فهرست مقالات امیدعلی حسین زاده


  • مقاله

    1 - پیش بینی خودکارآمدی مدیران و معاونان زن بر اساس هوش های چند گانه و مهارت اجتماعی
    زن و مطالعات خانواده , شماره 5 , سال 13 , زمستان 1399
    این پژوهش با هدف پیش بینی خودکارآمدی مدیران و معاونان زن شهرستان شبستربر اساس هوش های چند گانه و مهارت اجتماعی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیق توصیفی-همبستگی بوده و از نظر هدف نیز از نوع پژوهش کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل چکیده کامل
    این پژوهش با هدف پیش بینی خودکارآمدی مدیران و معاونان زن شهرستان شبستربر اساس هوش های چند گانه و مهارت اجتماعی انجام گرفته است. پژوهش حاضر از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیق توصیفی-همبستگی بوده و از نظر هدف نیز از نوع پژوهش کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و معاونان زن مدارس شهرستان شبستر به تعداد75 نفرمی باشد که از این تعداد63 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری پژوهش شامل پرسشنامه هوش های چندگانه گاردنر، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون و همکاران(1983) و پرسشنامه خودکارآمدی شوارزر و جرو سالم بود. برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش از روش آمار استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان با استفاده از نرم افزار spss.23 استفاده شد. نتایج نشان داد از بین مولفه های هوش های چندگانه سه مولفه هوش کلامی(69/0r =)، هوش موسیقی(67/0r =) و هوش میان فردی(56/0r =) با خودکارآمدی مدیران و معاونان زن مدارس شهرستان شبستر رابطه دارد(0.01p < ). طبق نتیجه رگرسیون، 4/76 درصد از واریانس خودکارآمدی توسط هوش های چندگانه و مهارت اجتماعی تبیین می‌شود. بنابراین از آنجایی که خودکارآمدی مدیران و معاونان نیز با هوشهای چندگانه و مهارتهای اجتماعی آنان رابطه معنی داری دارد؛ لذا پیشنهاد می شود سازمان ها خودکارآمدی مدیران را از طریق ترتیب دادن هدف های قابل دسترس، جانشین سازی تجربه های موفق با تجربه های ناموفق و تقویت اعتماد به نفس تقویت نمایند. پرونده مقاله

  • مقاله

    2 - مدلسازی ویژگی‌های شغلی و استرس شغلی با نقش میانجی سرایت هیجانی در بین کادر درمانی زن بیمارستان‌های شهر تبریز در ایام پاندمی کووید-19
    زن و مطالعات خانواده , شماره 500 , سال 1 , بهار 2050
    این پژوهش با هدف مدلسازی ویژگی‌های شغلی و استرس شغلی با نقش میانجی سرایت هیجانی در بین کادر درمانی زن بیمارستان‌های شهر تبریز در ایام پاندمی کووید-19 انجام گرفت. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این چکیده کامل
    این پژوهش با هدف مدلسازی ویژگی‌های شغلی و استرس شغلی با نقش میانجی سرایت هیجانی در بین کادر درمانی زن بیمارستان‌های شهر تبریز در ایام پاندمی کووید-19 انجام گرفت. روش اجرای پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی و طرح پژوهشی همبستگی از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان کادر درمانی زن بیمارستان‌های شهر تبریز در سال 1399-1400 بودند. از بین این کارکنان، 262 نفر از زنان کادر درمانی به صورت هدفمند و به روش نمونه گیری داوطالبانه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ویژگی های شغلی (JCHQ)، پرسشنامه سرایت هیجانی (ECQ) و پرسشنامه استرس شغلی (JSQ) بود. از مدلسازی معادلات ساختاری جهت تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد بین ویژگی های شغلی با سرایت هیجانی (414/0)، سرایت هیجانی با استرس شغلی (307/0-) و ویژگی‌های شغلی با استرس شغلی (146/0-) رابطه معنی داری وجود داشت (01/0>P). همچنین نقش میانجی سرایت هیجانی بین مسیر ویژگی‌های شغلی با استرس شغلی (127/0-) در حد معنی داری قرار داشت (01/0>P). از طرفی پایایی و روایی مدل پژوهشی نیز نشان داد که مدل پژهشی در حد مطلوبی قرار دارد. با توجه به نتایج، دولت باید افزایش سرمایه گذاری در سیستم مراقبت های بهداشتی را برای کاهش استرس شغلی در کادر درمانی که با حجم کاری بالاتری روبرو هستند، در نظر بگیرد. پرونده مقاله

