• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ساخت و هنجاریابی مقیاس سبک‎های پرخاشگری ورزشی: ابزاری مبتنی بر نظریه شخصیت میلون
        سیدمحمدرضا علوی زاده ناصر صبحی قراملکی شهرام مامی جهانشا محمدزاده وحید احمدی سمیه انتظاری
        مقدمه: خشم یکی ازهیجان‎های اساسی است.که به شکلی گسترده به‎عنوان یک پدیده عمومی شناخته می‎شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه تخریبی اعم ازتخریب عمدی یاغیرعمدی دارد. این رفتارها می‎تواند بصورت فعالانه یا منفعلانه و بسم چکیده کامل
        مقدمه: خشم یکی ازهیجان‎های اساسی است.که به شکلی گسترده به‎عنوان یک پدیده عمومی شناخته می‎شود. پرخاشگری هرگونه رفتار کلامی یا فیزیکی ناشی از هیجان خشم است که جنبه تخریبی اعم ازتخریب عمدی یاغیرعمدی دارد. این رفتارها می‎تواند بصورت فعالانه یا منفعلانه و بسمت خودیادیگری ابراز شود. هدف از انجام پژوهش حاضرساخت وهنجاریابی پرسشنامه سبک‎های پرخاشگری ورزشی است. این پرسشنامه براساس نظریه شخصیت میلون بسط پیدا کرده است. روش: در این پژوهش 284 نفر ازورزشکاران استان تهران به‎روش نمونه‎گیری گوی‎برفی انتخاب شدند و ازآن میان 99 نفر به شیوه تصادفی ساده از میان شرکت‎کنندگان پرسشنامه سبک‎های پرخاشگری ورزشی رابه‎فاصله دوهفته، دوبارتکمیل کردند؛ داده‎ها درمحیط‎های SPSS، AMOS و SPLS مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته‎ها: نتایج این پژوهش نشان دادکه این پرسشنامه ازهمسانی درونی خوبی برخورداراست که بروش آلفای کرونباخ برای خرده‎مقیاس‎های دگرآزارگر (بیرونی فعال) 62/0، منفعل پرخاشگر (بیرونی منفعل) 84/0، خودآزارگر (درونی فعال) 84/0، پرخاشگر جسمانی‎گر (درونی منفعل) 82/0 به دست آمد. مدل چهارعاملی این پرسشنامه نیزتائید شد. ضریب پایایی این پرسشنامه به فاصله دوهفته برای مولفه‎ها در دامنه 70/0 تا 81/0 است. درنهایت نتایج نشان دادمقیاس سبک‎های پرخاشگری ورزشی دارای اعتبارهمگرا، اعتبارتشخیصی و پایایی ترکیبی قابل قبولی دارد. نتیجه‎گیری: باتوجه به نتایج این پژوهش می‎توان نتیجه گرفت که پرسشنامه سبک‎های پرخاشگری ورزشی دارای روایی و پایایی قابل قبولی است. به‎همین دلیل پیشنهاد می‎شود این ابزار که در ایران ساخته شده و برروی ورزشکاران ایرانی استانداردشده است در پژوهش‎ها ومحیط‎های ورزشی و همچنین مشاوره‎ی ورزشی استفاده شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ویژگیهای روانسنجی مقیاس گرایش به خیانت زناشویی
        محراب بشیرپور عبدالله شفیع آبادی فریده دوکانه ای فرد
        پژوهش حاضر با هدف طراحی و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس گرایش به خیانت زناشویی انجام شد. در تحقیق حاضر از روش پژوهش کیفی- کمی استفاده شده است. با توجه به جامعه آماری از سه نوع روش نمونه‌گیری (خوشه‌ای چندمرحله‌ای به روش تصادفی) در مصاحبه با زوجین(۲۸ نفر)(هدفمند) در مصا چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف طراحی و تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس گرایش به خیانت زناشویی انجام شد. در تحقیق حاضر از روش پژوهش کیفی- کمی استفاده شده است. با توجه به جامعه آماری از سه نوع روش نمونه‌گیری (خوشه‌ای چندمرحله‌ای به روش تصادفی) در مصاحبه با زوجین(۲۸ نفر)(هدفمند) در مصاحبه با متخصصان(۱۴ نفر) و خوشه‌ای در بررسی ویژگی‌های روانسجی(۵۲۸ نفر از دبیران) استفاده شد. بر اساس مفاهیم و مقولات بدست آمده از مصاحبه‌ها سه عامل فردی، زناشویی و اجتماعی از عوامل گرایش افراد به خیانت زناشویی هستند. بر اساس مصاحبه‌های صورت گرفته مقیاس اولیه گرایش به خیانت زناشویی با 79 سوال تدوین و پس از بررسی روایی صوری و محتوا، تعداد سوالات به 69 رسیدو سپس بر روی 51 نفر از دبیران متوسطه دوره اول اجرا شد و در بررسی آلفای کرونباخ، ۱۱ سوال حذف شدند و ۵۸ سوال باقی مانده روی ۵۲۸ نفر از دبیران متوسطه دوره اول تبریز اجرا شد و پس از تحلیل عاملی اکتشافی، 13 سوال دیگر حذف شد. نتایج نشان داد که در مقیاس مذکور، سه عامل فردی، خانوادگی و اجتماعی وجود دارد. محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، موید همسانی درونی بالای پرسشنامه(۹/0) بود. یافته‌ها حاکی از آن است که پرسشنامه گرایش به خیانت زناشویی با 45 عبارت و وجود ویژگیهایی نظیر طراحی ابزار براساس درک مفهوم گرایش به خیانت از دیدگاه متخصصان حوزه خانواده و دبیران مقطع متوسطه دوره اول تبریز مبتنی بر تجارب آنان، تبیین کلیه اشکال خیانت زناشویی، نمره گذاری ساده، پایایی و روایی مناسب ابزاری مناسب جهت بررسی گرایش به خیانت زناشویی میباشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - ویژگی های روان سنجی آزمون اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با پرخاشگری در بین جوانان 20 تا 30 ساله شهر تهران
