-
مقاله
1 - ارزیابی کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی با رهنمودهای ایفلانظام ها و خدمات اطلاعاتی , شماره 1 , سال 5 , بهار 1395هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی از نظر مجموعه سازی، نحوه ارائه خدمات، سازماندهی، نیروی انسانی، بودجه و همچنین میزان همخوانی آنها با رهنمودهای ایفلا انجام شده است. روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربرد چکیده کاملهدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی از نظر مجموعه سازی، نحوه ارائه خدمات، سازماندهی، نیروی انسانی، بودجه و همچنین میزان همخوانی آنها با رهنمودهای ایفلا انجام شده است. روش: روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا پیمایشی است. جامعه آماری همه کتابخانه های مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی به تعداد 23 کتابخانه بود. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه پژوهشگر ساخته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی نظیر فراوانی و درصد استفاده شده است. یافتهها: یافته ها نشان میدهد که فضای اختصاص یافته، دکوراسیون و رنگ آمیزی مناسب کتابخانه ها متناسب با علائق کودکان و نوجوانان بوده و با رهنمودهای ایفلا همخوانی دارد. کتابداران به فراگیری مهارتهای جدید و ارتقای حرفهای درزمینه رایانه علاقهمند هستند که این مسئله با رهنمودهای ایفلا همخوانی دارد. کتابداران 22 کتابخانه با مفاهیم تخصصی ادبیات کودکان آشنا هستند و خدمات کتابخانه ها به گروههای سنی 7 تا 11 سال و 12 تا 17 سال ارائه می شود. خدمات آموزشی و خدمات مرجع برای کودکان و نوجوانان در 100 درصد کتابخانها، اجرای برنامههای خلاق و قصهگویی، کتابخوانی و نقد کتاب در 100 درصد کتابخانهها مورد توجه قرار میگیرد. 6 /69 درصد کتابخانه ها در تامین منابع از امانت بین کتابخانهای استفاده نمیکنند که این مسأله با رهنمودهای ایفلا همخوانی ندارند. نتیجه گیری: بیشتر مطالعات انجام شده درحوزه موضوعی پژوهش حاضر در خصوص تطبیق کتابخانه های مدارس، آموزشگاهی، دانشگاهی، تخصصی با استانداردهای ایفلا بوده و با توجه به عدم ارتباط مستقیم این کتابخانه ها با کتابخانه های کانون، مطالعه وضعیت کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان غربی ضروری به نظر می رسید. پرونده مقاله -
مقاله
2 - نقش سرعنوانهای موضوعی فارسی در بازیابی منابع اطلاعاتیکودکان از دیدگاه کتابداران کتابخانههای عمومی استان همداننظام ها و خدمات اطلاعاتی , شماره 4 , سال 4 , پاییز 1394هدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش سرعنوان های موضوعی فارسی در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان از دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان همدان بر اساس سه مؤلفه نیاز خواننده، وحدت موضوعی و مسائل زبانی است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی است و به صورت پیمایشی ان چکیده کاملهدف: هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش سرعنوان های موضوعی فارسی در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان از دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی استان همدان بر اساس سه مؤلفه نیاز خواننده، وحدت موضوعی و مسائل زبانی است. روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی است و به صورت پیمایشی انجام گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه پژوهش شامل40 نفر از کتابداران کتابخانه های عمومی استان هستند که دارای مدرک علم اطلاعات و دانش شناسی اند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی ، جداول توزیع فراوانی، شاخص های عددی میانگین و انحراف معیار استفاده شد ، برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون تی یک نمونه ای و کولمو گروف- اسمیرنف استفاده شده و آلفای کرونباخ پرسشنامه 987/0است. این پرسشنامه نظر کتابداران را در 3 بعد تخصصی از اصول سرعنوان های موضوعی شامل نیاز خواننده، وحدت موضوعی و مسائل زبانی مورد سنجش قرار می دهد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که در سرعنوان های موضوعی، وحدت موضوعی با (29/3) و مسائل زبانی با (80/2) و نیازخواننده با (79/2)، به ترتیب بیشترین میانگین و نقش را در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان دارند. نتیجه گیری : نتایج فرضیه های پژوهش نشان داد که نقش سرعنوان های موضوعی در بازیابی منابع اطلاعاتی کودکان بسیار پایین است و استفاده از آن در این منابع با توجه به درک و فهم پایین کودکان دارای بازخورد مثبتی نیست. پرونده مقاله -
مقاله
