزارت آموزش و پرورشمدیریت توسعه و تحول , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400هدف از اجرای پژوهش، طراحی الگوی شایستگی راهبران آموزشی مدارس روستائی متناسب با وضعیت واقعی آموزش و پرورش است که با روش آمیخته انجام گرفت. این پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه ی داده بنیاد و با استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختاریاف چکیده کاملهدف از اجرای پژوهش، طراحی الگوی شایستگی راهبران آموزشی مدارس روستائی متناسب با وضعیت واقعی آموزش و پرورش است که با روش آمیخته انجام گرفت. این پژوهش کیفی و مبتنی بر نظریه ی داده بنیاد و با استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه هایی نیمه ساختاریافته با21 نفر از متخصصان انجام گرفته است. در کدگذاری باز، از مجموع مصاحبه های انجام گرفته با متخصصان این حوزه، در کل 684 کد باز یا اولیه استخراج شد. از مجموع کدهای باز، 112 مفهوم پایه استخراج شد در مرحله بعد مفاهیم پایه با توجه به وجوه مشابهت و افتراق معنایی، در 22 مقوله انسجام بخش طبقه بندی شدند. شایستگی های حرفه ای راهبران مدارس به عنوان پدیده محوری، نقطه ثقل تحلیل داده بنیاد وگرانیگاه مسئله تلقی میشود که با تشریح این پدیده محوری در پاسخ به پرسشهای پنچگانه در 22 مقوله انسجام بخش شامل:شرایط علی(نهادینه کردن جایگاه معنایی راهبری ،فهم درست در تشخیص ماهیت امکانات راهبری، تقویت دانش بافتاری/ موضوعی راهبران، انتخاب فایده- انگارانه راهبران)،پدیده محوری(دانش محتوایی، مهارت های راهبرانه، توانایی های راهبرانه،شایستگی های فردی- شخصیتی)، شرایط مداخله گر ( ارزیابی/عملکرد دائمی راهبران،انطباق ناپذیری -نهادی/دانشی، ضعف اشتراک -گذاری دانشی،معنابخشی همافزا -از شایستگی حرفه ای)، شرایط زمینه ای( سیاستگذاری مشخص در حوزه راهبری آموزشی،تقویت عدالت -توزیعی/فرهنگی، راهبر به مثابه -هادی نه بازرس)، راهبردها( ظرفیتسازی و نیازسنجی مشارکتی،توسعة -طرحهای خودراهبر ،ارتقای مهارتهای کلامی/ارتباطی)، پیامدها(راهبر به مثابه تسهیل گر، تعدیل روابط معلمان/مدارس، تحقق عدالت و توانمندسازی آموزشی،جهت دهی و اولویت بخشی به روندها توسط راهبران)مورد تحلیل قرار گرفته شده اند. پرونده مقاله -
مقاله
8 - طراحی مدل مسولیت اجتماعی و سنجش آن در سازمان تامین اجتماعیعلوم اجتماعی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1399مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از عناصر مهم وجودی سازمان شناخته شده است. به طوری که امروزه مسئولیت اجتماعی، موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سالهای اخیر بوده است. به نحوی که رعایت آن توسط سازمانها، رضایت ذینفعان را برای مشروعیت، ارتقا و بقای سازمان به همراه دارد. مق چکیده کاملمسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از عناصر مهم وجودی سازمان شناخته شده است. به طوری که امروزه مسئولیت اجتماعی، موضوع حساسیت برانگیز و رو به توجه در سالهای اخیر بوده است. به نحوی که رعایت آن توسط سازمانها، رضایت ذینفعان را برای مشروعیت، ارتقا و بقای سازمان به همراه دارد. مقاله حاضر با هدف ارزیابی مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی و پیشنهاد الگویی برای سنجش آن انجام شده است. پژوهش برحسب هدف کاربردی توسعهای و برحسب روش توصیفی و از شاخه اکتشافی است که از طریق تکنیک مضمون تم و دلفی انجام پذیرفته است. جامعه آماری تحقیق جهت ارتقاء مؤلفه های مسئولیت پذیری اجتماعی اعضای هیأت علمی دانشگاه، مدیران، کارشناسان و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی بود که برای مصاحبه 31 نفر و برای پرسشنامه 16 نفر با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی، از نوع هدفمند انتخاب شدند و در قسمت کمی برای سنجش مسئولیت پذیری اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی 382 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند که برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی (39 گویه) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها توسط متخصصان تأیید و پایایی پرسشنامه های مسئولیت اجتماعی با روش کرونباخ و به ترتیب مقدار 76/0، 84/0، 81/0، 74/0، 77/0، 82/0، 85/0 و 72/0 محاسبه شد. سنجش مدل مطلوب از روش tتک نمونه ای به کمک spss تحلیل شد که تمامی ابعاد در سطحی بالاتر از حد میانگین از نظر اجرا قرار گرفتند. براساس یافتههای تحقیق در قسمت کیفی 8 بعد اساسی شامل مسئولیت نوع دوستانه، اقتصادی، قانونی، اخلاق گرایی، عدالت اجتماعی، عدالت درمانی، تعهد کاری و صداقت و 39 شاخص میباشد. پرونده مقاله -
مقاله
9 - ارائه الگوی خطمشیگذاری توسعه منابع انسانی با تاکید بر نقشهای بازیگران و ترسیم روابط میان مولفههای الگو در دستگاههای دولتی ایرانمجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1398یکی از زمینههای موفق الگوهای خطمشیگذاری شناخت درستی از بازیگران و روابط بین آنها است. هدف این پژوهش در ابتدا معرفی الگویی برای خطمشیگذاری توسعه منابع انسانی است و در ادامه به شناخت مهمترین بازیگران موثر و مطلوب در اجرای موفق خطمشیها خواهد پرداخت و با سطحبندی و چکیده کاملیکی از زمینههای موفق الگوهای خطمشیگذاری شناخت درستی از بازیگران و روابط بین آنها است. هدف این پژوهش در ابتدا معرفی الگویی برای خطمشیگذاری توسعه منابع انسانی است و در ادامه به شناخت مهمترین بازیگران موثر و مطلوب در اجرای موفق خطمشیها خواهد پرداخت و با سطحبندی و تعیین روابط مولفهها الگویی شفافتر بر مبنای مدل فرایند خطمشیگذاری ارائه میدهد. مقاله حاضر از حیث هدف کاربردی، از حیث ماهیت دادهها کیفی و از حیث روش گرداوری دادهها پیمایشی و مقطعی است. تا رسیدن به اشباع نظری با 18 نفر از خبرگان مصاحبه نیمهساختار یافته صورت گرفته است و این دادهها با روش تم تحلیل شده است. روش نمونهگیری غیراحتمالی و قضاوتی هدفمند بوده است. در این پژوهش هفت بازیگر اصلی جهت اجرای الگو شناسایی شدهاند و در سطحبندی مولفهها بازطراحی نظام آموزش کارکنان با رویکرد توسعه منابع انسانی در سطح یک قرار میگیرد، از دیگر یافتههای پژوهش شناسایی هفت بازیگر اصلی برای تحقق الگو است و لزوم مشروعیتدهی به الگو و بازیگر اصلی توسط یک نهاد عالی خطمشیگذار مثل مجلس شورای اسلامی است. مهمترین نتایج این پژوهش قرار گرفتن مولفه بازطراحی نظام آموزش کارکنان با استفاده مکانیزم عقلایی در سطح اول که محققین قبلی نیز روی آن تاکید داشتهاند و تشکیل یک موسسه عالی مستقل به عنوان محوریترین بازیگر در موفقیت الگو است. پرونده مقاله -
مقاله
10 - تبیین مدل چابک سازی منابع انسانی در وزارت دادگستریمجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 2 , سال 6 , تابستان 1402هدف پژوهش حاضر تبیین مدل چابک سازی منابع انسانی در وزارت دادگستری میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی، و از حیث روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعة آماری پژوهش دربرگیرندة کلیه کارکنان ستاد مرکزی وزارت دادگستری، به تعداد 300 نفر است که از این تعداد 169 نفر به عنوان نمونة آ چکیده کاملهدف پژوهش حاضر تبیین مدل چابک سازی منابع انسانی در وزارت دادگستری میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی، و از حیث روش، توصیفی- همبستگی میباشد. جامعة آماری پژوهش دربرگیرندة کلیه کارکنان ستاد مرکزی وزارت دادگستری، به تعداد 300 نفر است که از این تعداد 169 نفر به عنوان نمونة آماری براساس فرمول کوکران برآورد و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شدند. به منظور اطمینان یافتن از وجود و یا عدم وجود رابطه علّی میان متغیرهای پژوهش و بررسی تناسب دادههای مشاهده شده با مدل مفهومی پژوهش، شاخصها و گویههای چابکی منابع انسانی با استفاده از مدل معادلات ساختاری آزمون شدند. در این پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی (PLS) جهت آزمون فرضیات و برازندگی مدل استفاده شده است. بررسی شاخصهای برازش مدل حاکی از آن است که مدل ساختاری پژوهش از وضعیت برازشی مناسبی برخوردار است. طبق یافتههای پژوهش اعتبار کل شاخصها و گویههای چابکی منابع انسانی مورد تأیید قرار گرفت. و نتایج نشان داد مقدار t شاخصهای چابکی منابع انسانی در وزارت دادگستری بیشتر از مقدار بحرانی آن در سطح 5 صدم (96/1) قرار دارد و لذا اعتبار شاخصها و گویههای چابکی منابع انسانی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین نتایج نشان داد که شاخص ارزیابی در رتبه و اولویت اول، شاخص فناوری اطلاعات در اولویت دوم، مدیریت دانش در اولویت سوم، رهبری در اولویت چهارم، جو سمی سازمانی در اولویت پنجم، مدیریت استعداد و ساختارسازمانی در اولویت ششم و هفتم و مدیریت در اولویت هشتم است. پرونده مقاله -
مقاله
11 - پیمایشی در باب عدالت سازمانی بر حسب گروههای کاری ( مورد مطالعه: بانک دولتی)مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 5 , سال 6 , زمستان 1402پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عدالت سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه با ماهیت دادهها کمی و از نظر شیوه اجرا از نوع پیمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در بانک دولتی و حجم نمونه بر طبق جدول مورگان 120 نفر بدست آمد که به روش نمونهگیری چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت عدالت سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر با توجه با ماهیت دادهها کمی و از نظر شیوه اجرا از نوع پیمایش میباشد. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان شاغل در بانک دولتی و حجم نمونه بر طبق جدول مورگان 120 نفر بدست آمد که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. روش جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که جهت بررسی روایی از روایی صوری و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزارهای SPSS و AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان عدالت سازمانی در سطح متوسط رو به پائینی میباشد، بالاترین میزان ادراک عدالت مربوط به بعد رویهای و کمترین میزان مربوط به بعد عدالت اطلاعاتی است. همچنین نتایج نشان داد که قویترین ارتباط بین عدالت تعاملی و اطلاعاتی است و مدل مفهومی عدالت سازمانی از برازش مطلوب برخوردار است. بیشترین بار عاملی در بین کلیه شاخصها مربوط به منصفانه بودن نحوه جبران خدمات می باشد و در تمامی ابعاد، ارزیابی مدیران بهتر از کارشناسان بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
12 - الگوی چابکی منابع انسانی : تحلیلی برآمده از شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در ایرانمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1398هد ف اصلی این پژوهش، تدوین مدل چابکی منابع انسانی در شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در ایران است. رویکرد بخش کیفی، مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساخت یافته با 18 نفر از مدیران و معاونین منابع انسانی است که با روش نمونه گیری گلوله برفی چکیده کاملهد ف اصلی این پژوهش، تدوین مدل چابکی منابع انسانی در شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در ایران است. رویکرد بخش کیفی، مبتنی بر نظریه داده بنیاد است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساخت یافته با 18 نفر از مدیران و معاونین منابع انسانی است که با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. کدها و مؤلفه های چابکی منابع انسانی ( 115 مفهوم کلیدی، 52 مقوله فرعی ، 22 مقوله اصلی) از مصاحبه ها احصاء و در قالب مدل مفهومی داده بنیاد تدوین گردید. مقوله محوری ، چابکی منابع انسانی است که در چهار بعد تعریف، ویژگیهای مدل، بکارگیری وتمایزات، تحلیل و با توجه به شرایط علی ، شرایط زمینه ای ، شرایط مداخله