تأثیر محرکهای جذابیت برند بر تعهد به برند و تبلیغات شفاهی مثبت با نقش میانجیگری هویتپذیری مصرفکننده از برند
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیزهرا محمدی 1 , فرانک خدایاری 2 , صدیقه طوطیان 3
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، واحد الکترونیک، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: هویتپذیری مصرفکننده از برند, محرکهای جذابیت برند, تبلیغات مثبت شفاهی, تعهد به برند, جذابیت برند,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف تبیین تأثیر محرکهای جذابیت برند (تجانس ارزشی، پرستیژ و تمایز برند) بر پیامدهای (تعهد به برند و تبلیغات مثبت شفاهی) حاصل از هویتپذیری مصرفکننده از برند انجام گرفته است. روش تحقیق بر حسب هدف کاربردی و بر اساس نحوه جمعآوری دادهها از نوع توصیفی_ پیمایشی میباشد. به منظور سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استاندارد شامل 26 سؤال استفاده شد. این پرسشنامه از دو بخش توصیفی (اطلاعات جمعیتشناختی) و استنباطی (اطلاعات مربوط به متغیرهای اصلی تحقیق) تشکیل شده است. متغیرهای اصلی در پرسشنامه توسط شاخص لیکرت مورد ارزیابی قرار گرفته است. جامعه آماری متشکل از مشتریان برندهای لوازم خانگی سامسونگ، ال جی و بوش در بازار امین حضور تهران میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای حجم نمونه 392 نفر محاسبه گردید. به منظور تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که از بین محرک های جذابیت برند، هر سه یعنی تجانس ارزشی، پرستیژ برند و تمایز برند میتوانند بر جذابیت برند تأثیر مثبت و مستقیم داشته باشند. جذابیت برند نیز میتواند بر هویتپذیری مصرفکننده از برند تأثیرگذار باشد. از طرفی تجانس ارزشی میتواند به صورت مستقیم بر هویتپذیری مصرفکننده از برند تأثیر بگذارد. اما پرستیژ و تمایز برند بر هویتپذیری مصرفکننده از برند تأثیری نمیگذارند. در رابطه با تأثیر نقش میانجیگری جذابیت برند در تأثیر محرکها بر هویتپذیری برند نیز تنها عامل تجانس ارزشی توانست بر هویتپذیری از برند تأثیر بگذارد و پرستیژ و تمایز برند حتی با وجود جذابیت برند نیز نمیتوانند بر هویتپذیری مصرفکننده از برند تأثیر بگذارند. همچنین تأثیر هویتپذیری مصرفکننده از برند بر تعهد به برند و تبلیغات مثبت شفاهی نیز مورد تأیید قرار گرفت.
This research investigates the antecedents (brand congruence, brand prestige and brand distinctiveness) and consequences (positive word of mouth and brand commitment) of consumer- brand identification and relationship between brand attractiveness and consumer- brand identification. This is a descriptive-survey study, and target population for this research are all customers of Samsung, LG and Bosch home appliances in Tehran. In order to measure the variables of the model questionnaire designed 26 besides the members of the sample (392 people from brand customers home appliances Samsung, LG and Bosch) have been distributed.in this study for analyzing of data, Lisrel software and SPSS was have been used. The results confirm the influence of all of the three drivers, namely, brand congruence, brand prestige and brand distinctiveness on brand attractiveness. As well as brand attractiveness impact on consumer-brand identification and consumer-brand identification impact on brand commitment and positive word of mouth. The results also show that brand congruence to be a positive influence on consumer- brand identification with mediating role of brand attractiveness.
روستا، ا.، عبدوی، م. و حسنینژاد، م. (1392). "تئوری پیشایندها و پیامدهای هویتپذیری مصرفکنندگان از برند"، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 3، شماره 2(9)، صص. 205-220.
منصوری مؤید، ف.، دانشفر، س. و براتی، ه. (1396). "بررسی تأثیر تجانس تصویر از خود با تصویر فروشگاه بر قصد خرید از فروشگاه: نقش ارزش ویژه برند فروشگاه"، نشریه علمی- پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 17، صص. 249-274.
