فهرست مقالات Esfandiar Doshmanziari


  • مقاله

    1 - پردازش الگوی مدیریت مهارت آموزی در دوره ابتدایی، در نظام تعلیم و تربیت
    مطالعات توسعه و مدیریت منابع , شماره 4 , سال 1 , زمستان 1402
    تحقیق حاضر، میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی به مهارت‌آموزی را مورد کاوش و بررسی قرار داده است. داده های مورد مطالعه بر اساس پژوهش کمی از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شده است. حجم نمونه را 196 نفر از معلمان دوره ابتدایی مدارس دولتی منطقه 10 تهران و 30 نفر تشکیل دادند. تحلی چکیده کامل
    تحقیق حاضر، میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی به مهارت‌آموزی را مورد کاوش و بررسی قرار داده است. داده های مورد مطالعه بر اساس پژوهش کمی از طریق پرسشنامه جمع‌آوری شده است. حجم نمونه را 196 نفر از معلمان دوره ابتدایی مدارس دولتی منطقه 10 تهران و 30 نفر تشکیل دادند. تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل عاملی صورت گرفت. نتایج نشان داد میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی به مولفه‌های مهارت‌آموزی (خودشناسی - جرات مندی - کنترل هیجانات عاطفی و رفتاری - همدلی - رابطه با همسالان – همکاری- مولفه کلام (گفتگو) - شنود موثر - صداقت و راستگویی – امانتداری - حسادت نکردن - تفکر خلاق - تفکر نقاد - فهم مسئله - تصمیم‌گیری - مدیریت زمان - سخت‌افزار و نرم‌افزار - شبکه جهانی اینترنت - دوستدار محیط زیست - مصرف بهینه انرژی - مدیریت پسماند - کارآفرینی - مدیریت مالی - تغذیه سالم - پوشش مناسب - آگاهی از بیماری‌ها) مناسب نیست. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مدیریت دانش ایرانی‌اسلامی براساس آموزه‌های دین اسلام و فرهنگ ایران
    مدیریت فرهنگی , شماره 45 , سال 13 , پاییز 1398
    کشورهای اسلامی مخصوصا ایران با داشتن فلسفه زندگی خاص و فرهنگ متفاوت با دیگر کشورها، به تئوری‌های خاص خود نیاز دارند. با وجود مطالعات فراوانی که در حوزه مدیریت دانش انجام گرفته است تعداد بسیار کمی از تحقیقات به مدیریت دانش با رویکرد ایرانی و اسلامی پرداخته‌اند و تحقیق جا چکیده کامل
    کشورهای اسلامی مخصوصا ایران با داشتن فلسفه زندگی خاص و فرهنگ متفاوت با دیگر کشورها، به تئوری‌های خاص خود نیاز دارند. با وجود مطالعات فراوانی که در حوزه مدیریت دانش انجام گرفته است تعداد بسیار کمی از تحقیقات به مدیریت دانش با رویکرد ایرانی و اسلامی پرداخته‌اند و تحقیق جامع و معتبری در این خصوص مشاهده نگردید. همین امر پژوهشگران را برآن داشت تا با استفاده از روش کیفی به مطالعه و بررسی در حوزه مورد اشاره بپردازند. مساله اصلی این تحقیق، این است که آیا می‌توان مدیریت دانش را به صورت مدیریت دانش ایرانی‌اسلامی مطرح نمود؟ به دنبال پاسخ این مساله پژوهشگران به مطالعه بومی‌سازی مدیریت دانش براساس ارزش‌ها و آموزه‌های دین اسلام و فرهنگ ایران پرداخته‌اند. در این تحقیق جامعه آماری وجود ندارد و با هفده نفر از خبرگان مصاحبه اختصاصی صورت گرفته است. پس از تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌های جمع‌آوری شده مفاهیم اصلی اثرگذار در مدیریت دانش ایرانی‌اسلامی حاصل شد و در این که می‌توان مدیریت دانش را به صورت مدیریت دانش ایرانی‌اسلامی عنوان کرد، جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست و بهتر است مدیریت دانش را با نگاه ایرانی و اسلامی‌ ببینیم. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - ارائه مدلی برای ارتقای سرمایه فکری اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران
    رهبری و مدیریت آموزشی , شماره 5 , سال 14 , زمستان 1399
    هدف اصلی مقاله، ارائه مدلی برای ارتقاء سرمایه فکری اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. تحقیق حاضر رویکرد آمیخته است. در فاز طراحی الگوی اولیه از رویکرد کیفی و در فاز تبیین مدل از رویکرد کمّی بهره برده شد. همچنین، این تحقیق یک مطالعه استقرایی و به شیوه اکتشافی&ndash چکیده کامل
    هدف اصلی مقاله، ارائه مدلی برای ارتقاء سرمایه فکری اعضاء هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی است. تحقیق حاضر رویکرد آمیخته است. در فاز طراحی الگوی اولیه از رویکرد کیفی و در فاز تبیین مدل از رویکرد کمّی بهره برده شد. همچنین، این تحقیق یک مطالعه استقرایی و به شیوه اکتشافی– کاربردی بود. جامعه آماریبخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی مطلع موضوع پژوهش که از طریق نمونه‌گیری گلوله برفی تعداد 20 نفر انتخاب شدند. جامعه آماریبخش کمی شامل کلیه اعضای هیات علمی رسمی و پیمانی دانشگاه های شهر تهران در سال 1398 بودند که تعداد آنها 4065 نفر اعلام شدند که بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان برابر با 354 نفر نمونه محاسبه گردید. روایی ابزار تحقیق در بخش کیفی بهتبعیتازمدل فلینتو همکاران(2002) به تایید رسید. در بخش کمی و پرسشنامه نهایی روایی ابزار بصورت محتوایی و با همکاری اساتید محترم راهنما و مشاور و 5 نفر از خبرگان دانشگاهی به تایید