راهکارهای توسعه و جذب مخاطب (عوامل بیرونی و درونی) در کتابخانههای عمومی شهرستان تبریز
محورهای موضوعی : دانش شناسیرحیمه ابوطالبی 1 , زهره میرحسینی 2
1 - کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه پیام نور قم، کارمند نهاد کتابخانه های عمومی کشور
2 - دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد تهران شمال
کلید واژه: تبریز, عوامل درونسازمانی, کتابخانههای عمومی, عوامل برونسازمانی, جذب مخاطب,
چکیده مقاله :
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی راهکارهای توسعه و جذب مخاطب (عوامل بیرونی و درونی) در کتابخانههای عمومی شهرستان تبریز میباشد.روش پژوهش: روش پژوهش، پیمایشی و نیز مطالعات کتابخانهای بوده و به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است. گردآوری دادهها از طریق پرسشنامهی محقق ساخته انجام گرفت. روش نمونهگیری جامعه آماری، نمونهگیری طبقهای سهمیهای بود که نهایتاً کار به انتخاب نمونهای از اعضاء به روش تصادفی ساده ختم شد و تعداد ۳۸۰ پرسشنامه بین آنها توزیع گردید. پیرسون و آزمون T و ... از جمله آزمونهای آماری مورد استفاده در پژوهش بود که در نهایت دادههای جمعآوریشده بهوسیله نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: یافتههای پژوهش بیانگر این است که رابطهی مؤلفهی برونسازمانی (عوامل محیطی و خانوادگی) و مؤلفههای درونسازمانی (میزان اطلاعرسانی خدمات، مجموعهسازی مناسب و وجود منابع روزآمد، نوع برخورد و رفتار کتابداران، میزان تجهیزات و امکانات کتابخانهها) با میزان جذب و توسعه مخاطب به کتابخانهها در سطح اطمینان بالایی تأیید میشود و رابطه مؤلفهی برونسازمانی (میزان تحصیلات مخاطبان) و میزان جذب مخاطب به کتابخانهها مورد تأیید واقع نمیشود.نتیجهگیری: بر طبق نظرسنجی از مخاطبان مورد پژوهش میزان جذب مخاطبان به کتابخانهها در ارتباط با ۵ مؤلفه موردمطالعه پژوهش (عوامل محیطی و خانوادگی، میزان اطلاعرسانی خدمات، مجموعهسازی مناسب و وجود منابع روزآمد، نوع برخورد و رفتار کتابداران، میزان تجهیزات و امکانات کتابخانهها) در سطح قابل قبولی است اما میزان تحصیلات مخاطبان تأثیر چندانی بر میزان مراجعه افراد به کتابخانهها ندارد.
Objective: This study investigates effect of the user attraction (libraries internal and external factors) in Tabriz public libraries. Methodology: This is a practical research using survey method for collecting data. Research data gathered with questionnaire. Users have been selected according to the stratified sampling method and ۳۸۰ questionnaire distributed within them. Data analyzed by SPSS software and utilized Pearson and T test for this aim. Results: The results show that there is strong relation between organization’s external factors (environmental and family factors) and organization’s internal factors (information services, suitable acquisition and update resources, librarianship treatment, equipment and facilities). The results show that these don’t verify relation between user curriculum and their attraction to the library. Conclusion: According to the users’ opinions and visions, there is an acceptable level within users’ attraction and 5 components of this research (environmental, family, information services, acquisition and update resources, librarianship treatment, equipment and facilities), but user curriculum don’t influence user attraction to the library.
_||_