-
مقاله
1 - تبیین استراتژیهای کسبوکار و جهتگیری استراتژیک بهمنظور ترسیم آینده نظام مدیریت منابع انسانی (مطالعه موردی: بانک توسعه صادرات ایران)آینده پژوهی مدیریت , شماره 116 , سال 30 , بهار 1398یکی از چالشهای اصلی سازمانها، دستیابی به مزیت رقابتی از طریق نگاه استراتژیک آیندهنگرانه است. تبیین استراتژیهای کسبوکار با بهرهگیری از مدل مایکل پورتر (1985) و جهتگیری استراتژیک (استخدام از بازار کار داخلی یا خارجی) بهعنوان نقاط مرجع و در راستای ترسیم آینده نظام چکیده کاملیکی از چالشهای اصلی سازمانها، دستیابی به مزیت رقابتی از طریق نگاه استراتژیک آیندهنگرانه است. تبیین استراتژیهای کسبوکار با بهرهگیری از مدل مایکل پورتر (1985) و جهتگیری استراتژیک (استخدام از بازار کار داخلی یا خارجی) بهعنوان نقاط مرجع و در راستای ترسیم آینده نظام مدیریت منابع انسانی در بانک توسعه صادرات ایران، هدف این پژوهش است. تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری 381 نفر از خبرگان بانک در سطح کشور بوده که 181 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی تحقیق، طی چند مرحله ازنظر خبرگان و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ 76/0 به دستآمده و دادهها با استفاده از آزمون فرضیه فازی مورد تحلیل قرار گرفتند. طبق یافتهها استراتژی بانک از هر دو بعد تمایز و رهبری هزینه در وضعیت مطلوبی قرار نگرفت. از بعد جهتگیری استراتژیک بازار کار، حفظ و نگهداری کارکنان فعلی با امکان متوسط تائید شد، لیکن جذب استعدادها از بازار کار خارجی تأیید نگردید. در پایان نتیجهگیری شده است که سیاستگذاران بانک با نگاه آیندهنگرانه و بهرهمندی از تکنولوژیهای نوین الکترونیکی، نسبت به بهبود خدمات منحصربهفرد به مشتریان اقدام و تمهیدات لازم بهمنظور کاهش هزینه ارائه خدمات اندیشیده شود و بهجای قراردادهای برونسپاری، به منابع داخلی توجه نمایند. پرونده مقاله -
مقاله
2 - ارائه الگوی اجرای دورههای آموزش بدو ورود در راستای پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهرانرهبری و مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1398همواره فشارهای فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژیکی، اقتصادی و سیاسی با هم ترکیب شده اند تا سازمان ها را مجبور نمایند به توانایی های اساسی خود به طور کل و به آموزش به طور خاص توجه بیشتری داشته باشند. در حقیقت اکنون بیشتر از هر زمانی سازمان ها باید روی آموزش محل کار و بهبود مداوم چکیده کاملهمواره فشارهای فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژیکی، اقتصادی و سیاسی با هم ترکیب شده اند تا سازمان ها را مجبور نمایند به توانایی های اساسی خود به طور کل و به آموزش به طور خاص توجه بیشتری داشته باشند. در حقیقت اکنون بیشتر از هر زمانی سازمان ها باید روی آموزش محل کار و بهبود مداوم در عمل برای رقابت اعتماد نمایند. هدف از انجام این تحقیق ارائه الگوی اجرای دورههای آموزش بدو ورود در راستای پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد . این تحقیق ازنظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه مدیران و کارشناسان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی که در فرآیند آموزش بدو خدمت دانشجویان این دانشگاه دخیل می باشند به تعداد 121 نفر می باشد . جهت آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون معادلات ساختاری و تحلیل رگرسیون استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد اجرای دورههای آموزش بدو ورود بر پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تاثیرگذار بوده و همچنین اجرای موثر و مطلوب دوره آموزشی بر پیشگیری از افت تحصیلی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تاثیرگذار است. پرونده مقاله -
مقاله