3 - بررسی جایگاه مطالعات قرآنی در تولید علم جهانی با استفاده از فنون علمسنجیمطالعات قرآنی , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1395هدف از این پژوهش تحلیل و بررسی جایگاه پژوهشهای قرآنی در تولید علم جهانی با استفاده از فنون علمسنجی است. جامعه آماری را آن دسته از مطالعات قرآنی تشکیل میدهد که در بازه زمانی 20 ساله در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی(تامسون رویترز) نمایه شدهاند. یافتهها نشان داد که در بازه چکیده کاملهدف از این پژوهش تحلیل و بررسی جایگاه پژوهشهای قرآنی در تولید علم جهانی با استفاده از فنون علمسنجی است. جامعه آماری را آن دسته از مطالعات قرآنی تشکیل میدهد که در بازه زمانی 20 ساله در پایگاه اطلاعاتی آی.اس.آی(تامسون رویترز) نمایه شدهاند. یافتهها نشان داد که در بازه زمانی مذکور تعداد 1479 رکورد در حوزه قرآنی در پایگاه وبآوساینس نمایه شده است که تنها 70 مورد آن متعلق به ایران میباشد. بر اساس نتایج، که کشور ایالات متحده با انجام 337 پژوهشِ قرآنی در مقایسه با سایر کشورهای جهان در رتبه نخست قرار دارد و ایران در رتبه چهارم جای دارد. پرونده مقاله -
مقاله
4 - راهکارهای ارتقاء فرهنگ مطالعه در میان زنان عضو کتابخانه های عمومی شهر ملایرروانشناسی فرهنگی زن , شماره 36 , سال 9 , تابستان 1397هدف پژوهش حاضر مطالعه راهکارهای ارتقاء فرهنگ مطالعه در زنان عضو کتابخانه های عمومی شهر ملایر بود. جامعه مورد پژوهش 220 نفر بوده که تعداد 212 نفربه آن پاسخ داده اند . پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود و تحلیل دا چکیده کاملهدف پژوهش حاضر مطالعه راهکارهای ارتقاء فرهنگ مطالعه در زنان عضو کتابخانه های عمومی شهر ملایر بود. جامعه مورد پژوهش 220 نفر بوده که تعداد 212 نفربه آن پاسخ داده اند . پژوهش حاضر از نوع کاربردی و به صورت توصیفی- پیمایشی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی انجام شد و نتایج نشان داد که؛ مهمترین راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه به ترتیب عبارت بودند از: توجه به نیازهای اطلاعاتی و انجام پژوهش هایی در رابطه با نیازسنجی منابع درخواستی با میانگین 34/3 درصد، مثبت نشان دادن تأثیر مطالعه بر سایر یادگیری ها با میانگین 30/3 درصد، ساخت و تجهیز کتابخانه های روستایی با میانگین 26/3 درصد و تهیه منابع جدید با میانگین 25/3 درصد بدست آمد. پرونده مقاله -
مقاله
5 - بررسی رابطه احساس خودکارآمدی و اضطراب کتابخانهای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمیمهارت های روانشناسی تربیتی , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1395استفاده مناسب از کتابخانه، به ویژه کتابخانههای دانشگاهی نقش بسیار مهمی در ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش دارد. برای برخی از دانشجویان، کتابخانهی دانشگاهی محل امنی برای انجام تحقیق و مطالعه بهحساب میآید، اما برای برخی دیگر نشانههایی از اضطراب را فراهم می چکیده کاملاستفاده مناسب از کتابخانه، به ویژه کتابخانههای دانشگاهی نقش بسیار مهمی در ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش دارد. برای برخی از دانشجویان، کتابخانهی دانشگاهی محل امنی برای انجام تحقیق و مطالعه بهحساب میآید، اما برای برخی دیگر نشانههایی از اضطراب را فراهم میآورد. پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین خودکارآمدی و اضطراب کتابخانهای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی پرداخته است. روش انجام پژوهش، توصیفی پیمایشی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه خوارزمی میباشند که از بین آنها 335 نفر بهعنوان نمونه بهصورت تصادفی انتخاب شدند؛ از این تعداد 269 پرسشنامه بازگردانده شد. برای گردآوری اطلاعات از دو پرسشنامه خودکارآمدی شوارتزر و مقیاس اضطراب کتابخانهای باستیک استفاده شد.وضعیت خودکارآمدی جامعه پژوهش در حد مطلوبی نشان داده شد. میزان اضطراب کتابخانهای در جامعه پژوهش کمتر از حد متوسط بود. اضطراب کتابخانهای بهصورت معناداری در دانشجویان زن نسبت به مرد (02/0 p<) و دانشجویان کارشناسی ارشد نسبت به دکتری بالاتر بود (001/0 p<). درعینحال، خودکارآمدی بهطور معناداری در دانشجویان دکتری نسبت به دانشجویان کارشناسی ارشد بالاتر نشان داده شد مرد (01/0 p<).سطح خودکارآمدی و میزان اضطراب کتابخانهای، رابطه معنادار و منفی داشتند یعنی با افزایش خودکارآمدی در دانشجویان کارشناسی ارشد، اضطراب کتابخانهای کاهش مییابد. پرونده مقاله -
مقاله
6 - بررسی میزان مطلوبیت و عوامل موثر بر استفاده از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 98-1397دانش شناسی , شماره 2 , سال 12 , تابستان 1398هدف: این پژوهش با هدف بررسی میزان استفاده، سطح رضایت و عوامل موثر بر استفاده اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته، درسال تحصیلی 98-1397 به انجام رسیده است. روش پژوهش: گردآوری داده ها با پرسشنامه صورت گرفت و پرسشنامه ای که روایی آن با انج چکیده کاملهدف: این پژوهش با هدف بررسی میزان استفاده، سطح رضایت و عوامل موثر بر استفاده اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از پایگاههای اطلاعاتی پیوسته، درسال تحصیلی 98-1397 به انجام رسیده است. روش پژوهش: گردآوری داده ها با پرسشنامه صورت گرفت و پرسشنامه ای که روایی آن با انجام آزمایشی (Pilot Study) روی گروه 18نفره از اعضای هیات علمی و نظر متخصصان و پایایی آن با فرمول آلفای کرونباخ تایید شده بود، در