گر، راهبردها و نتایج ، تدوین و مدل نهایی ارائه شد. سپس با روش تحقیق دلفی، پرسشنامه ای طراحی و مدل اولیه توسط خبرگان اصلاح و تأیید شد. در آزمون مدل، فرضیه های تحقیق تدوین و برای آزمون آنها پرسشنامه ای طراحی و اطلاعات توسط 120 نفر ازکارشناسان ارشد و مدیران گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها با روشهای تحلیل عاملی تأییدی و مدل تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزارهای PLSو SPSS صورت پذیرفت. نتایج مرحله کمی نشان داد که روابط موجود در مدل با ضرایب تأثیر مناسبی به تأیید رسید و با بخش کیفی همخوانی داشت پرونده مقاله -
مقاله
13 - طراحی مدل عدالت سازمانی با تاکید بر گروههای کاری صنعت بانکداری با رویکرد کیفیمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 1 , سال 15 , بهار 1402عنوان پژوهش حاضر طراحی مدل عدالت سازمانی با تاکید برگروههایکاری صنعت بانکداری است. از نظر هدف کاربردی- توسعهای و در زمره پژوهشهای کیفی به روش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان صنعت بانکداری است که دارای سابقه کار بالای 10 سال بودند و از بی چکیده کاملعنوان پژوهش حاضر طراحی مدل عدالت سازمانی با تاکید برگروههایکاری صنعت بانکداری است. از نظر هدف کاربردی- توسعهای و در زمره پژوهشهای کیفی به روش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان صنعت بانکداری است که دارای سابقه کار بالای 10 سال بودند و از بین آنها 23 نفر از طریق روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مطالعات سیستماتیک و مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با خبرگان بود. جهت روایی مدل از روش گروه کانونی و جهت سنجش پایایی، از ضریب الفای کرونباخ بهره گرفته شدکه 0/83 شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مضمون 6 مرحلهای کلارک انجام شد. نتایج نشان داد 4 مضمون اصلی (عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت اطلاعاتی، عدالت تعاملی) و 11 مضمون فرعی (تخصیص کار و مسئولیتها، تخصیص منابع، امکانات و تسهیلات، جبران خدمات گروهی، توزیع عضویت در گروه، تصمیم سازی گروهی، رویه انجام امور، توجه به چارچوب گروه، حمایت از گروههایکاری، بهبود جوگروههایکاری، ارتباطات سازنده، هم افزایی اطلاعاتی گروههای کاری) شناسایی شده است . پرونده مقاله -
مقاله
14 - ارائه الگوی خط مشی گذاری عمومی مطلوب در سازمان امور مالیاتی کشورمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1402هدف این مقاله، شناسایی شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، استراتژیها و پیامدهای ارائه الگوی خطمشیگذاری عمومی در سازمان امور مالیاتی کشور است. خطمشیگذاری عمومی فرآیندی است که طی آن بعضی مسائل مورد توجه حکومت قرار میگیرد، راهحلهایی برای آن تدوین و از بین راهحلها، ی چکیده کاملهدف این مقاله، شناسایی شرایط علی، زمینهای، مداخلهگر، استراتژیها و پیامدهای ارائه الگوی خطمشیگذاری عمومی در سازمان امور مالیاتی کشور است. خطمشیگذاری عمومی فرآیندی است که طی آن بعضی مسائل مورد توجه حکومت قرار میگیرد، راهحلهایی برای آن تدوین و از بین راهحلها، یک سیاست تصویب و اجرا میشود. این تحقیق از نظر روششناسی، پژوهشی کیفی (نظریه داده بنیاد)است.روش نمونهگیری، نظری و هدفمند و حجم نمونه، 14 نفر از صاحبنظران حوزه خطمشیگذاری در نظام مالیاتی کشور است. محتوای پژوهش با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته و ساختاریافته با خبرگان گردآوری شده است. یافتهها بیانگر این است که الگوی خطمشیگذاری عمومی مطلوب سازمان مالیاتی کشور دربردارنده شرایط علی (3 مقوله و 12 کد مفهومی و 173 کد اولیه)، شرایط زمینهای (4 مقوله و 23 کد مفهومی و 168 کد اولیه)، شرایط مداخلهگر (6 مقوله و 22 کد مفهومی و 220 کد اولیه)، استراتژیها (3 مقوله، 8 کد مفهومی و 48 کد اولیه) و پیامدها (2 مقوله، 4 کد مفهومی و 30 کد اولیه) است. پرونده مقاله -
