مقایسه دو روش بازی و قصه گویی بر مهارت خودیاری و مهارتهای اجتماعی کودکان پیش دبستانی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. afzalkhani_mr@yahoo.com
کلید واژه: کودکان پیش دبستانی, قصه گویی, بازی,
چکیده مقاله :
چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسه دو روش بازی و قصه گویی بر مهارت خودیاری و مهارت های اجتماعی کودکان پیش دبستانی شهرستان ورامین، انجام شده است. در این پژوهش از شیوه تحقیق شبه آزمایشی استفاده شده است که با طرح پیش آزمون – پس آزمون و با گروه کنترل صورت می پذیرد. همچنین جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمام کودکان پیش دبستانی در شهر ورامین است. در این پژوهش 64 کودکان پیش دبستانی به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل 32 نفری قرار گرفتند .ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه مهارت اجتماعی تراسکات (1989) و مهارت خودیاری اسپنس (1999) است. تحقیق حاضر به دو روش قصه گویی گروهی و بازی گروهی بر مهارت های خودیاری و مهارت های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت،. تجزیه تحلیل داده های پژوهش توسط نرم افزار آماری SPSS انجام گرفت و از آزمون آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته ها نشان داد که پس از تعدیل نمرات پیشآزمون، تفاوت بین گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای مهارت خودیاری و مهارتهای اجتماعی، مهارت خودیاری و مهارت های اجتماعی کودکان با شیوه بازی گروهی و قصه گویی گروهی با توجه به میانگین ها افزایش یافته همچنین با کنترل پیش آزمون بین کودکان پیش دبستانی گروه آزمایش و گروه کنترل از لحاظ مهارت اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد ، بین اثربخشی برنامه های آموزش حل مسئله به شیوه بازی گروهی و قصه گویی بر بهبود مهارت های خودیاری و اجتماعی کودکان پیش دبستانی دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد .
The present study was conducted to compare the two methods of play and storytelling on self-help skills and social skills of preschool children in Varamin. Trascott (1989) and Spence (1999) Self-Help Skills Questionnaire were used to collect data. In order to conduct the research, the present study examines self-help skills and social skills through two methods of group storytelling and group play. Therefore, in this research, a quasi-experimental research method has been used with a pre-test-post-test design and It is done with the control group. Also, the statistical population of the present study includes all preschool children in Varamin. In the present study, 64 preschool children were selected by convenience sampling and randomly assigned to two experimental groups including: 1- Games 2- Storytelling (each containing 16 people) and a control group of 32 people. The analysis of research data was performed by SPSS statistical software to describe the data of mean statistical indices and standard deviation and frequency distribution tables and bar graphs and in research hypotheses to keep the effect of scores from the statistical test of analysis of covariance used. The results showed that after adjusting the pre-test scores, the difference between the experimental and control groups in the variables of self-help skills and social skills is as follows. Increased There is also a significant difference between the preschool children of the experimental group and the control group in terms of social skills with pre-test control. And boy, there is no difference, and both methods are equally effective
_||_