Aguesto, M. & Torres, P. (2018). “Effects of brand attitude and eWOM on consumers’ willingness to pay in the banking industry: Mediating role of consumer-brand identification and brand equity”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 42, PP. 1-10.
Bhattacharya, C.B. & Sen, S. (2003). “Consumer-company identification: a framework for understanding consumer’s relationships with companies”, Journal of Marketing, Vol. 67(2), PP. 76-88.
Carlson, B.D., Donavan, T. & Cumiskey, K.J. (2009). “Consumer-brand relationship in sport: brand personality and identification”, International Journal of Retail & Distribution Management. Vol. 37(4), PP. 370-384.
Chang, H. & Hsuan We, L. (2014). “An examination of negative e-WOM adoption: Brand Commitment as a moderator”, Decision Support Systems, Vol. 59, PP. 206-218.
Chu, K.K. & Li, C.H. (2012). “The Study of Effects of Identity-Related Judgment, affective Identification and Continuance Commitment on WOM Behaviour”, International Journal of Market Research, Vol. 48(1), PP. 61-80.
Elbedweihy, A.M., Jayawardhena, C., Elsharnouby, M.H. & Elsharnouby. T.H. (2016). “Customer relationship building: The role of brand attractiveness and consumer–brand identification”, Journal of Business Research, Vol. 69(8), PP. 2901-2910.
Fung So, K.K., King, C., Sparks, B.A., Wang, Y. (2017). “The influence of costomer brand identification on hotel brand evaluation and loyalty development”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 34, PP. 31-41.
Jalilvand, m. & Samiei, N. (2012). “The Effect of electronic word of mouth on brand image and purchase intention: An empirical study in the automobile industry in Iran”, Journal of Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30(4), PP. 460-476.
Zhang, J.Q., Craciun, G. & Shin, D. (2010). “When does electronic word-of-mouth matter? A study of consumer product reviews”, Journal of Business Research, Vol. 63(12), PP. 1336-1341.
Hwang, J. & Kandampully, J. (2012). “The role of emotional aspects in younger consumer-brand relationships”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 21(2), PP. 98-108.
Kuenzel, S. & Halliday, S.V. (2008). “Investigating antecedents and consequences of brand identification”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 17(5), PP. 293-304.
Lewin, J.K., Rajamma, R.K. & Paswan, A. (2015). “Customer Loyalty in Entertainment Venues: The Reality TV Genre”, Journal of Business Research, Vol. 68, PP. 16-622.
Maehle, N., Shneor, R. (2010). “On congruence between brand and human personalities”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 19(1), PP. 44-53.
Perez, R.C., Alcaniz, E.B. & Herrera, A.A. (2009). “The role of Self-Definitional prenciples in consumer identification with a socially responsible company”, Journal of Business Ethics. Vol. 89, PP. 547-564.
Sahin, A, Kitapci, H, Zehir, C. (2013). “Creating Commitment, Trust and Satisfaction for a Brand: What is the Role of Switching Costs in Mobile Phone Market?”, Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 99, PP. 496-502.
Stokburger-Sauer, N.E. (2010). “Brand community-drivers and outcomes”, Psychology and Marketing, Vol. 27(4), PP. 347-368.
Stokburger-Sauer, N., Ratneshwar, S. & Sen, S. (2012). “Drivers of consumer brand identification. International Journal of Research in Marketing, Vol. 29(4), PP. 406-418.
Tuskej, U, Golob, U. & Podner, K, (2013). “The role of consumer–brand identification in building brand relationships”, Journal of Business Research, Vol. 66, PP. 53-59.
Usakli, A. & Baloglu, S. (2011). “Brand Personality of Tourist Destinations: An Application of Self-Congruity Theory”, Tourism Management, Vol. 32(1), PP. 114-127.
Wong, A. & Zhou, L. (2005). “Consumers’ motivations for consumption of foreign products: An empirical test in the People’s Republic of China”, SSRN Electronic Journal. PP. 1-11.
_||_
روستا، ا.، عبدوی، م. و حسنینژاد، م. (1392). "تئوری پیشایندها و پیامدهای هویتپذیری مصرفکنندگان از برند"، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 3، شماره 2(9)، صص. 205-220.
