طراحی الگوی انتخاب بازارهای هدف صادراتی برای محصولات سینمایی کشور
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیعلی اکبر فرهنگی 1 , طهمورث حسنقلی پور 2 , افسانه مظفری 3 , احتشام رشیدی 4
1 -
2 -
3 -
4 -
کلید واژه: جهانی شدن, صنعت سینما, شرکتهای رسانهای فراملیتی, انتخاب بازارهای خارجی, بینالمللی شدن,
چکیده مقاله :
صنعت سینمای کشور علیرغم منابع غنی و استعدادهای فراوان از نظر تجاری در عرصه بینالملل موفقیت چندانی نداشته است. یکی از تصمیمات مهمی که صنعت سینمای کشور برای ورود به بازارهای جهانی با آن مواجه خواهد شد انتخاب بازارهای هدف است. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی برای انتخاب بازارهای هدف صادراتی برای محصولات سینمایی کشور است. در طراحی مدل تحقیق سعی شده است خصوصیات منحصر به فرد سینمای ایران در نظر گرفته شود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان موسسات توزیع محصولات سینمایی عضو اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع کنندگان فیلم است. با توجه به محدود بودن تعداد موسسات پخش کالاهای ویدیو رسانه در کشور تمامی افراد مرتبط به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. تعداد موسسات مذکور در طول انجام تحقیق 29 موسسه بود. جمع آوری دادههای تحقیق از طریق روشهای مصاحبه و پرسشنامه انجام شده است. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که عوامل تناسب محصول با مخاطب، قابلیت دسترسی، زیرساخت ارتباطی و رسانهای، توان پشتیبانی، وضعیت رقابتی و قابلیتهای بالقوه بازار به عنوان عوامل اصلی انتخاب بازار خارجی محصولات سینمایی تلقی میشوند.
Despite the rich resources and abundant talent, the Iranian film industry has not had much success in international trade. One of the important decisions facing the film industry to enter global markets is target markets selection. The main objective of this research is to present a model of target markets selection for Iranian cinema products. The research model has unique characteristics of Iranian cinema. The study population consisted of all administrators and experts in Companies distributing film goods. The research data was collected through interviews and questionnaires and the statistical methods of multiple regression and path analysis were used for data analysis. Research findings indicate that six factors affect the selection of target market of cinema products: fit between audience preferences and product, supporting capabilities, potential attractiveness of market, media infrastructure, and accessibility of market and competition status.