رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره2,سال
14
,
تابستان
1399
هدف پژوهش حاضر، آسیب شناسی ارزشیابی توصیفی درجهت تحقق فرایند یاددهی و یادگیری بود. روش پژوهش، کیفی با رویکرد زمینه ای است. جامعه آماری این پژوهش معلمان ابتدایی مجری طرح ارزشیابی توصیفی(کیفی) در مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 5 شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیر چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، آسیب شناسی ارزشیابی توصیفی درجهت تحقق فرایند یاددهی و یادگیری بود. روش پژوهش، کیفی با رویکرد زمینه ای است. جامعه آماری این پژوهش معلمان ابتدایی مجری طرح ارزشیابی توصیفی(کیفی) در مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 5 شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به مرحله اشباع 25 نفر از معلمان انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختار مند بود. روایی محتوایی ابزار بر اساس نظر متخصصان برنامه ریزی درسی تعیین و تایید شد. تحلیل دادهها براساس کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شد. پس از فرآیند کدگذاری متن مصاحبهها، 97کد نهایی، 31 مفهوم نهایی و 15 مقوله (امکانات مدرسه، توسعه حرفه ای معلمان، اجرای نامناسب ارزشیابی توصیفی و ....) شناسایی گردید. مقوله محوری این تحقیق آسیب های ارزشیابی توصیفی درجهت تحقق فرایند یاددهی و یادگیری بود که در نهایت پس از کدگذاری انتخابی دادههای جمعآوری شده یافته های نهایی ارائه شد. نتایج و تحلیل دیدگاه ها، موجب شناسایی و دسته بندی شش طبقه از نقاط ضعف گردید که شامل کاهش انگیزه و کاهش شوق و حساسیت دانش آموزان نسبت به یادگیری و تحصیل؛ افزایش افت یادگیری و دامن زدن به کم سوادی دانش آموزان؛ کاهش عدالت در سنجش دانش آموزان و تبعات آن؛ کاهش افراطی استرس دانش آموزان و تبعات ناشی از آن؛ بی انگیزه بودن و عدم توسعه حرفه ای معلمان؛ عدم تناسب بین امکانات موجود و الزامات خواسته شده در ارزشیابی توصیفی می شود.
پرونده مقاله
رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره66,سال
17
,
زمستان
1402
هدف: هدف تحقیق حاضر تحلیل محتوای کتاب های جامعه شناسی دوره دوم متوسطه از نظر میزان توجه به مولفه-های شایستگی فرهنگی است.
روش: تحقیق حاضر با استفاده از روش آنتروپی شانون انجام شده است. جامعه پژوهشی شامل کتاب های جامعه شناسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم علوم انسانی بوده ا چکیده کامل
هدف: هدف تحقیق حاضر تحلیل محتوای کتاب های جامعه شناسی دوره دوم متوسطه از نظر میزان توجه به مولفه-های شایستگی فرهنگی است.
روش: تحقیق حاضر با استفاده از روش آنتروپی شانون انجام شده است. جامعه پژوهشی شامل کتاب های جامعه شناسی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم علوم انسانی بوده است. با توجه به ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه از نمونه گیری صرف نظر و کل جامعه برای نمونه انتخاب شده است. ابزار اندازه گیری، چک لیست محقق ساخته مشتمل بر چهار مولفه از اصلی ترین مولفه های شایستگی فرهنگی است که روایی آن با استفاده از داوری تخصصی، تایید و پایایی آن با روش اسکات 95/0 محاسبه شده است.
یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش، کتاب های جامعه شناسی دوره دوم متوسطه 893 مرتبه به مولفه های شایستگی فرهنگی توجه کرده اند و ضریب اهمیت آن در مولفه های شایستگی فردی، تحصیلی، مذهبی و محیطی به ترتیب 2398/0، 2549/0 ، 2547/0 و 2518/0 بوده است. توجه به مولفه های شایستگی فرهنگی در کتاب جامعه شناسی دوره دوم متوسط در حد متوسط ارزیابی شد. نتیجه کلی تحلیل محتوا نشان داد که اگرچه در کتاب های جامعه شناسی دوره دوم متوسطه به ویژگی های شایستگی فرهنگی توجه شده است، اما میزان توجه به مؤلفه های شایستگی فرهنگی در دروس مختلف نامتوازن است. در برخی از دروس به برخی از مولفه ها توجه بسیار کم شده است و همین امر موجب عدم آگاهی دانش آموزان از این مؤلفه ها می شود.
