تبیین عناصر ارزیابی عملکرد مدارس اثربخش و ارائه الگوی بهینه با رویکرد داده بنیاد
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیرویا رمضانی 1 , نادر برزگر 2 , رضوان حکیم زاده 3 , اسفندیار دشمن زیاری 4 , ناهید شفیعی 5
1 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
2 - استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
3 - دانشگاه تهران
4 - Department of Management, Electronic Branch,Islamic Azad University,Tehran,Iran
5 - استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام شهر، ایران.
کلید واژه: ارزیابی عملکرد, مدارس اثر بخش, مدیران, مقطع ابتدایی,
چکیده مقاله :
زمینه: بهبود کیفیت آموزشی و تضمین موفقیت دانشآموزان، نیازمند شناسایی و تحلیل دقیق عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکردی مدارس اثربخش است. در این راستا، استفاده از مدلهای ترکیبی که بتوانند ابعاد مختلف این ارزیابی را پوشش دهند، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
هدف: این پژوهش ارائه الگوی ارزیابی عملکردی مدارس اثربخش شهر تهران مبتنی بر رهیافت ترکیبی داده بنیاد با روش آمیخته است.
روشها: جامعه پژوهش در بخش داده بنیاد شامل کلیه خبرگان حوزه آموزش و پرورش تا اشباع نظری به تعداد 15 نفر و جامعه آماری بخش کمی مدیران دوره ابتدایی شهر تهران در سال 1402-1401 بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 295 نفر بر اساس نواحی پنجگانه شهر تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش داده بنیاد مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن بدست آمد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، مدل پارادایمی تحقیق از عوامل علی، شاملِ عوامل کالبدی و تکنولوژیکی، تضمین سلامت محیطی، تضمن سلامتی فردی دانشآموزان؛ پدیده محوری شاملِ بازیگران فعال و فرآیند یادهی و یادگیری؛ شرایط زمینهای شاملِ اجزا و عناصر ارزیابی عملکرد؛ شرایط مداخلهگر شاملِ اصول و ارزشهای مدرسه اثربخش و سازمانها و سیاستگذاران آموزشی، راهبرد موثر بر ارزیابی عملکردی مدارس اثربخش شامل تدراک مقدمات اجرای ارزیابی و نیز پیامدهای ناشی از ارزیابی عملکردی مدارس اثربخش شامل کسب دستاوردهای علمی و عملی تشکیل شده است.
نتیجه گیری: الگوی ارائهشده، به عنوان ابزاری مؤثر برای ارزیابی عملکرد مدارس اثربخش در تهران، میتواند به بهبود فرآیند یاددهی و یادگیری و دستیابی به نتایج علمی و عملی کمک کند.
Background: Improving educational quality and ensuring students' success requires accurate identification and analysis of the effective factors of effective school performance evaluation. The use of hybrid models that can cover different dimensions of this evaluation is of particular importance.
Purpose: This research is based on the combined approach of foundation data.
Methods: The research population in the data section of the foundation included 15 experts up to theoretical saturation, and the statistical population of the quantitative section consisted of principals of elementary school in Tehran in 1402-1401, who were selected by stratified random sampling method, 295 people.
Findings: The results of the research showed that the research paradigm model of causal factors, including physical and technological factors, ensuring environmental health, guaranteeing the individual health of students; The central phenomenon includes active actors and the process of remembering and learning; background conditions including components and elements of performance evaluation; The intervening conditions include the principles and values of the effective school and educational organizations and policymakers, the effective strategy on the functional evaluation of the effective schools, including the preparation of the preparations for the implementation of the evaluation, as well as the consequences of the functional evaluation of the effective schools, including the acquisition of scientific and practical achievements.
Conclusion: The presented model, as a tool for evaluating the performance of effective schools in Tehran, can help to improve the teaching and learning process.
- خطیر، محمدحسین؛ و حقیقی، مسعود. (۱۳۹۹). شناسایی و اولویت بندی شاخصهای ارزیابی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با استفاده از رویکرد تصمیمگیری چندمعیاره فازی. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 11(41)، 1-30.
- شهبازی، شهروز؛ و نوریان، محمد. (۱۴۰۲). طراحی الگوی بومی ارزشیابی مدارس براساس مؤلفههای اثربخش مدارس برتر و اعتباربخشی آن. پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی، 2(13)، 54-59.
- قائمی، فرشته؛ میرکمالی، سید محمد؛ رستمی، رضا؛ و صالحی، کیوان. (۱۴۰۱). پیشبینی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی برحسب مولفههای کارکردهای اجرایی مغز. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 11(2)، 247-270.
- قاسمی پیربلوطی، زهرا؛ کلباسی، افسانه؛ و میرحیدری، اشرف. (۱۴۰۱). مطالعه تطبیقی ارزیابی عملکرد معلمان در استرالیا، فنلاند، ایران و آمریکا. فصلنامه ایرانی آموزش و پرورش تطبیقی، 6(1)، 2285-2303.
- مهربان هلان، محمدمهدی؛ ملکوتی خواه، سروش؛ و علی احمدی، علیرضا. (۱۴۰۰). توسعه مدل ارزیابی عملکرد مدارس جمهوری اسلامی ایران براساس الگوی کارت امتیاز متوازن (مطالعه موردی مدارس پروژه ایماوا). مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 14(2)، 113-136.
- Abedikooshki, Sara; Aminbeidokhti, Aliakbar; & Zeinabadi, Hassanreza. (2022). Designing a successful school management process model based on ISSPP international research findings. Edu-Str-Med-Sci, 15(2), 195-206.
- Alghamdi, MH; Ibrahim, UM; & Ayoub, AEA. (2023). A Predictive Structural Model of Standards-Based School Evaluation on Student Outcome.
- Budak, Yusuf; Dagli, Gokmen; Altinay, Fahriye; & Altinay, Zehra. (2020). School Principals’ Performance and Its Relationship With Teachers’ Organizational Citizenship Behavior. Revista de Cercetare Si Interventie Sociala, 69.
- Catalano, Amy. (2013). Patterns of graduate students’ information seeking behavior: a meta‐synthesis of the literature. Journal of Documentation, 69(2), 243-274. https://doi.org/10.1108/00220411311300066
- Glynn, Lindsay. (2006). A critical appraisal tool for library and information research. (S. Cleyle, Ed.), Library Hi Tech, 24(3), 387-399. https://doi.org/10.1108/07378830610692154
- Huynh-Cam, Thao-Trang; Kumar, Vimal; Nguyen, Van-Canh; Le-Thi, Bich-Van; & Le, Huynh. (2024). The evaluation of students’ satisfaction with instructor performance having major key factors: the case of a Vietnamese university. International Journal of Knowledge and Learning, 17(1), 59-82.
- Islam, Md Asadul; & Aldaihani, Faraj Mazyed Faraj. (2022). Justification for adopting qualitative research method, research approaches, sampling strategy, sample size, interview method, saturation, and data analysis. Journal of International Business and Management, 5(1), 01-11.
- Kempa, Rudolf; & Tutupary, Rosmaryn. (2020). Performance Analysis of 19 Ambon State Middle School Using Balance Scorecard Approach, 5(2), 304-310.
- Rusdiyani, Isti; & Kholidah, Lilik Nur. (2023). Implementation of Supervision and Self-Evaluation of Schools with Performance of Teachers. Journal of Namibian Studies: History Politics Culture, 33, 1168-1187.
- Skerritt, Craig; O’Hara, Joe; Brown, Martin; McNamara, Gerry; & O’Brien, Shivaun. (2023). Enacting school self-evaluation: The policy actors in Irish schools. International Studies in Sociology of Education, 32(3), 694-716.
- Syahrudin, Syahrudin. (2019). Headmaster Management to Improve Teacher Performance in Singkawang Senior High Schools. Journal of Education, Teaching and Learning, 4(2), 305-308.
- Syihabuddin, Ahmad; & Abidin, Zaenal. (2020). Sistem Monitoring Dan Evaluasi Nilai Siswa Berbasis Dashboard Berdasarkan Key Performance Indicator (Studi Kasus: Smp Kartika Ii-2 Bandarlampung). Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi, 1(2), 17-25.
- Taghizadeh Ghavam, zahra; Reshadat Joo, Hamideh; & Davodi, Rasol. (2022). Providing a Model of an Effective Education System for Elementary School Managers. Sabz-Scds, 11(2), 63-90.