واکاوی عناصر برنامه درسی شهودی بر اساس بررسی زیباشناسانه دیوان حافظ
محورهای موضوعی : علوم تربیتیفاطمه طاهری 1 , نرگس کشتی ارای 2 , مریم السادات رنجبر 3 , سید هاشم گلستانی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
4 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران.
کلید واژه: زیباشناسی, دیوان حافظ, اصطلاحات عرفانی, برنامه درسی شهودی,
چکیده مقاله :
این تحقیق بهمنظور تعیین الگوی طراحی برنامه درسی شهودی مبتنی بر بررسی زیبا شناسانه دیوان حافظ، صورت گرفته است. واکاوی ابیات به روش کیفی هرمنوتیک انجامیافته و از کلیه منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس، برای جمعآوری اطلاعات استفادهشده است. تجزیهوتحلیل دادهها با بهکارگیری نظام مقولهبندی قیاسی انجامشده و نتایج درزمینه اهداف، منابع و راهبردهای یاددهی –یادگیری در قالب مقولههای محوری، تقسیمبندی گردیده است. الگوی برنامه درسی شهودی، برای تمام برنامه ریزان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت کشور این امکان را فراهم میکند که از منابع غنی ادبی، هنری و عرفانی در امر تعلیم و تربیت استفاده کنند. تعلیم و تربیت، با این فهم و ادراک به سمت کشف معانی فراعقلی در سایه دانش درونی بیمرز و انتها بهعنوان سرچشمه خطاناپذیر حقیقت خواهد رسید.
This study was conducted to determine the pattern of intuitive curriculum design based on the aesthetic review of Divan Hafez and the qualitative hermeneutical analysis of all available print and electronic resources used to collect the information. Data analysis was performed using deductive categorization system and results were divided into goals, resources, and teaching-learning strategies in the form of axial categories. The intuitive curriculum model enables all planners and practitioners of the country's education to take a fresh look at the elements of the country's curriculum at all levels, and most importantly the postgraduate courses as well, Have doctoral and postdoctoral degrees and use rich literary, artistic, and mystical resources as teaching and guidance resources in education. Education, with this understanding, will come to the discovery of transcendental meanings in the shadow of boundless and endless inner knowledge as the infallible source of truth. This research is an attempt to open the door to the amazing world of intuitive education.
_||_