منصوری مؤید، ف.، دانشفر، س. و براتی، ه. (1396). "بررسی تأثیر تجانس تصویر از خود با تصویر فروشگاه بر قصد خرید از فروشگاه: نقش ارزش ویژه برند فروشگاه"، نشریه علمی- پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 17، صص. 249-274.
Aguesto, M. & Torres, P. (2018). “Effects of brand attitude and eWOM on consumers’ willingness to pay in the banking industry: Mediating role of consumer-brand identification and brand equity”, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 42, PP. 1-10.
Bhattacharya, C.B. & Sen, S. (2003). “Consumer-company identification: a framework for understanding consumer’s relationships with companies”, Journal of Marketing, Vol. 67(2), PP. 76-88.
Carlson, B.D., Donavan, T. & Cumiskey, K.J. (2009). “Consumer-brand relationship in sport: brand personality and identification”, International Journal of Retail & Distribution Management. Vol. 37(4), PP. 370-384.
Chang, H. & Hsuan We, L. (2014). “An examination of negative e-WOM adoption: Brand Commitment as a moderator”, Decision Support Systems, Vol. 59, PP. 206-218.
Chu, K.K. & Li, C.H. (2012). “The Study of Effects of Identity-Related Judgment, affective Identification and Continuance Commitment on WOM Behaviour”, International Journal of Market Research, Vol. 48(1), PP. 61-80.
Elbedweihy, A.M., Jayawardhena, C., Elsharnouby, M.H. & Elsharnouby. T.H. (2016). “Customer relationship building: The role of brand attractiveness and consumer–brand identification”, Journal of Business Research, Vol. 69(8), PP. 2901-2910.
Fung So, K.K., King, C., Sparks, B.A., Wang, Y. (2017). “The influence of costomer brand identification on hotel brand evaluation and loyalty development”, International Journal of Hospitality Management, Vol. 34, PP. 31-41.
Jalilvand, m. & Samiei, N. (2012). “The Effect of electronic word of mouth on brand image and purchase intention: An empirical study in the automobile industry in Iran”, Journal of Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30(4), PP. 460-476.
Zhang, J.Q., Craciun, G. & Shin, D. (2010). “When does electronic word-of-mouth matter? A study of consumer product reviews”, Journal of Business Research, Vol. 63(12), PP. 1336-1341.
Hwang, J. & Kandampully, J. (2012). “The role of emotional aspects in younger consumer-brand relationships”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 21(2), PP. 98-108.
Kuenzel, S. & Halliday, S.V. (2008). “Investigating antecedents and consequences of brand identification”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 17(5), PP. 293-304.
Lewin, J.K., Rajamma, R.K. & Paswan, A. (2015). “Customer Loyalty in Entertainment Venues: The Reality TV Genre”, Journal of Business Research, Vol. 68, PP. 16-622.
Maehle, N., Shneor, R. (2010). “On congruence between brand and human personalities”, Journal of Product & Brand Management, Vol. 19(1), PP. 44-53.
Perez, R.C., Alcaniz, E.B. & Herrera, A.A. (2009). “The role of Self-Definitional prenciples in consumer identification with a socially responsible company”, Journal of Business Ethics. Vol. 89, PP. 547-564.
Sahin, A, Kitapci, H, Zehir, C. (2013). “Creating Commitment, Trust and Satisfaction for a Brand: What is the Role of Switching Costs in Mobile Phone Market?”, Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 99, PP. 496-502.
Stokburger-Sauer, N.E. (2010). “Brand community-drivers and outcomes”, Psychology and Marketing, Vol. 27(4), PP. 347-368.
Stokburger-Sauer, N., Ratneshwar, S. & Sen, S. (2012). “Drivers of consumer brand identification. International Journal of Research in Marketing, Vol. 29(4), PP. 406-418.
Tuskej, U, Golob, U. & Podner, K, (2013). “The role of consumer–brand identification in building brand relationships”, Journal of Business Research, Vol. 66, PP. 53-59.
Usakli, A. & Baloglu, S. (2011). “Brand Personality of Tourist Destinations: An Application of Self-Congruity Theory”, Tourism Management, Vol. 32(1), PP. 114-127.
Wong, A. & Zhou, L. (2005). “Consumers’ motivations for consumption of foreign products: An empirical test in the People’s Republic of China”, SSRN Electronic Journal. PP. 1-11.