برنامهریزی و طراحی مرکز فرهنگی و موزه مردمشناسی بجنورد با تأکید بر تنوع فرهنگی
طراحی مرکز فرهنگی و موزه مردم شناسی بجنورد
محورهای موضوعی : ساماندهی اقتصاد فضا
الهه قربانزاده 1 , محمدعلی طبرسا 2
1 - کارشناسیارشد، معماری، مهندسی معماری، موسسه آموزش عالی استرآبادگرگان، گرگان، ایران.
2 - استادیار معماری، مهندسی معماری، دانشگاه پیامنور، تهران. ایران.
کلید واژه: طراحی, موزه مردمشناسی, تنوع فرهنگی, بجنورد.,
چکیده مقاله :
مراکز فرهنگی و موزههای مردمشناسی، میراث مصنوعات فیزیکی و ویژگیهای ناملموس یک گروه یا جامعه است که از نسلهای گذشته به ارث رسیده، در زمان حال نگهداری میشود و به نفع نسلهای آینده اعطا میشود. برای اینکه یک کشور، شهر و جامعه یا مردم خود را از سایر مردم منطقه متمایز کند، این میراث فرهنگی را به عنوان موضوعی در پروژههای معماری نمادین برای ایجاد حس مکان و مکانیابی شهرهای خود بر روی نقشه فرهنگی به کار میگیرند. هدف طراحی مقاله حاضر بررسی چگونگی تاثیر فرهنگ بر معماری و بالعکس؛ و از اهداف پژوهشی میتوان به ایجاد بعد تقویت روحی مشارکتپذیری افراد در فضاهای جمعی و یادآوری روابط گرم گذشته در میان مردم و نمایش هویت بخش فرهنگ کهن در جهت افزایش جاذبه گردشگری و تقویت اقتصاد گردشگری نمایش نقاط قوت فرهنگهای مختلف در جامعههایی با چند خرده فرهنگ اشاره کرد. پژوهش حاضر، براساس هدف کاربردی و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش به شیوه اسنادی- کتابخانهای و میدانی جمعآوری شده است. و برای نمایش گرافیکی دادهها و نتایج تجزیه و تحلیل و طراحی از نرمافزارهای 3D MAX ،SPSS وAUTO CAD استفاده شده است. در طراحی فضاهای عمومی شهر بجنورد، بهویژه موزه مردم شناسی و مرکز فرهنگی، اصول بنیادی را باید در نظر گرفت که منجر به ارتقای هویت شهر و افزایش حس تعلق شهروندان و خودباوری آنها خواهد شد. در واقع، محیط ساخته شده باید موجب هویتزایی و افزایش تعلق و اعتماد به نفس شهروندان گردد. با توجه به نتایج پژوهش، در طراحی مرکز مردمشناسی و موزه شهر بجنورد عواملی چون معماری بومی، هویت بخشی، فرهنگی، روحیه مشارکتپذیری، حس مکان، زیرساختها، در طراحی فضاهای عمومی به ترتیب بیشترین تأثیر را در ارتقای هویت و افزایش حس تعلق شهروندان دارند.
Cultural centers and anthropological museums are the heritage of physical artifacts and intangible characteristics of a group or community that are inherited from past generations, maintained in the present, and bestowed for the benefit of future generations. In order for a country, city and society or people to distinguish themselves from other people in the region, they use this cultural heritage as a theme in symbolic architecture projects to create a sense of place and locate their cities on the cultural map. The purpose of designing this article is to investigate how culture affects architecture and vice versa; And among the research goals, we can point out the dimension of strengthening the spirit of people's participation in public spaces and recalling the past warm relations among people and showing the identity of the ancient culture in order to increase the tourism attraction and strengthen the tourism economy, showing the strengths of different cultures in societies with several subcultures. did The present research is based on the practical purpose and the method of doing it is descriptive-analytical. The information required for the research has been collected in a documentary-library and field method. And 3D MAX, SPSS and AUTO CAD software have been used for graphical display of data and results of analysis and design. In the design of the public spaces of Bojnord city, especially the anthropology museum and the cultural center, the fundamental principles should be taken into account, which will lead to the promotion of the city's identity and increase the sense of belonging of the citizens and their self-confidence. In fact, the built environment should create identity and increase belongingness and self-confidence of citizens. Conclusion: According to the results of the research, in the design of the anthropological center and the Bojnord city museum, factors such as native architecture, identity, culture, spirit of participation, sense of place, infrastructures, in the design of public spaces, respectively, have the greatest effect in promoting the identity and increasing the sense of belonging of the citizens.
محیط طراحیشده باید موجب هویتزایی، افزایش تعلق و اعتمادبهنفس شهروندان گردد.
بمانیان، م.، غلامیرستم، ن.، و رحمتاپناه، ج. (1393). عناصر هویت ساز در معماری سنتی خانه های ایرانی. مجله مطالعات هنر اسلامی، 13.#
خاشعی، و. (1390). طراحی سیاستگذاری فرهنگی در دفتر مطالعات آموزش عالی، فرهنگی و برنامهریزی علوم. تهران: وزارت مطالعات و فناوری #
طالبیان، ن.، و آتشی، م. (1398). در مجموعه کتابهای کارکردهای معماری، کتاب ششم: موزه، تهران: حرفه: هنرمند، "اول"، 12.#
شهبازی چگنی، ب.، دادخواه، ک.، و معینی، م. (1399). بررسی الگوهای هویت سازی در هویت معماری معاصر ایران.#
Bemanian, M., Gholamirostam, N., & Rahmtapnah, J. (2014). identity maker elements in the traditional architecture of Iranian houses. Journal of slamic Art Studies, 13.#
Canbakal Ataoglu, N., Yavuz, A., & Acar, H. (2023). Design Approaches to Museum Open Spaces with User Evaluations. ICONARP International Journal of Architecture and Planning, 11(1).#
Chen, Fei (2019). Traditional architectural forms in market oriented Chinese cities: Place for localities or symbol of culture? Habitat International, 35:2, 410-418. https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2010.11.012.#
Dillenburg, E. (2011). What, if Anything, Is a Museum? Exhibitionist, 30, 8-13. Retrieved from http://name-aam.org/exhibitionist#
Ellin, N. (2012). Integral urbanism: A context for urban design. Resilience in ecology and urban design: linking theory and practice for sustainable cities, 63-78.#
Filene, B. (2017). History Museums and Identity. The Oxford Handbook of Public History, 327.#
Greuther JK, 2011. Aesthetic in architecture. Translated by Doctor Jahanshah Pakzad and Abdul-Reza Homayoun. Publication of Shahid Beheshti University of Tehran. 7th printing#
Haque, A. B., Bhushan, B., & Dhiman, G.(2022). Conceptualizing smart city applications: Requirements, rchitecture, security issues, and emerging trends. Expert Systems, 39(5), e12753.#
Hayatdawood, N. (2014). Evaluation of the Contemporary Art Museums with Emphasis on Interior Design Features (Doctoral #dissertation, Eastern Mediterranean University (EMU)-Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ). URI: http://hdl.handle.net/11129/2047.
Kingston, H. (2017). Vernacular Architecture and Regional Design: Cultural Process and Environmental Response. London: Elsevier Ltd.#
Khashai, and (1390). Designing cultural policies in the Office of Higher Education Studies, Culture and Science Planning. Tehran: Ministry of Studies and Technology. {In Persian}.#
Li, J. H. & Bao, H. Y. (2021). Thoughts on Vernacular Architecture Research and Contemporary Regional Architectural Creation. Applied Mechanics and Materials, 174, 1656-1659.#
Moussazadeh, D., & Aytug, A. (2018). Investigating the evolution of the role and architecture of the museums. International Journal of Architectural and Environmental Engineering, 12(12), 1214-1218#
Parvizi, E. (2009). National architecture from the perspective of cultural identity. Journal of national studies, 3.#
Rebano-Edwards, S. (2010). Conservation of Stone Buildings-Simple Preservation Techniques for Ancient Buildings. Suite101. com, 20.#
Safavi, S. (2013). Effects of design principles on visitors' perception in museum spaces (Master's thesis, Eastern Mediterranean University (EMU)-Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAU).#
Sayo, S. B., Maina, J. J., & Sagada, M. L. (2017). Preservation of cultural heritage through the application of architectural strategies in museum designs. CARD International Journal of Environmental Studies and Safety Research (IJESSR), 2(1).#
Shahbazi Chegani, B., Dadkhah, K., and Moini, M. (2019). Examining the patterns of identity formation in contemporary Iranian architectural identity. {In Persian}.#
Talebian, N., and Atashi, M. (2018). In the collection of books on the functions of architecture, the sixth book: Museum, Tehran: Voreh: Artisan, "First", 12. {In Persian}.#
Yuldasheva, M. K., & Kamilova, M. (2023). Foregn experience in the design and construction of innovative architecture of museums of the world. Central alan journal of art and design, 320-326.#