نتیجه گیری: توجه متوازن به مولفه های شایستگی فرهنگی که با هم تفاوت دارند لازم است. وضعیت فعلی آموزش مولفه های شایستگی فرهنگی از جامعیت کافی برخوردار نیست. پیشنهاد می کنیم با توجه به اهمیت موضوع، با رعایت اصول سازمان دهی محتوا، اصل توازن رعایت شود.
پرونده مقاله
رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره5,سال
11
,
زمستان
1396
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای جدید التألیف اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بود و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری در این پژوهش نیز کتابهای پایه سوم، چهارم و ششم مطالعات اجتماعی جدید چاپ شده دفتر تألیف بوده ک چکیده کامل
هدف از این پژوهش تحلیل محتوای کتابهای جدید التألیف اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی بوده است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بود و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری در این پژوهش نیز کتابهای پایه سوم، چهارم و ششم مطالعات اجتماعی جدید چاپ شده دفتر تألیف بوده که به طور تصادفی از هر کتاب 10 درس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرداوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای کتابهای جدید التألیف اجتماعی دوره ابتدایی است که براساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علوم تربیتی تأیید شده است. واحد مطالعه درسهای مندرج در کتاب و واحد تجزیه و تحلیل، متن، پرسشها و تصاویر کتاب است که بر اساس مقولههای فعال و غیر فعال توسط فرمول ویلیام رومی تحلیل و ضریب درگیری آنها مشخص شده است. نتایج به دست آمده نشان میدهد ضریب درگیری در مقوله پرسش با 79/0 بیشترین ضریب درگیری و تصاویر با داشتن 07/0 درگیری کمترین ضریب درگیری را داشتند؛ البته ضریب درگیری مقوله متن نیز ضریبی پائین بوده (19/0) که حاکی از غیرفعال و غیرپویا بودن کتابهای اجتماعی جدید التألیف داشته است. بنابراین، تصاویر و متن کتابهای جدید التألیف اجتماعی پایه سوم، چهارم و ششم به روش غیر فعال و غیر پویا و پرسشهای کتاب به روش فعال تدوین شدهاند.
پرونده مقاله
رهبری و مدیریت آموزشی
,
شماره2,سال
7
,
تابستان
1392
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین روشهای اجرای ارزشیابی توصیفی و ابعاد فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی در سال تحصیلی 90-89 در شهر گرمسار انجام شد. جامعه آماری شامل معلمین پایه اول، دوم و سوم مقطع ابتدایی به تعداد 79 نفر بود، که با توجه به محدود بودن،کل جامعه با روش سرشماری چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین روشهای اجرای ارزشیابی توصیفی و ابعاد فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی در سال تحصیلی 90-89 در شهر گرمسار انجام شد. جامعه آماری شامل معلمین پایه اول، دوم و سوم مقطع ابتدایی به تعداد 79 نفر بود، که با توجه به محدود بودن،کل جامعه با روش سرشماری به عنوان گروه نمونه انتخاب گردید.این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و دادههای حاصل از آن بوسیله آمار توصیفی(فراوانی،درصد، میانگین، جدول و نمودار) وآماراستنباطی(همبستگی پیرسون) محاسبه و تجزیه و تحلیل گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته شامل 56 سوال متشکل از دو قسمت ارزشیابی توصیفی و فرسودگی شغلی ماسلاچ بود.ضریب پایایی اجرای ارزشیابی توصیفی ازطریق سنجش مشاهده ای77/0، پوشه کار 85/0، آزمونهای مداد- کاغذی90/0، بازخورد83/0 و کل پرسشنامه 91/0 بدست آمد. همچنین ضریب پایایی خستگی عاطفی 89/0، مسخ شخصیت 78/0، عدم موفقیت فردی(کاهش عملکرد فردی) 90/0 و کل فرسودگی شغلی 83/0 بدست آمد. نتایج نشان داد بین روشهای اجرای ارزشیابی توصیفی(سنجش مشاهده ای، پوشه کار، آزمونهای مداد- کاغذی و بازخورد) با دو بعد از ابعاد فرسودگی شغلی(خستگی عاطفی و عدم موفقیت وکاهش عملکرد فردی) رابطه معنادار وجود داشته و با دیگر بعد فرسودگی شغلی(مسخ شخصیت) هیچ گونه رابطه ای وجود ندارد. همچنین در بین روشهای اجرای ارزشیابی توصیفی، پوشه کار پیش بینی کننده معناداری برای فرسودگی شغلی میباشد.
پرونده مقاله
پژوهش در برنامه ریزی درسی
,
شماره1,سال
10
,
بهار
1392
این پژوهش با هدف بررسی شیوههای بهینه در مشارکت اثر بخش اولیا و مردم در مدارس منطقه 15شهر تهران ودر سال تحصیلی 91 ـ 90 با روش پیمایشی صورت گرفته است. حجم جامعه آماری این تحقیق همه مدیران مدارس ابتدایی به تعداد 95 مدیر و اولیای دانشآموزان به تعداد 41632 نفر و حجم نمونه چکیده کامل
این پژوهش با هدف بررسی شیوههای بهینه در مشارکت اثر بخش اولیا و مردم در مدارس منطقه 15شهر تهران ودر سال تحصیلی 91 ـ 90 با روش پیمایشی صورت گرفته است. حجم جامعه آماری این تحقیق همه مدیران مدارس ابتدایی به تعداد 95 مدیر و اولیای دانشآموزان به تعداد 41632 نفر و حجم نمونه آماری به کمک جدول تعیین حجم مورگان به ترتیب 95 نفر مدیر، 381 نفر اولیا است که با روش تصادفی خوشهای انتخاب شده است. پژوهشگر در این پژوهش در پی آن است که تأثیر مؤلفههای فرهنگ، فناوری اطلاعات، بعد مالی، آموزش و ارتباطات را بر جذب مشارکت اولیا بررسی نماید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که با 5 حیطه و 23 گویه در مقیاس پنج درجهای لیکرت تهیه شد و ضریب اعتبار بر اساس آلفای کرانباخ معادل 82 /0 به دست آمد. دادههای حاصل، به وسیله آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، جدول و نمودار) و آمار استنباطی T) تک نمونهای) محاسبه و تجزیه و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه مدیران و اولیا رابطه معناداری بین مشارکت با فرهنگ، فناوری اطلاعات، ابعاد مالی، آموزش و ارتباطات کادر اجرایی با اولیا وجود دارد. همچنین رابطه مشارکت با متغیر فرهنگ با میانگین 9/22 بالاترین و میانگین متغیر فناوری اطلاعات با میانگین 6/11 کمترین مقدار را دارد.
پرونده مقاله
چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسه دو روش بازی و قصه گویی بر مهارت خودیاری و مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی شهرستان ورامین، انجام شده است. در این پژوهش از شیوه تحقیق شبه آزمایشی استفاده شده است که با طرح پیش آزمون – پس آزمون و با گروه کنترل صورت می پذیرد. همچنین چکیده کامل
چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسه دو روش بازی و قصه گویی بر مهارت خودیاری و مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی شهرستان ورامین، انجام شده است. در این پژوهش از شیوه تحقیق شبه آزمایشی استفاده شده است که با طرح پیش آزمون – پس آزمون و با گروه کنترل صورت می پذیرد. همچنین جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام کودکان پیش دبستانی در شهر ورامین است. در این پژوهش 64 کودکان پیش دبستانی به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل 32 نفری قرار گرفتند .ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه مهارت اجتماعی تراسکات (1989) و مهارت خودیاری اسپنس (1999) است. تحقیق حاضر به دو روش قصه گویی گروهی و بازی گروهی بر مهارت های خودیاری و مهارت های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت،. تجزیه تحلیل داده های پژوهش توسط نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت و از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته ها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای مهارت خودیاری و مهارتهای اجتماعی، مهارت خودیاری و مهارت های اجتماعی کودکان با شیوه بازی گروهی و قصه گویی گروهی با توجه به میانگین ها افزایش یافته همچنین با کنترل پیش آزمون بین کودکان پیش دبستانی گروه آزمایش و گروه کنترل از لحاظ مهارت اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد ، بین اثربخشی برنامه های آموزش حل مسئله به شیوه بازی گروهی و قصه گویی بر بهبود مهارت های خودیاری و اجتماعی کودکان پیش دبستانی دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد .
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره4,سال
2
,
پاییز
1390
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وضعیت استقرار مدارس متوسطه هوشمند در استان سمنان از دیدگاه مدیران و معلمان بود. این پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی (زمینه‌یابی) بوده و به لحاظ هدف در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد. جامعه آماری شامل مدیران و دبیران مدارس هوشمند استان سم چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی وضعیت استقرار مدارس متوسطه هوشمند در استان سمنان از دیدگاه مدیران و معلمان بود. این پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی (زمینه‌یابی) بوده و به لحاظ هدف در دسته تحقیقات کاربردی قرار دارد. جامعه آماری شامل مدیران و دبیران مدارس هوشمند استان سمنان در سال تحصیلی 90-1389 به تعداد 215 نفر بود که با توجه به محدود بودن جامعه آماری مدیران، کل جامعه مدیران و از جامعه آماری دبیران، 132 نفر با استفاده از جدول کرجسی- مورگان به صورت تصادفی انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق ساخته و شامل 29 سؤال بود که ضریب پایایی آن 84/0 به دست آمد. داده‌های حاصل از پرسشنامه به وسیله آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، جدول و نمودار) وآمار استنباطی (خی دو) بررسی و تحلیل شد. نتایج نشان داد که مدارس استان در مؤلفه‌های مدیریت مدرسه توسط سیستم یکپارچه رایانه‌ای، محیط یاددهی و یادگیری ، زیرساخت توسعه فن‌آوری اطلاعات و ارتباط یکپارچه رایانه‌ای با مدارس هوشمند دیگر، نیازمند اهتمام بیشتری جهت استقرار مدارس هوشمند در استان می‌باشد، اما مؤلفه معلمان آموزش دیده در حوزه فن‌آوری و مدیریت یکپارچه رایانه از ظرفیت و پتانسیل مناسبی برای ایجاد مدارس هوشمند برخوردار هستند.
پرونده مقاله
فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
,
شماره1,سال
9
,
بهار
1398
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر سواد رسانهای بر میزان خلاقیت دانشآموزان صورت پذیرفته است. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره پنجم ابتدائی بود، که از روش نمونهگیری هدفمند ۴۰ نفر از دانشآموزان پایه پنجم انتخاب و چکیده کامل
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر سواد رسانهای بر میزان خلاقیت دانشآموزان صورت پذیرفته است. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره پنجم ابتدائی بود، که از روش نمونهگیری هدفمند ۴۰ نفر از دانشآموزان پایه پنجم انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل(20 نفر) و آزمایش(20 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها در این پژوهش، آزمون خلاقیت عابدی میباشد. روایی صوری و محتوایی این آزمون توسط اساتید راهنما و مشاور تایید و همچنین با استفاده از شاخص نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی محاسبه شد و میزان پایایی آزمون با استفاده از روش آلفای کرونباخ ۸8/۰ به دست آمد. پس از اجرای پیشآزمون بر روی هر دو گروه، آموزش بوسیله بسته ی آموزشی مبتنی بر سواد رسانه ای طی شش جلسه 30 دقیقه ای بر روی گروه آزمایش اجرا گردید و گروه کنترل بهدوراز متغیر مستقل قرار گرفت. پس از اتمام آموزش از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری در دو سطح توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شده است. پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیر خلاقیت ، سیالی، بسط، ابتکار و انعطاف پذیری معنیدار است. یافتههای پژوهش برتری خلاقیت دانشآموزانی را نشان داد که مطالب را از طریق بسته ی آموزشی مبتنی بر سواد رسانه ای دریافت کردند .