3 - بررسی تاثیر برند سازی کارفرما بر رضایت شغلی کارکنان در صنعت بیمه خصوصی کشور با توجه به نقش میانجی مدیریت استعدادمدیریت صنعتی , شماره 2 , سال 16 , تابستان 2021هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تاثیر برندسازی کارفرما بر رضایت شغلی کارکنان با توجه به نقش میانجی مدیریت استعداد در صنعت بیمه خصوصی کشور است. مطالعه حاضر بر اساس هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری مطالعه حاضر را مدیران ستادی و شعب شرکت های ب چکیده کاملهدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تاثیر برندسازی کارفرما بر رضایت شغلی کارکنان با توجه به نقش میانجی مدیریت استعداد در صنعت بیمه خصوصی کشور است. مطالعه حاضر بر اساس هدف، یک تحقیق کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری مطالعه حاضر را مدیران ستادی و شعب شرکت های بیمه خصوصی کشور تشکیل میدهند که به منظور جمع آوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. برآورد اولیه تعداد اعضای جامعه آماری را 1299 نشان داد که با توجه به تعداد بالای جامعه آماری به منظور تعیین اندازه نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و تعداد 297 نفر به عنوان اندازه نمونه انتخاب شدند. به منظور تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد مولفههای برندسازی کارفرما تاثیر مثبت و معناداری بر رضایت شغلی کارکنان دارد همچنین نتایج نشان داد مدیریت استعداد در صنعت بیمه خصوصی کشور نقش میانجی میان برندسازی کارفرما و رضایت شغلی دارد و بر همین اساس میتوان گفت که بهکارگیری ابعاد و مولفه-های برندسازی کارفرما بر رضایت شغلی کارکنان تاثیر بسزایی داشته و در این میان نقش مدیریت استعداد کارکنان بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده است. پرونده مقاله -
مقاله
4 - شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر تدوین خط مشی کارآفرینانه (مطالعه موردی: بانک سپه)مدیریت صنعتی , شماره 5 , سال 15 , زمستان 2021امروزه کارآفرینی به عنوان موتور رشد و توسعه سازمانها و جوامع شناخته شده است، از اینرو سازمان ها موظفند خط مشی های گوناگونی را در راستای ایجاد، حمایت و توسعه کارآفرینی تدوین نمایند. در این پژوهش به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر تدوین خط مشی های کارآفرینانه در بانک س چکیده کاملامروزه کارآفرینی به عنوان موتور رشد و توسعه سازمانها و جوامع شناخته شده است، از اینرو سازمان ها موظفند خط مشی های گوناگونی را در راستای ایجاد، حمایت و توسعه کارآفرینی تدوین نمایند. در این پژوهش به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر تدوین خط مشی های کارآفرینانه در بانک سپه به عنوان قدیمی ترین و یکی از بانک های تجاری ایران پرداخته می شود. این تحقیق در دو مرحله کیفی و کمی انجام خواهد شد. به اینصورت که ابتدا با مطالعه کتابخانه ای انواع مدل های خط مشی با عوامل آن شناسایی خواهند شد. در ادامه از طریق مصاحبه با خبرگان بانکی و دانشگاهی در حوزه تدوین خط مشی گذاری، عوامل اصلی تدوین خط مشی گذاری در بانک سپه شناسایی و نهایی گردید. در ادامه از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) به اولویت بندی مولفه ها و زیر مولفه ها در تدوین خط مشی کارآفرینانه پرداخته می شود، به طوریکه نتایج تحقیق حاکی از آن است که برای مولفه ها "فرآیند" و برای زیر مولفه ها "اطلاع رسانی" در اولویت اول قرار می گیرند. پرونده مقاله -
مقاله
5 - طراحی مدل روابط کارکنان با مافوق ها با تمرکز بر رویکرد هرمنوتیکتعالی منابع انسانی , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1401پژوهش حاضر با توجه به اهمیت و اثرات روابط کارکنان با مافوق ها در سازمان ها و به منظور طراحی مدل روابط کارکنان با مافوقها با تمرکز بر رویکرد هرمنوتیک اجرا گردید. از مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت گردآوری داده ها استفاده، مبانی فلسفی روش حاضر پارادایم نمادین ـ تفسیری، رویکر چکیده کاملپژوهش حاضر با توجه به اهمیت و اثرات روابط کارکنان با مافوق ها در سازمان ها و به منظور طراحی