• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - سطح خوانایی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی و کسب و کار
        پریناز کوزه گر زهرا پورزمانی مهدی معدنچی
        افزایش خوانایی متون استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی این امکان را برای مخاطبان فراهم می‌سازد که درک بهتر و دقیق‌تری از استاندارد داشته باشند و این امر به‌نوبه خود خواهد توانست کیفیت اطلاعات تهیه شده توسط شرکت‌ها را تقویت نماید. اندازه‌گیری خوانایی متون یکی از ابزار چکیده کامل
        افزایش خوانایی متون استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی این امکان را برای مخاطبان فراهم می‌سازد که درک بهتر و دقیق‌تری از استاندارد داشته باشند و این امر به‌نوبه خود خواهد توانست کیفیت اطلاعات تهیه شده توسط شرکت‌ها را تقویت نماید. اندازه‌گیری خوانایی متون یکی از ابزارهایی است که به سنجش درجه پیچیدگی یا دشواری زبانی متن می‌پردازد. با توجه به اهمیت خوانایی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی برای استفاده از این استانداردها جهت تهیه گزارش‌های مالی شرکت‌ها در محیط کسب و کار، در مطالعه حاضر به بررسی سطح خوانایی استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی با استفاده از شاخص خوانایی فلش پرداخته شد. نتایج بررسی‌ها با استفاده از شاخص خوانایی فلش نشان داد استاندارد شماره هشت (قسمت‌های عملیاتی) در ساده‌ترین سطح قرار دارد و استاندارد شماره سیزده (اندازه‌گیری ارزش منصفانه)، نسبت به سایر استانداردهای مورد بررسی، سطح دشواری بیشتری دارد. این نتایج نشان می‌دهند که اکثر مطلق استانداردهای بین‌المللی گزاشگری مالی، در سطح دشوار هستند و تنها دو استاندارد در سطح قدری دشوار می‌باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارائه مدلی برای بی‌نظمی مالی با رویکرد تکنیک دلفی فازی: تعدیل مدل بینش.
        مهدی شاهمرادی فرهاد حنیفی زاداله فتحی فرزانه حیدرپور
        ازجمله موضوعات بسیار مهم که در حال حاضر در اکثر پژوهش‌ها موردتوجه است، بحث بی‌نظمی مالی و نتایجی است که از آن حاصل می‌شود. از دیدگاه نظری، منظور از بی‌نظمی مالی، تلاش در جهت کاهش رفتارهای فرصت‌طلبانه مدیران است؛ به همین دلیل تعیین عوامل تأثیرگذار بر سطح بی‌نظمی مالی در چکیده کامل
        ازجمله موضوعات بسیار مهم که در حال حاضر در اکثر پژوهش‌ها موردتوجه است، بحث بی‌نظمی مالی و نتایجی است که از آن حاصل می‌شود. از دیدگاه نظری، منظور از بی‌نظمی مالی، تلاش در جهت کاهش رفتارهای فرصت‌طلبانه مدیران است؛ به همین دلیل تعیین عوامل تأثیرگذار بر سطح بی‌نظمی مالی در شرکت‌ها دارای اهمیت زیادی است چراکه شاخص جامعی برای سنجش بی‌نظمی مالی ارائه نگردیده است و در پژوهش حاضر با در نظر گرفتن شاخص‌های متفاوت بی‌نظمی مالی از طریق روش‌هایی همچون شاخص تصمیم‌گیری چندمعیاره نیز به ارائه شاخص جامعی برای سنجش بی‌نظمی مالی پرداخته شد. در همین راستا، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در سال‌های 1390 تا 1399 بر اساس یک نمونه متشکل از 167 شرکت مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور پرسشنامه‌ای در راستای نظرات خبرگان برای سنجیدن بی‌نظمی مالی تهیه گردید و بین خبرگان توزیع شد. جهت وزن دادن به هر یک از معیارهای مدنظر از روش تصمیم گیری چندمعیاره استفاده شد. همچنین به‌منظور سنجش روابط متغیر پنهان که در این پژوهش بی‌نظمی مالی می‌باشد از تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد؛ نتایج به‌دست‌آمده نشان می دهد که مدل پیشنهادی شاخص مناسبی برای بی‌نظمی مالی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و قابلیت‌های پویا بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش پذیرش تجارت الکترونیک