بین 140 نفر از اعضای نمونه توزیع و تکمیل شد. حجم نمونه نیز بااستفاده از جدول مورگان تعیین شد و انتخاب از بین افراد جامعه نیز با روش تصادفی به نسبت جمعیت اعضای هیات علمی هر دانشکده (تصادفی طبقه ای) صورت گرفت. یافته ها: یافته های پژوهش حاکی از این است که میزان تأثیر پایگاه های اطلاعاتی موجود در سایت دانشگاه در دستیابی به اطلاعات مورد نیاز اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حد متوسط است. از نظر تأثیر دو ره های آموزشی در نحوه جستجوی اطلاعات، نشان می دهد که تعداد 51 نفر (4/36 درصد) تأثیر دوره های آموزشی را در حد زیاد مفید می دانند و بیشترین عاملی که موجب محدودیت در استفاده اعضای هیات علمی از پایگاه ها می شود حجم پایین پهنای باند جهت دانلود با فراوانی 35 نفر (1/30 درصد)، است. مهمترین هدف اعضای هیات علمی برای استفاده از پایگاههای اطلاعاتی، انجام فعالیت های پژوهشی(ارائه مقالات بین المللی، پر استناد و برتر)، بالا بردن کیفیت تدریس و روزآمد کردن اطلاعات تخصصی و حرفه ای است. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که پایگاه اطلاعاتی ساینس دایرکت بیشتر از سایر پایگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد و کمترین میزان استفاده نیز مربوط به پایگاه کلنیکال کی است. همچنین کمترین میزان رضایت از ویژگی های پایگاه ها، مربوط به تعداد و تنوع پایگاه ها و بالاترین سطح رضایت مربوط به دقت بازیابی از پایگاه ها و ساعات تدریس اعضای هیات علمی رابطه معکوسی وجود دارد ولی در بین اعضای هیات علمی با رتبه های علمی مختلف از لحاظ میزان استفاده تفاوت معنی داری مشاهده نشد. پرونده مقاله -
مقاله
7 - بررسی وضعیت اطلاع رسانی و اطلاع جویی کتابداران کتابخانههای عمومی استان کرمان درباره اطلاعات سلامتدانش شناسی , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1398هدف: دسترسی پذیر ساختن اطلاعات علمی و توجه به فرایند اطلاع یابی در حوزه بهداشت و سلامت، می تواند شرایط را برای افزایش و ارتقای سطح سواد سلامت و نیز سلامت افراد در جامعه امروزی فراهم نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی رفتار اطلاعیابی سواد سلامت در میان کتابداران کتابخانه ه چکیده کاملهدف: دسترسی پذیر ساختن اطلاعات علمی و توجه به فرایند اطلاع یابی در حوزه بهداشت و سلامت، می تواند شرایط را برای افزایش و ارتقای سطح سواد سلامت و نیز سلامت افراد در جامعه امروزی فراهم نماید. مطالعه حاضر با هدف بررسی رفتار اطلاعیابی سواد سلامت در میان کتابداران کتابخانه های عمومی کرمان صورت گرفته است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری مطالعه 275 کتابدار در کتابخانه های عمومی استان کرمان تشکیل می دهند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته و برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمونهای آماری و نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد راﻳﺞ ﺗﺮﻳﻦ راه ﻛﺴﺐ اﻃﻠﺎﻋﺎت ﺳﻠﺎﻣﺖ ﻛﺘﺎﺑﺪاران، ﺟﺴـﺘﺠﻮ در اﻳﻨﺘﺮﻧﺖ اﺳﺖ. ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻧﻘﺶ ﻛﺘﺎﺑﺪار در ﺗﺄﻣﻴﻦ اﻃﻠﺎﻋﺎت ﺳﻠﺎﻣﺖ، راﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﺑـﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ اﻃﻠﺎﻋﺎت ﺳﻠﺎﻣﺖ درﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ و ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻛﻤﻚ ﻛﺘﺎﺑﺪاران ﺑﺮای ﺟﺴﺘﺠﻮی اﻃﻠﺎﻋﺎت ﺳﻠﺎﻣﺖ ﺗﻮﺳﻂ اﻋﻀﺎءاﺳﺖ. پژوهش حاضر نشان داد که کتابداران کتابخانه های عمومی کرمان به ترتیب با هدف اطلاع از روشهای درمان بیماری، اطلاع از نوع بیماری، اطلاع از روشهای پیشگیری از بیماری و اطلاع از وضعیت بهداشتی خود اقدام به اطلاع یابی سواد سلامت می کنند. همچنین پزشکان متخصص و فوق تخصص، کتاب، تلویزیون، وبسایتها و نیز شبکه اجتماعی تلگرام با بالاترین میانگینها، به عنوان مهمترین مجاری کسب اطلاعات سلامت شناسایی شدهاند. نتیجه گیری: از آنجایی که مجاری و منابع کسب اطلاعات بهداشتی و سلامت در ارتقای سواد سلامت کتابداران مورد بررسی تاثیر گذار بودهاست، می توان با آموزش جستجوی منابع اطلاعاتی و نیز تقویت فرایند اطلاعیابی آنها، به ارتقای سواد سلامت و به تبع آن سطح سلامت افراد کمک فراوانی نمود. پرونده مقاله -
مقاله
8 - بررسی تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر افزایش مشارکت کارکنان با نقش میانجی تعهد سازمانی درکتابخانه های علوم پزشکیدانش شناسی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1399هدف: هدف این پژوهش، تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر مشارکت کارکنان با نقش میانجی تعهد سازمانی در کتابخانه های علوم پزشکی است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان کتابخانه های علوم پزشکی بود که با توج چکیده کاملهدف: هدف این پژوهش، تاثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی بر مشارکت کارکنان با نقش میانجی تعهد سازمانی در کتابخانه های علوم پزشکی است. روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، کارکنان کتابخانه های علوم پزشکی بود که با توجه به فرض محدود بودن جامعه آماری از طریق فرمول کوکران، 113 نفر به عنوان نمونه انتخاب و از طریق نمونه گیری تصادفی ساده پرسشنامه در میانشان توزیع شد. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه استاندارد، با طیف پنچ گزینه ای لیکرت استفاده شده است. از روشهای آماری توصیفی و استنباطی(آزمون کولموگروف-اسمیرنف- سوبل و آزمون همبستگی ناپارامتری اسپیرمن و رگرسیون دو متغیره) جهت تجزیه و تحلیل داده ها و با استفاده از نرم افزار 21spss استفاده شد. یافته ها: نتایج بررسی ضریب همبستگی آزمون اسپرمن بین متغیرهای اقدامات مدیریت منابع انسانی با تعهد سازمانی و مشارکت کارکنان به ترتیب 283/0 و 162/0 و مقدار سطح معناداری (sig) آنها 001/0 وکمتر از سطح خطای 05/0= αبوده که نشان از وجود رابطه معنی داری بین این سه متغیر است. نتایج بررسی نقش میانجی گری تعهد سازمانی در تاثیرگذاری اقدامات مدیریت منابع انسانی بر مشارکت کارکنان از طریق آزمون سوبل بزرگتر از مقدار 96/1 بود. نتیجه گیری: نتایج حاصله از پژوهش، نقش میانجی تعهد سازمانی در ارتباط بین اقدامات مدیریت منابع انسانی و مشارکت کارکنان تایید کرد. به عبارتی اقدامات مدیریت منابع انسانی هم به طور مستقیم و هم به طور غیر مستقیم (از طریق متغیر تعهد سازمانی) بر مشارکت کارکنان تاثیر می گذارد. لذا مدیران کتابخانه های علوم پزشکی با توجه و تمرکز ویژه بر اقدامات مدیریت منابع انسانی از قبیل جذب، آموزش، پاداش و ارزیابی عملکرد می توانند سطح مشارکت و تعهد کارکنان به سازمان را بهبود بخشند. پرونده مقاله -
مقاله
9 - ﺑﺮرﺳﻲ نقشﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎى ﻋﻤﻮﻣﻲ منطقه آزاد ماکو در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮهنگ ارتباط آن منطقهدانش شناسی , شماره 4 , سال 13 , پاییز 1399هدف: ترویج و گسترش فرهنگ یکی از وظایف کتابخانه های عمومی هست و از این رو ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ به ﺑﺮرﺳﻲ تاثیر و نقشﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎى ﻋﻤﻮﻣﻲ منطقه آزاد ماکو در ﺗﻮﺳـﻌﺔ ﻓﺮﻫﻨـگ ارتباط آن منطقه پرداخته است. روش پژوهش: از نوع کاربردی می باشد که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. برای گردآور چکیده کاملهدف: ترویج و گسترش فرهنگ یکی از وظایف کتابخانه های عمومی هست و از این رو ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ به ﺑﺮرﺳﻲ تاثیر و نقشﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎى ﻋﻤﻮﻣﻲ منطقه آزاد ماکو در ﺗﻮﺳـﻌﺔ ﻓﺮﻫﻨـگ ارتباط آن منطقه پرداخته است. روش پژوهش: از نوع کاربردی می باشد که به روش پیمایشی- توصیفی انجام شده است. برای گردآوری داده ها و با هدف پاسخگویی به سؤالات پژوهشی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﺟﺪول اﻧﺪازه ﺟﺎﻣﻌﻪ و ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻛﺮﺟﺴﻲ و ﻣﻮرﮔﺎن ﺗﻌﺪاد 357 ﻧﻔﺮ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪ. ﺑﺮاى ﺳﻨﺠﺶ رواﻳﻲ از رواﻳﻲ ﻣﺤﺘﻮاﻳﻲ و ﻧﻈﺮ 5 ﻧﻔﺮ ﻣﺘﺨﺼﺺ اﺳﺘﻔﺎده شده است و ﺑﺮاى ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ، روش آزﻣﻮن-ﺑﺎزآزﻣﻮن ﺑﻪ ﻛﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار spss26 استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش ﻧﺸﺎن داد از ﻧﻈﺮ ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﻳﺎن، ﻧﻘﺶ ﻛﻠﻲ ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎى ﻋﻤﻮﻣﻲ منطقه آزاد ماکو در ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮهنگ ارتباط بیشتر از حد ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻮد. اﻣﺎ اﻳﻦ ﻣﻴﺰان در ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎى ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺗﺎ ﺣﺪودى ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﺘﻔﺎوت ﺑﻮد. در ﺗﻤﺎﻣﻲ ﻣﺆﻟﻔﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﺟﺰ ﻳﻚ ﻣﺆﻟﻔﻪ (ﮔﺴﺘﺮش آﻣﻮزشﻫﺎى ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ و ﻫﻨﺮى) اﻳﻦ ﻧﻘﺶ از دﻳﺪﮔﺎه ﻛﺎرﺑﺮان ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪﻫﺎى ﻋﻤﻮﻣﻲ منطقه آزاد ماکو ﺑﻴﺶتر از ﺣﺪ ﻣﺘﻮﺳﻂ ﺑﻮد. نتیجه گیری:کاربران کتابخانه های عمومی، افزایش میزان سرانه مطالعه و ارتقای سطح دانش را از مهمترین نقش های کتابخانه عنوان کرده اند، در صورتی که نقش کتابخانه ها در گسترش آموزشهای فرهنگی و هنری پایین دانسته اند. همه کاربران کتابخانههای عمومی منطقه آزاد ماکو در گروه های سنی ، تحصیلی و شغلی مختلف در مورد مولفه های توسعه فرهنگی اتفاق نظر دارند و نظرات مشابهی را ارائه داده اند. پرونده مقاله -
مقاله