رسیده و پایایی آن نیز با روش محاسبه آلفای کرونباخ 0.975 محاسبه گردید. نتایج حاصل از اجرای پژوهش در بخش کیفی نشان داد که ابعاد سرمایه انسانی با فراوانی 90 بار در جایگاه نخست، سرمایه فرآیندی با 80 بار تکرار در جایگاه دوم، عوامل فردی با 69 بار تکرار در جایگاه سوم، عوامل سازمانی با فراوانی61 بار در جایگاه چهارم، عوامل محیطی با 59 بار تکرار در جایگاه پنجم، سرمایه مشتری با 43 بار تکرار در جایگاه ششم، سرمایه ساختاری با 36 بار در جایگاه هفتم و در نهایت سرمایه زیرساختی با 33 بار تکرار در جایگاه نهایی و هشتم قرار داشت. در بخش کمی ضرایب مسیرهای مولفه های مختلف سرمایه فکری اساتید دارای تفاوت بوده به گونه ای که بالاترین ضریب مسیر مربوط به سرمایه فرآیندی با ضریب مسیر 0.89 بوده است. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر ایجاد خلاقیت و نوآوری بین کارکنان کارخانه کیان تایر
    تعالی منابع انسانی , شماره 5 , سال 4 , زمستان 1402
    این پژوهش قصد دارد عوامل موثر بر ایجاد خلاقیت و نوآوری بین کارکنان آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد. پس از مشخص شدن این عوامل، رتبه بندی آنها با استفاده از پرسش‌نامه خود ساخته صورت پذیرفته است. جامعه نمونه مورد استفاده در این بررسی تمامی کارکنان شرکت کیان تایر بودند. بر اسا چکیده کامل
    این پژوهش قصد دارد عوامل موثر بر ایجاد خلاقیت و نوآوری بین کارکنان آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد. پس از مشخص شدن این عوامل، رتبه بندی آنها با استفاده از پرسش‌نامه خود ساخته صورت پذیرفته است. جامعه نمونه مورد استفاده در این بررسی تمامی کارکنان شرکت کیان تایر بودند. بر اساس مدل مفهومی تحقیق، در گام اول با توجه به روش دلفی موارد مورد نظر از دید نخبگان برای ایجاد خلاقیت و نوآوری مشخص شد. پرسشنامه‌هایی جهت شناسایی شاخص‌های مدل، در اختیار جامعه آماری تحقیق قرار گرفت. داده‌های حاصله با استفاده از آزمون دلفی، مورد ارزیابی قرار گرفت. با توجه به نتایج بدست آمده این عوامل شناسایی شد که به صورت کلی آنها را می توان در دو دسته کلی عوامل درونی و بیرونی طبقه بندی نمود. همچنین رتبه بندی این عوامل درونی و بیرون با استفاده از تکنیک تاپسیس و روش سلسله مراتبی انجام شد و در انتها پیشنهادهایی به منظور نهادینه کردن خلاقیت و نوآوری در سازمان مطرح گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - The Effect of Raising Electricity Price on Welfare of the Household Sector in Rural Areas of Guilan Province, Iran
    International Journal of Agricultural Management and Development , شماره 2 , سال 7 , بهار 2017
    Present study investigates the effect of soaring residential electricity price on the welfare of rural individuals in Guilan Province by Almost Ideal Demand System (AIDS) in which the elasticity’s and welfare variations were calculated by Compensation Variations ( چکیده کامل
    Present study investigates the effect of soaring residential electricity price on the welfare of rural individuals in Guilan Province by Almost Ideal Demand System (AIDS) in which the elasticity’s and welfare variations were calculated by Compensation Variations (CV) and Equivalent Variations (EV) for the time period of 1991-2012. It was shown that the absolute value of income and price elasticity of electricity was less than one unit. Low price elasticity of the demand shows the slight impact of price variations on the demand for electricity in the studied period, on the one hand, and the lack of an appropriate substitute for electricity in residential sector, on the other hand. The calculation of welfare variations and its comparison with the share of electricity in the paid subsidy shows that with 50% and 100% increase in residential electricity price, the cash paid to the households is less that the amount acquired. Accordingly, it can be argued that the direct effect of residential electricity price modification (increase) has not been compensated. In fact, the welfare loss of the households, due to more expensive electricity, is more than the acquired welfare. Yet, in a gradual increase scenario, the calculated CV is less than the payments to the families, and hence it is the only price policy that does not impose a loss on families and improves their welfare. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - بررسی تاثیر رفتارهای فردی معلمان بر ترویج فرهنگ سلامت درمدارس منطقه یک آموزش و پرورش تهران
    مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 1 , سال 5 , بهار 1393
    این تحقیق در راستای بررسی تاثیر رفتارهای فردی معلمان بر ترویج فرهنگ سلامت درمدارس منطقه یک آموزش و پرورش تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. ج چکیده کامل