        سپیده خلفی الهام اکبری
        این تحقیق به بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و قابلیت‌های پویا بر عملکرد شرکت‌های فناور شهر تهران با توجه به نقش واسطه‌ای پذیرش بازاریابی الکترونیک پرداخته شد. این تحقیق به‌لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها و آزمون فرضیه‌های تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه چکیده کامل
        این تحقیق به بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و قابلیت‌های پویا بر عملکرد شرکت‌های فناور شهر تهران با توجه به نقش واسطه‌ای پذیرش بازاریابی الکترونیک پرداخته شد. این تحقیق به‌لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها و آزمون فرضیه‌های تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 186 شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری تهران بود که به‌روش نمونه-گیری غیراحتمالی دردسترس و جدول مورگان، تعداد 123 شرکت فناور به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به‌منظور عملیاتی نمودن متغیرها و جمع‌آوری داده‌های تحقیق از پرسشنامه استاندارد لی و انجی (2020) استفاده گردید. به‌منظور بررسی روایی از روش صوری و بررسی پایایی پرسشنامه روش آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت که نتایج نشان داد پرسشنامه تحقیق به لحاظ روایی و پایایی در سطح قابل قبولی قرار دارد. از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار smartPLS2، جهت آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شد. یافته‌ها نشان دادند که فرهنگ سازمانی و قابلیت‌های پویا به‌طور مثبت و معنادار بر پذیرش بازاریابی الکترونیک و عملکرد سازمانی اثرگذار هستند. هم‌چنین تاثیر پذیرش بازاریابی الکترونیک بر عملکرد سازمانی به‌طور مثبت و معنادار مشاهده شد. در انتها نیز با توجه به نتایج آزمون فرضیه‌ها، پیشنهادها و راهکارهایی کاربردی مطرح شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی مدل بومی ارتباطـات یکپارچـۀ بازاریـابی( IMC ) مبتنی بر ارتقاء برند (مورد مطالعه: شرکت پاکسان)
        وحید نامنی بهرام خیری منصوره علیقلی
        پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بومی ارتباطـات یکپارچـۀ بازاریـابی ( IMC ) مبتنی بر ارتقا برند در شرکت پاکسان انجام شده است . روش پژوهش حاضر کمی به روش توصیفی - پیمایشی انجام شده است . جامعه تحقیق شامل مصرف کنندگان محصولات شرکت پاکسان می‌باشد . ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بومی ارتباطـات یکپارچـۀ بازاریـابی ( IMC ) مبتنی بر ارتقا برند در شرکت پاکسان انجام شده است . روش پژوهش حاضر کمی به روش توصیفی - پیمایشی انجام شده است . جامعه تحقیق شامل مصرف کنندگان محصولات شرکت پاکسان می‌باشد . ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است . روش نمونه گیری با توجه به تعداد بسیار زیاد اعضای جامعه آماری، نمونه آماری شامل 384 نفر است که به روش در دسترس انتخاب شده‌ اند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شده است. تحلیل داده‌ ها نشان داد که استفاده از افراد متخصص ، تعیین اهداف ، تعیین بودجه تبلیغات ، استراتژی‌ های قیمت گذاری از راهبردهای پیش رو در جهت بهبود عملکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی می‌ باشد . همچنین برای پیامدهای IMC می توان به برندینگ ، تقویت برند ، رضایت مشتریان ، تصویر برند اشاره کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - طراحی مدل عدالت سازمانی با تاکید بر گروه‌های کاری صنعت بانکداری با رویکرد کیفی
        گلناز مهدی عصری حسین صفرزاده محمدرضا ربیعی مندجین
        عنوان پژوهش حاضر طراحی مدل عدالت سازمانی با تاکید برگروه‌های‌کاری صنعت بانکداری است. از نظر هدف کاربردی- توسعه‌ای و در زمره پژوهش‌های کیفی به روش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان صنعت بانکداری است که دارای سابقه کار بالای 10 سال بودند و از بی چکیده کامل
        عنوان پژوهش حاضر طراحی مدل عدالت سازمانی با تاکید برگروه‌های‌کاری صنعت بانکداری است. از نظر هدف کاربردی- توسعه‌ای و در زمره پژوهش‌های کیفی به روش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارشناسان صنعت بانکداری است که دارای سابقه کار بالای 10 سال بودند و از بین آن‌ها 23 نفر از طریق روش نمونه‌گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، مطالعات سیستماتیک و مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته با خبرگان بود. جهت روایی مدل از روش گروه کانونی و جهت سنجش پایایی، از ضریب الفای کرونباخ بهره گرفته شدکه 0/83 شده است. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل مضمون 6 مرحله‌ای کلارک انجام شد. نتایج نشان داد 4 مضمون اصلی (عدالت توزیعی، عدالت رویه‌ای، عدالت اطلاعاتی، عدالت تعاملی) و 11 مضمون فرعی (تخصیص کار و مسئولیت‌ها، تخصیص منابع، امکانات و تسهیلات، جبران خدمات گروهی، توزیع عضویت در گروه، تصمیم سازی گروهی، رویه انجام امور، توجه به چارچوب گروه، حمایت از گروه‌های‌کاری، بهبود جوگروه‌های‌کاری، ارتباطات سازنده، هم افزایی اطلاعاتی گروه‌های کاری) شناسایی شده است . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بکارگیری مدل نوآوری‌باز در توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs) برای همکاری استراتژیک با شرکت‌های بزرگ (مطالعه درصنعت آرایشی- بهداشتی)
        کامبیز طالبی زهرا عابدینی مقانکی
        تحقق اهداف چشم انداز بیست ساله کشور نیازمند توسعه ظرفیت خلاقیت و نوآوری است. تقویت ظرفیت نوآوری کشور، توانمندسازی شرکت‌ها و در نهایت رشد اقتصادی را به همراه دارد. امروزه با پیشرفت‌های صورت گرفته در علم و تکنولوژی و پیچیدگی آن در دنیای کسب‌و‌کار، توسعه دانش و تکنولوژی در چکیده کامل