10 - مطالعه و کتابخوانی در عصر دیجیتال (مطالعه موردی: اعضای کتابخانههای عمومی شهر تبریز)دانش شناسی , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1399هدف: هدف تعیین وضعیت مطالعه اعضای کتابخانه های عمومی در عصر دیجیتال است. روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی بوده و به روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حدود 24 هزار نفر از اعضای فعال کتابخانه های عمومی شهرستان تبریز بود که 379 نفر بهروش تصادفی سا چکیده کاملهدف: هدف تعیین وضعیت مطالعه اعضای کتابخانه های عمومی در عصر دیجیتال است. روش پژوهش: نوع پژوهش کاربردی بوده و به روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه انجام شد. جامعه آماری پژوهش حدود 24 هزار نفر از اعضای فعال کتابخانه های عمومی شهرستان تبریز بود که 379 نفر بهروش تصادفی ساده انتخاب شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که اکثر اعضای کتابخانه های عمومی تبریز(9/94 %) عضو شبکههای اجتماعی در فضای مجازی هستند. همچنین علاوه بر آموزشهای مجازی به طور میانگین روزانه حدود3 ساعت از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. از نظر گذران اوقات فراغت اولویت اول(55/48 %) حضور در شبکههای مجازی، سپس کتابخوانی (8/24 %) بود. کمترین میزان به خواب واستراحت (85/1 %)اختصاص داشت. اکثر افراد بطورمیانگین کمتر از یک ساعت در روز مطالعه میکنند. خانوادهها و مربیان به عنوان مشوق با امتیاز 81/3 اصلی ترین عامل انگیزشی مطالعه و رسانهها و فضای مجازی با امتیاز 67/3 به عنوان اصلی ترین مانع مطالعه عنوان شد. در بین شبکههای اجتماعی مورد استفاده بیشترین امتیاز متعلق به واتساپ با میانگین (95/0= 16x"> ) و کمترین میزان با میانگین (01/0= 16x"> ) به اسکایپ، توییترو آیگپ تعلق دارد. نتیجهگیری: میزان استفاده از شبکههای اجتماعی در مطالعات درسی و غیردرسی اعضای کتابخانه های عمومی شهر تبریز دارای تفاوت معنیدار بیش از حد متوسط است و بنابر اعلام اعضای مورد مطالعه، استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی با (69%) تا حد زیادی نقش دارد. پرونده مقاله -
مقاله
11 - ارائه الگوی نقشآفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعیدانش شناسی , شماره 2 , سال 15 , تابستان 1401هدف: شناخت توسعه عدالت اجتماعی و مؤلفههای وابسته به آن، راهبرد جدیدی را فراسوی چشمانداز کتابخانه ها گشوده تا بهصورت عملیاتی در این حوزهها وارد شوند. هدف از پژوهش انجام شده ارائه الگوی نقش‎آفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی است که بتوان آن را در چکیده کاملهدف: شناخت توسعه عدالت اجتماعی و مؤلفههای وابسته به آن، راهبرد جدیدی را فراسوی چشمانداز کتابخانه ها گشوده تا بهصورت عملیاتی در این حوزهها وارد شوند. هدف از پژوهش انجام شده ارائه الگوی نقش‎آفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی است که بتوان آن را در کشور پیاده نمود.روش پژوهش: از نظر هدف کاربردی و از نوع روش اجرا میدانی و همبستگی است در واقع از روش ترکیبی استفاده شد. جهت گرداوری داده ها در بخش کیفی از پرسشنامه دلفی و در بخش کمّی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. برای بررسی روایی پرسشنامه از نظرات خبرگان استفاده شد و پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ (79/0) مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری شامل متخصصان موضوعی در حوزه کتاب و کتابداران کتابخانه های عمومی در ایران و کتابخانه های عمومی سراسر کشور است که به پنج بخش شمال، جنوب، غرب، شرق و مرکز تقمسیم بندی شده اند و با روش غیرتصادفی در دسترس 22 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای سنجش نتایج حاصل از پرسشنامهها نرمافزار آماری SPSS مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: ابعاد مدل شامل عوامل شناختی، عوامل انگیزشی، عوامل حرف ه ای و تخصصی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی و عوامل مدیریتی بود که به ترتیب دارای ضرایب و مقدار T (655/0، 45/5)، (712/واضح است که 0، 48/7)، (489/0، 38/3)، (566/0، 78/4)، (576/0، 85/4) و (492/0، 57/3) هستند که بر روی نقش‎آفرینی کتابخانه های عمومی در توسعه عدالت اجتماعی تأثیر مثبت و معناداری دارند.نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش می توان گفت که توجه به توسعه کتابخانه های عمومی می توانند از طریق عوامل شناختی، عوامل انگیزشی، عوامل حرف ه ای و تخصصی، عوامل فرهنگی، عوامل ارتباطی و عوامل مدیریتی به عنوان عواملی مؤثر در توسعه عدالت اجتماعی ظاهر شده و ایفای نقش نمایند. پرونده مقاله -
مقاله