مدل روابط کارکنان با مافوقها با تمرکز بر رویکرد هرمنوتیک اجرا گردید. از مصاحبه نیمه ساختاریافته جهت گردآوری داده ها استفاده، مبانی فلسفی روش حاضر پارادایم نمادین ـ تفسیری، رویکرد آن استقرایی، صبغه پژوهش کیفی و از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. برای مصاحبه با رعایت قاعده اشباع در سطح مرئوسین از تخصص و تجربیات 16 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصین شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بهره گرفته شد. حاصل داده های به دست آمده طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی 16 مقوله اصلی و 23 مقوله فرعی است. که منتج به ایجاد مدل روابط با مافوق ها گردید. پیامدهای این سطح از ارتباطات شامل: افزایش اثربخشی، شناخت از کارکنان و سازمان، تعامل و هم افزیی و رشد و پیشرفت کارکنان است نتایج پژوهش نشان داد،کارکنان برای بدست آوردن اهداف سازمانی، موفقیت فردی و پیشرفت کاری ارتباطات موثر و سازنده ای با مافوق های خود برقرار نمایند. پرونده مقاله -
مقاله
6 - ارائه مدل و شناسایی فاکتورهای تشکیل دهنده ارتقاء سرمایه اجتماعی در وزارت نیرومطالعات جامعه شناسی , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1400پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ارتقاء سرمایه اجتماعی در وزارت نیرو و در دو مرحله طراحی چارچوب مفهومی پژوهش و اعتبارسنجی چارچوب مفهومی انجام شد. بخش اول جامعه آماری پژوهش عبارت بود از اساتید، مدیران و کارشناسان در زمینه سرمایه اجتماعی، که تعداد 11 نفر به عنوان نمونه انتخاب چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف ارائه مدل ارتقاء سرمایه اجتماعی در وزارت نیرو و در دو مرحله طراحی چارچوب مفهومی پژوهش و اعتبارسنجی چارچوب مفهومی انجام شد. بخش اول جامعه آماری پژوهش عبارت بود از اساتید، مدیران و کارشناسان در زمینه سرمایه اجتماعی، که تعداد 11 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. بخش دوم جامعه آماری شامل کلیه کارکنان به تعداد 244 نمونه انتخاب شد. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه دلفی و پس از شناسایی مولفهها، شاخصها و معیارها به منظور تایید آنها از پرسشنامه ای با طیف 5 گزینه ای لیکرت استفاده شد. روایی پرسشنامه با استفاده از شاخص CVR و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد ارزیابی و تایید قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادههابا استفاده از تکنیک دلفی، آزمون t تک نمونه ای و مدل معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS و Lisrel انجام شد.[1] پرونده مقاله -
مقاله
7 - شناسایی و اولویت بندی ابعاد و مولفه های استراتژی آموزش و توسعه نیروی انسانی مبتنی بردانش در صنعت بانکداری در عصر دیجیتال(مطالعه موردی : بانک ملت)مجله توانمندسازی سرمایه انسانی , شماره 2 , سال 6 , تابستان 1402با تغییرات سریع محیطی، ظهور و پیچیده تر شدن مشاغل و وظایف شغلی جدید، و رقابت در محیط به سرعت در حال تغییر کسب و کار امروزی و لزوم پاسخ گویی به نیازهای مشتریان، نقش آموزش و تغییر در دانش، مهارت، تواناییها و رفتار کارکنان محسوس میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین چکیده کاملبا تغییرات سریع محیطی، ظهور و پیچیده تر شدن مشاغل و وظایف شغلی جدید، و رقابت در محیط به سرعت در حال تغییر کسب و کار امروزی و لزوم پاسخ گویی به نیازهای مشتریان، نقش آموزش و تغییر در دانش، مهارت، تواناییها و رفتار کارکنان محسوس میباشد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مؤلفهها و شاخصهای استراتژی آموزش و توسعه نیروی انسانی مبتنی بر دانش در صنعت بانکداری در بخش دولتی انجام شده است.در ابتدا با استفاده از ادبیات نظری موضوع مؤلفه های استراتژی آموزش و توسعه و مدیریت دانش استخراج گردید و در بخش بعد از طریق روش دلفی و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان مدیریت منابع انسانی در بانک ملت و با استفاده از پرسشنامه نیمهساختار یافته مؤلفهها و شاخص های استراتژی آموزش و توسعه نیروی انسانی مبتنی بر دانش تعیین گردید . پس از طراحی پرسشنامه مقایسات زوجی ، مؤلفه ها و شاخصها وزن دهی و رتبهبندی شدند. یافته های پژوهش حکایت از این دارد برای پیاده سازی موفق مدیریت دانش در استراتژی آموزش و توسعه در حوزه منابع انسانی میبایست در پنج حوزه تعیین نیازهای آموزشی ، تعیین اهداف آموزش و توسعۀ منابع انسانی ، تعیین محتوای دورهها ، بکارگیری اصول و مبانی یادگیری اجرا و ارزشیابی مجموعا به 24 شاخص در زمینههای ساختاری ، ارزشی و رفتاری در مدیریت دانش توجه نمود پرونده مقاله -
مقاله
8 - Designing a system model of good governance in the Social Security OrganizationInternational Journal of Political Science , مقالات زودآیندThe purpose of this study is to design a system model of good governance in the Social Security Organization. The research method is heuristic. The sampling method is purposeful and the measurement tool is semi-structured in the qualitative part of the interview and inc چکیده کاملThe purpose of this study is to design a system model of good governance in the Social Security Organization. The research method is heuristic. The sampling method is purposeful and the measurement tool is semi-structured in the qualitative part of the interview and includes a researcher-made questionnaire in the quantitative part. The validity of the questionnaire was determined by both formal and content methods. The reliability coefficient was confirmed using Cronbach's alpha. In order to analyze the data in the qualitative part, the content analysis method was used. In the quantitative part, the structural equation modeling method was used using SPSS and AMOS software. Friedman test was also used to prioritize the dimensions and components of the research. The results showed that the dimensions of good governance in the Social Security Organization were divided into five dimensions: causal factors, contextual factors, intervening factors, strategic factors and consequences. Ali, Components 1. Effective management of human resources 2. Legal support for good governance 3. Capacities of organizational resources in terms of underlying factors, components 1. Managerial weaknesses 2. Process barriers in the organization 3. Legal barriers in the dimension of intervening factors, components 1. Increasing economic capacity and financing 2. Development of educational capacities 3. Increasing organizational agility in terms of strategic factors and components of performance improvement 2. Development of partnership 3. Sustainable development in terms of outcomes was identified in terms of the importance of designing a system of good governance in the Social Security Organization. پرونده مقاله -
مقاله
9 - طراحی مدل فضیلت سازمانی با رویکرد کیفی (مورد مطالعه: وزارت جهاد کشاورزی)مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 3 , سال 14 , پاییز 1402هدف از این تحقیق طراحی مدل فضیلت سازمانی همراه با شناسایی و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها و شاخص ها و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی فضیلت سازمانی با رویکرد کیفی در وزارت جهاد کشاورزی بوده است. روش انجام پژوهش حاضر، روش آمیخته (کیفی- کمی) بوده و جامعه آماری، 12 نفر از خبرگان بو چکیده کاملهدف از این تحقیق طراحی مدل فضیلت سازمانی همراه با شناسایی و اولویت بندی ابعاد و مولفه ها و شاخص ها و اعتبارسنجی مدل پیشنهادی فضیلت سازمانی با رویکرد کیفی در وزارت جهاد کشاورزی بوده است. روش انجام پژوهش حاضر، روش آمیخته (کیفی- کمی) بوده و جامعه آماری، 12 نفر از خبرگان بودند که با استفاده از ابزار مصاحبه، مورد پاسخ قرار گرفتند.