شناسایی و تایید مولفههای حرفهای تدریس علوم اجتماعی در آموزش و پرورش مقطع متوسطه
محورهای موضوعی : جامعه شناسیزهرا مشهدی جعفرلو 1 , امیدعلی حسین زاده 2
1 - انش آموخته کارشناسیارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر- ایران
2 - استادیار گروه علوم تربیتی واحد شبستر دانشگاه آزاد اسلامی ، شبستر , ایران
کلید واژه: مولفههای حرفهای, تدریس و علوم اجتماعی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تایید اهمیت مولفه های حرفه ای تدریس علوم اجتماعی در آموزش و پرورش مقطع متوسطه مناطق تسوج، شبستر و صوفیان انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 45 نفر از معلمان علوم اجتماعی مقاطع متوسطه اول و دوم مناطق تسوج، شبستر و صوفیان تشکیل می دهند. با توجه به محدود بودن جامعه آماری (حدود 45 نفر)، 40 نفر از معلمین علوم اجتماعی مقاطع متوسطه اول و دوم مناطق تسوج، شبستر و صوفیان به عنوان نمونه انتخاب شدند. در واقع شیوه نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. ابزار مورد استفاده پژوهش، پرسشنامه های محقق ساخته می باشدکه روایی آن، توسط متخصصان علوم اجتماعی و علوم تربیتی احراز شد و پایایی آن از طریق الفای کرونباخ به مقدار 84/0 احراز شد. شیوه تجزیه تحلیل آماری، تحلیل عاملی تاییدی می باشد و نتایج تحقیق نشان داد که مولفه های تلفیقی بودن، ارزش محور بودن، درگیر بودن، معنادار بودن و چالش برانگیز بودن به ترتیب مولفه های مهم و اساسی در تدریس علوم اجتماعی می باشند. نتایج این تحقیق می تواند برای معلمان در تدریس علوم اجتماعی مقطع متوسطه راهگشا باشد.
This study has been conducted to identify the professional components of teaching of social sciences in high school level in Tasuj, Shabestar and Sufi an. The statistical population of this research includes 45 teachers of social science in first and second grades in Tasuj, Shabestar and sufian. Due to the limitation of statistical population (about 40 people) 40 teachers of social science in the first and second grades have been selected as a sample. The sampling method of this research is random. The tools used in the research are questionnaires that made by researchers that their validity was verified by professional social and educational scientists and their reliability was proved by Cronbach alpha about 84%. The way of statistical analysis is the CFA. The result of research show that, the components of combination, value of orientation, involvement, meaningfulness and challengeable are respectively important and basic components in social science teaching. The results of the research can be used by teachers in social science teaching in high school level.
ادکانل، ا. (1392). استانداردهای تدریس علوم اجتماعی. ترجمه: ع، کسکنی. فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی علوم اجتماعی. دورهی پانزدهم. شماره 4.
ادیبنیا، ا؛ و همکاران. (1392). مقایسه روش تدریس حل مساله با روش تدریس کاوشگری بر مهارتهای حل مساله اجتماعی دانشآموزان دختر در درس علوم اجتماعی پایه پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامهریزی درسی). شماره 9، پیاپی 36، صص 88-67 .
راهنمایبرنامهدرسیمطالعاتاجتماعیبرایدورهآموزشعمومی (ابتداییوراهنمایی). (1386). گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامهریزی و تالیف کتب درسی. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
زارعی زوارکی، ا. (1391). طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری با رویکرد تلفیقی: نقدی بر مدلهای پیشین و ارائه مدلی نوین. فصلنامه روانشناسی تربیتی. سال هشتم، شماره بیست و چهارم.
طبیبی، س، ج؛ و همکاران. (1388). تدوین رساله، پایاننامه، طرحپژوهشیومقالهعلمی. تهران: فردوس.
فاضلی، ن. (1392). درس درجهی دو (چگونه درس مطالعات اجتماعی را جذاب کنیم؟). فصلنامه آموزشی و تحلیلی علوم اجتماعی. دوره شانزدهم. شماره 1.
مومنی، حسن. (1393). علاقمند کردن دانشآموزان به جامعهشناسی. فصلنامه آموزشی و تحلیلی علوم اجتماعی. دوره شانزدهم. شماره 4.
González, C. & etal. (2014). The Local Territory as a Resource for Learning Science. A Proposal for the Design of Teaching-learning Sequences in Science Education. Vol.116, P.p: 4199-4204.
Graciela, M. & etal. (2015). A pedagogical model to develop teaching skills. The collaborative learning experience in the Immersive Virtual World TYMMI. Vol. 51, P.p: 594–603.
|
Vlassi, K. (2013). The comparis on between guided inquiry and traditional teaching of the Structure of Matter to 8th Grade Greek Students. Procedia - Social and Behavioral Science, 93, 21 October 2013, 494–497, 3rd World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership.