فهرست مقالات زهره میر حسینی


  • مقاله

    1 - شناسایی ابعاد و مولفه‌های اطلاع‌رسانی خودمراقبتی به بیماران در نظام اطلاع‌رسانی پزشکی کشور با رویکرد دلفی فازی
    مدیریت بهداشت و درمان , شماره 34 , سال 10 , زمستان 1398
    مقدمه: با توجه به اهمیت خودمراقبتی، مطالعه حاضر به شناسایی ابعاد و مولفه‌های اطلاع‌رسانی خودمراقبتی به بیماران در نظام اطلاع‌رسانی پزشکی کشور می‌پردازد . روش پژوهش: روش این مطالعه با توجه به گزاره‌های تحقیق، از نوع توصیفی و کیفی است که در دو مرحله کتابخانه‌ای و اجرای رو چکیده کامل
    مقدمه: با توجه به اهمیت خودمراقبتی، مطالعه حاضر به شناسایی ابعاد و مولفه‌های اطلاع‌رسانی خودمراقبتی به بیماران در نظام اطلاع‌رسانی پزشکی کشور می‌پردازد . روش پژوهش: روش این مطالعه با توجه به گزاره‌های تحقیق، از نوع توصیفی و کیفی است که در دو مرحله کتابخانه‌ای و اجرای روش دلفی فازی با مراجعه به10 نفر از خبرگان، پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه پزشکی و بهداشت در دانشگاه انجام شده است. یافته‌ها: پژوهشگر داده‌های به دست آمده را تحلیل و نتایج نهایی پژوهش خود را در قالب یک مدل اولیه ارائه نموده است و با توجه تحلیلی که از روش دلفی جهت تعیین ابعاد و مولفه‌ها برای اطلاع‌رسانی خودمراقبتی به بیماران در نظام اطلاع‌رسانی پزشکی کشور به اجرا در آمده ، از 112 شاخص اولیه 92 شاخص و از مولفه‌ها، تمامی مولفه‌های شناسایی شده در مرحله دلفی تایید گردید و در مجموع دو بعد اطلاع‌رسانی و مراقبان سلامت که بعد اطلاع‌رسانی شامل 4 مولفه و بعد مراقبان سلامت شامل 10 مولفه بود، مشخص گردید. نتیجه‌گیری: با توجه به ابعاد و مولفه‌های بدست آمده با رویکرد دلفی فازی، این ابعاد و مولفه‌ها می‌تواند راهگشای متولیان و مسئولین حوزه سلامت کشور در راستای افزایش اطلاع‌رسانی خودمراقبتی به بیماران در نظام اطلاع‌رسانی پزشکی کشور باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - تحلیل محتوای تصاویر کتاب‌های داستانی کودکان رده سنی ب و ج در دهه 80
    نظام ها و خدمات اطلاعاتی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1392
    هدف: هدف از این پژوهش تحلیل محتوای تصاویر کتاب‌های داستانی تالیفی گروه سنی ب و ج در دهه‌ی 80 می‌باشد تا مشخص شود که تصویرگری آن‌ها در چه وضعیت و جایگاهی قرار دارد. روش: نگارش این پژوهش بر اساس روش تحلیل محتوای مفهومی است. در این راستا ابتدا معیار‌های ارزیابی تصاویر و شر چکیده کامل
    هدف: هدف از این پژوهش تحلیل محتوای تصاویر کتاب‌های داستانی تالیفی گروه سنی ب و ج در دهه‌ی 80 می‌باشد تا مشخص شود که تصویرگری آن‌ها در چه وضعیت و جایگاهی قرار دارد. روش: نگارش این پژوهش بر اساس روش تحلیل محتوای مفهومی است. در این راستا ابتدا معیار‌های ارزیابی تصاویر و شرایط ظاهری کتاب، از شورای کتاب کودک و همین طور کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانانگردآوری شد و پس از تهیه سیاهه وارسی از روی این معیارها و ادغام آن‌ها بر اساس نظر متخصصان کتابداری و ادبیات کودکان، به تحلیل محتوای 335 عنوان کتاب ( بطور تصادفی) که بین سال‌های80 تا 89 چاپ شده بودند، پرداخته شد. یافته‌ها: در این پژوهش چهار عامل 1. توجه به عوامل ظاهری 2. مرتبط‌بودن تصاویر با محتوای داستان 3. مرتبط‌بودن تصاویر با نیازهای گروه سنی ب و ج 4. وضعیت کیفیت تصاویر، مورد بررسی قرار گرفت؛ نتایج نشان می‌دهد که در مورد عامل اول 38/55% وضعیت مطلوب و 7/30% نامطلوب داشتند، در عامل دوم 70% وضعیت مطلوب و 2% نامطلوب بودند، در عامل سوم 3/60% وضعیت مطلوب و 16% نامطلوب داشتند و در عامل چهارم 73/44% وضعیت مطلوب و 27% نامطلوب بودند. نتیجه‌گیری: با توجه به آمار بدست‌آمده، کتاب‌های چاپ شده در دهه 80، وضعیت نسبتا مناسبی در زمینه‌های "توجه به عوامل ظاهری" و " مرتبط‌بودن تصاویر با نیازهای گروه سنی" داشتند و به "مرتبط‌بودن تصاویر با محتوی داستان" بیش از مسائل دیگر توجه شده بود و به مقوله "کیفیت تصاویر " کمتر از بقیه موارد توجه شده بود. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از تکنیک دلفی
    ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی , شماره 1 , سال 9 , بهار 1399
    زمینه : این پژوهش به شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی می پردازد و طرحی نوین از نوآوری سازمانی ارائه می نماید و در صدد توسعه مجموعه دانسته های موجود درباره اصول و روابط شاخص های نوآوری سازمانی است، بر حسب هدف یک پژوهش بنیادی محسوب چکیده کامل
    زمینه : این پژوهش به شناسایی عوامل موثر بر نوآوری سازمانی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی می پردازد و طرحی نوین از نوآوری سازمانی ارائه می نماید و در صدد توسعه مجموعه دانسته های موجود درباره اصول و روابط شاخص های نوآوری سازمانی است، بر حسب هدف یک پژوهش بنیادی محسوب می شود. روش : از آنجا که در این پژوهش نیز بدنبال حل مسئله ای تحت عنوان نحوه نوآوری سازمانی در کتابخانه های دانشگاهی هستیم، روش پژوهش کاربردی می باشد. همچنین براساس طرح تحقیق و از حیث نحوه گردآوری داده ها، تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی (غیر آزمایشی) است و برای گردآوری اطلاعات از دو روش مطالعه اسنادی و دلفی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 20 نفر از صاحب نظران و خبرگان دانشگاهی(اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت و علم اطلاعات) می باشند که به روش هدفمند گلوله برفی از آنها نمونه گیری شده و با استفاده از روش دلفی فازی دیدگاه های آنها استخراج گردیده و مورد پالایش قرار گرفته است. یافته ها: نشان می دهد بیـشترین میزان موافقت خبرگان در سومین نظرسنجی در بعد فردی مربوط به دانش و تخصص، در بعد گروهی سیستم ارتباطات، در بعد سازمانی مدیریت دانش، در بعد محیطی زیرساخت‌ها و پیچیدگی‌های فناوری و در بعد انسانی و آموزشی سرمایه فکری است. همچنین در بین ابعاد بالاترین میزان موافقت مربوط به بعد گروهی و پایین‌ترین میزان موافقت مربوط به بعد انسانی و آموزشی است. نتیجه گیری: بر اساس خروجی تحلیل تمامی ابعاد و مولفه ها در مدل باقی مانده اند و مدل نهایی تحقیق شامل 5 بعد و 11 مولفه شناسایی گردیده است. مدل ارائه شده در این مقاله قادر است زمینه را جهت نوآوری سازمانی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی فراهم نموده و آنها را قادر سازد تا ضمن آسیب شناسی نوآوری سازمانی در کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی، طرح ها و اقدامات بهبود را استخراج نموده و موقعیت خود را در فرایند نوآوری سازمانی مورد ارزیابی قرار دهند. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - آزمون مدل ارتقای امنیت اجتماعی توسط نهادکتابخانه‌های عمومی کشور