        تحقق اهداف چشم انداز بیست ساله کشور نیازمند توسعه ظرفیت خلاقیت و نوآوری است. تقویت ظرفیت نوآوری کشور، توانمندسازی شرکت‌ها و در نهایت رشد اقتصادی را به همراه دارد. امروزه با پیشرفت‌های صورت گرفته در علم و تکنولوژی و پیچیدگی آن در دنیای کسب‌و‌کار، توسعه دانش و تکنولوژی در حد توان یک فرد و یا شرکت کوچک و متوسط نیست بلکه نیازمند تعاملات با شرکت‌های بزرگ و همکاری‌های استراتژیک می باشد. هدف این تحقیق بکارگیری مدل نوآوری‌باز در توانمندسازی شرکت‌های کوچک و متوسط آرایشی-بهداشتی برای همکاری استراتژیک با شرکت‌های بزرگ می باشد. به عبارتی در می یابیم نوآوری‌باز چگونه به این کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا توانمند شوند و با شرکت‌های بزرگ‌تر مشارکت نموده و خطرات پیرامون خود را کاهش دهند. در این تحقیق از روش تحقیق کیفی و بر اساس نظریه زمینه‌ای استفاده گردیده است و مصاحبه با 20 مدیرکارآفرین و نخبه صنعت آرایشی-بهداشتی انجام شده است. در این مطالعه یافته شد همکاری بین سازمانی می‌تواند محرک مهمی برای پیشرفت نوآوری و راهبردهای توانمندسازی در ابعاد متفاوت باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - ارائه الگوی بازاریابی گردشگری حلال در خاورمیانه (مطالعه موردی: جزیره کیش) با رویکرد کیفی
        سیده فاطمه عبدالهی بهنمیری وحیدرضا میرابی علی نوروزی مبارکه
        این پژوهش با هدف ارائه الگوی بازاریابی گردشگری حلال در خاورمیانه، سال 1398 در جزیره کیش انجام شده است؛ نمونه‌های این پژوهش 10‌نفر بودند؛ پس از مصاحبه و کدگذاری در مجموع 227 فراوانی از 10‌فایل مصاحبه به‌دست آمد. پس از مطالعه، کلیدواژه‌هایی بامعنی بسیار کوتاه به بخشی از م چکیده کامل
        این پژوهش با هدف ارائه الگوی بازاریابی گردشگری حلال در خاورمیانه، سال 1398 در جزیره کیش انجام شده است؛ نمونه‌های این پژوهش 10‌نفر بودند؛ پس از مصاحبه و کدگذاری در مجموع 227 فراوانی از 10‌فایل مصاحبه به‌دست آمد. پس از مطالعه، کلیدواژه‌هایی بامعنی بسیار کوتاه به بخشی از متن اختصاص دادیم. پس از دسته‌بندی زیرمؤلفه‌ها، مقوله قوت‌ها با 8 زیر‌مؤلفه که غذاهای متنوع و کیفیت و تنوع بالای محصول با بیشترین فراوانی و آب‌و‌هوای مناسب کم‌ترین فراوانی وجود داشت، ضعف‌ها با 8 زیر‌مؤلفه که عدم تبلیغ صحیح و کارآمد بیشترین فراوانی و زیاد بودن افراد غیربومی بدون تخصص و کم بودن افراد غیربومی متخصص ،گرمای هوا در فصل بهار و تابستان کم‌ترین فراوانی داشتند. فرصت‌ها با 8 زیر‌مؤلفه که دریایی و ساحلی با بیشترین فراوانی، به صرفه بودن قیمت اجناس با کم‌ترین فراوانی مشاهده شد ، تهدیدها با 7 زیر‌مؤلفه که گرانی و قیمت پروازها بیشترین فراوانی و مدیریت ضعیف و ناکارآمد و پیشی گرفتن رقبای خارجی کم‌ترین فراوانی مشاهده شد. در مجموع 254 فراوانی برای مقوله‌ها، به‌دست آمد، در پایان مدل درختی ارائه شد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - طراحی مدل اثربخشی تبلیغات بانکی با استفاده از روش تئوری داده بنیاد مورد مطالعه شعب بانک دی در شهر تهران
        صدف خان بلوکی علی اصغر عیوضی حشمت رسول ثانوی فرد علیرضا آقایوسفی
        با توجه به این‌که صنعت تبلیغات راه حلی برای اقتصاد محسوب می‌شود، برای اثربخشی آن لازم است پیش‌بینی‌هایی انجام شود. در این راستا، این مساله بیان می‌شود که مدل اثربخشی تبلیغات بانکی کدام است گردآوری داده‌های کیفی با استفاده از نظریه برخاسته از داده‌ها و مطابق با رویکرد سی چکیده کامل