در این تحقیق، به منظور تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل تم (تحلیل مضمون) استفاده گردید که بر اساس نتایج، الگوی تحقیق مطابق خروجی نرم افزار اطلس تی، مشتمل بر 1 مضمون فراگیر (مدل فضیلت سازمانی با رویکرد کیفی در وزارت جهاد کشاورزی) و 7 مضمون سازمان دهنده (سلامت، مسئولیت پذیری، اعتمادگستری، گذشت، عدالت محوری، انسجام، افق گشایی) و 24 مضمون پایه ای (سلامت مالی، سلامت اخلاقی، سلامت کاری؛ مسئولیت پذیری اجتماعی، مسئولیت پذیری اقتصادی، مسئولیت پذیری قانونی، مسئولیت پذیری زیست محیطی؛ صداقت، شفافیت، حسن نیت، شایستگی؛ همدردی، فداکاری، مهربانی؛ عدالت در وضع قوانین، عدالت در اجرای قوانین، عدالت در روابط بین افراد؛ هماهنگی، انطباق پذیری، همبستگی؛ خوش بینی، عمل به تعهدات، شادی آفرینی، هم رشدی) بوده است. پرونده مقاله -
مقاله
10 - طراحی مدل روابط کارکنان با همکاران مبتنی بر رویکرد هرمنوتیکمطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 1 , سال 13 , بهار 1401این پژوهش نظر به اهمیت روابط بین کارکنان با هدف طراحی مدل روابط کارکنان با همکاران مبتنی بر رویکرد هرمنوتیک و به منظور درک بهتر ارتباطات و روابط بین کارکنان انجام گرفت. برای پاسخ به سؤالات پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته و از مدل استراوس و کوربین برای تحلیل دادهها اس چکیده کاملاین پژوهش نظر به اهمیت روابط بین کارکنان با هدف طراحی مدل روابط کارکنان با همکاران مبتنی بر رویکرد هرمنوتیک و به منظور درک بهتر ارتباطات و روابط بین کارکنان انجام گرفت. برای پاسخ به سؤالات پژوهش از مصاحبه نیمه ساختار یافته و از مدل استراوس و کوربین برای تحلیل دادهها استفاده شد. مبانی فلسفی روش حاضر پارادایم نمادین ـ تفسیری، رویکرد آن استقرایی و صبغه پژوهش، کیفی است. جامعه آماری پژوهش 15 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصین شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج است که بر اساس قائده اشباع و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انجام شد. دادههای به دست آمده از مصاحبهها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریه در حوزه روابط کارکنان و طراحی مدل روابط همکاران منجر شد. نتایج پژوهش شامل: یادگیری، بهبود رفتار، تشریک مساعی، همدلی، کاهش تعارض و خشونت، رضایت، تشکیل تیم و گروه، افزایش قدرت و افزایش رفتارهای انحرافی است. انتظار میرود با توجه به وجود تعاملات اجتماعی و انسانی در سطح همکاران شاخصهای تعقل جوهری نظیر مسئولیت اجتماعی، تعهد، توجه و مراقبت از همکاران و رعایت اصول اخلاقی و انسانی بر کارکنان غالب باشد. پرونده مقاله -
مقاله
11 - مسالهشناسی و راهبردهای اجرای خطمشیهای رفاه اجتماعی با استفاده از نظریه داده بنیادمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1399چرخهی سیاست شامل تدوین، اجرا و ارزیابی، مسیری ناهموار و نامشخص است که پیمودن آن در بسیاری از موارد میسر نمیگردد. پژوهش حاضر با توجه به این مهم در صدد ارائه الگوی اجرای خطمشیهای رفاهی است و بدین منظور با رویکرد اکتشافی و بر اساس نظریه داده بنیاد (زمینهای) و رفت و بر چکیده کاملچرخهی سیاست شامل تدوین، اجرا و ارزیابی، مسیری ناهموار و نامشخص است که پیمودن آن در بسیاری از موارد میسر نمیگردد. پژوهش حاضر با توجه به این مهم در صدد ارائه الگوی اجرای خطمشیهای رفاهی است و بدین منظور با رویکرد اکتشافی و بر اساس نظریه داده بنیاد (زمینهای) و رفت و برگشت بین نظریات خبرگان و تجربه میدانی، الگوی ویژهای در این باره ارائه داده است. برای ارائه این مدل، ضمن احصای مهمترین نظریات اجرای خطمشیها، با 15 نفر از خبرگان در بالاترین سطح سیاستگذاری اجتماعی مصاحبه نیمهساختیافته و 265 مقوله با استفاده از نرمافزار MAXQDA12 استخراج شد. کدگذاری بازنگرانه مرحله دوم به 17 مقوله محوری و پنج مقوله انتخابی منتج گردید. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مهمترین مساله در اجرای خطمشیهای رفاهی، عدم وجود متولی پرقدرت و محوری در نظام سیاستگذاری رفاهی است که این امر با ادغام وزارت رفاه مضاعف گردید. ایجاد نظام نظارتی و ارزیابی بر اجرای خطمشیهای رفاهی با استفاده از ظرفیت شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی و بهرهگیری از پایگاه اطلاعات رفاهی منسجم میتواند تا حد زیادی امکان خروج از وضعیت نامطلوب فعلی را فراهم آورد. پرونده مقاله -
مقاله
12 - شناسایی و تبیین مؤلفهها و شاخصهای استراتژی تامین نیرو مبتنی بر دانش در صنعت بانکداری در بخش دولتی با استفاده از مدل ارزیابی راجانمدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1400پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مؤلفهها و شاخصهای تامین نیرو مبتنی بر دانش در صنعت بانکداری در بخش دولتی انجام شده است. در ابتدا با استفاده از ادبیات نظری موضوع مؤلفه های استراتژی تامین نیرو و مدیریت دانش استخراج گردید و در بخش بعد از طریق روش دلفی و مصاحبه با 15 نف چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف شناسایی و تبیین مؤلفهها و شاخصهای تامین نیرو مبتنی بر دانش در صنعت بانکداری در بخش دولتی انجام شده است. در ابتدا با استفاده از ادبیات نظری موضوع مؤلفه های استراتژی تامین نیرو و مدیریت دانش استخراج گردید و در بخش بعد از طریق روش دلفی و مصاحبه با 15 نفر از خبرگان مدیریت منابع انسانی در بانک ملت و با استفاده از پرسشنامه نیمه ساختار یافته مؤلفهها و شاخص های استراتژی تامین نیرو مبتنی بر دانش تعیین گردید. پس از طراحی پرسشنامه مقایسات زوجی ، نظرات خبرگان منابع انسانی جمع آوری و مؤلفه ها و شاخصها وزن دهی و رتبهبندی شدند. یافتههای پژوهش نشان داد برای طراحی الگوی استراتژی تامین نیرو مبتنی بر دانش مجموعا 3 مؤلفه کلیدی در حوزه مدیریت دانش که به ترتیب عبارتند از :زمینه ساختاری،زمینه ارزشی و زمینه رفتاری را با در نظر گرفتن 15 شاخص میبایست مورد توجه قرار داد. پرونده مقاله -
مقاله
13 - طراحی مدل روابط با مرئوسین با تمرکز بر رویکرد هرمنوتیکمطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1401امروزه اهمیت ارزشمند ارتباطات در جوامع بر کسی پوشیده نیست با توجه به اینکه روابط مدیران با مرئوسین نقش انکار ناپذیر در موفقیت آن ها دارد، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل روابط مدیران با مرئوسین با تمرکز بر رویکرد هرمنوتیک در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اجرا گردید.جهت گردآوری د چکیده کاملامروزه اهمیت ارزشمند ارتباطات در جوامع بر کسی پوشیده نیست با توجه به اینکه روابط مدیران با مرئوسین نقش انکار ناپذیر در موفقیت آن ها دارد، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل روابط مدیران با مرئوسین با تمرکز بر رویکرد هرمنوتیک در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اجرا گردید.جهت گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده گردید. این پژوهش از نظر هدف در دسته پژوهش های کاربردی قرار دارد، مبانی فلسفی روش حاضر پارادایم نمادین ـ تفسیری، رویکرد آن استقرایی، صبغه پژوهش کیفی، جهت تحلیل داده ها از نظریه داده بنیاد و از نمونه گیری هدفمند استفاده شده است. برای مصاحبه با رعایت قائده اشباع در سطح مرئوسین از دانش و تجربیات 15 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصین شاغل در ستاد دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بهره گرفته شد. داده های به دست آمده از مصاحبه ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی منجر به ایجاد مدل روابط با مرئوسین شد،پیامدهای آن شامل: بهره وری، عدالت سازمانی، هماهنگی، رضایت اداری، شناخت و پیشگیری، کاهش تعارض و وفاداری و تعهد به مدیر است .نتایج، نشان داد که مدیران برای تحقق اهداف سازمانی و موفقیت فردی در دوره تصدی ارتباطات موثر و پیوسته ای با کارکنان زیر مجموعه خود برقرار نمایند همچنین در روابط به مسائل و مشکلات کارکنان توجه گردد. پرونده مقاله -
