ارائه الگوی عوامل موثر برمدیریت استعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - استادیار، گروه مدیریت دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدمراغه ،مراغه، ایران soraya_pouranvari@yahoo.com
کلید واژه: "مدیریتاستعداد", "عوامل زمینه ای", "عوامل علی", " عوامل مداخله گر",
چکیده مقاله :
چکیده : این تحقیق با هدف ارائه الگوی عوامل اثر گذار بر مدیریت استعداد در دانشگاه ها ی آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی صورت پذیرفته است. روش پژوهش به لحاظ هدف پژوهش کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده ها، آمیخته ی اکتشافی در دو فاز: ابتدا کیفی و سپس کمی بود. به منظور گردآوری داده ها، از رویکردکتابخانه ای، مصاحبه ی نیمه ساختاریافته و پرسشنامه استفاده گردید. در بخش کیفی پس از مطالعه ابعاد ساختاری پژوهش بااستفاده از مصاحبه ی نیمه ساختاریافته داده های مورد نیاز گردآوری گردید. و با استفاده از کدگذاری داده های جمع آوری شده و دسته بندی مقوله ها، مفاهیم اصلی استخراج گردیدند در ادامه در بخش کمی داده های جمع آوری شده به صورت پرسشنامه ی مستخرج از مصاحبه در اختیار گروه نمونه آماری فاز کمی حاصل از نمونه گیری احتمالی طبقه ای( 210 نفر از اعضای هیئت علمی در دانشگاههای آزاد اسلامی آذربایجان شرقی ) قرار داده شد. تجزیه و تحلیل داده ها در دو بخش توصیفی و استنباطی صورت پذیرفت . به منظور تعیین پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شده است و به منظور برازش داده های جمع آوری شده وتعیین روایی سازه با استفاده از نرم افزار ایموس مدل اندازه گیری طراحی و برازش گردید طبق نتایج برآورد شده تمام عوامل ذکر شده ( اعم از زمینه ای ، مداخله گر) از دیدگاه گروه نمونه آماری دارای اهمیت بوده و در پدیده ی مدیریت استعداد تاثیرگذار هستند.
Abstract: This research was conducted with the aim of providing a model of factors influencing talent management in Islamic Azad universities of the East Azarbaijan. The research method is applied, accourding to the purpose of research and In terms of collecting data, exploratory blend method In two phases: first qualitive and then quantitive. In order to collect data, a semi-structured interview and a questionnaire were used. data were collected using semi-structured interviews. In the qualitative section, after studying the structural dimensions of the research, And using encoded collected data, And categorization of categories, the main concepts were extracted ,Subsequently, a questionnaire was provided to use in the quantitative phase (sampl group was 210 faculty members of Islamic Azad universities of east Azarbayjan). Data analysis was done in descriptive and inferential sections. To determine the reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha has been used. In order to fit the collected data and determine the construct validity using Imus software, the design model was designed and fitted. According to the estimated results, all of the mentioned factors were important from the perspective of the statistical sample group and they are influential in the management of talent.