    این تحقیق در راستای بررسی تاثیر رفتارهای فردی معلمان بر ترویج فرهنگ سلامت درمدارس منطقه یک آموزش و پرورش تهران انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه معلمان مدارس منطقه یک آموزش و پرورش تهران می باشند. که حدودا 500 نفر می‌باشند. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه‌گیری (بر اساس شیوة نمونه‌گیری مندرج در جدول مورگان) تعداد 217 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در پنج بعد و 36 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه ای لیکرت، و گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده ها در دو بخش متغیرهای زمینه ای و متغیر های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه ها از آزمون ناپارامتری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. با توجه به داده های تحقیق می توان گفت، سواد سلامت ، خود مراقبتی و حمایت اجتماعی معلمان در ترویج فرهنگ سلامت درمدارس منطقه یک آموزش و پرورش شهر تهران اثر مثبت و معنی داری دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    7 - ارائه مدلی کیفی ارزیابی تاثیراثربخشی دوره‌های مجازی آموزش‌های ضمن خدمت بر رفتار کارکنان در بانک تجارت
    مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 5 , سال 11 , زمستان 1399
    پژوهش حاضر به طراحی و ارایه مدل کیفی ارزیابی تاثیر اثربخشی دوره‌های مجازی آموزش‌های ضمن خدمت بر رفتار کارکنان در بانک تجارت پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی می‌باشد. نخست از روش کیفی تحلیل محتوا (قیاسی) جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است، چکیده کامل
    پژوهش حاضر به طراحی و ارایه مدل کیفی ارزیابی تاثیر اثربخشی دوره‌های مجازی آموزش‌های ضمن خدمت بر رفتار کارکنان در بانک تجارت پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، کیفی می‌باشد. نخست از روش کیفی تحلیل محتوا (قیاسی) جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده است، جامعه آماری در این مرحله حدوداً 80 منبع در حوزه ارزیابی اثربخشی دوره‌های مجازی آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان می‌باشد که به صورت هدفمندانتخاب شده است. در ادامه، متون مورد مطالعه قرار گرفته و پاراگراف‌های مرتبط با سوالات تحقیق انتخاب گردیده و کد مفاهیم مرتبط با موضوع هر پاراگراف استخراج شده و سپس کد مفاهیم استخراج شده در دسته‌های هم مفهوم قرار گرفته و نهایتا برای دسته‌های هم مفهوم، نام و عنوان مناسب که بیانگر تم اصلی پژوهش است تبیین شده است . سپس، جهت تعیین ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های ارزیابی اثربخشی دوره‌های مجازی آموزش‌های ضمن خدمت از تکنیک دلفی استفاده گردیده است. در این تحقیق تعداد 15 نفر از خبرگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های تهران (تمام وقت و حق التدریس) در رشته‌های مدیریت آموزشی و آموزش عالی به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری هدفدار از نوع گلوله برفی جهت تعیین روایی مرحله کیفی در نظر گرفته شدند. در پایان مرحله اول مدل کیفی ارزیابی تاثیر اثربخشی دوره‌های مجازی آموزش‌های ضمن خدمت بر رفتار کارکنان در بانک تجارت در چهار بعد تدریس اثربخش مدرسان دوره‌های مجازی، کیفیت خدمات آموزشی در آموزش مجازی، نفش فناوری اطلاعات در آموزش‌های مجازی و روش‌های آموزش الگترونیکی ارائه شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    8 - عوامل مؤثر در ارتقای فرهنگ سلامت در آموزش و پرورش کشور
    مطالعات رفتاری در مدیریت , شماره 5 , سال 12 , زمستان 1400
    این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر در ارتقای فرهنگ سلامت در آموزش و پرورش کشور انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از چکیده کامل
    این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر در ارتقای فرهنگ سلامت در آموزش و پرورش کشور انجام شده است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه دست اندرکاران مدیریت آموزش و پرورش در شهر تهران می‌باشند که تعداد آنها حدودا 400 نفر می‌باشد. روش نمونه گیری در این پژوهش روش نمونه گیری ساده می‌باشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونه گیری (براساس شیوة نمونه گیری مندرج در جدول مورگان ( تعداد 124 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در پنج بعد و 44 گویه تنظیم براساس مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت، و گویه‌های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی نیز، توصیف داده‌ها در دو بخش متغیرهای زمینه‌ای و متغیر‌های اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیه‌ها از آزمون ناپارامتری همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. با توجه به داده‌های تحقیق می‌توان گفت، دین داری، سلامت معنوی، حمایت اجتماعی و سبک زندگی بر ارتقای فرهنگ سلامت در آموزش و پرورش کشور اثر مثبت و معنی داری دارد. پرونده مقاله

  • مقاله

    9 - طراحی و ارائه مدل بازاریابی شخصیت نام تجاری به منظور افزایش وفاداری مشتریان
    مدیریت کسب و کار نوآورانه , شماره 4 , سال 12 , پاییز 1399
    در پژوهش حاضر به ارائه مدل بازاریابی شخصیت نام تجاری به منظور افزایش وفاداری مشتریان پرداخته شده است. روش تحقیق کاربردی، اکتشافی، تبیینی و از نوع آمیخته است. بنابراین، انجام آن در دو فاز کیفی و کمی صورت گرفت. اطلاعات مورد نیاز در فاز کیفی از طریق مصاحبه با 16 نفر از مدی چکیده کامل
    در پژوهش حاضر به ارائه مدل بازاریابی شخصیت نام تجاری به منظور افزایش وفاداری مشتریان پرداخته شده است. روش تحقیق کاربردی، اکتشافی، تبیینی و از نوع آمیخته است. بنابراین، انجام آن در دو فاز کیفی و کمی صورت گرفت. اطلاعات مورد نیاز در فاز کیفی از طریق مصاحبه با 16 نفر از مدیران و متخصصان صنعت لوازمخانگی که تعداد آنها به روش نمونه‌گیری گلوله برفی هدفمند تعیین گردید، جمع‌آوری شد. در بخش کمی، داده‌های مورد نیاز از طریق توزیع پرسشنامه محقق‌ساخته در بین 80 تن از مشتریان لوازمخانگی جزیره کیش و به روش کوکران گردآوری شد. جهت طراحی و اجرای مدل، از مدل‌سازی معادلات ساختاری با pls، استفاده شد. نتایج نشان داد، عناصر آمیخته بازاریابی و مدیریت برند بر شخصیت برند مؤثر بوده، اما نگرش مشتریان بر شخصیت برند مؤثر نیست. شخصیت برند بر تثبیت جایگاه برند مؤثر ولی بر تصمیم خرید مؤثر نیست. ویژگی‌های کارکردی برند بر تصمیم خرید مؤثر بوده اما بر تثبیت جایگاه برند مؤثر نمی‌باشد. عوامل محیطی بر تثبیت جایگاه برند مؤثر اما بر تصمیم خرید مؤثر نیست. تجربه برند بر تثبیت جایگاه برند مؤثر نیست اما بر تصمیم خرید مؤثر است. همچنین، تثبیت جایگاه برند و تصمیم خرید بر وفاداری به برند تاثیرگذار نیست. پرونده مقاله

