طراحی مدل عدالت سازمانی با تاکید بر گروههای کاری صنعت بانکداری با رویکرد کیفی
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کارگلناز مهدی عصری 1 , حسین صفرزاده 2 , محمدرضا ربیعی مندجین 3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: «عدالت», «عدالت سازمانی», «گروههای کاری», «تحلیل مضمون», « صنعت بانکداری»,
چکیده مقاله :
عنوان پژوهش حاضر طراحی مدل عدالت سازمانی با تاکید برگروههایکاری صنعت بانکداری است. از نظر هدف کاربردی- توسعهای و در زمره پژوهشهای کیفی به روش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان صنعت بانکداری است که دارای سابقه کار بالای 10 سال بودند و از بین آنها 23 نفر از طریق روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، مطالعات سیستماتیک و مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته با خبرگان بود. جهت روایی مدل از روش گروه کانونی و جهت سنجش پایایی، از ضریب الفای کرونباخ بهره گرفته شدکه 0/83 شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل مضمون 6 مرحلهای کلارک انجام شد. نتایج نشان داد 4 مضمون اصلی (عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت اطلاعاتی، عدالت تعاملی) و 11 مضمون فرعی (تخصیص کار و مسئولیتها، تخصیص منابع، امکانات و تسهیلات، جبران خدمات گروهی، توزیع عضویت در گروه، تصمیم سازی گروهی، رویه انجام امور، توجه به چارچوب گروه، حمایت از گروههایکاری، بهبود جوگروههایکاری، ارتباطات سازنده، هم افزایی اطلاعاتی گروههای کاری) شناسایی شده است .
The title of this Research Is Designing an Organizational Justice Model with an Emphasis on Banking Industry Working Groups. In Terms of Purpose, this research is applied-developmental and is Considered among qualitative researches Carried out using Exploratory Mixed Method. The statistical population includes All Managers and Experts of Banking Industry who have worked for a Minimum of 10 years, 23 of which were selected as the Sample through purposive sampling. Data Collection Tools were systematic studies and semi-structured in-depth interviews with experts. The Focal Group Method was used for the Validity of the Model, and for its Reliability, Cronbach’s alpha Coefficient was used, which is 0.83. Data analysis was performed using Clark’s 6-step thematic analysis. The results indicated 4 Main themes (distributive justice, procedural justice, information justice, interpersonal justice). and 11 sub - themes (assignment of duties and responsibility, resource allocation, possibilities and facilities, Services compensation for groups, distribution of membership in groups, group decision - making, procedure of performing affairs, considering of group Framework, supporting of working groups, Improvement of Working group Climate, constructive communication and Informational Synergy between working groups).
_||_