        سعید الماسی ریتا لیاقت مرتضی حسینی
        استفاده بیش از حد و نادرست از اینترنت خطر "اعتیاد به اینترنت " را به دنبال دارد (یانگ ، 1998). بدلیل اهمیت موضوع اعتیاد به اینترنت، در این پژوهش به تعیین ویژگی های روان سنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ و رابطه آن با پرخاشگری جوانان 20 تا 30 ساله شهر تهران پرداختیم. از چکیده کامل
        استفاده بیش از حد و نادرست از اینترنت خطر "اعتیاد به اینترنت " را به دنبال دارد (یانگ ، 1998). بدلیل اهمیت موضوع اعتیاد به اینترنت، در این پژوهش به تعیین ویژگی های روان سنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ و رابطه آن با پرخاشگری جوانان 20 تا 30 ساله شهر تهران پرداختیم. از بین کلیه جوانان 20 تا 30 ساله شهر تهران که در سال 1394 در یکی از مناطق تهران زندگی می کردند، به روش نمونه گیری در دسترس 424 نفر در پژوهش شرکت نمودند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های دموگرافیک، اعتیاد به اینترنت یانگ و پرخاشگری باس و پری و جهت تحلیل داده ها از روش های همسانی درونی، تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی و همبستگی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. مقدار ضریب آلفای کرونباخ کل آزمون برابر با 94/0 نشان دهنده همسانی درونی و به بیانی اعتبار بسیار عالی اعتیاد به اینترنت است. جهت تعیین عامل ها تحلیل عاملی اکتشافی انجام گردید و در نهایت سه عامل به نام های دشواری در کنترل، مشکلات اجتماعی و اختلال در کنترل استخراج گردید. جهت تعیین بهترین مدل برای داده های این پژوهش از تحلیل عاملی تائیدی استفاده گردید و با توجه به شاخص های برازش نتیجه گرفتیم که مدل 3 عاملی استخراجی این تحقیق برازش بهتری با داده ها دارد. در نهایت طبق یافته های این پژوهش باید گفت که آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ از ویژگی های روان سنجی خوبی برخوردار است، اما با پرخاشگری رابطه ای ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه سیاهه ویژگی‌های شخصیت 2013 APA در نمونه ای از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
        بهناز عبایی
        چکیده فارسیپژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه سیاهه ویژگی‌های شخصیت 2013 APA در نمونه ای از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن انجام شد. روش پژوهش کاربردی حاضر توصیفی و همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رو چکیده کامل
        چکیده فارسیپژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روانسنجی فرم کوتاه سیاهه ویژگی‌های شخصیت 2013 APA در نمونه ای از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن انجام شد. روش پژوهش کاربردی حاضر توصیفی و همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی رودهن بودند که به صورت دردسترس انتخاب شدند. داده های پژوهش با استفاده از مقیاس 60 سوالی نئو و فرم کوتاه سیاهه ویژگی های شخصیت 2013 APAگرداوری شد و پس از غربالگری ابتدایی 280 پرسشنامه برای تحلیل نهایی باقی ماند. یافته های تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی حکایت از وجود 5 عامل و 24 سوال مناسب داشت که حاکی از روایی سازه ابزار داشت. همچنین همبستگی های معنادار بین مولفه های نئو و ویژگی های شخصیت نشان از روایی همزمان ابزار داشت. همچنین مقادیر شاخص آلفای کرونباخ و لامبدا2ی گاتمن حکایت از پایایی مناسب ابزار داشت. به این ترتیب می توان گفت فرم کوتاه سیاهه ویژگی‌های شخصیت 2013 APA دارای ویژگی های روانسنجی مناسبی در پژوهش حاضر بود. نتایج این پژوهش میتواند به کاربست این ابزار در محیط های کلینیکال و سابکلینیکال منجر شود.کلمات کلیدی: ویژگی روانسنجی، ویژگی‌های شخصیت ، پایایی، روایی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، توانایی شناختی و خود ارزشمندی در نوجوانان تیزهوش و عادی
