ارائه الگوی خطمشیگذاری توسعه منابع انسانی با تاکید بر نقشهای بازیگران و ترسیم روابط میان مولفههای الگو در دستگاههای دولتی ایران
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیعلی مصطفی روزبه 1 , کاوه تیمورنژاد 2 , محمدرضا ربیعی مندجین 3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی- دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: توسعه منابع انسانی, خطمشیگذاری, بازیگران خطمشی, روابط مولفهها, دستگاههای دولتی,
چکیده مقاله :
یکی از زمینههای موفق الگوهای خطمشیگذاری شناخت درستی از بازیگران و روابط بین آنها است. هدف این پژوهش در ابتدا معرفی الگویی برای خطمشیگذاری توسعه منابع انسانی است و در ادامه به شناخت مهمترین بازیگران موثر و مطلوب در اجرای موفق خطمشیها خواهد پرداخت و با سطحبندی و تعیین روابط مولفهها الگویی شفافتر بر مبنای مدل فرایند خطمشیگذاری ارائه میدهد. مقاله حاضر از حیث هدف کاربردی، از حیث ماهیت دادهها کیفی و از حیث روش گرداوری دادهها پیمایشی و مقطعی است. تا رسیدن به اشباع نظری با 18 نفر از خبرگان مصاحبه نیمهساختار یافته صورت گرفته است و این دادهها با روش تم تحلیل شده است. روش نمونهگیری غیراحتمالی و قضاوتی هدفمند بوده است. در این پژوهش هفت بازیگر اصلی جهت اجرای الگو شناسایی شدهاند و در سطحبندی مولفهها بازطراحی نظام آموزش کارکنان با رویکرد توسعه منابع انسانی در سطح یک قرار میگیرد، از دیگر یافتههای پژوهش شناسایی هفت بازیگر اصلی برای تحقق الگو است و لزوم مشروعیتدهی به الگو و بازیگر اصلی توسط یک نهاد عالی خطمشیگذار مثل مجلس شورای اسلامی است. مهمترین نتایج این پژوهش قرار گرفتن مولفه بازطراحی نظام آموزش کارکنان با استفاده مکانیزم عقلایی در سطح اول که محققین قبلی نیز روی آن تاکید داشتهاند و تشکیل یک موسسه عالی مستقل به عنوان محوریترین بازیگر در موفقیت الگو است.
Abstract Context/Purpose: One of the most successful areas of calligraphy patterns is the correct understanding of the actors and the relationships between them. The aim of this study is to first introduce a model for human resource development policy-making and then to identify the most important and effective actors in the successful implementation of policy-making and provide a clearer model based on the policy-making process model by leveling and determining the relationship of components. Methodology:The present paper is qualitative in terms of practical purpose, qualitative in terms of data nature, and survey and cross-sectional in terms of data collection method. To achieve theoretical saturation, a semi-structured interview was conducted with 18 experts, and this data was analyzed by thematic method. The method of sampling was unlikely and purposeful judgment. Findings: In this study, seven main actors have been identified to implement the model and at the configuration of components, redesigning the staff education system with human resource development approach is at the level of one of the other findings of the research is to identify the seven main actors. The main actor is from a high-ranking institution such as the Islamic Consultative Assembly. Conclusion: The most important results of this study are the redesign of the staff education system using the first level rational mechanism that previous researchers have emphasized and the formation of an independent higher institution as the most central actor in the success of the model.
