تعیین استراتژیهای منابع انسانی در اجرای استراتژی در حوزه سلامت کشور، بر اساس تکنیکهای DELPHI و AHP
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیمجتبی مرادی 1 , فرشاد حاجعلیان 2 , مجید جهانگیرفرد 3 , علی مهدیزاده اشرفی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
4 - گروه مدیریت، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
کلید واژه: منابع انسانی, اجرای استراتژی, استراتژی منابع انسانی, حوزه سلامت کشور,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین استراتژیهای منابع انسانی در اجرای استراتژی در حوزه سلامت کشور از طریق روش کیفی- کمی انجام شد. جامعۀ آماری آن در بخش کیفی، گروهی از روئسای دانشگاههای علوم پزشکی و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در بخش کمی مدیران عالی و میانی ستادی دانشگاههای علوم پزشکی کشور بودند. در بخش کیفی از روش نمونهگیری گلوله برفی، تعداد 20 نفر و در بخش کمی با روش نمونه-گیری در دسترس، تعداد 20 نفر به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. دادهها در بخش کیفی از طریق اجرای تکنیک دلفی با پرسشنامه نیمهساختاریافته در راند اول و ساختاریافته در راندهای بعدی و در بخش کمی از طریق اجرای پرسشنامه ماتریسی بر روی نمونۀ آماری استخراج و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و EXPERT CHOICE تجزیه و تحلیل شد. یافتههای کیفی نشان داد، استراتژیهای منابع انسانی دارای شش بعد و اجرای استراتژی دارای سه بعد و نه مولفه بشرح: بعد ساختاری ، بعد محیطی و بعد رفتاری ، بود. نتایج بخش کمی نشان داد که در استراتژیهای تامین و آموزش منابع انسانی، مولفه محیط کلان، در استراتژیهای ارزیابی عملکرد منابع انسانی و توسعه و بهسازی، مولفه ساختار سازمان مجری، در استراتژی جبران خدمت، مولفه رفتار تدوین کنندگان و در استراتژی مشارکت کارکنان، مولفه محیط خاص ، دارای بالاترین اهمیت بودهاند.
The aim of this study was to determine the strategies of human resources in implementing the strategy in the field of health through qualitative-quantitative method. The statistical population in the qualitative section was a group of deans of medical universities and senior managers of the Ministry of Health and Medical Education, and in the quantitative section were senior and middle managers of the staff of medical universities. In the qualitative part of the snowball sampling method, 20 people and in the quantitative part with the available sampling method, 20 people were selected as a statistical sample. Data in the qualitative part were extracted by performing Delphi technique with a semi-structured questionnaire in the first round and structured in the next rounds and in a quantitative part by performing a matrix questionnaire on a statistical sample and analyzed using SPSS and EXPERT CHOICE software. And analyzed. Qualitative findings showed that "human resource strategies" have six dimensions: and "strategy implementation" have three dimensions and nine components: There were structural dimensions, environmental dimension and behavioral dimension. The results of the quantitative section showed that in the strategies of supply and training of human resources, the component of macro environment, in the strategies of evaluating the performance of human resources and development and improvement, the component of the structure of the executive organization, in the strategy of compensation, the component of behavior In the employee participation strategy, the specific environment component has been of the highest importance.
_||_