    دانش شناسی , شماره 2 , سال 13 , تابستان 1399
    هدف: هدف پژوهش حاضر این بود که عوامل ارتقای امنیت اجتماعی مورد تایید خبرگان را با استفاده از نظر کتابداران و کارشناسان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب مدل ارائه دهد، و برازش آن را با شاخص‌های آماری مناسب بررسی نماید. روش پژوهش: پژوهش، از نظر هدف کاربردی بوده و از ر چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش حاضر این بود که عوامل ارتقای امنیت اجتماعی مورد تایید خبرگان را با استفاده از نظر کتابداران و کارشناسان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب مدل ارائه دهد، و برازش آن را با شاخص‌های آماری مناسب بررسی نماید. روش پژوهش: پژوهش، از نظر هدف کاربردی بوده و از روش پیمایشی –تحلیلی استفاده کرده است. جامعه پژوهش شامل مدیران کتابخانه‌های عمومی نهاد و کارشناسان ادارات کل استان‌ها بود که حجم نمونه برای آن، 428 نفر تعیین شد. ابزار مورد استفاده پرسشنامه تحقیق مصیب زاده، میرحسینی، اباذری، حریری (1398) بود که مورد تایید 50 تن از خبرگان در زمینه کتابداری و امنیت اجتماعی قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه شد. در نهایت با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری، اهمیت عوامل موثر مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار آموس[1] استفاده شد. یافته ها: در مدل نهایی بر اساس نظرات کارشناسان و مسئولان کتابخانه‌ها، مؤلفه‌های تأثیرگذار بر ارتقای امنیت اجتماعی شامل چهار مؤلفه اصلی امنیت و سرمایه اجتماعی، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی، غنی‌سازی اوقات فراغت و ترویج خواندن بود که با آزمون فرضیه‌های تحقیق تأیید شده و می‌توانند تأثیر معناداری بر امنیت اجتماعی داشته باشند. نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که کتابخانه‌های عمومی به عنوان مؤسسه‌ای اجتماعی می‌توانند در راستای ارتقای امنیت اجتماعی جامعه گام‌های مؤثری بردارند. مؤلفه‌ها و زیرمولفه‌های شناسایی شده حاصل از این پژوهش درقالب مدل می‌تواند توسط مسئولان و دست‌اندرکاران کتابخانه‌های عمومی به عنوان ابزاری در جهت برنامه‌ریزی برای ارتقای امنیت اجتماعی استفاده شود. [1] Amos پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - نقش کتابخانه های عمومی شهرداری تهران در ارتقای سرمایه اجتماعی شهروندان
    دانش شناسی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1398
    هدف: این پژوهش به تعیین نقش کتابخانه‌های عمومی تحت پوشش شهرداری تهران در ارتقاء سرمایه اجتماعی شهروندان از دیدگاه کاربران پرداخته است. روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی وروش آن پیمایشی- تحلیلی است.جامعه آماری آن، شهروندان و مراجعه‌کنندگان کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهر چکیده کامل
    هدف: این پژوهش به تعیین نقش کتابخانه‌های عمومی تحت پوشش شهرداری تهران در ارتقاء سرمایه اجتماعی شهروندان از دیدگاه کاربران پرداخته است. روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی وروش آن پیمایشی- تحلیلی است.جامعه آماری آن، شهروندان و مراجعه‌کنندگان کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تعدا 18900 در نیمه دوم سال 1397هستند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 377 نفر محاسبه شد و سپس پرسشنامه در 4 کتابخانه واقع در 4 منطقه شهر تهران بر اساس درجه و متناسب با حجم مراجعان به صورت تصادفی ساده توزیع شد. پرسشنامه بر اساس مدل ناهاپیت و گوشال تنظیم شدو آلفای کرونباخ آن 813% محاسبه شده است. نتایج تحقیق توسط نرم‌افزار "اس. پی. اس. اس[1]" نسخه 22 و آزمون‌های کلموگروف-اسمیرنوف و t تک نمونه، t گروه‌های مستقل و تحلیل واریانس یک‌طرفه انجام یافته است. یافته‌ها: نتایج آزمون تی تک نمونه ای و نتایج بررسی‌ها بر پایه داده‌های گردآوری‌شده از نمونه آماری نشان داد که در سطح معناداری 001/0 ، نقش کتابخانه های عمومی شهرداری در ارتقاء سرمایه اجتماعی شهروندان برای ابعاد سرمایه اجتماعی شامل بعد ساختاری، رابطه‌ای و شناختی معنی‌دار است ؛ و در سطح معنی‌داری بزرگ‌تر از 05/0 تفاوتی بین سرمایه اجتماعی با مشخصات جمعیت شناختی اعضای کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران وجود ندارد . نتیجه گیری: . این نتایج نشان داد که مشخصات فردی مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های شهرداری بر سرمایه اجتماعی آن‌ها نقش کمی داشته و این کیفیت و کمیت خدمات ارائه‌شده در کتابخانه‌های سازمان است که بر سرمایه اجتماعی مراجعه‌کنندگان به آن نقش دارد. با توجه به پراکندگی کتابخانه‌های شهرداری، فرهنگسراها، وخانه‌های فرهنگ این سازمان ظرفیت و پتانسیل بالایی در تبادل و ارتقا فرهنگی افراد جامعه، جلسات ملاقات ، گردهمایی های سیاسی و فرهنگی دارد و در ایجاد و افزایش سرمایه اجتماعی می تواند نقش مثبتی داشته باشد. [1] SPSS پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - مقایسه وضعیت موجود مدیریت کلان داده با وضعیت مطلوب درآینده از دیدگاه مدیران ستادی و متخصصان فناوری اطلاعات در کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور
    دانش شناسی , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1399
    هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت فعلی مدیریت کلان داده در کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مقایسه آن با وضعیت مطلوب در آینده است. روش‌ شناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی تحلیلی است. جامعه آماری متشکل از 77 تن از کارشناسان فناوری اطلاعات، مدیران ستاد ی چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش، بررسی وضعیت فعلی مدیریت کلان داده در کتابخانه های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور و مقایسه آن با وضعیت مطلوب در آینده است. روش‌ شناسی: این پژوهش از نوع پیمایشی تحلیلی است. جامعه آماری متشکل از 77 تن از کارشناسان فناوری اطلاعات، مدیران ستاد ی و استانی و کتابداران هستند که به روش خوشه ای و نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. پرسشنامه ازلحاظ دو ضریب نسبی روایی محتوی (CVR) و شاخص روایی محتوی (CVI) مورد تایید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 86 %محاسبه شد. نتایج: کتابخانه های عمومی فعلی هوشمند نیستند(با میانگین 25/1) و فاقد سرعت آماده سازی وپردازش داده های موردنیاز(با میانگین 92/1)هستند . ازکلان داده های موجوددرشبکه‌های اجتماعی برای تجزیه وتحلیل تمایلات کاربران (با میانگین 22/1) استفاده نمی کنند . فقط زمینه راه اندازی وتقویت شبکه کتابخانه ها به میزان اندکی(با میانگین 08/2) فراهم است. در حالیکه کاربردکلان داده باعث دسترسی سریعتربه حجم زیادی ازداده ها (با میانگین 84/4) و افزایش کیفیت اطلاع رسانی وهدفمند شدن آن( میانگین 81/4) دروضعیت آیند می شود به شرط آنکه زیرساخت لازم جهت یکپارچه سازی اطلاعات واتصال کتابخانه ها(با میانگین 77/4) فراهم شود . نتیجه گیری: کلان داده دروضعیت فعلی به میزان بسیار اندکی در کتابخانه های عمومی کشور بکار گرفته می شود والزامات و زیر ساختهای آن نیز فراهم نیست. کلان داده ها تاثیرات مثبتی بر خدمات کتابخانه های عمومی خواهند داشت و این کتابخانه ها برای استفاده از آنها باید تمهیدات لازم را به موقع بیندیشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - بررسی افزایش اثربخشی مقالات مجلات ایرانی نمایه‌شده در پایگاه اسکوپوس از طریق دگرسنجه
    دانش شناسی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1399
    هدف: هدفپژوهش حاضر بررسی تاثیر اشتراک‌گذاری مقاله‌های مجلات ایرانی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس در رسانه‌های اجتماعی از سال 2010 تا 2018 بر شاخص‌های اثربخشی مقالات است. در این پژوهش قدرت پیش‌بینی اثر‌بخشی مقاله‌ها از طریق شاخص‌های دگرسنجه‌ها در شبکه‌های اجتماعی مورد بررس چکیده کامل
    هدف: هدفپژوهش حاضر بررسی تاثیر اشتراک‌گذاری مقاله‌های مجلات ایرانی نمایه شده در پایگاه اسکوپوس در رسانه‌های اجتماعی از سال 2010 تا 2018 بر شاخص‌های اثربخشی مقالات است. در این پژوهش قدرت پیش‌بینی اثر‌بخشی مقاله‌ها از طریق شاخص‌های دگرسنجه‌ها در شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته‌است. روش‌ پژوهش: پژوهش حاضر از نظر نوع کاربردی و ازنظر روش نوعی مطالعه از نوع همبستگی بوده و با استفاده از شاخص‌های دگرسنجه انجام شده‌است. جامعه پژوهش مقالات مجلات ایرانی نمایه شده در اسکوپوس بود. پایگاه‌های آلتمتریک اکسپلورر[1] و اسکوپوس در بازه زمانی 2010-2018 جهت گردآوری داده‌های پژوهش مورد استفاده قرارگرفت. همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار استنباطی جهت پاسخ به سوال‌های پژوهش در نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس[2] و مایکروسافت اکسل[3] انجام شد. یافته‌ها: نتایج آزمون همبستگی رتبه‌ای اسپیرمن نشان‌دهنده وجود رابطه آماری معنادار و مثبت میان شاخص‌های فعالیت دگرسنجه و اثربخشی مجله‌ها بود. قدرت پیش بینی متغییرهای دگرسنجه[4] برای شاخص‌های اثربخشی متفاوت بودند. نتیجه‌گیری: پژوهش حاضر نشان داد که با افزایش به اشتراک‌گذاری مقاله‌های مجله‌های ایرانی نمایه شده اسکوپوس در شبکه‌های اجتماعی نمایانی و شاخص‌های اثربخشی مجلات افزایش می‌یابد. [1]. Altmetric Explorer [2]. SPSS software [3]. Excel software [4]. Altmetrics پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - آسیب‌شناسی آموزش علم اطلاعات و دانش شناسی: نظریه زمینه‌ای
    دانش شناسی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1399
    هدف: هدف شناسایی آسیب‌های آموزش در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از منظر متخصصان برنامه‌ریزی رشته است. روش پژوهش: پژوهش رویکرد کیفی داشته و با استفاده از روش نظریه زمینه‌ای انجام‌شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه‌های عمیق یافته بود و تجزیه‌وتحلیل و کدگذاری داده‌ها چکیده کامل
    هدف: هدف شناسایی آسیب‌های آموزش در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی از منظر متخصصان برنامه‌ریزی رشته است. روش پژوهش: پژوهش رویکرد کیفی داشته و با استفاده از روش نظریه زمینه‌ای انجام‌شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه‌های عمیق یافته بود و تجزیه‌وتحلیل و کدگذاری داده‌ها : باز، محوری و انتخابی، با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA انجام شد. جامعه پژوهش شامل 14 نفر اعضای کمیته برنامه‌ریزی علم اطلاعات و دانش شناسی و هیئت‌علمی چهار دانشگاه مختلف که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. یافته‌ها: عوامل مؤثر بر آسیب‌شناسی آموزش شامل تجهیزات آموزشی ،زیرساخت‌های فناوری، عوامل انسانی، برنامه‌ریزی درسی ، اهمیت موضوعات درسی، فعالیت‌های حرفه‌ای، جذابیت رشته، روش تدریس، مشکلات کسب‌وکار، فقدان منابع مالی، سونامی مدرک‌گرایی، ضعف بینش اجتماعی شناسایی شدند. نتیجه‌گیری : رفتارهای اجتماعی،کارآفرینی، تقویت دانش نظری، همگرایی با جامعه،ارزیابی عملکرد، کیفیت فارغ‌التحصیلان، آموزش مداوم، بازنگری دروس به‌عنوان راهبردهایی جهت رفع موانع آسیب‌های آموزش استنتاج شد که به‌کارگیری راهبردها منجر به پیامدهای پویاسازی آموزش، تعیین شاخص‌های عملکردی، و آینده‌نگری خواهد شد. عوامل مؤثر در آسیب‌شناسی آموزش در قالب الگو ارائه‌شده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - بررسی رابطه بین ویژگی‌های جمعیت شناختی با مهارت‌های ارتباطی کتابداران کتابخانه‌های عمومی(مطالعه موردی استان خوزستان)