مقاله
14 - طراحی مدل اقتضایی راهبردهای مدیریت منابع انسانیپژوهش های مدیریت راهبردی , شماره 2 , سال 25 , تابستان 1398طراحی مدل اقتضایی راهبردهای مدیریت منابع انسانی، با استفاده از نقاط مرجع راهبردی مطالعه استوارت و براون در سال 2019 در بانک توسعه صادرات ایران، هدف این پژوهش است. تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی است. روایی تحقیق، با نظر خبرگان و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ 76/0 به چکیده کاملطراحی مدل اقتضایی راهبردهای مدیریت منابع انسانی، با استفاده از نقاط مرجع راهبردی مطالعه استوارت و براون در سال 2019 در بانک توسعه صادرات ایران، هدف این پژوهش است. تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی است. روایی تحقیق، با نظر خبرگان و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ 76/0 بهدست آمد. در مرحله اول، جهت طراحی مدل از روش فازی و در مرحله دوم، مدل با نظر 181 نفر طبق جدول مورگان مورد آزمون قرار گرفت. نتایج آزمون معادلات ساختاری با کمک نرمافزار لیزرل، ضمن تائید نظری، سازگاری تجربی مدل را نشان داد. درنهایت در مرحله سوم، شکاف وضع موجود با وضع مطلوب راهبردهای چهارگانه بهوسیله آزمون تی استیودنت انجام شد. طبق یافتهها راهبرد بانک از هر دو بعد تمایز و رهبری هزینه و نیز استخدام از بازار کار خارجی در وضعیت مطلوبی قرار نگرفت، لیکن نگهداری کارکنان فعلی تائید گردید. اقدامات منابع انسانی در کل بانک با راهبرد سرباز وفادار و در واحد اعتبارات- بینالملل با راهبرد متخصص متعهد و سرباز وفادار منطبق گردید. در پایان نتیجهگیری شده است به اقتضای واحدهای مختلف، برای برقراری همسویی کامل راهبردها اقدام شود. توسعه خدمات متمایز، کاهش هزینهها، پرورش استعدادها برای همهی واحدها مدنظر قرار گیرد، لیکن برای واحدهای ستادی، به انعقاد قراردادهای برونسپاری نیز توجه شود. پرونده مقاله -
مقاله
15 - شناسایی عوامل تشکیل دهنده رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ایران به منظور ارائه مدلتحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1399پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیل دهنده رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ایران انجام شده است. پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی- کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع دادهها، از نوع کیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بودند که بر چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تشکیل دهنده رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ایران انجام شده است. پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی- کاربردی و همچنین، به لحاظ نوع دادهها، از نوع کیفی بود. جامعۀ آماری پژوهش، شامل خبرگان دانشگاهی و صاحبنظران بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بودند که بر اساس نمونه گیری هدفمند، 21 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه استفاده شد. برای حصول اطمینان از روایی ابزار در بخش کیفی پژوهش، ازنظرات اساتید آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی استفاده شد. از پایایی بازآزمون و روش توافق درون موضوعی برای محاسبه پایایی مصاحبههای انجام گرفته استفاده شد که همگی مورد تایید قرار گرفتند. روش تجزیه و تحلیل داده در پژوهش حاضر، کدگذاری نظری برگرفته از روش نظریهپردازی داده بنیاد بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند که مولفههای رهبری فضیلت گرا در بانک ملی ابران شامل، مولفه های فردی، مدیریتی و ارتباطی بود. پرونده مقاله -
مقاله
