تبیین استراتژیهای کسبوکار و جهتگیری استراتژیک بهمنظور ترسیم آینده نظام مدیریت منابع انسانی (مطالعه موردی: بانک توسعه صادرات ایران)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمحمدرضا ریحانی 1 , تورج مجیبی 2 , حسنعلی آقاجانی 3 , مجتبی طبری 4 , علی مهدیزاده اشرفی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
toragmogibi@yahoo.com
3 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
4 - دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
5 - استادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه، فیروزکوه، ایران
کلید واژه: استراتژیهای کسبوکار, مدیریت منابع انسانی, استراتژی, جهتگیری استراتژیک,
چکیده مقاله :
یکی از چالشهای اصلی سازمانها، دستیابی به مزیت رقابتی از طریق نگاه استراتژیک آیندهنگرانه است. تبیین استراتژیهای کسبوکار با بهرهگیری از مدل مایکل پورتر (1985) و جهتگیری استراتژیک (استخدام از بازار کار داخلی یا خارجی) بهعنوان نقاط مرجع و در راستای ترسیم آینده نظام مدیریت منابع انسانی در بانک توسعه صادرات ایران، هدف این پژوهش است. تحقیق حاضر، توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری 381 نفر از خبرگان بانک در سطح کشور بوده که 181 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. روایی تحقیق، طی چند مرحله ازنظر خبرگان و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ 76/0 به دستآمده و دادهها با استفاده از آزمون فرضیه فازی مورد تحلیل قرار گرفتند. طبق یافتهها استراتژی بانک از هر دو بعد تمایز و رهبری هزینه در وضعیت مطلوبی قرار نگرفت. از بعد جهتگیری استراتژیک بازار کار، حفظ و نگهداری کارکنان فعلی با امکان متوسط تائید شد، لیکن جذب استعدادها از بازار کار خارجی تأیید نگردید. در پایان نتیجهگیری شده است که سیاستگذاران بانک با نگاه آیندهنگرانه و بهرهمندی از تکنولوژیهای نوین الکترونیکی، نسبت به بهبود خدمات منحصربهفرد به مشتریان اقدام و تمهیدات لازم بهمنظور کاهش هزینه ارائه خدمات اندیشیده شود و بهجای قراردادهای برونسپاری، به منابع داخلی توجه نمایند.
One of the main challenges of organizations is to achieve competitive advantage through a strategic vision of the future. The purpose of this study is to explain business strategies using the Michael Porter model (1985) and strategic orientation (recruitment from the internal or external labor market) as reference points in order to design the future of the HRM system at the Export Development Bank of Iran. The present study is descriptive survey. The statistical population consisted of 381 experts, 181 of them were selected as the statistical sample. The validity of the research was determined by experts in several stages and its reliability was 0.76 Cronbach's alpha and the data were analyzed using fuzzy hypothesis test. According to the findings, the Bank's strategy did not fit in with both dimensions of cost leadership and differentiation. From the perspective of the strategic orientation of the labor market, the maintenance of internal staff was confirmed with a moderate possibility, but the attraction of talents from the external labor market was not confirmed. Finally, it was concluded that the bank's policymakers with a futuristic look, use new e-technologies, Think about the customer-specific service and reduce the cost of providing services and pay attention to internal resources instead of outsourcing contracts.
_||_