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی رابطه منابع قدرت مدیران با تعهد سازمانی و ارتباط آن با فرسودگی شغلی دبیران دبیرستانهای شهرستان دماوند است. روش تحقیق از حیث هدف کاربردی و گرد آوری داده ها توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دبیران دبیرستانهای شهرستان دماون چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی رابطه منابع قدرت مدیران با تعهد سازمانی و ارتباط آن با فرسودگی شغلی دبیران دبیرستانهای شهرستان دماوند است. روش تحقیق از حیث هدف کاربردی و گرد آوری داده ها توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دبیران دبیرستانهای شهرستان دماوند به تعداد 1100 نفر (مرد و زن) بودند و براساس جدول نمونه گیری مورگان تعداد 280 نفر به عنوان نمونه آماری بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه منابع قدرت مدیران شرایخیم و هینکین (1989)، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مایر (2002) و پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش (1981) بود. روایی پرسشنامه ها با مطالعه منابع و اخذ نظرات چند تن از اساتید با تجربه و صاحب نظر بدست آمد و اعتبارپرسشنامههای مذکور با استفاده از آلفای کرانباخ بدین شرح میباشد. منابع قدرت 89/0 تعهد سازمانی به ترتیب برای ابعاد عاطفی، هنجاری و مستمر برابر با 85/.، 79/. و 83/. و فرسودگی شغلی ۸۷/۰ بدست آمده است. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، نمودار و...) و جهت آزمون فرضیات از آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که بین قدرت مرجعیت، تخصص، پاداش و قانون و تعهد سازمانی رابطه معنی دار و مثبت، بین قدرت تخصص، قانون و اجبار با فرسودگی شغلی رابطه معنی دار و مثبت، بین قدرت مرجعیت، پاداش و اجبار با فرسودگی شغلی همبستگی معنی دار و منفی وجود دارد.
پرونده مقاله
چکیده تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه نظام جبران خدمات کارکنان وبهرهوری نیروی انسانی کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و از نوع همبستگی است. از ابزار پرسشنامه که شامل دو نوع پرسشنامه نظام جبران خدمات و بهرهوری نیروی انسان چکیده کامل
چکیده تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه نظام جبران خدمات کارکنان وبهرهوری نیروی انسانی کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده، توصیفی و از نوع همبستگی است. از ابزار پرسشنامه که شامل دو نوع پرسشنامه نظام جبران خدمات و بهرهوری نیروی انسانی است استفاده شده است که روایی آن ها مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با (849/0) و (876/0) محاسبه شد.جامعه آماری تحقیق، کل مدیران و کارکنان سازمان اوقاف و امور خیریه شامل 300 نفر بوده . 240 نفر از روش نمونه گیری تصادفی ساده از طریق فرمول کوکران به عنوان نمونه انتخاب گردید. نتیجه تحقیق نشان داد که : رابطهی معناداری بین کیفیت عملکرد نظام جبران خدمات و بهرهوری نیروی انسانی وجود دارد. و از آنجا که میزان ضریب همبستگی پیرسون برای این آزمون (914/0) میباشد، لذا نوع رابطه مثبت بوده و هر یک از ابعاد بهره وری نیروی انسانی تاثیر پذیری مثبت و معناداری از نظام جبران خدمات دارند. همچنین نتایج نشان داد ، تغییرات متغیر بهره وری نیروی انسانی به میزان 5/55% درصد تحت تاثیر تغییرات متغیر های سطح حقوق، مشارکت ، پاداش مالی، مزایا و انگیزش می باشد یا به عبارت دیگر ، سطح حقوق، مشارکت، پاداش مالی، مزایا و انگیزش5/55% درصد از تغییرات بهره وری نیروی انسانی را پیش بینی می کنند.
پرونده مقاله
سکوی نشر دانش
سند یا سکوی نشر دانش ،سامانه ای جهت مدیریت حوزه علمی و پژوهشی نشریات دانشگاه آزاد می باشد