    دانش شناسی , شماره 1 , سال 14 , بهار 1400
    هدف: هدف پژوهش بررسی رابطه ویژگی‌های جمعیت شناختی کتابداران کتابخانه های عمومی با مهارت های ارتباطی آن ها در استان خوزستان است.روش پژوهش: روش فراترکیب با استفاده از مطالعه منابع ،دسته بندی و تحلیل آنها و سپس روش پیمایشی-تحلیلی استفاده شده است. جامعه آماری شامل 272 نف چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش بررسی رابطه ویژگی‌های جمعیت شناختی کتابداران کتابخانه های عمومی با مهارت های ارتباطی آن ها در استان خوزستان است.روش پژوهش: روش فراترکیب با استفاده از مطالعه منابع ،دسته بندی و تحلیل آنها و سپس روش پیمایشی-تحلیلی استفاده شده است. جامعه آماری شامل 272 نفر از کتابداران بوده که با روش نمونه گیری انتساب متناسب، تعداد 100 نفر انتخاب شدند.برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس، آزمون فی و V کرامر استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد بین جنسیت ، وضعیت تأهل ، مهارت‌های ارتباط کلامی، غیرکلامی، و میان فردی و همچنین شهر محل خدمت رابطه ای مشاهده نمی شود. همچنین با وجود مقادیر ناچیز ضریب همبستگی اسپیرمن؛ بین سن و سابقه کار پاسخگویان و مهارت های ارتباط کلامی، غیرکلامی و میان فردی نیز رابط ه ای مشاهده نمی شود. ولی با توجه به مقادیر ضریب همبستگی اسپیرمن؛ بین سطح تحصیلات پاسخگویان و مهارت های ارتباط کلامی، غیرکلامی و میان فردی رابطۀ ضعیفی مشاهده می شود.نتیجه گیری: بین ویژگی‌های جمعیت شناختی با مهارت ارتباط کلامی، غیرکلامی، میان فردی رابطه ای مشاهده نمی شود. ولی بین سطح تحصیلات با این مهارت‌ها رابطه ضعیفی وجود دارد که خود نمایانگر نقش آموزش می باشد. به عبارتی کتابداران فارغ از اینکه در کدام شهر هستند و چه ویژگی‌های فردی دارند، از مهارت‌های ارتباطی به طور یکسان برای ارائه خدمات بهره جویی می‌کنند و به طور کلی بین مهارت‌های ارتباطی کتابداران با هم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی میانگین سن و سابقه کار حاکی از جوان بودن کتابداران و نیاز به دوره های آموزشی مهارت‌های شغلی مستمر دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - کاربرد کلان داده در کتابخانه های عمومی: تعیین ضرورت ها و عوامل تاثیرگذار
    دانش شناسی , شماره 2 , سال 14 , تابستان 1400
    هدف: هدف این مطالعه، مرور پژوهش های مرتبط با مدیریت کلان داده‌ها در کتابخانه های عمومی ، وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور و تعیین ضرورت ها و عوامل تاثیرگذار برآن است.روش ‌پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از روش دلفی انجام شده است. در قسمت توصیفی، تحقیقات چکیده کامل
    هدف: هدف این مطالعه، مرور پژوهش های مرتبط با مدیریت کلان داده‌ها در کتابخانه های عمومی ، وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور و تعیین ضرورت ها و عوامل تاثیرگذار برآن است.روش ‌پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از روش دلفی انجام شده است. در قسمت توصیفی، تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفته اند و در بخش کیفی، گویه هایی طراحی شده است که در سه دور نظرات جامعه آماری پنلدلفی، متشکل از 20 نفر از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و علم اطلاعات و دانش شناسی جمع آوری و تحلیل شده است. 30 گویۀ پرسشنامه ازلحاظ دو ضریب نسبی روایی محتوی (CVR) و شاخص روایی محتوی (CVI) مورد تایید قرار گرفتند و پایایی پرسشنامه نیز بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 86% محاسبه شد. یافته‌ها : یافته ها نشان داد تامین هزینه مربوط به تجهیزات وسرورهای قدرتمند، تامین ابزارهای تجزیه وتحلیل داده و روزآمد سازی دانش و مهارت های کتابداران از ضرورت های بهره گیری از کلان داده است.نتیجه گیری: آنچه از مطالعات انجام شده در مورد کاربرد کلان داده در کتابخانه ها به دست می آید آن است که کتابخانه ها در مسیر همگام سازی خود با پیشرفت های علمی و تکنولوژی با کمبود بودجه جهت تأمین منابع مورد نیاز روبرو هستند و کاستی هایی در این زمینه به چشم می خورد . پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - راهکارهای توسعه و جذب مخاطب (عوامل بیرونی و درونی) در کتابخانه‌های عمومی شهرستان تبریز
    دانش شناسی , شماره 1 , سال 16 , بهار 1402
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی راهکارهای توسعه و جذب مخاطب (عوامل بیرونی و درونی) در کتابخانه‌های عمومی شهرستان تبریز می‌باشد.روش پژوهش: روش پژوهش، پیمایشی و نیز مطالعات کتابخانه‌ای بوده و به لحاظ هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی است. گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه‌ی محقق ساخت چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی راهکارهای توسعه و جذب مخاطب (عوامل بیرونی و درونی) در کتابخانه‌های عمومی شهرستان تبریز می‌باشد.روش پژوهش: روش پژوهش، پیمایشی و نیز مطالعات کتابخانه‌ای بوده و به لحاظ هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی است. گردآوری داده‌ها از طریق پرسشنامه‌ی محقق ساخته انجام گرفت. روش نمونه‌گیری جامعه آماری، نمونه‌گیری طبقه‌ای سهمیه‌ای بود که نهایتاً کار به انتخاب نمونه‌ای از اعضاء به روش تصادفی ساده ختم شد و تعداد ۳۸۰ پرسشنامه بین آن‌ها توزیع گردید. پیرسون و آزمون T و ... از جمله آزمون‌های آماری مورد استفاده در پژوهش بود که در نهایت داده‌های جمع‌آوری‌شده به‌وسیله نرم‌افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: یافته‌های پژوهش بیانگر این است که رابطه‌ی مؤلفه‌ی برون‌سازمانی (عوامل محیطی و خانوادگی) و مؤلفه‌های درون‌سازمانی (میزان اطلاع‌رسانی خدمات، مجموعه‌سازی مناسب و وجود منابع روزآمد، نوع برخورد و رفتار کتابداران، میزان تجهیزات و امکانات کتابخانه‌ها) با میزان جذب و توسعه مخاطب به کتابخانه‌ها در سطح اطمینان بالایی تأیید می‌شود و رابطه مؤلفه‌ی برون‌سازمانی (میزان تحصیلات مخاطبان) و میزان جذب مخاطب به کتابخانه‌ها مورد تأیید واقع نمی‌شود.