  • مقاله

    3 - بررسی چگونگی ارتقای معنویت سازمانی در بین اساتید و کارکنان منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی*
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 4 , سال 4 , پاییز 1390
    این پژوهش باعنوان بررسی چگونگی ارتقای معنویت ‌سازمانی دربین کارمندان واعضای هیئت ‌علمی منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی درسال 1392 انجام گرفت. در این راستا یافتن مولفه‌های اساسی ارتقای معنویت سازمانی و در نتیجه تدوین و ارائه مدل پیشنهادی معنویت سازمانی و تعیین درجه تناسب چکیده کامل
    این پژوهش باعنوان بررسی چگونگی ارتقای معنویت ‌سازمانی دربین کارمندان واعضای هیئت ‌علمی منطقه سیزده دانشگاه آزاد اسلامی درسال 1392 انجام گرفت. در این راستا یافتن مولفه‌های اساسی ارتقای معنویت سازمانی و در نتیجه تدوین و ارائه مدل پیشنهادی معنویت سازمانی و تعیین درجه تناسب آن از اهداف پژوهش محسوب می‌شدند. این مطالعه توصیفی- پیمایشی با حجم جامعه آماری به تعداد 4230 نفر و با حجم نمونه 351 نفر مورد بررسی قرار گرفت. از ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه محقق ‌ساخته معنویت سازمانی با ضریب پایایی 93/0 و هم چنین با روایی تائید شده از طریق نظر متخصصان و روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی و ازشیوه‌های تجزیه‌ وتحلیل توصیفی و استنباطی ازجمله آزمون اسمیرنف- کولموگروف، آزمون کایزر مایر- الکین و آزمون کرویت بارتلت، تکنیک چرخش واریماکس، آزمون تحلیل عاملی، آزمون فریدمن، آزمون t تک متغیره و هم چنین از نرم افزار آماری SPSS استفاده گردید. 7 مولفه اساسی تبیین کننده معنویت سازمانی (خودآگاهی برتر، احساس معنا درکار، همسویی با ارزش های سازمان، رهبری فراخود، احساس همبستگی، آگاهی متعالی، تفکر وجودی انتقادی) با 98 درصد واریانس کل سازه معنویت سازمانی شناسایی گردید و مدلی برای ارتقای معنویت سازمانی که متشکل از 5 بخش مهم شامل فلسفه و اهداف، مبانی نظری، چارچوب ادراکی، ساختار و برنامه اجرایی، ارزشیابی و بازخورد می باشد، تدوین گردید. هم چنین درکل مدل معرفی شده دارای نمره ارزشیابی بالای 85 از 100 می باشد که نشان‌‌‌‌‌ دهنده اعتبار بسیار زیاد مدل در مقیاس لیکرت می‌‌‌‌‌باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    4 - شناسایی و تایید مولفه‌های حرفه‌ای تدریس علوم اجتماعی در آموزش و پرورش مقطع متوسطه
    مطالعات جامعه شناسی , شماره 4 , سال 9 , پاییز 1395
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تایید اهمیت مولفه های حرفه ای تدریس علوم اجتماعی در آموزش و پرورش مقطع متوسطه مناطق تسوج، شبستر و صوفیان انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 45 نفر از معلمان علوم اجتماعی مقاطع متوسطه اول و دوم مناطق تسوج، شبستر و صوفیان تشکیل می دهند. چکیده کامل
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تایید اهمیت مولفه های حرفه ای تدریس علوم اجتماعی در آموزش و پرورش مقطع متوسطه مناطق تسوج، شبستر و صوفیان انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 45 نفر از معلمان علوم اجتماعی مقاطع متوسطه اول و دوم مناطق تسوج، شبستر و صوفیان تشکیل می دهند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری (حدود 45 نفر)، 40 نفر از معلمین علوم اجتماعی مقاطع متوسطه اول و دوم مناطق تسوج، شبستر و صوفیان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در واقع شیوه نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. ابزار مورد استفاده پژوهش، پرسشنامه های محقق ساخته می باشدکه روایی آن، توسط متخصصان علوم اجتماعی و علوم تربیتی احراز شد و پایایی آن از طریق الفای کرونباخ به مقدار 84/0 احراز شد. شیوه تجزیه تحلیل آماری، تحلیل عاملی تاییدی می باشد و نتایج تحقیق نشان داد که مولفه های تلفیقی بودن، ارزش محور بودن، درگیر بودن، معنادار بودن و چالش برانگیز بودن به ترتیب مولفه های مهم و اساسی در تدریس علوم اجتماعی می باشند. نتایج این تحقیق می تواند برای معلمان در تدریس علوم اجتماعی مقطع متوسطه راهگشا باشد. پرونده مقاله