        با توجه به این‌که صنعت تبلیغات راه حلی برای اقتصاد محسوب می‌شود، برای اثربخشی آن لازم است پیش‌بینی‌هایی انجام شود. در این راستا، این مساله بیان می‌شود که مدل اثربخشی تبلیغات بانکی کدام است گردآوری داده‌های کیفی با استفاده از نظریه برخاسته از داده‌ها و مطابق با رویکرد سیستماتیک اشتراوس و کوربین انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان دانشگاهی، مدیران سازمانی بود که با استفاده از تکنیک گلوله برفی، انتخاب و محقق بعد از انجام12 مصاحبه عمیق با آنها، به اشباع نظری رسید. نتایج تحقیق بیان‌کننده آن است که شرایط علی همانند جذابیت تبلیغات، اطلاع رسانی، ارتباط مخاطب با تبلیغ بر اثربخشی تبلیغات بانکی تاثیرگذار است. همچنین راهبرد لازم برای اثربخشی تبلیغات، تقویت محرک‌های محتوایی و ارتباطی، خلاقیت، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی، ارتقاء سطح کیفیت خدمات بانکی است که بستر (شامل عوامل ساختاری بانک‌ها، رسانه-ها) و شرایط مداخله‌گر(شامل مواردی همچون نگرش مشتریان، عوامل محیطی، رقبا) بر این راهبرد‌ها تاثیر‌گذارند و پیامدهایی مانند بهبود عملکرد مالی، رضایت‌مندی و حفظ و جذب مشتری، رشد اقتصادی جامعه، مزیت رقابتی، جایگاه‌یابی برند را به دنبال دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - چارچوب مفهومی قابلیت‌های بازاریابی صادرات مبتنی بر مزیت رقابتی
        محبوبه درخشنده کامل کمالی منصوره علیقلی
        نامناسب بودن عملکرد صادراتی شرکت‌های ایرانی همواره یکی از دغدغه‌های مدیران حوزه کسب و کار بوده است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف چارچوب مفهومی قابلیت‌های بازاریابی صادرات مبتنی بر مزیت رقابتی انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیران ارشد، معاونان و سرپرستان 10 شرکت صاد چکیده کامل
        نامناسب بودن عملکرد صادراتی شرکت‌های ایرانی همواره یکی از دغدغه‌های مدیران حوزه کسب و کار بوده است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف چارچوب مفهومی قابلیت‌های بازاریابی صادرات مبتنی بر مزیت رقابتی انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیران ارشد، معاونان و سرپرستان 10 شرکت صادراتی برتر به تعداد 191 نفر می‌باشد که از این میان، نمونه‌ای متشکل از 130 نفر انتخاب شد. برای جمع‌آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از پرسشنامه‌ای شامل 7 بعد و 36 سوال استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا و روایی همگرا و پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. برای آزمون فرضیات از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه‌های تحقیق نشان داد که قابلیت‌های بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری بر نوآوری محصول، کانال‌های توزیع و هوش بازاری دارد. همچنین مشخص شد که ارتباطات بین‌المللی رابطه بین قابلیت‌های بازاریابی با کانال‌های توزیع، نوآوری محصول و هوش بازاری را تعدیل می‌کند. همچنین مشخص شد که هوش بازاری، نوآوری محصول و کانال‌های توزیع هر سه تاثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارند. در نهایت مشخص شد که مزیت رقابتی تاثیر معناداری بر عملکرد صادراتی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - طراحی مدل بازاریابی صادراتی با توجه به رفتار مصرف‌کنندگان محصولات غذایی (مورد مطالعه: آجیل و خشکبار)
        مسیح مقری گلنار شجاعی باغینی
        چکیدههدف تحقیق حاضر طراحی مدل بازاریابی صادراتی با توجه به رفتار مصرف‌کنندگان محصولات غذایی (موردمطالعه: آجیل و خشکبار) می باشد. جامعه تحقیق مدیران و کارشناسان شرکت های بازرگانی است . پژوهش از نوع کاربردی می باشد و به صورت کیفی- کمی مورد ارزیابی قرار گرفته است. مولفه ها چکیده کامل
        چکیدههدف تحقیق حاضر طراحی مدل بازاریابی صادراتی با توجه به رفتار مصرف‌کنندگان محصولات غذایی (موردمطالعه: آجیل و خشکبار) می باشد. جامعه تحقیق مدیران و کارشناسان شرکت های بازرگانی است . پژوهش از نوع کاربردی می باشد و به صورت کیفی- کمی مورد ارزیابی قرار گرفته است. مولفه ها از طریق ادبیات پژوهش شناسایی شده اند و برای غربالگری مولفه ها از تکنیک Delphi بهره برده ایم. تکنیک دلفی در 3 راند توسط کارشناسان که در حوزه صادرات فعالیت دارند، انجام شده است. در گام دوم برای سطح بندی مولفه ها و شناسایی مولفه های تاثیر گذار از تکنیک ISM(ساختاری- تفسیری) بهره برده ایم. نتایج تحقیق حاکی از آن دارد که در گام نخست با توجه به تکنیک دلفی در مدل بازاریابی صادراتی 13 مولفه توسط کارشناسان تایید شده اند. در گام دوم در تکنیک ساختاری – تفسیری، مولفه ها در 4 سطح قرار گرفته اند. با توجه به تحلیل وابستگی-نفوذ ، مولفه های خلاقیت و نوآوری و توجه به کیفیت تولید به عنوان تاثیر گذارترین مولفه و کلیدی ترین مولفه در مدل بازاریابی صادراتی شناسایی شده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و جنسیت بر گرایش به کارآفرینی در حسابداران شاغل در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار
        مریم شمس زهره موسوی کاشی
        در عصر حاضر برای توسعه، بیشتر از هر سرمایه دیگری به سرمایه اجتماعی نیازمندیم، زیرا بدون این سرمایه استفاده از سرمایه‌های دیگر به طور بهینه صورت نمی‌گیرد. پژوهش حاضر به منظور بازتاب اهمیت سرمایه اجتماعی بر گرایش به کارآفرینی حسابداران شاغل در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس چکیده کامل
        در عصر حاضر برای توسعه، بیشتر از هر سرمایه دیگری به سرمایه اجتماعی نیازمندیم، زیرا بدون این سرمایه استفاده از سرمایه‌های دیگر به طور بهینه صورت نمی‌گیرد. پژوهش حاضر به منظور بازتاب اهمیت سرمایه اجتماعی بر گرایش به کارآفرینی حسابداران شاغل در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار انجام گردیده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است.زمان انجام پژوهش سال 1398 است. جامعه آماری پژوهش، کلیه حسابداران شاغل در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار کرج مشتمل بر 500 نفر می باشدکه با استفاده از فرمول کوکران تعداد 217نفر انتخاب گردید. داده‌های این پژوهش از طریق پرسشنامه ساختار یافته جمع‌آوری گردید برای جمع آوری اطلاعات مربوط به گرایش به کارافرینی از پرسشنامه های استاندارد استفاده شده است. و سپس با استفاده از نرم افزارSmart PLS و روش مدلسازی معادلات ساختاری به تحلیل و آزمون فرضیه‌ها پرداخته شده است.یافته‌ها حاکی از آن است که بین جنسیت با گرایش‌ به کارآفرینی رابطه مثبت و معنی‌داری وجود دارد. بین سرمایه اجتماعی و ابعاد ساختاری، شناختی و ارتباطی آن با گرایش‌ به کارآفرینی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - بررسی تأثیر راهبری شرکتی بر رابطه سرمایه گذاری مخاطره آمیز و عملکرد کسب و کارهای بزرگ دارای عرضه عمومی اولیه