12 - نقش مدیریت دانش در راهبرد محیط آموزش عالی (مطالعه موردی دانشگاههای پیام نور استان بوشهر)دانش شناسی , شماره 5 , سال 15 , زمستان 1401اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش در راهبرد محیط آموزش عالی(مطالعه موردی دانشگاههای پیام نور استان بوشهر) می باشد.روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف ، کاربردی و از حیث روش ، توصیفی – تحلیلی از نوع علی با رویکرد پیمایشی است . جامعه آماری شامل کارمندان و مد چکیده کاملاهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مدیریت دانش در راهبرد محیط آموزش عالی(مطالعه موردی دانشگاههای پیام نور استان بوشهر) می باشد.روش پژوهش: این پژوهش از لحاظ هدف ، کاربردی و از حیث روش ، توصیفی – تحلیلی از نوع علی با رویکرد پیمایشی است . جامعه آماری شامل کارمندان و مدیران دانشگاه های پیام نور استان بوشهر که تعداد 167 نفر می باشد که تعداد 128 نفر پاسخگو بوده اند. گردآوری دادهها بر اساس پرسشنامه های استاندارد مدیریت دانش نوناکاو تاکاچی (1955) استفاده شده است و در تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است که دادههای استخراج شده وارد صفحه گسترده Excel شده و سپس جهت تحلیل، وارد نرم افزار LISREL گردید. تحلیل دادهها با آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون صورت گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که مدیریت دانش با نقش میانجی فرهنگ سازمانی بر روی راهبرد محیط آموزش عالی دانشگاه پیام نور بوشهر تأثیر دارد و مدیریت دانش با نقش میانجی فناوری بر روی راهبرد محیط آموزش عالی دانشگاه پیام نور بوشهر تأثیر معنیداری دارد.نتیجهگیری: از دیگر نتایج این تحقیق این است که مدیریت دانش با نقش میانجی مدیریت عملکرد بر روی راهبرد محیط آموزش عالی دانشگاه پیام نور بوشهر تأثیر معنیدار دارد. پرونده مقاله -
مقاله
13 - بررسی نقش کتابداران بیمارستان در اطلاع رسانی به پزشکان متخصص، دستیاران و پزشکان عمومی مراکز آموزشی و درمانی شهر همداندانش شناسی , شماره 1 , سال 2 , بهار 1388هدف از این پزوهش بررسی نقش کتابداران بیمارستانی در اطلاع رسانی به پزشکان متخصص، دستیاران و پزشکان عمومی مراکز آموزشی و درمانی شهر همدان می باشد. این مطالعه از نوع توصیفی است و جامعه مورد پژوهش پزشکان ( متخصص، دستیار و عمومی ) هستند که روش اجرا با استفاده از پرسشنامه بود چکیده کاملهدف از این پزوهش بررسی نقش کتابداران بیمارستانی در اطلاع رسانی به پزشکان متخصص، دستیاران و پزشکان عمومی مراکز آموزشی و درمانی شهر همدان می باشد. این مطالعه از نوع توصیفی است و جامعه مورد پژوهش پزشکان ( متخصص، دستیار و عمومی ) هستند که روش اجرا با استفاده از پرسشنامه بوده و تعداد 250 پرسشنامه بر مبنای نمونه تصادفی طبقه ای بین جامعه مورد پژوهش در 5 مرکز آموزشی و درمانی توزیع شده و در نهایت تعداد 153 پرسشنامه تکمیل و اطلاعات آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. اطلاعات مربوط به وضعیت کتابخانه های مورد پژوهش نیز از طریق پرسشنامه مجزایی که برای کتابداران این کتابخانه ها تهیه شده بود جمع آوری و تجزیه و تحلیل گردید. نتایج این پژوهش نشان می دهد که 45/65 درصد از پزشکان متخصص بطور روزانه و هفته ای یک بار از کتابخانه مراکز آموزشی و درمانی استفاده می نمایند، با استفاده از آزمون ناپارامتری فریدمن، مشخص گردید که مهمترین مشکل در زمینه دریافت اطلاعات محدودیت ساعات کار کتابخانه ها می باشد. در بین راههای کسب اطلاعات، تماس با همکاری حرفه ای به دلیل سرعت، قابل دسترس بودن و راحتی در اولویت قرار دارد (38/6 درصد) همچنین با استفاده از آزمون ناپارامتری مجذور کای مشخص شد. بیشترین پاسخ دهندگان هفته ای یک بار از کتابخانه استفاده می کنند. نتایج در مورد در رابطه بین نوع تحصیلات و زمان استفاده از کتابخانه بیمارستان ها بر اساس نوع امکانات، متفا وت است. در مجموع 8/75در صد از جامعه مورد مطالعه در پژوهش اطلاعات بدست آمده را مفید دانسته اند و 5/93در صد از پزشکان اعلام نموده اند که کتابدار در تهیه اطلاعات روز آمد در زمینه پیشگیری، مراقبت و درمان میتواند نقش داشته باشد . پرونده مقاله -
مقاله
14 - مقایسه کتابخانههای پارکهای علم و فناوری کشور با استانداردهای کتابخانههای تخصصی ایراندانش شناسی , شماره 2 , سال 3 , تابستان 1389هدف: انجام فعالیتهای پژوهشی، علمی و تحقیقاتی یکی از عناصر مهم ارزیابی هر مرکز تحقیقاتی و پژوهشی است و یکی از ارکان مهم مربوط به ارتقاء کمیت و کیفیت تولیدات علمی هر مرکز، به عملکرد کتابخانه تخصصی آن در تأمین نیازهای اطلاعاتی و پشتیبانی از فعالیتهای علمی مرکز بستگی دارد ( چکیده کاملهدف: انجام فعالیتهای پژوهشی، علمی و تحقیقاتی یکی از عناصر مهم ارزیابی هر مرکز تحقیقاتی و پژوهشی است و یکی از ارکان مهم مربوط به ارتقاء کمیت و کیفیت تولیدات علمی هر مرکز، به عملکرد کتابخانه تخصصی آن در تأمین نیازهای اطلاعاتی و پشتیبانی از فعالیتهای علمی مرکز بستگی دارد (رفیعی پور، 1383). کتابخانه ها همواره باید تلاش کنند با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی، عملکرد خود را به بهترین نحو به انجام رسانده و خدمات مطلوبی ارائه دهند. از این رو، برای تعیین کمیت و کیفیت خدمات و توانمندی های آنها لازم است عواملی از قبیل مجموعه، نیروی انسانی و ... با معیارها و استانداردهایی سنجیده شوند. لذا، هدف از این پژوهش مقایسه کتابخانه های پارکهای علم و فناوری کشور با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران است. - روش بررسی: در این پژوهش با استفاده از روش پیمایشی-تطبیقی، به مقایسه کتابخانه های پارکهای علم و فناوری کشور با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران پرداخته شده و داده های