نتیجه‌گیری: بر طبق نظرسنجی از مخاطبان مورد پژوهش میزان جذب مخاطبان به کتابخانه‌ها در ارتباط با ۵ مؤلفه موردمطالعه پژوهش (عوامل محیطی و خانوادگی، میزان اطلاع‌رسانی خدمات، مجموعه‌سازی مناسب و وجود منابع روزآمد، نوع برخورد و رفتار کتابداران، میزان تجهیزات و امکانات کتابخانه‌ها) در سطح قابل قبولی است اما میزان تحصیلات مخاطبان تأثیر چندانی بر میزان مراجعه افراد به کتابخانه‌ها ندارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    12 - ارائه الگوی نقش‎آفرینی کتابخانه‏ های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی
    دانش شناسی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1401
    هدف: شناخت توسعه عدالت اجتماعی و ‌مؤلفه‌های وابسته به آن، راهبرد جدیدی را فراسوی چشم‌انداز کتابخانه ها گشوده تا به‌صورت عملیاتی در این حوزه‌ها وارد شوند. هدف از پژوهش انجام شده ارائه الگوی نقش‎آفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی است که بتوان آن را در چکیده کامل
    هدف: شناخت توسعه عدالت اجتماعی و ‌مؤلفه‌های وابسته به آن، راهبرد جدیدی را فراسوی چشم‌انداز کتابخانه ها گشوده تا به‌صورت عملیاتی در این حوزه‌ها وارد شوند. هدف از پژوهش انجام شده ارائه الگوی نقش‎آفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی است که بتوان آن را در کشور پیاده نمود.روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی و از نوع روش اجرا میدانی و همبستگی است در واقع از روش ترکیبی استفاده شد. جهت گرداوری داده ها در بخش کیفی از پرسشنامه دلفی و در بخش کمّی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از نظرات خبرگان استفاده شد و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ (79/0) مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری شامل متخصصان موضوعی در حوزه کتاب و کتابداران کتابخانه های عمومی در ایران و کتابخانه های عمومی سراسر کشور است که به پنج بخش شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقمسیم بندی شده اند و با روش غیرتصادفی در دسترس 22 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای سنجش نتایج حاصل از پرسشنامه‌ها نرم‌افزار آماری SPSS مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: ابعاد مدل شامل عوامل شناختی، عوامل انگیزشی، عوامل حرف ه ای و تخصصی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی و عوامل مدیریتی بود که به ترتیب دارای ضرایب و مقدار T (655/0، 45/5)، (712/واضح است که 0، 48/7)، (489/0، 38/3)، (566/0، 78/4)، (576/0، 85/4) و (492/0، 57/3) هستند که بر روی نقش‎آفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارند.نتیجه‌گیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که توجه به توسعه کتابخانه های عمومی می توانند از طریق عوامل شناختی، عوامل انگیزشی، عوامل حرف ه ای و تخصصی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی و عوامل مدیریتی به عنوان عواملی مؤثر در توسعه عدالت اجتماعی ظاهر شده و ایفای نقش نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    13 - بررسی تطبیقی خدمات و منابع بخش ایران‌شناسی کتابخانه‌های منتخب ایران و هند
    دانش شناسی , شماره 4 , سال 15 , پاییز 1401
    هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی خدمات و منابع بخش ایران‌شناسی کتابخانه‌های منتخب ایران و هند است.روش پژوهش: این پژوهش، کاربردی و از نظر روش انجام پیمایشی – مقایسه ای است. جامعه آماری آن شامل مدیران و منابع مراکز ایرانشناسی ایران و هند شامل کتابخانه ملی، بنیاد چکیده کامل
    هدف: هدف پژوهش حاضر، مطالعه تطبیقی خدمات و منابع بخش ایران‌شناسی کتابخانه‌های منتخب ایران و هند است.روش پژوهش: این پژوهش، کاربردی و از نظر روش انجام پیمایشی – مقایسه ای است. جامعه آماری آن شامل مدیران و منابع مراکز ایرانشناسی ایران و هند شامل کتابخانه ملی، بنیاد ایرانشناسی، کتابخانه خدا بخش و کتابخانه مرکزی دانشگاه عثمانیه است. ابزار گردآوری داده ها سیاهه وارسی و پرسشنامه و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها نرم‌افزار اکسل است. در بررسی خدمات مراکز ایران‌شناسی از پرسشنامه محقق ساخته در قالب 5 سؤال اصلی در طیف لیکرت استفاده شده است.یافته ها: یافته ها نشان داد که بیشترین منابع ایران شناسی در ایران به زبان فارسی و انگلیسی است اما در هند بیشتر به زبان انگلیسی، پهلوی، فارسی و عربی است و تنوع موضوعی منابع موجود در حوزه‌های موضوعی مراکز ایران‌شناسی هندی نسبت به مراکز ایران شناسی ایرانی بیشتر است و بیشتر خدمات ارائه‌شده (امانت دهی ، استفاده از مراجع و اطلاع رسانی) در مراکز ایران‌شناسی ایران و هند متعلق به اساتید، پژوهشگران و دانشجویان است. همچنین خدمات پژوهشی بیشترین خدمات بنیاد ایران‌شناسی، کتابخانه ملی، کتابخانه مرکزی عثمانیه و کتابخانه خدابخش برای جامعه استفاده‌کننده پژوهشگران، ایران‌شناسان و دانشجویان است. علاوه براین، ارائه اصل منبع در مراکز ایران و میکروفیلم و نسخه‌های الکترونیکی در مراکز هند بیشترین نحوه استفاده از منابع را شامل می شوند و مهم‌ترین نحوه همکاری بین مراکز ایران‌شناسی در ایران از طریق ایران‌شناسان و امانت منابع و در هند نیز از طریق ایران شناسان، ارائه خدمات و شناسایی پیشینه است.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که منابع و خدمات ایران شناسی کتابخانه های منتخب هند وضعیت بهتری نسبت به ایران دارند. بنابراین مسئولان ایران شناسی ایران باید زمینه های لازم برای گسترش خدمات و منابع اطلاعاتی خود فراهم کنند. پرونده مقاله

  • مقاله

