ارائه چارچوب تحلیلی تاثیر رنگ بر بیش فعالی دانش آموزان
محورهای موضوعی : روان سنجیلادن تاج الدینی 1 , احمد خوشنویس 2 , محمد ایرانمنش 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
3 - 3 استادیار گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
کلید واژه: بیش فعالی, سلامت روان, دانش آموزان, کلاس درس, رنگ,
چکیده مقاله :
در این مقاله شاهد پیوند میان معماری و علوم رفتاری در بعد سلامت روان هستیم. این پیوند از این حیث اهمیت دارد که جنبه هایی از محیط فیزیکی با رفتارهای استفاده کنندگان از فضا مطابقت داده می شود. بهبود سلامت روان در محیط های یادگیری مثبت ترین اقدامی است که می توان در این راستا صورت داد. توجه به تاثیر رنگ کلاس های درس مدرسه به عنوان فضایی که دانش اموزان ساعات زیادی را در ان سپری می کنند و ارزیابی تاثیر رنگ بر سلامت روان دانش اموزان به عنوان اینده سازان کشور که باید از سطح سلامت روانی بسیار بالایی برخوردار باشند نواوری ویژه این مقاله است. پرسشنامه سنجش نقاط قوت و ضعف کودک (SDQ) مورد استفاده واقع شده است. این پرسشنامه توسط گودمن ساخته شده و برای سنین 3-16 سال به کار می رود. دارای پنج خرده مقیاس نشانه های هیجانی، مشکلات سلوک، بیش فعالی – کمبود توجه، مشکلات ارتباطی با همسالان و رفتارهای جامعه پسند (نقاط قوت کودک) است. لازم است بگوییم این پژوهش از نوع مداخله ای است و رویکرد حاکم بر این پژوهش کاربردی می باشد و می تواند در آینده برای مدارس ایران استفاده گردد. نتایج: ازآنجاکه سطح معنیداری برای پسران کمتر از سطح معنیداری 05/0 است، بنابراین با 95 درصد اطمینان میتوان گفت میانگین نشانه های بیش فعالی دانش آموزان پسر قبل و بعد از رنگ آمیزی با هم متفاوت است . اما سطح معنیداری برای دختران بزرگتر از سطح معنیداری 05/0 است، بنابراین با 95 درصد اطمینان میتوان گفت میانگین نشانه های بیش فعالی دانش آموزان دختر قبل و بعد از رنگ آمیزی با هم متفاوت نیست .یعنی میتوان نتیجه گیری کرد که رنگ آمیزی کلاسها بر نشانه های بیش فعالی پسران دانش آموز، اثرگذار بوده ولی بر نشانه های بیش فعالی دختران دانش آموز، اثرگذار نبوده است.
In this article, we see the connection between architecture and behavioral sciences in the field of mental health. This connection is important in that aspects of the physical environment conform to the behaviors of space users. Improving mental health in learning environments is the most positive thing that can be done in this regard. Paying attention to the effect of color in school classrooms as a space in which students spend many hours and evaluating the effect of color on students' mental health as the future makers of the country who should have a very high level of mental health. Is. The Child Strengths and Weakness Questionnaire (SDQ) was used. This questionnaire was developed by Goodman and is used for ages 3-16. It has five subscales of emotional symptoms, behavioral problems, attention deficit hyperactivity disorder, communication problems with peers, and sociable behaviors (child strengths). It is necessary to say that this research is an interventional type and the approach of this research is "applied" and can be used for Iranian schools in the future. Results: Since the level of significance for boys is less than the significance level of 0.05, so with 95% confidence we can say that the mean signs of hyperactivity in male students before and after staining are different. But the level of significance for girls is greater than the level of significance of 0.05, so with 95% confidence we can say that the average symptoms of hyperactivity of female students before and after coloring are not different. Symptoms of hyperactivity in male students were effective but did not affect the symptoms of hyperactivity in female students.
_||_