        فرشاد مومنی مهدی مرادی مهدی جباری نوقابی
        سرمایه گذاری مخاطره آمیز روش تامین‌مالی است که سرمایه‌گذاران برای کسب و کارهای پر ریسک، نوپا و عرضه عمومی اولیه که احتمال رشد بلند مدت دارند فراهم می‌کنند. راهبری شرکتی با نقش نظارتی خود می‌تواند سیاست‌های تأمین مالی و عملکرد را بهبود بخشد. این موضوع در کسب و کارهای بزر چکیده کامل
        سرمایه گذاری مخاطره آمیز روش تامین‌مالی است که سرمایه‌گذاران برای کسب و کارهای پر ریسک، نوپا و عرضه عمومی اولیه که احتمال رشد بلند مدت دارند فراهم می‌کنند. راهبری شرکتی با نقش نظارتی خود می‌تواند سیاست‌های تأمین مالی و عملکرد را بهبود بخشد. این موضوع در کسب و کارهای بزرگ دارای عرضه عمومی اولیه از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر راهبری شرکتی بر رابطه سرمایه گذاری مخاطره آمیز و عملکرد کسب و کارهای بزرگ دارای عرضه عمومی اولیه در فرابورس است. پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ نحوه اجرا توصیفی ـ همبستگی است. برای انجام پژوهش چهار فرضیه تدوین شد. برای انجام این پژوهش از رگرسیون داده‌های پنلی با نرم افزارهای ایویز 6 و اس‌پی‌اس‌اس 18 استفاده شد. این موضوع در شرکت‌های دارای عرضه عمومی اولیه در فاصله زمانی 1394 تا 1398 با نمونه‌ای 265تایی(سال-شرکت) بررسی شد. یافته‌ها نشان داد که راهبری شرکتی و سرمایه گذاری مخاطره آمیز با عملکرد(بازده دارایی) در شرکت‌های دارای عرضه عمومی اولیه رابطه معناداری دارد و راهبری شرکتی بر رابطه سرمایه گذاری مخاطره آمیز و عملکرد تأثیر دارد. همچنین سرمایه گذاری مخاطره آمیز بیشتر، بر عملکرد عرضه عمومی اولیه تأثیر بیشتری دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - شناسایی و تحلیل ریسک بر اساس رویکرد تلفیقی PMBOK و RFMEA در پروژه‌های صنعت پتروشیمی
        مسعود نجمی حسن مهرمنش نصرت الله شادنوش
        امروزه با پیچیده‌تر شدن پروژه‌ها، عدم قطعیت در پروژه‌ها نیز بیشتر می‌شود. ریسک پروژه در برگیرنده تهدیدهایی بر اهداف پروژه است. مدیریت ریسک از قسمت‌های اصلی مدیریت استراتژیک هر پروژه به ‌شمار می‌رود و شامل فرایندهایی است که از طریق آن می‌توان به صورت روش‌مند خطرهای مرتبط چکیده کامل
        امروزه با پیچیده‌تر شدن پروژه‌ها، عدم قطعیت در پروژه‌ها نیز بیشتر می‌شود. ریسک پروژه در برگیرنده تهدیدهایی بر اهداف پروژه است. مدیریت ریسک از قسمت‌های اصلی مدیریت استراتژیک هر پروژه به ‌شمار می‌رود و شامل فرایندهایی است که از طریق آن می‌توان به صورت روش‌مند خطرهای مرتبط با فعالیت‌ها را شناسایی کرد. در همین راستا هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و تحلیل ریسک‌ بر اساس رویکرد تلفیقی PMBOK و RFMEA در پروژه‌های صنعت پتروشیمی می‌باشد.‌ جامعه آماری شامل کارفرما، مدیریت پیمان، مشاور مهندسی و پیمانکاران شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه می باشد. از این جامعه 10 نفر برای بخش کیفی و 248 برای بخش کمی (تحلیل رگرسیون) انتخاب شدند. پرسشنامه بین افراد انتخاب شده توزیع شد. 220 پرسشنامه تکمیل و به صورت قابل قبول برگشت داده شد. در نتیجه مجموعاً 22 ریسک به‌عنوان ریسک بحرانی (با RPN 1) شناسایی شد و نقش عوامل مدیریتی، سازمانی و محیطی در مدیریت ریسک مورد بررسی قرار گرفت. پرونده مقاله