نقش سبکهای پردازش اطلاعات در حل مسئله با نقش میانجیگری اضطراب امتحان و انعطافپذیری شناختی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه دو اردبیل
محورهای موضوعی : علوم تربیتیمحمدرضا نوروزی همایون 1 , علی رضایی شریف 2 , فائزه هدایت 3
1 - کارشناسی ارشد رشته مشاوره مدرسه، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 - دانشیار گروه مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، اردبیل، ایران.
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید مدنی تبریز.
کلید واژه: اضطراب امتحان, حل مسئله, انعطافپذیری شناختی, سبکهای پردازش اطلاعات,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با توجه به ماهیت موضوع و اهداف موردنظر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری این تحقیق، تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه ناحیه دو مدارس شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400 تعداد 4800 نفر دانش آموزان بودند. برای انتخاب نمونهی آماری مناسب و قابلقبول برای اجرای آزمونها و گردآوری دادهها، از فرمول کوکران برای مشخص کردن حجم و اندازهی نمونهی آماری استفاده شد. بر اساس فرمول نمونهگیری فوق، تعداد 355 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از پرسشنامه سبکهای پردازش اطلاعات پسینی و اسپاین (1999)، پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن (1997)، پرسشنامه حل مسئله پارکر (1997) و پرسشنامه انعطافپذیری شناختی دنیس و وندروال (۲۰۱۰)، دادههای جمعآوریشده از اجرای پرسشنامهها مورد تجزیهوتحلیل آماری قرار گرفتند. ابتدا برای خلاصه کردن و توصیف دادههای عوامل دموگرافیک از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد متغیرها) و در بخش دوم، برای آزمون فرضیهها از آمار استنباطی با استفاده از نرمافزار 22 - spss جهت بررسی سؤال و فرضیههای پژوهش استفاده شد؛ و تحلیل مسیر با نرمافزار لیزرل انجام شد. میتوان نتیجه گرفت که بین سبکهای پردازش اطلاعات و نقش میانجیگری اضطراب امتحان و انعطافپذیری شناختی با حل مسئله رابطه معناداری وجود دارد مدل معادلات ساختاری هم مورد برازش قرار گرفت.
The present study is a correlational description according to the nature of the subject and the intended objectives. The statistical population of this study was all female high school students in the second district of Ardabil schools in the academic year of 1400, which was 4800 students. To select a suitable and acceptable statistical sample for performing tests and collecting data, Cochran's formula was used to determine the volume and size of the statistical sample. Based on the above sampling formula, 355 people were selected using simple random sampling method. Research instruments include Backend and Spine (1999) Information Processing Styles Questionnaire, Friedman Exam Anxiety Questionnaire (1997), Parker Problem Solving Questionnaire (1997) and Dennis and Vanderwall Cognitive Flexibility Questionnaire (2010). Questionnaires were statistically analyzed. First, descriptive statistics (mean and standard deviation of variables) were used to summarize and describe the data of demographic factors, and in the second part, inferential statistics were used to test the hypotheses using SPSS - 22 software to examine the research questions and hypotheses. Path analysis was performed with LISREL software. It can be concluded that there is a significant relationship between information processing styles and the mediating role of test anxiety and cognitive flexibility with problem solving. The structural equation model was also fitted.
_||_