طراحی الگوی انتخاب بازارهای هدف صادراتی برای محصولات سینمایی کشور
الموضوعات : مدیریت بازاریابیعلی اکبر فرهنگی 1 , طهمورث حسنقلی پور 2 , افسانه مظفری 3 , احتشام رشیدی 4
1 -
2 -
3 -
4 -
الکلمات المفتاحية: جهانی شدن, صنعت سینما, شرکتهای رسانهای فراملیتی, انتخاب بازارهای خارجی, بینالمللی شدن,
ملخص المقالة :
صنعت سینمای کشور علیرغم منابع غنی و استعدادهای فراوان از نظر تجاری در عرصه بینالملل موفقیت چندانی نداشته است. یکی از تصمیمات مهمی که صنعت سینمای کشور برای ورود به بازارهای جهانی با آن مواجه خواهد شد انتخاب بازارهای هدف است. هدف اصلی این تحقیق ارائه مدلی برای انتخاب بازارهای هدف صادراتی برای محصولات سینمایی کشور است. در طراحی مدل تحقیق سعی شده است خصوصیات منحصر به فرد سینمای ایران در نظر گرفته شود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان موسسات توزیع محصولات سینمایی عضو اتحادیه تهیه کنندگان و توزیع کنندگان فیلم است. با توجه به محدود بودن تعداد موسسات پخش کالاهای ویدیو رسانه در کشور تمامی افراد مرتبط به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. تعداد موسسات مذکور در طول انجام تحقیق 29 موسسه بود. جمع آوری دادههای تحقیق از طریق روشهای مصاحبه و پرسشنامه انجام شده است. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر استفاده شده است. نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد که عوامل تناسب محصول با مخاطب، قابلیت دسترسی، زیرساخت ارتباطی و رسانهای، توان پشتیبانی، وضعیت رقابتی و قابلیتهای بالقوه بازار به عنوان عوامل اصلی انتخاب بازار خارجی محصولات سینمایی تلقی میشوند.