بدست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و تکنیکهای آمار توصیفی نظیر توزیع فراوانی، درصد توزیع فراوانی، رسم جداول فراوانی، نمودارهای ستونی و خوشه ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. -یافته ها: از میان پارکهای مورد بررسی، کتابخانه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با میانگین کل 70.66% و کتابخانه پارک استان یزد با میانگین کل 30.41%، به ترتیب بیشترین و کمترین درصد رعایت استانداردها را به خود اختصاص داده اند. همچنین کتابخانه های مورد بررسی، در زمینه اهداف و وظایف 50.85%، سازمان و مدیریت 64.28%، نیروی انسانی 47.14%، مجموعه 59.76%، سازماندهی منابع 50%، خدمات 58.71%، ساختمان و تجهیزات 30.12% و بودجه 32.68% مطابق با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران هستند. - نتیجه گیری: کتابخانه های پارکهای علم و فناوری کشور 49.19% مطابق با استانداردهای کتابخانه های تخصصی ایران هستند که نشانگر قرارداشتن آنها در سطح پایینی نسبت به استانداردهاست. پرونده مقاله -
مقاله
15 - تحلیل هزینه – سودمندی منابع اطلاعاتی کتابخانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاهدانش شناسی , شماره 4 , سال 5 , پاییز 1391هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین هزینه – سودمندی منابع اطلاعاتی کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه در سال 1388 می باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از جمله پژوهش های کاربردی و از نوع پیمایشی با رویکرد تحلیلی می باشد. در این پژوهش عناصر مورد ارزیابی شامل هفت منبع چکیده کاملهدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین هزینه – سودمندی منابع اطلاعاتی کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه در سال 1388 می باشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از جمله پژوهش های کاربردی و از نوع پیمایشی با رویکرد تحلیلی می باشد. در این پژوهش عناصر مورد ارزیابی شامل هفت منبع اطلاعاتی(اینترنت، پایگاه های اطلاعاتی پیوسته، پایگاه های اطلاعاتی دیسک نوری، مجلات الکترونیکی، امکانات چند رسانه ای، کتاب های چاپی و نشریات چاپی) موجود در کتابخانه مزبور می باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه کاربران کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد کرمانشاه در سال 88 می باشد. به منظور جمع آوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت بین 71 نفر از اساتید، کارکنان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی توزیع گردید. همچنین بخشی از داده ها با مراجعه به اسناد مالی دانشگاه تأمین گردید. به منظور تحلیل سؤالات و فرضیه تحقیق، آزمون t تک نمونه ای، آزمون آنالیز واریانس (F فیشر) و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار spssبه کار گرفته شد. به منظور تعیین میزان هزینه- سودمندی، هزینه منابع به تفکیک بر میزان استفاده کاربران مورد تقسیم قرار گرفت. یافته ها: این تحقیق نشان داد با اطمینان 95 درصد منابع موجود در کتابخانه مزبور برای کاربران تا حد زیادی سودمند بوده و نیاز اطلاعاتی آنان را برطرف نموده است. در بین هفت منبع موجود بیشترین استفاده از کتاب های چاپی و اینترنت صورت گرفته و استفاده از منابع موجود بیشتر در زمینه تهیه مقاله بوده است. از نظر تعداد استفاده از منابع اطلاعاتی به ازای هر نفر از جامعه استفاده کننده بالقوه (8700 نفر) درسال 88، اینترنت با 4/2 نفر بیشترین و چند رسانه ای ها با 38/0 نفر کمترین استفاده را داشته است. همچنین با توجه به بررسی به عمل آمده مشخص شد که اینترنت با 8032 ریال بیشترین هزینه – سودمندی و کتاب های چاپی با 96386 ریال کمترین هزینه – سودمندی را دارا بوده اند. نتیجه گیری: در نهایت با اطمینان 95 درصد نتجه گرفته شد که بین هزینه منابع اطلاعاتی و سودمندی این منابع در سال 1388 رابطه معنی داری وجود دارد و با توجه به عدد ضریب همبستگی (924/0)این رابطه از نوع مستقیم و مثبت می باشد. پرونده مقاله -
مقاله
16 - نقش کتابخانههای آموزشگاهی در تأمین نیازهای پژوهشی دانشآموزان دبیرستانهای سمای تهراندانش شناسی , شماره 5 , سال 7 , زمستان 1393هدف: پژوهش حاضر، با هدف پرداختن به اهمیت و نقش کتابخانه های مدارس غیرانتفاعی دخترانه و پسرانه سما دوره متوسطه شهر تهران در جهت تأمین نیازهای پژوهشی انجام پذیرفته است و بررسی میزان پاسخگویی کتابخانه های مدارس سما به نیازهای پژوهشی دانش آموزان خود، از مباحث مورد بررسی اس چکیده کاملهدف: پژوهش حاضر، با هدف پرداختن به اهمیت و نقش کتابخانه های مدارس غیرانتفاعی دخترانه و پسرانه سما دوره متوسطه شهر تهران در جهت تأمین نیازهای پژوهشی انجام پذیرفته است و بررسی میزان پاسخگویی کتابخانه های مدارس سما به نیازهای پژوهشی دانش آموزان خود، از مباحث مورد بررسی است. روش پژوهش: در این پژوهش از روش پیمایشی – کاربردی استفاده شده است. جامعه آماری 1400 نفر دانش آموزان دبیرستان های سمای تهران می باشد و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است. با