  • مقاله

    10 - الگوی بالندگی شغلی منابع انسانی در آموزش‌وپرورش دوره دوم متوسطه استان مرکزی
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 4 , سال 2 , پاییز 1401
    پژوهش حاضر باهدف ارائه طراحی الگوی بالندگی شغلی منابع انسانی در آموزش‌وپرورش (موردمطالعه مدیران دوره دوم متوسطه آموزش‌وپرورش استان مرکزی) انجام‌شده است. پژوهش حاضر ازلحاظ اهداف کاربردی و ازنظر دادها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده چکیده کامل
    پژوهش حاضر باهدف ارائه طراحی الگوی بالندگی شغلی منابع انسانی در آموزش‌وپرورش (موردمطالعه مدیران دوره دوم متوسطه آموزش‌وپرورش استان مرکزی) انجام‌شده است. پژوهش حاضر ازلحاظ اهداف کاربردی و ازنظر دادها، آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) و ازنظر ماهیت و نوع مطالعه در بعد کیفی، داده بنیاد و بعد کمی، پیمایشی مقطعی است. جامعه آماری شامل دو بخش است؛ بخش کیفی جامعه آماری شامل کلیه خبرگان حوزه منابع انسانی که به روش بر اساس روش نمونه‌گیری آگاهانه از نوع هدفمند گلوله برفی 15 نفر شرکت داشتند. روش تحلیل داده‌ها استفاده از کدگذاری باز بود. بخش کمی شامل کلیه مدیران دوره دوم متوسطه آموزش‌وپرورش استان مرکزی به تعداد 175 نفر (85 نفر زن و 90 نفر) مرد بود. نمونه‌گیری با استفاده از جدول مورگان 118 نفر (57 زن و 61 مرد) بود. روایی ابزار سنجش از طریق (CVR) و اعتبار آن به‌وسیله‌ی آلفای کرونباخ تأیید شد. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری (تحلیل عاملی تأییدی) مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج بخش نشاند داد که الگوی بالندگی از شش بعد به ترتیب اولویت عبارت‌اند از 1-بالندگی رهبری 2-بالندگی فردی 3-بالندگی حرفه‌ای 4-بالندگی سازمانی 5-بالندگی اجتماعی/فرهنگی 6-مهارت‌های اقتصادی/سیاسی، 24 مؤلفه و 143 شاخص نهایی شد. پرونده مقاله

  • مقاله

    11 - شناسایی شاخص‌های شایسته‌گرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزش‌های مجازی
    مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی , شماره 2 , سال 2 , تابستان 1401
    این پژوهش باهدف طراحی و ارائه الگوی شایسته‌گرایی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزش‌های مجازی انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر ترکیبی از نوع تحقیقات کیفی است. جامعه آماری موردمطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورت‌گرفته است. جامع چکیده کامل
    این پژوهش باهدف طراحی و ارائه الگوی شایسته‌گرایی برای مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با رویکرد آموزش‌های مجازی انجام شد. روش تحقیق پژوهش حاضر ترکیبی از نوع تحقیقات کیفی است. جامعه آماری موردمطالعه در بخش کیفی پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد صورت‌گرفته است. جامعه آماری کلیه خبرگان که دارای شرایط حداقل 5 سال سابقه مدیریتی، صاحب نظر در حوزه شایسته گرایی و دارای تجربه و تألیفاتی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی تعداد 30 نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه‎ساختارمند گردآوری گردید و در سی و مین مصاحبه، داده ها به اشباع نظری منتج و مصاحبه ها متوقف گردید. یافته را حاصل تحلیل مصاحبه‌ها نشان داد که مؤلفه‌های شایسته گرایی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان منجر به شناسایی 186 گویه، 12 مؤلفه و 4 بُعد بود. شایسته گرایی تخصصی - دانشی (شایستگی های آموزشی، شایستگی های پژوهشی، شایستگی های علمی، شایستگی های مهارتی)، شایسته گرایی ارتباطی (شایستگی های فردی، شایستگی های سازمانی، شایستگی های اجتماعی)، شایسته گرایی ساختاری - حرفه ای (شایستگی های فناوری و تکنولوژی، شایستگی های عقلانی، شایستگی های شخصیتی) شایسته گرایی اخلاقی - ارزشی (شایستگی های اعتقادی، شایستگی های معنوی دینی و فرهنگی) گردید. پرونده مقاله