  • مقاله

    5 - بررسی دیدگاههای متخصصان وکارکنان نسبت به مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) به منظور ارائه چارچوب ادراکی برای دبیرستان های آموزش و پرورش شهرستان اهر در سالتحصیلی 86-85
    مدیریت بهره‌وری , شماره 2 , سال 1 , پاییز 1386
    این پژوهش با عنوان بررسی دیدگاه های متخصصان و کارکنان نسبت به مولفه های مدیریت کیفیت جامع TQM به منظور ارائه چهارچوب ادراکی مطلوب برای دبیرستان های متوسطه اموزش وپرورش منطقه اهردر سالتحصیلی 1386 -1385 انجام گرفت . این موضوع با جامعه آماری غیر همگن وبا سه طبقه مشخص شده چکیده کامل
    این پژوهش با عنوان بررسی دیدگاه های متخصصان و کارکنان نسبت به مولفه های مدیریت کیفیت جامع TQM به منظور ارائه چهارچوب ادراکی مطلوب برای دبیرستان های متوسطه اموزش وپرورش منطقه اهردر سالتحصیلی 1386 -1385 انجام گرفت . این موضوع با جامعه آماری غیر همگن وبا سه طبقه مشخص شده اساتید، مسئولین و کارشناسان ، مدیران و معاونان و در مجموع به تعداد 217 نفر با حجم نمونه 140 نفرمورد بررسی قرار گرفت در این تحقیق از روش تحقیق میدانی ( (پیمایشی) و از شیوه های تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی از جمله آزمون های تحلیل عاملی وتجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه و همچنین از نرم افزار SPSS و از ابزار اندازه گیری پرسشنامه با 42 گویه با ضریب پایایی وهمچنین با روایی تایید شده از طریق نظر متخصصان و روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و تصادفی ساده بهره گیری شده است . در این تحقیق مشخص شد نیازبه مولفه های TQM در سطح بسیار بالایی ( بیش از 80% ) احساس می شود و بر این مبنا یک چهارچوب ادراکی مطلوب برای TQM در دبیرستان ها ترسیم شده است که دارای 5 مولفه به ترتیب اهمیت از جمله ، مشارکت و همکاری ، آموزش ، بهبود مستمر ، مشتری گرایی و تعهد می باشد . در ضمن بین دیدگاه های اساتید و مدیران و معاونان در مورد چهارچوب ادراکی پیشنهاد شده اختلاف معنی داری وجود نداشت ولی بین دیدگاه های دو گروه مذکور با گروه کارشناسان و مسئولین اختلاف معنی داری مشاهده شده است که دو گروه مذکور بیش از گروه اخیر TQMرا برای وضع مطلوب برآورد نموده اند. پرونده مقاله

  • مقاله

    6 - مطالعه تطبیقی پیشرفت تحصیلی، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان در مدارس شهرستان هریس
    مدیریت زنجیره ارزش , شماره 1 , سال 4 , تابستان 1398
    هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی پیشرفت تحصیلی، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان در مدارس شهرستان هریس می باشد. طرح پژوهش حاضر پس رویدادی و علّی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع اول دبیرستان زلزله‌زده هریس که از این تعداد 234 نفر به چکیده کامل
    هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی پیشرفت تحصیلی، شادکامی و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان در مدارس شهرستان هریس می باشد. طرح پژوهش حاضر پس رویدادی و علّی- مقایسه ای است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع اول دبیرستان زلزله‌زده هریس که از این تعداد 234 نفر به عنوان نمونه به شیوه تصادفی، انتخاب شدند (99 نفر در گروه اول و 135 نفر در گروه دوم). برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شادکامی آکسفورد و خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان استفاد شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون t گروه‌های مستقل استفاده گردید. یافته ها نشان می دهد که بین گروه مشارکت کننده در طرح فضای دوست دار کودک و دانش آموزانی که در این طرح شرکت نداشتند به لحاظ پیشرفت تحصیلی (36/6= t ؛ 01/0> p)، شادکامی (31/11= t ؛ 01/0> p) و نیز خودکارآمدی تحصیلی (00/7= t ؛ 01/0> p) تفاوت معنادار وجود دارد. پرونده مقاله