    14 - بهینه سازی ارائه خدمات مواد آرشیوی مبتنی بر طراحی و کاربرد ابزار جاینمای کتاب
    دانش شناسی , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1401
    هدف: بررسی بهینه سازی ارائه خدمات مواد آرشیوی مبتنی بر طراحی و کاربرد ابزار جاینما، جهت سهولت در بازگرداندن و چیدن دقیق منابع می باشد.روش پژوهش: روش نیمه تجربی و از نوع پژوهش‌های کاربردی و بنیادی است. جامعه آماری پژوهش شامل 10 کتابخانه سطح شهر تهران که در چند صفت با هم چکیده کامل
    هدف: بررسی بهینه سازی ارائه خدمات مواد آرشیوی مبتنی بر طراحی و کاربرد ابزار جاینما، جهت سهولت در بازگرداندن و چیدن دقیق منابع می باشد.روش پژوهش: روش نیمه تجربی و از نوع پژوهش‌های کاربردی و بنیادی است. جامعه آماری پژوهش شامل 10 کتابخانه سطح شهر تهران که در چند صفت با هم مشترک‌اند انتخاب گردید. در این پژوهش با توزیع پرسش نامهپیش آزمون و پس آزمون در بین50 نفر از کارکنان شاغل در مخزن و آرشیو جامعه هدف، انجام گرفت. تعداد پنجاه عدد ابزار جاینمای کتاب ساخته و به مدت 45 روز کاربرد آن تست شد، سپس توزیع فراوانی‌ها با استفاده از Excel و نرم افزار EPSS انجام و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته‌ها: نتایج نشان داد که با جایگزین کردن ابزار جاینمای کتاب مسئله بهم ریختگی دیگر منابع به میزان 96% برطرف شده است. بیش از 71% از افراد نمونه، کاربرد دستگاه جدید را در کاهش استهلاک مواد آرشیوی مؤثر می‌دانند. بیش از 87% اظهار داشته‌اند با تست دستگاه جاینما، سریع و زمان کمتری (بین 30 تا 60 ثانیه) وقت صرف شده است. از نظر 98 % افراد گروه با استفاده از ابزار جاینما، میزان "جابجایی و اشتباه چیده شدن" مواد آرشیوی به هنگام بازگرداندن و چیدن برطرف شد و 96% نیز با مشاهده نور"چراغ چشمک زن" دستگاه جاینما بر روی قفسه، سبب سرعت جلب توجه کتابداران شده و در صرفه جویی وقت نیز مؤثر دانسته‌اند.نتیجه گیری: نتیجه پژوهش نشان داد 100% از کتابخانه‌های مورد مطالعه از ابزار و وسایلی مانند"جاینمای کتاب" بی بهره هستند و چیدن اسناد و مدارک هم اکنون نیز توسط کارمندان و کتابداران شاغل در آرشیو انجام می‌‌شود. 90% از افراد حجم نمونه استفاده ازابزار جاینمای کتاب را کاربردی ارزیابی کرده‌اند که حاکی از کارآمد بودن دستگاه جاینما می‌باشد. بر همین اساس برای کلیه کتابخانه‌ها می تواند عمومیت داشته باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    15 - نگارش مقالات علمی با رعایت معیارهای ISI (موسسه اطلاعات علمی
    دانش شناسی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1387
    در عصر کنونی ( عصر اطلاعات) تولیدات علم و اطلاعات ملاک سنجش و عیار جوامع قرار گرفته است. تولید علم به معنی میزان تالیفات و مقالات علمی نمایه شده در پایگاههای ISI (موسسه اطلاعات علمی) و نیز تعداد استنادات به این تالیفات است. بر همین اساس هر سال ISI با در نظر گرفتن تولیدا چکیده کامل
    در عصر کنونی ( عصر اطلاعات) تولیدات علم و اطلاعات ملاک سنجش و عیار جوامع قرار گرفته است. تولید علم به معنی میزان تالیفات و مقالات علمی نمایه شده در پایگاههای ISI (موسسه اطلاعات علمی) و نیز تعداد استنادات به این تالیفات است. بر همین اساس هر سال ISI با در نظر گرفتن تولیدات علمی پژوهشگران و مولفان کشورهای مختلف، رتبه علمی کشورها( به عنوان مهمترین شاخص در تعیین توسعه کشورها) را تعیین می نماید. اخیرا نیز در سطح دنیا عیار سنجش پژوهشگران و مولفان، میزان رتبه علمی آنها درISI قرار گرفته است، به همین منظور مولفان و محققان در صدد بالا بردن رتبه علمی خود به منظور کسب موقعیت های شغلی و نیز اخذ پذیرش از دانشگاههای معتبر دنیا هستند. این مسئله در بین پژوهشگران ایرانی (بخصوص دانشجویان و پژوهشگرانجوان ایرانی) به شدت مورد توجه هست و یکی از اساسی ترین دغدغه آنها این هست که چگونه مقالاتی را تهیه و تنظیم نمایند که به راحتی پذیرش انتشار در مجلات با رتبه بالا در ISI را کسب نمایند. مقاله حاضر با هدف نمایاندن معیارهای اصلی ISI در خصوص مقالات، در صدد راهنمایی مولفان برای رساندن آنها به مقصودشان هست. از آنجایی که مقاله حاضر مخاطبین مقاله حاضر، مولفانی (در تمام رشته ها) هستند که با پایه و نحوه نگارش آشنایی دارند ولی در صدد نوشتن مقالات معتبر و قابل پذیرش درمجلات نمایه شده در ISI به منظور بالا بردن رتبه علمی شان هستند، به همین منظور در ابتدای مقاله نگاهی بسیار مختصر به نحوه نگارش و معرفی منابع موجود در خصوص شیوه نگارش علمی پرداخته است ودر متن ( بدنه) با رعایت ترتیب اجزای یک مقاله علمی، و با در نظر گرفتن نقاط ضعف مولفین کشور (مخاطبین مقاله)، ضمن اشاره به نکات بسیار مهم در نگارش اجزای مقالات علمی، بطور مفصل به بررسی و تفسیر فاکتورهایی پرداخته است که طبق معیارهای ISI باید به آنها رعایت شود (اکثرا نیز در ایران نادیده گرفته می شوند) و نیز بیشترین تاثیر را در افزایش رتبه علمی افراد و مجلات داراهستند. همچنین ضمن اشاره به معیارهای سنجش رتبه علمی افراد و مجلات در ISI، به بررسی رابطه مستقیم بین این معیارها با معیارهای ISI برای نحوه تنظیم اجزای مختلف مقاله پرداخته است، در نهایت مشخص شد که معیارهای ISI (علیرغم سادگی) بر دلایل منطقی محکمی استوارند و رابطه مستقیمی بین نگارش بر اساس معیارهای ISI و سواد اطلاعاتی وجود داردو اعلام شد که یکی از دلایل عدم پذیرش بسیاری از مقالات مولفان ایرانی در مجلات رتبه بالای ISI، ضعیف بودن سواد اطلاعاتی پژوهشگران کشور هست و در این زمینه نیز پیشنهاد شد که به منظور تقویت سواد اطلاعاتی، چه در مدارس و چه در دانشگاهها ، واحدهای درسی در خصوص مهارتهای اطلاع یابی و سواد اطلاعاتی ارائه گردد. و سازمانها و مراکز پژوهشی نیز اقدام به برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی تقویت سواد اطلاعاتی برای پژوهشگران خود نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    16 - بررسی وضعیت ایمنی در مقابل آتش سوزی کتابخانه های منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی
    دانش شناسی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1388
    هدف این پژوهش بررسی وضعیت ایمنی درمقابل آتش سوزی کتابخانه های دانشگاهی منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی ایران به تعداد 31 باب کتابخانه است.این تحقیق ازچهار دیدگاه: بررسی وضعیت ساختار ساختمانی کتابخانه ها، مواد قابل اشتعال درکتابخانه ها، تجهیزات مبارزه باحریق درکتابخانه ومیزا چکیده کامل
    هدف این پژوهش بررسی وضعیت ایمنی درمقابل آتش سوزی کتابخانه های دانشگاهی منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی ایران به تعداد 31 باب کتابخانه است.این تحقیق ازچهار دیدگاه: بررسی وضعیت ساختار ساختمانی کتابخانه ها، مواد قابل اشتعال درکتابخانه ها، تجهیزات مبارزه باحریق درکتابخانه ومیزان اطلاعات مربوط به آتش نشانی استفاده کنندگان ازکتابخانه ها رامورد ارزیابی قرار داده است. دیدگاه اول نوع اسکلت، قدمت، وضعیت سیم کشی های برق، دسترسی های خروج، سیستم های گرمایشی کتابخانه ها، دیدگاه دوم میزان بار اشتعال و مواد قابل اشتعال در کتابخانه ها، دیدگاه سوم سیستم های اعلام واطفاء حریق، علائم راهنما، روشنایی های اضطراری، دربهای ضد دود ودیدگاه چهارم اطلاعات استفاده کنندگان در مورد نحوه کار با تجهیزات آتش نشانی ونحوه خروج از ساختمان را درمقایسه با معیارها مورد ارزیابی قرار می دهد.روش تحقیق پیمایشی، ارزیابی ومشاهده عینی بوده که به وسیله چک لیستی مبتنی بر 32 سوال، پرسش نامه ای مبتنی بر 14 سوال بسته، مشاهده ومصاحبه حضوری انجام گرفته است. سپس مقایسه با معیارهای موجود مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است ونتیجه حاصل بیان کننده آن است که100% کتابخانه های دانشگاهی منطقه 8 دانشگاه آزاد اسلامی مطابق با معیارهای ایمنی از حریق نمی باشند پرونده مقاله

  • مقاله

    17 - بررسی مفهوم فرهنگ وجایگاه مفهوم صلح در کتابهای کودکان در ایران در سالهای 85-70
    دانش شناسی , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1388
    پژوهش حاضر به معرفی مولفه های گوناگون مفهوم فرهنگ در 52 عنوان از کتابهای کودکان (کتابهای تالیفی و ترجمه) در ایران با روش تحلیل محتوای کیفی در سالهای 85-70 پرداخته است. مفهوم صلح به عنوان یکی از مولفه های مفهوم فرهنگ که نقش مهمی را درایجاد ارتباط میان کودکان فرهنگهای ملل چکیده کامل
    پژوهش حاضر به معرفی مولفه های گوناگون مفهوم فرهنگ در 52 عنوان از کتابهای کودکان (کتابهای تالیفی و ترجمه) در ایران با روش تحلیل محتوای کیفی در سالهای 85-70 پرداخته است. مفهوم صلح به عنوان یکی از مولفه های مفهوم فرهنگ که نقش مهمی را درایجاد ارتباط میان کودکان فرهنگهای ملل مختلف بر عهده دارد وبا این هدف که تا چه اندازه و با چه نگرشی به این مقوله در کتابهای کودکان اشاره شده است ، مورد توجه خاص قرار گرفته است. در کل 25 مدخل اساسی برای معرفی فرهنگ در کتابهای کودکان استخراج شد. نتایج نشان میدهد که شاخص ترین مقوله یا مدخل اصلی برای معرفی یک فرهنگ در کتابهای مورد مطالعه اعم از تالیف وترجمه، مدخل اصلی "نظام های سیاسی" با فراوانی 139 مورد تکراراز میان 1158مورد داده های مورد تحلیل وبه میزان 12% بوده است. در کتابهای تالیفی شاخص ترین مقوله یا مدخل اصلی برای معرفی فرهنگ ،مقوله یا مدخل "آثار تاریخی" با 44 مورد تکرار ومیزان 14% از کل 314 مورد اشاره به فرهنگ ایران می باشد. "مفهوم صلح" تنها با30 مورد اشاره ومیزان 025% از کل داده های تحلیل شده از سهم بسیار ناچیزی در میان دیگر مولفه های معرف فرهنگ برخورداراست. پرونده مقاله

  • مقاله

    18 - بررسی وضعیت بروندادهای پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشکده های داروسازی تهران بر اساس شاخص h
    دانش شناسی , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1388
    پژوهش حاضر، وضعیت بروندادهای پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشکده های داروسازی دانشگاه های تهران بر اساس شاخص h را مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق پیمایشی، ارزیابی و علم سنجی است و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسو چکیده کامل
    پژوهش حاضر، وضعیت بروندادهای پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشکده های داروسازی دانشگاه های تهران بر اساس شاخص h را مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق پیمایشی، ارزیابی و علم سنجی است و تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش های آماری توصیفی و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفته است. در این پژوهش محاسبه شاخص h از طریق بازیابی مقالات نمایه شده اعضای جامعه پژوهش و بررسی استنادات آنها در دو پایگاه استنادی اسکوپوس و وبگاه علوم انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد در هر سه دانشکده بالاترین شاخص h مربوط به اعضای گروه تخصصی "سم شناسی داروشناسی" بوده است. در بین استادیاران جامعه مورد پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی تهران شاخص h 4 (08/26%)، بین دانشیاران شاخص h 2 (27/27%) و در میان استادان این دانشگاه شاخص h 6 (30%) بالاترین میزان توزیع را دارا می باشند. در میان استادیاران جامعه پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شاخص h 2 (33/33%)، دانشیاران با شاخص h 2 (07/23%) و در میان استادان شاخص h 6 و 9 (22/22%) بالاترین توزیع را تشکیل می دهند. بالاترین توزیع شاخص h در میان جامعه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی نیز شاخص h 2 (45/45%) می باشد. در میان این اعضا بالاترین شاخص h (20) مربوط به جامعه پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است. آزمون فرضیات این پژوهش نشان داد که بین شاخص h و تعداد مقالات همچنین بین تعداد استنادات و شاخص h رابطه معنی داری وجود دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    19 - بررسی مشکلات ناشران استان تهران طی سال‌های 1376 – 1386
    دانش شناسی , شماره 4 , سال 1 , پاییز 1387