  • مقاله

    12 - طراحی الگوی تصمیم‌گیری راهبردی مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران
    پژوهش‌های برنامه‌ریزی درسی و آموزشی , شماره 1 , سال 13 , بهار 1402
    این پژوهش، با هدف طراحی الگوی تصمیم گیری راهبردی برای مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام پذیرفت. پژوهش توسعه ای - کاربردی و از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی(کیفی– کمی) است. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه در رشته های مدیریت آموزشی و مدی چکیده کامل
    این پژوهش، با هدف طراحی الگوی تصمیم گیری راهبردی برای مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام پذیرفت. پژوهش توسعه ای - کاربردی و از نوع پژوهش های آمیخته اکتشافی(کیفی– کمی) است. جامعه پژوهش در بخش کیفی شامل اعضای هیأت علمی دانشگاه در رشته های مدیریت آموزشی و مدیریت منابع انسانی، همچنین مدیران مناطق آموزش و پرورش بودند که با 14 مصاحبه به اشباع نظری رسید. در بخش کمی با فرمول کوکران تعداد 120 نفر از مدیران کل و معاونین مناطق آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی پرسشنامه با روش Cvr تأیید شد و آلفای کرونباخ با ضریب 802/0 پایایی بالای پرسشنامه را نشان داد. تحلیل محتوای کیفی با نرم افزار MAXQDA12 انجام شد. برای معادلات ساختاری از نرم افزار smart pls3 و برای تعیین اعتبار الگو از نرم افزار SPSS25 استفاده شد. بر اساس نتایج در بخش کیفی 10 بعد، 23 مؤلفه 98 شاخص شناسایی گردید. نتایج آزمون t (01/0< P)، بارهای عاملی و ضرایب معناداری به دست آمده، حاکی از آن است که کلیه ابعاد الگوی تصمیم گیری راهبردی مورد تأیید می باشند. پرونده مقاله

  • مقاله

    13 - طراحی الگوی مهارت آموزی در دوره ابتدایی، در نظام تعلیم و تربیت
    تعالی تعلیم و تربیت و آموزش , شماره 5 , سال 2 , زمستان 1402
    تحقیق حاضر، میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی به مهارت‌آموزی را مورد کاوش و بررسی قرار داده است. داده های مورد مطالعه بر اساس پژوهش کیفی از طریق مصاحبه جمع‌آوری شده است. حجم نمونه را 22 نفر از کلیه متخصصان وفعالان برنامه درسی و آموزش ابتدایی تشکیل دادند. تحلیل داده‌ها چکیده کامل
    تحقیق حاضر، میزان توجه برنامه درسی دوره ابتدایی به مهارت‌آموزی را مورد کاوش و بررسی قرار داده است. داده های مورد مطالعه بر اساس پژوهش کیفی از طریق مصاحبه جمع‌آوری شده است. حجم نمونه را 22 نفر از کلیه متخصصان وفعالان برنامه درسی و آموزش ابتدایی تشکیل دادند. تحلیل داده‌ها از طریق تحلیل تم صورت گرفت. نتایج نشان داد نتایج تحلیل مصاحبه ها حاکی از آن بود که جهت طراحی برنامه درسی مهارت‌آموزی در دوره ابتدایی نیاز به مورد توجه قرار دادن 102 شاخص (برگرفته از کدگذاری باز) 26 مولفه (برگرفته از کدگذاری محوری) 10 بعد (برگرفته از کدگذاری انتخابی) است. بعد مهارت فردی شامل مولفه های خود شناسی و جرایت مندی وکنترل هیجانات که شاخص هایی نظیر داشتن تصویر واقع بینانه از خود برخورداری از احساس خوب نسبت به خود، برخورداری از احساس خوب نسبت به خود، برخورداری از احساس خوب نسبت به خود، عزت نفس و خودپنداره مثبت، آگاهی از حقوق و مسئولیت‌های خود، پاسخ مناسب به درخواست های دیگران، شروع دوستی و خاتمه دادن به دوستی‌های ناسالم، جرات ورزی و توانایی نه گفتن به درخواست های غیرمنطقی دیگران، استقلال و خودباوری در کارهای روزمره و امور، مقابله با موقعیت‌های غیرقابل تغییر (ناکامی، شکست، بی‌حوصلگی، ترس و اضطراب)، قادر به آرام نگهداشتن خود در شرایط فشار، شناخت و مهار هیجان، خشم، خوشحالی در شرایط و موقعیت‌های مختلف رادر بر دارد. پرونده مقاله