بررسی پژوهش ها و منابع و پرسشنامه های موجود، پرسشنامه اولیه ای تهیه و جهت تعیین روایی صوری و محتوایی در بین 8 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان در رشته کتابداری توزیع و گردآوری گردید و برای برآورد پایایی نیز از فرمول آلفای کرونباخ (0.89 a=) استفاده گردید. برای سنجش داده ها از آمار توصیفی و در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته ها: طبق جدول مورگان، نمونه آماری جامعه مذکور 302 نفر است که به منظور صحت داده ها، 360 پرسشنامه خود ساخته 34 سؤالی طراحی شده که به نظر اعتبار در پاسخگویی 350 عدد آن قابل استناد است. پس از مطالعه و تحلیل داده ها مشخص شد که 1/35% بر این باور هستند که کتابخانه ها خیلی کم پاسخگوی نیازهای پژوهشی دانش آموزان خود هستند، 40% معتقدند که این پاسخگویی راکم، 9/14% آن را متوسط و 10% دیگر نیز پاسخگویی کتابخانه ها را زیاد ارزیابی کردند. نتیجه گیری: با توجه به پرسش مطرح شده و دیدگاه پاسخ دهندگان، میانگین نمرات 99/1 می باشد که از مقدار متوسط طیف لیکرت 5 ارزشی که 3 می باشد نیز پایین تر است و در نتیجهگیری این نظر سنجی نشان میدهد که کتابخانه های مدارس سما پاسخگوی نیازهای پژوهشی دانش آموزان نمی باشند. پرونده مقاله -
مقاله
17 - بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین از مجلات چاپی فارسی در مقایسه با مجلات الکترونیکیدانش شناسی , شماره 2 , سال 6 , تابستان 1392هدف : با توجه به اهمیت روزافزون مجلات در ارتباطات علمی و پیدایش قالب الکترونیکی مجلات، هدف پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از مجلات چاپی فارسی در مقایسه با مجلات الکترونیکی است. روش پژوهش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی می چکیده کاملهدف : با توجه به اهمیت روزافزون مجلات در ارتباطات علمی و پیدایش قالب الکترونیکی مجلات، هدف پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین از مجلات چاپی فارسی در مقایسه با مجلات الکترونیکی است. روش پژوهش : پژوهش حاضر از نوع کاربردی می باشد و از روش تحقیق پیمایشی – توصیفی در آن استفاده شده است. دادهها از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. جامعه پژوهش شامل 3528 نفر می باشد. یافته ها: یافتهها نشان داد دانشجویان در مقایسه بین مجلات، از مجلات الکترونیکی بیشتر استفاده می کنند. به این ترتیب 113 نفر (6/32%) درصد از مجلات چاپی فارسی و232 نفر (4/67%) درصد از مجلات الکترونیکی استفاده می کنند، در مجموع مجلات الکترونیکی در حد زیاد و مجلات چاپی فارسی در حد متوسط نیازهای اطلاعاتی دانشجویان را برآورده میسازند. نتیجهگیری : نتایج نشان داد تعداد 81 نفر (1/25%) درصد از دانشجویان دلیل عمده عدم استفاده از مجلات الکترونیکی را نداشتن اطلاع از وجود پایگاههای مجلات الکترونیکی و تعداد 38 نفر (8/11%) درصد نگذراندن دوره آموزشی در استفاده از پایگاهها دانستهاند .مهمترین انگیزه دانشجویان در استفاده از مجلات الکترونیکی و چاپی، کسب اطلاعات تخصصی، تألیف و ترجمه کتاب، مقاله و انجام طرحهای پژوهشی است . پرونده مقاله -
مقاله
18 - تحلیل آماری نسخههای خطی پزشکی کتابخانه حضرت آیتالله العظمی مرعشی نجفی(ره)دانش شناسی , شماره 4 , سال 10 , پاییز 1396هدف: پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل آماری نسخههای خطی پزشکی کتابخانه آیتا... مرعشی نجفی(ره) و عوامل تأثیرگذار در کاهش و افزایش فراهمآوری نسخههای خطی در آن کتابخانه پرداخته است. روشپژوهش: برای اجرای این پژوهش از روش پیمایشی تحلیلی استفاده شدهاست که جامعه آماری آن 70 چکیده کاملهدف: پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل آماری نسخههای خطی پزشکی کتابخانه آیتا... مرعشی نجفی(ره) و عوامل تأثیرگذار در کاهش و افزایش فراهمآوری نسخههای خطی در آن کتابخانه پرداخته است. روشپژوهش: برای اجرای این پژوهش از روش پیمایشی تحلیلی استفاده شدهاست که جامعه آماری آن 701 عنوان نسخه خطی در موضوع پزشکی از بین 18409 عنوان نسخه میباشد و برای پاسخ به برخی از سؤالها، از روش میدانی و با استفاده از منابع کتابخانهای، جمعآوری اطلاعات با تهیه چک لیست و استفاده از فهرست کتابهای خطی موجود در بانک کتابشناختی کتابخانه مرعشی و در برخی موارد رؤیت فیزیکی کتاب شکل گرفتهاست و همچنین در آمار توصیفی از فراوانی درصد و در آمار استنباطی از آزمون خیدو استفاده شدهاست. یافتهها: با توجه به یافتههای پژوهش از مجموع 701 منبع جامعه آماری، بیشترین منابع در قرن سیزدهم با 4/26درصد کتابت شدهاند، منابع دارای عنوان 7/99 درصد، بیشترین منابع به زبان فارسی با فراوانی 1/48 درصد و 8/42 درصد به خط نسخ نگارش شدهاند. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان می دهد که خطمشی کتابخانه درخصوص کتابشناسی نسخ خطی بهصورت شفاهی بودهاست و در دهههای گذشته روند فراهمآوری به شیوه خرید بوده و به علت بالا رفتن تورم خرید نسخههای خطی کاهش یافتهاست و از این رو باید در حفظ و نگهداری نسخههای موجود تلاش مؤثرتری انجام داد. پرونده مقاله