    هدف تحقیق حاضر، بررسی مشکلات ناشران استان تهران طی سال‌های 1376 – 1386 است. روش پژوهش حاضر پیمایشی توصیفی است. جامعه پژوهش شامل کلیه ناشران استان تهران محدود به زمان مورد مطالعه می‌باشد 130 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری در دو مرحله: طبقه‌بندی و تصادفی ساده چکیده کامل
    هدف تحقیق حاضر، بررسی مشکلات ناشران استان تهران طی سال‌های 1376 – 1386 است. روش پژوهش حاضر پیمایشی توصیفی است. جامعه پژوهش شامل کلیه ناشران استان تهران محدود به زمان مورد مطالعه می‌باشد 130 نفر به عنوان نمونه با روش نمونه‌گیری در دو مرحله: طبقه‌بندی و تصادفی ساده انتخاب شدند. شیوة جمع‌آوری داده‌ها در انجام این پژوهش از طریق مصاحبه، مشاهده و پرسشنامه می‌باشد. داده‌ها، با استفاده از نرم‌افزارهایSPSS وExcel تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از یافته‌ها مهم‌ترین عوامل و موانع مشکلات نشر کتاب را به ترتیب ذیل نشان می‌دهد: اصلی‌ترین مشکل ناشران غیراقتصادی بودن این حرفه است. ناشران سرمایه‌گذاری در نشر کتاب را با فراوانی 6/94 درصد، در مجموع از نظر اقتصادی زیان‌آور اعلام کردند. عوامل و موانع مشکلات کتابخوانی به ترتیب اولویت؛ نازل بودن سطح فرهنگ عمومی با 3/42 درصد، عدم عادت و آموزش کتابخوانی در سطح جامعه با 5/28 درصد و نبود فرهنگ کتاب در سبد خرید خانوار ایرانی با 2/26 درصد است. عوامل و موانع مشکلات پخش و توزیع کتاب را ناشران در وهله اول عدم اطلاع‌رسانی رسانه‌های جمعی با فراوانی 8/33 درصد و در وهله دوم عدم اطلاع‌رسانی ناشر با فراوانی 7/37 درصد و در وهله سوم کمبود تعداد مراکز پخش کتاب با فراوانی 5/28 درصد اظهار کردند. نتایج حاصل از وجود وضعیت شمارگان کتاب‌های منتشر شده در بین سال‌های مورد مطالعه نوسان بالا و پایینی داشته است و بیشترین تولیدات موضوعی در حوزة علوم خالص با 5/21 درصد می‌باشد. فرضیه‌های پژوهش حاضر با استفاده از آزمون خی ‌دو تحت آزمون قرار گرفته است، فرضیه اول؛ وجود رابطه معنی‌دار بین حمایت تشکل صنفی و انگیزه ناشران تأیید شد. نیز عدم وجود رابطه معنی‌دار بین حمایت تشکل صنفی و عضویت در این تشکل تأیید گردید و در واقع فرضیه دوم رد شد. و وجود رابطه معنی‌دار بین حمایت تشکل صنفی و سرمایه‌گذاری ناشران نیز تأیید گردید. برای راه‌های کمک به بهبود اقتصاد نشر، ناشران به ترتیب اولویت؛ افزایش تبلیغ رایگان کتاب با 6/34 درصد در مرتبه اول، ترویج فرهنگ کتابخوانی در مدارس و از طریق تلویزیون و رسانه‌ها با 8/33 درصد در مرتبه دوم و پرداخت یارانه به وسیله دولت با 5/28 درصد در مرتبه سوم را به عنوان مهم‌ترین راهکارها برای کمک به بهبود اقتصاد نشر اعلام کردند. پرونده مقاله

  • مقاله

    20 - تحلیل محتوای کتاب‌های غیردرسی فراگیران نهضت سوادآموزی شهر تهران
    دانش شناسی , شماره 2 , سال 1 , تابستان 1387
    مقاله حاضر به تحلیل محتوای 11 کتاب غیردرسی که در برنامه آموزش مداوم خدمات مکاتبه ای و گروه پیگیر سواد نهضت سواد آموزی شهر تهران مورد استفاده قرار می گیرد می پردازد تا به کارشناسان تهیه این مواد خواندنی ساده نقاط قوت وضعف این کتابها را نشان دهدبه طوری که طراحی و نگارش ای چکیده کامل
    مقاله حاضر به تحلیل محتوای 11 کتاب غیردرسی که در برنامه آموزش مداوم خدمات مکاتبه ای و گروه پیگیر سواد نهضت سواد آموزی شهر تهران مورد استفاده قرار می گیرد می پردازد تا به کارشناسان تهیه این مواد خواندنی ساده نقاط قوت وضعف این کتابها را نشان دهدبه طوری که طراحی و نگارش این مواد به ارتقا فرهنگ مطالعه و آگاهی های عمومی کمک بیشتری بنماید. نتایج نشان می دهد که موضوع و محتوای اکثر این کتابها با اهداف آموزش مداوم هماهنگی دارند. پرونده مقاله

  • مقاله

    21 - بررسی عوامل ساختاری و مدیریتی نظام یکپارچه مدیریت محتوا در کتابخانه‎های دیجیتال (مطالعه موردی: دانشگاه‏ آزاد اسلامی)
    تحقیقات مدیریت آموزشی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1400
    هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی عوامل ساختاری و مدیریتی نظام یکپارچه مدیریت محتوا در کتابخانه‎های دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. روش: پژوهش حاضر کاربردی از نوع ترکیبی بوده که برای گردآوری داده‌های بخش کیفی و طراحی مؤلفه ها، از روش دلفی سه دوره‌ای با استفاده از ن چکیده کامل
    هدف: پژوهش حاضر در پی بررسی عوامل ساختاری و مدیریتی نظام یکپارچه مدیریت محتوا در کتابخانه‎های دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. روش: پژوهش حاضر کاربردی از نوع ترکیبی بوده که برای گردآوری داده‌های بخش کیفی و طراحی مؤلفه ها، از روش دلفی سه دوره‌ای با استفاده از نظرات متخصصان و نیز پرسشنامه پژوهشگرساخته استفاده ‎‌شده است. جامعه ‌آماری پژوهش، 153 نفر کارکنان بخشهای انفورماتیک واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور بوده اند. تجزیه و تحلیل یافته ها با آزمونهای کندال، فریدمن، کرویت بارتلت و بوت استرپ، و آزمون 3 مرحله ای دلفی انجام شده است.یافته‌ها نشان داد که مؤلفه های ساختاری و مدیریتی محتوا در کتابخانه‎های دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی، در قالب 9 عامل قابل طرح بوده که میانگین عوامل به ترتیب ارزش عبارت بودند از: تعامل رابط- کاربر 16/5، کنترل و نظارت 01/8، تدوین خط مشی 76/7، ادارۀ محتوا 46/7، تدوین محتوا 89/4، ذخیره و بازیابی 96/7، حفاظت و پشتیبانی 53/9، آموزش مدیریت 75/7، و خدمات تحویل محتوا 71/4. نتایج پژوهش نشان داد که میان تعامل رابط- کاربر، کنترل و نظارت، تدوین خط مشی، ادارۀ محتوا، تدوین محتوا، ذخیره و بازیابی، حفاظت و پشتیبانی، آموزش مدیریت و خدمات تحویل محتوا با سیستم مدیریت یکپارچه محتوا از دیدگاه جامعه آماری، رابطه معناداری وجود داشته و با توجه به میزان اهمیت هر یک از مؤلفه‎های ساختاری و مدیریتی به کمک تحلیل عامل اکتشافی و عامل تأییدی، با تایید برازش مدل، الگوی نظام یکپارچه مدیریت محتوا در کتابخانه‎های دیجیتال دانشگاه آزاد اسلامی ترسیم گردید. پرونده مقاله