واکاوی عناصر برنامه درسی شهودی بر اساس بررسی زیباشناسانه دیوان حافظ
الموضوعات :فاطمه طاهری 1 , نرگس کشتی ارای 2 , مریم السادات رنجبر 3 , سید هاشم گلستانی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
4 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران.
الکلمات المفتاحية: زیباشناسی, دیوان حافظ, اصطلاحات عرفانی, برنامه درسی شهودی,
ملخص المقالة :
این تحقیق بهمنظور تعیین الگوی طراحی برنامه درسی شهودی مبتنی بر بررسی زیبا شناسانه دیوان حافظ، صورت گرفته است. واکاوی ابیات به روش کیفی هرمنوتیک انجامیافته و از کلیه منابع چاپی و الکترونیکی در دسترس، برای جمعآوری اطلاعات استفادهشده است. تجزیهوتحلیل دادهها با بهکارگیری نظام مقولهبندی قیاسی انجامشده و نتایج درزمینه اهداف، منابع و راهبردهای یاددهی –یادگیری در قالب مقولههای محوری، تقسیمبندی گردیده است. الگوی برنامه درسی شهودی، برای تمام برنامه ریزان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت کشور این امکان را فراهم میکند که از منابع غنی ادبی، هنری و عرفانی در امر تعلیم و تربیت استفاده کنند. تعلیم و تربیت، با این فهم و ادراک به سمت کشف معانی فراعقلی در سایه دانش درونی بیمرز و انتها بهعنوان سرچشمه خطاناپذیر حقیقت خواهد رسید.
_||_