16 - تعیین استراتژیهای منابع انسانی در اجرای استراتژی در حوزه سلامت کشور، بر اساس تکنیکهای DELPHI و AHPتحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1399پژوهش حاضر با هدف تعیین استراتژیهای منابع انسانی در اجرای استراتژی در حوزه سلامت کشور از طریق روش کیفی- کمی انجام شد. جامعۀ آماری آن در بخش کیفی، گروهی از روئسای دانشگاههای علوم پزشکی و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در بخش کمی مدیران عالی و میانی ست چکیده کاملپژوهش حاضر با هدف تعیین استراتژیهای منابع انسانی در اجرای استراتژی در حوزه سلامت کشور از طریق روش کیفی- کمی انجام شد. جامعۀ آماری آن در بخش کیفی، گروهی از روئسای دانشگاههای علوم پزشکی و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در بخش کمی مدیران عالی و میانی ستادی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بودند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری گلوله برفی، تعداد 20 نفر و در بخش کمی با روش نمونه-گیری در دسترس، تعداد 20 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق اجرای تکنیک دلفی با پرسشنامه نیمهساختاریافته در راند اول و ساختاریافته در راندهای بعدی و در بخش کمی از طریق اجرای پرسشنامه ماتریسی بر روی نمونۀ آماری استخراج و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و EXPERT CHOICE تجزیه و تحلیل شد. یافتههای کیفی نشان داد، استراتژیهای منابع انسانی دارای شش بعد و اجرای استراتژی دارای سه بعد و نه مولفه بشرح: بعد ساختاری ، بعد محیطی و بعد رفتاری ، بود. نتایج بخش کمی نشان داد که در استراتژیهای تامین و آموزش منابع انسانی، مولفه محیط کلان، در استراتژیهای ارزیابی عملکرد منابع انسانی و توسعه و بهسازی، مولفه ساختار سازمان مجری، در استراتژی جبران خدمت، مولفه رفتار تدوین کنندگان و در استراتژی مشارکت کارکنان، مولفه محیط خاص ، دارای بالاترین اهمیت بودهاند. پرونده مقاله -
مقاله
17 - مدلسازی فضیلت سازمانی با روش میک مک و رویکرد معادلات ساختاری در وزارت جهاد کشاورزیمدیریت عملیات , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1402موضوع این پژوهش مدلسازی فضیلت سازمانی با روش میک مک و رویکرد معادلات ساختاری در وزارت جهاد کشاورزی، با هدف اعتبارسنجی مدل پیشنهادی تحقیق می باشد. روش انجام پژوهش حاضر، از نوع بنیادی و اکتشافی بوده و جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی، 12 نفر از خبرگان و در مرحله کمی، کارشن چکیده کاملموضوع این پژوهش مدلسازی فضیلت سازمانی با روش میک مک و رویکرد معادلات ساختاری در وزارت جهاد کشاورزی، با هدف اعتبارسنجی مدل پیشنهادی تحقیق می باشد. روش انجام پژوهش حاضر، از نوع بنیادی و اکتشافی بوده و جامعه آماری تحقیق در مرحله کیفی، 12 نفر از خبرگان و در مرحله کمی، کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی با نمونه ای برابر382 نفر بوده که با استفاده از ابزار پرسشنامه محقق ساخته 93 گویه ای، مورد پاسخ قرار گرفته و روایی و پایایی ابزار نیز، مورد سنجش و تأیید قرار گرفته است. در این تحقیق، از تکنیک دلفی فازی و روش مدلسازی ساختاری تفسیری و تحلیل مسیر در نرم افزار میک مک، اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس، برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده گردید. بر اساس نتایج در بخش کیفی، الگوی تحقیق مطابق خروجی نرم افزار اطلس تی، مشتمل بر 1 مضمون فراگیر و 7 مضمون سازمان دهنده و 24 مضمون پایه ای بوده است. بر اساس نتایج نمودار قدرت نفوذ و میزان وابستگی (خروجی میک-مک)، متغیر مسئولیت پذیری بعنوان تاثیرگذارترین (قدرت نفوذ زیاد و مستقل) متغیر تا افق گشایی بعنوان تاثیرپذیری ترین متغیر (قدرت نفوذ کم و وابستگی) شناخته شد. همچنین نتایج روش های مدل سازی معادلات ساختاری و تکنیک حداقل مربعات جزئی، نشان داد که تمامی بار عاملی ها بالاتر از 3/0 به دست آمده و مدل با اطمینان 95% مورد تائید قرار گرفت. پرونده مقاله