تاثیر عناصر آمیخته رسانه بر ارزش ویژه برند خدمات (مطالعه موردی بانک سینا)
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیعلی اکبر فرهنگی 1 , راضیه عابدینی 2
1 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (گرایش بازاریابی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: ارزش ویژه برند, وفاداری به برند, آگاهی از برند, تداعی- همخوانی برند, کیفیت ادراک شده از برند, آمیخته رسانه, مشتریان اولینبار, مشتریان تکراری,
چکیده مقاله :
امروزه ارزش ویژه برند از عوامل حیاتی ایجاد مزیت رقابتی و کسب موفقیت برای سازمانها میباشد. از جمله عناصر مهم سازنده ارزش ویژه برند، تبلیغات است. لذا برای مدیران برند بسیار حائز اهمیت است که بدانند فراوانی تبلیغات در رسانههای مختلف چطور ارزش ویژه برند گروههای متفاوت مشتریان را تحت تاثیر قرار میدهد. بر این اساس هدف از انجام این مطالعه بررسی تاثیر رسانههای تبلیغاتی منتخب بر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری و ابعاد آن در دو گروه مشتریان اولینبار و تکراری میباشد. ﻧﻮﻉ ﺗﺤﻘﻴﻖ حاضر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ ﻭ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﻲ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﮔﺮﺩﺁﻭﺭﻱ ﺩﺍﺩﻩﻫﺎ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ، ﮐﻪ ﺭﻭﺍﻳﻲ ﻭ ﭘﺎﻳﺎﻳﻲ ﺁﻥ ﺳﻨﺠﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺁﻣﺎﺭﻱ ﺗﺤﻘﻴﻖ مشتریان بانک سینا در سطح شهر تهران میباشند. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻧﻴﺰ 420 ﻧﻔﺮ ﺑﺮﺁﻭﺭﺩ ﮔﺮﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ. به ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ نمونه ﺍﺯ ﺷﻴﻮﻩ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﻴﺮﻱ خوشهای ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. همچنین ما از روش مدلسازی معادلات ساختاری ساختاری(SEM) و نرم افزارهای SPSS وAmos 19.0 برای تجزیه وتحلیل دادهها استفاده نمودهایم. نتایج حاصل از تحقیق بیانگر آن است که فراوانی تبلیغات در تمامی رسانههای منتخب تاثیر مثبتی بر ارزش ویژه برند هر دو گروه مشتریان بانک سینا داشتهاند. همچنین تلویزیون به عنوان تاثیرگذارترین رسانه بر ارزش ویژه برند مشتریان تکراری و اسپانسرینگ به عنوان تاثیرگذارترین رسانه بر ارزش ویژه برند مشتریان اولین بار شناسایی گردیدند. پژوهش توسط تعدادی عوامل محدود شده است که میتوان در تحقیقات آینده به آنها پرداخت، با این وجود این مطالعه باید بهعنوان یک راهنما برای مدیران برند که باید بر عناصر آمیخته رسانه جهت تقویت ابعاد ارزش ویژه برند با در نظرگرفتن گروههای مختلف مشتریان تمرکز داشته باشند؛ مورد استفاده قرار گیرد.
Nowadays Brand equity is one of the key factors to create competitive advantage and success for banks. One of the major contributors towards building brand equity is advertising. Advertising influences brand equity in a number of ways. It thus becomes extremely important for the practicing managers to know how advertising frequency across different media vehicles influences brand equity for different groups of consumers. The purpose of this research is to explore the effects of media mix elements on customer-based brand equity and its dimensions for two separate groups of first time and repeat customers. The studying method is descriptive and correlation and also data gathering device is the questionnaire which its reliability and validity after designing has been assessed. Sina bank customers in Tehran were studying statistical population. The sample was included 420 people. In order to select samples, cluster sampling was used to select the samples. We have used the structural equation model (SEM) and SPSS and Amos Graphics 19.0 softwares for our analysis. The results indicate that advertising frequency in all selected media has had positive effect on brand equity in every two groups of consumers. In addition, the results show that television is the best medium to influence the repeat time customers and event sponsorship is the best medium to influence the first time customers. Although our research is limited by several factors that can be addressed in future research, this study must be used as a guide by the brand managers who focus on the media mix elements to strengthen the dimensions of brand equity while positioning the brand to specific consumer groups.