برنامهریزی و طراحی مرکز فرهنگی و موزه مردمشناسی بجنورد با تأکید بر تنوع فرهنگی
طراحی مرکز فرهنگی و موزه مردم شناسی بجنورد
الموضوعات :
الهه قربانزاده 1 , محمدعلی طبرسا 2
1 - کارشناسیارشد، معماری، مهندسی معماری، موسسه آموزش عالی استرآبادگرگان، گرگان، ایران.
2 - استادیار معماری، مهندسی معماری، دانشگاه پیامنور، تهران. ایران.
الکلمات المفتاحية: طراحی, موزه مردمشناسی, تنوع فرهنگی, بجنورد.,
ملخص المقالة :
مراکز فرهنگی و موزههای مردمشناسی، میراث مصنوعات فیزیکی و ویژگیهای ناملموس یک گروه یا جامعه است که از نسلهای گذشته به ارث رسیده، در زمان حال نگهداری میشود و به نفع نسلهای آینده اعطا میشود. برای اینکه یک کشور، شهر و جامعه یا مردم خود را از سایر مردم منطقه متمایز کند، این میراث فرهنگی را به عنوان موضوعی در پروژههای معماری نمادین برای ایجاد حس مکان و مکانیابی شهرهای خود بر روی نقشه فرهنگی به کار میگیرند. هدف طراحی مقاله حاضر بررسی چگونگی تاثیر فرهنگ بر معماری و بالعکس؛ و از اهداف پژوهشی میتوان به ایجاد بعد تقویت روحی مشارکتپذیری افراد در فضاهای جمعی و یادآوری روابط گرم گذشته در میان مردم و نمایش هویت بخش فرهنگ کهن در جهت افزایش جاذبه گردشگری و تقویت اقتصاد گردشگری نمایش نقاط قوت فرهنگهای مختلف در جامعههایی با چند خرده فرهنگ اشاره کرد. پژوهش حاضر، براساس هدف کاربردی و روش انجام آن توصیفی- تحلیلی است. اطلاعات مورد نیاز پژوهش به شیوه اسنادی- کتابخانهای و میدانی جمعآوری شده است. و برای نمایش گرافیکی دادهها و نتایج تجزیه و تحلیل و طراحی از نرمافزارهای 3D MAX ،SPSS وAUTO CAD استفاده شده است. در طراحی فضاهای عمومی شهر بجنورد، بهویژه موزه مردم شناسی و مرکز فرهنگی، اصول بنیادی را باید در نظر گرفت که منجر به ارتقای هویت شهر و افزایش حس تعلق شهروندان و خودباوری آنها خواهد شد. در واقع، محیط ساخته شده باید موجب هویتزایی و افزایش تعلق و اعتماد به نفس شهروندان گردد. با توجه به نتایج پژوهش، در طراحی مرکز مردمشناسی و موزه شهر بجنورد عواملی چون معماری بومی، هویت بخشی، فرهنگی، روحیه مشارکتپذیری، حس مکان، زیرساختها، در طراحی فضاهای عمومی به ترتیب بیشترین تأثیر را در ارتقای هویت و افزایش حس تعلق شهروندان دارند.
The designed environment should create identity, increase belongingness and self-confidence of citizens.
بمانیان، م.، غلامیرستم، ن.، و رحمتاپناه، ج. (1393). عناصر هویت ساز در معماری سنتی خانه های ایرانی. مجله مطالعات هنر اسلامی، 13.#
خاشعی، و. (1390). طراحی سیاستگذاری فرهنگی در دفتر مطالعات آموزش عالی، فرهنگی و برنامهریزی علوم. تهران: وزارت مطالعات و فناوری #
طالبیان، ن.، و آتشی، م. (1398). در مجموعه کتابهای کارکردهای معماری، کتاب ششم: موزه، تهران: حرفه: هنرمند، "اول"، 12.#
شهبازی چگنی، ب.، دادخواه، ک.، و معینی، م. (1399). بررسی الگوهای هویت سازی در هویت معماری معاصر ایران.#
Bemanian, M., Gholamirostam, N., & Rahmtapnah, J. (2014). identity maker elements in the traditional architecture of Iranian houses. Journal of slamic Art Studies, 13.#
Canbakal Ataoglu, N., Yavuz, A., & Acar, H. (2023). Design Approaches to Museum Open Spaces with User Evaluations. ICONARP International Journal of Architecture and Planning, 11(1).#
Chen, Fei (2019). Traditional architectural forms in market oriented Chinese cities: Place for localities or symbol of culture? Habitat International, 35:2, 410-418. https://doi.org/10.1016/j.habitatint.2010.11.012.#
Dillenburg, E. (2011). What, if Anything, Is a Museum? Exhibitionist, 30, 8-13. Retrieved from http://name-aam.org/exhibitionist#
Ellin, N. (2012). Integral urbanism: A context for urban design. Resilience in ecology and urban design: linking theory and practice for sustainable cities, 63-78.#
Filene, B. (2017). History Museums and Identity. The Oxford Handbook of Public History, 327.#
Greuther JK, 2011. Aesthetic in architecture. Translated by Doctor Jahanshah Pakzad and Abdul-Reza Homayoun. Publication of Shahid Beheshti University of Tehran. 7th printing#
Haque, A. B., Bhushan, B., & Dhiman, G.(2022). Conceptualizing smart city applications: Requirements, rchitecture, security issues, and emerging trends. Expert Systems, 39(5), e12753.#
Hayatdawood, N. (2014). Evaluation of the Contemporary Art Museums with Emphasis on Interior Design Features (Doctoral #dissertation, Eastern Mediterranean University (EMU)-Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ). URI: http://hdl.handle.net/11129/2047.
Kingston, H. (2017). Vernacular Architecture and Regional Design: Cultural Process and Environmental Response. London: Elsevier Ltd.#
Khashai, and (1390). Designing cultural policies in the Office of Higher Education Studies, Culture and Science Planning. Tehran: Ministry of Studies and Technology. {In Persian}.#
Li, J. H. & Bao, H. Y. (2021). Thoughts on Vernacular Architecture Research and Contemporary Regional Architectural Creation. Applied Mechanics and Materials, 174, 1656-1659.#
Moussazadeh, D., & Aytug, A. (2018). Investigating the evolution of the role and architecture of the museums. International Journal of Architectural and Environmental Engineering, 12(12), 1214-1218#
Parvizi, E. (2009). National architecture from the perspective of cultural identity. Journal of national studies, 3.#
Rebano-Edwards, S. (2010). Conservation of Stone Buildings-Simple Preservation Techniques for Ancient Buildings. Suite101. com, 20.#
Safavi, S. (2013). Effects of design principles on visitors' perception in museum spaces (Master's thesis, Eastern Mediterranean University (EMU)-Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAU).#
Sayo, S. B., Maina, J. J., & Sagada, M. L. (2017). Preservation of cultural heritage through the application of architectural strategies in museum designs. CARD International Journal of Environmental Studies and Safety Research (IJESSR), 2(1).#
Shahbazi Chegani, B., Dadkhah, K., and Moini, M. (2019). Examining the patterns of identity formation in contemporary Iranian architectural identity. {In Persian}.#
Talebian, N., and Atashi, M. (2018). In the collection of books on the functions of architecture, the sixth book: Museum, Tehran: Voreh: Artisan, "First", 12. {In Persian}.#
Yuldasheva, M. K., & Kamilova, M. (2023). Foregn experience in the design and construction of innovative architecture of museums of the world. Central alan journal of art and design, 320-326.#