مقاله
15 - بررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان بر رضایت مشتریان از طریق متغیر تعدیلگر فرهنگ سازمانی (شهرداری منطقه ۱۷ تهران)مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 2 , سال 9 , تابستان 1396هدف این پژوهش بررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان بر رضایت مشتریان از طریق متغیر تعدیلگر فرهنگ سازمانی (شهرداری منطقه ۱۷ تهران) است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری میدانی و از نظر روش اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است و دادهها با استفاده از پرسشنامهای استا چکیده کاملهدف این پژوهش بررسی تأثیر توانمندسازی کارکنان بر رضایت مشتریان از طریق متغیر تعدیلگر فرهنگ سازمانی (شهرداری منطقه ۱۷ تهران) است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری میدانی و از نظر روش اجرا، توصیفی از نوع پیمایشی است و دادهها با استفاده از پرسشنامهای استاندارد که روایی و پایایی آن اثبات شده، گردآوری شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دو گروه است: 1. کلیه کارکنان شهرداری منطقه ۱۷ تهران که بالغ بر 510 نفر هستند و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 220 نفر بهدست آمد که در این مرحله از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد؛ 2. کلیه مراجعان و مشتریان شهرداری منطقه ۱۷ تهران که حجم نمونه آماری بر اساس فرمول نمونهگیری پیمایشی (نمونهگیری جامعه نامحدود) برابر با 384 است و از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. نرمافزارهای SPSS22وLisrel 8.50برای تحلیل دادهها بهکار رفتند. نتایج بررسی و تحلیل اطلاعات نشان داد که توانمندسازی کارکنان بر رضایت مشتریان، با درنظرگرفتن متغیر تعدیلگر فرهنگ سازمانی، تأثیر دارد پرونده مقاله -
مقاله
16 - مفاهیم و مقولههای الگوی راهبر شایسته در مدارس چندپایهی روستایی و عشایری وزارت آموزشوپرورش ایرانمطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1401تحقیق حاضر بهمنظور طراحی الگویی مناسب برای شایستگیهای راهبران آموزشیتربیتی مدارس ابتدایی روستایی و عشایری وزارت آموزشوپرورش ایران انجامگرفته است. این پژوهش، برمبنای هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای و کاربردی و ازنظر ماهیت و روششناختی جزو پژوهشهای ترکیبی است؛ چکیده کاملتحقیق حاضر بهمنظور طراحی الگویی مناسب برای شایستگیهای راهبران آموزشیتربیتی مدارس ابتدایی روستایی و عشایری وزارت آموزشوپرورش ایران انجامگرفته است. این پژوهش، برمبنای هدف، از نوع پژوهشهای توسعهای و کاربردی و ازنظر ماهیت و روششناختی جزو پژوهشهای ترکیبی است؛ که در دو مرحلهی کیفی و کمی صورت گرفته است. در مرحلهی اول، پژوهش کیفی مبتنی بر نظریهی داده بنیاد و با استفاده از رویکرد هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، با 21 مشارکتکننده از متخصصان، درمجموع به مدت 1044 دقیقه، مصاحبهی عمیق انجامگرفته و برای تحلیل مصاحبهها از روش تئوری داده بنیاد استفادهشده است. در کل ۶۸۴ کدباز یا اولیه استخراج شد. از مجموع کدهای باز، ۱۱۲ مفهوم پایه استخراج شد. در مرحلهی بعد، مفاهیم پایه با توجه به وجوه مشابهت و افتراق معنایی، در ۲۲ مقولهی انسجام بخش طبقهبندی شدند. در مرحلهی دوم، پژوهش کمی با تهیهی پرسشنامه محقق ساخته شامل 112 پرسش تخصصی با طیف لیکرت پنج درجه است. این سؤالات در قالب 22 سازهی فرعی و 6 سازهی اصلی طبقهبندیشدهاند؛ با روایی و پایایی بالا. آلفای کرونباخ تمامی متغیرها، بزرگتر از 7/0 بوده و پرسشنامهی نهایی با نمونه 311 نفر از بین راهبران آموزشی تربیتی مدارس روستایی و عشایری توزیع شد. دادههای خام بهدستآمده از جامعهی آماری با استفاده از تکنیکهای آماری مناسب، نرمافزار SPSS و Smart PLS مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته و الگوی مفهومی تحقیق به تأیید نهایی رسیده است. پرونده مقاله