        سهراب امیری
        پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، خود ارزشمندی و توانایی شناختی در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی صورت گرفت. به این منظور 120 نفر از دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و عادی بر اساس نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از مدارس سطح شهر بوشهر انتخاب شدند. در نهایت د چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، خود ارزشمندی و توانایی شناختی در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی صورت گرفت. به این منظور 120 نفر از دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و عادی بر اساس نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از مدارس سطح شهر بوشهر انتخاب شدند. در نهایت دانش آموزان به طور انفرادی در توانایی‌های شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده تفاوت بین دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی در ابعاد توانایی شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی بود، به طوری که نوجوانان تیزهوش بیش از نوجوانان عادی خود ارزشمندی مشروط را تجربه می‌کردند. به نظر می‌رسد خود ارزشمندی مشروط در مقایسه با ابعاد شناختی و تنظیم هیجان نقش بارزتری در تبیین تفاوت‌های تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، خود ارزشمندی و توانایی شناختی در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی صورت گرفت. به این منظور 120 نفر از دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان و عادی بر اساس نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از مدارس سطح شهر بوشهر انتخاب شدند. در نهایت دانش آموزان به طور انفرادی در توانایی‌های شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده تفاوت بین دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی در ابعاد توانایی شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی بود، به طوری که نوجوانان تیزهوش بیش از نوجوانان عادی خود ارزشمندی مشروط را تجربه می‌کردند. به نظر می‌رسد خود ارزشمندی مشروط در مقایسه با ابعاد شناختی و تنظیم هیجان نقش بارزتری در تبیین تفاوت‌های تحصیلی دانش‌آموزان تیزهوش و عادی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه چارچوب تحلیلی تاثیر رنگ بر بیش فعالی دانش آموزان
        لادن تاج الدینی احمد خوشنویس محمد ایرانمنش
        در این مقاله شاهد پیوند میان معماری و علوم رفتاری در بعد سلامت روان هستیم. این پیوند از این حیث اهمیت دارد که جنبه هایی از محیط فیزیکی با رفتارهای استفاده کنندگان از فضا مطابقت داده می شود. بهبود سلامت روان در محیط های یادگیری مثبت ترین اقدامی است که می توان در این راست چکیده کامل
        در این مقاله شاهد پیوند میان معماری و علوم رفتاری در بعد سلامت روان هستیم. این پیوند از این حیث اهمیت دارد که جنبه هایی از محیط فیزیکی با رفتارهای استفاده کنندگان از فضا مطابقت داده می شود. بهبود سلامت روان در محیط های یادگیری مثبت ترین اقدامی است که می توان در این راستا صورت داد. توجه به تاثیر رنگ کلاس های درس مدرسه به عنوان فضایی که دانش اموزان ساعات زیادی را در ان سپری می کنند و ارزیابی تاثیر رنگ بر سلامت روان دانش اموزان به عنوان اینده سازان کشور که باید از سطح سلامت روانی بسیار بالایی برخوردار باشند نواوری ویژه این مقاله است. پرسشنامه سنجش نقاط قوت و ضعف کودک (SDQ) مورد استفاده واقع شده است. این پرسشنامه توسط گودمن ساخته شده و برای سنین 3-16 سال به کار می رود. دارای پنج خرده مقیاس نشانه های هیجانی، مشکلات سلوک، بیش فعالی – کمبود توجه، مشکلات ارتباطی با همسالان و رفتارهای جامعه پسند (نقاط قوت کودک) است. لازم است بگوییم این پژوهش از نوع مداخله ای است و رویکرد حاکم بر این پژوهش کاربردی می باشد و می تواند در آینده برای مدارس ایران استفاده گردد. نتایج: ازآنجاکه سطح معنی‌داری برای پسران کمتر از سطح معنی‌داری 05/0 است، بنابراین با 95 درصد اطمینان می‌توان گفت میانگین نشانه های بیش فعالی دانش آموزان پسر قبل و بعد از رنگ آمیزی با هم متفاوت است . اما سطح معنی‌داری برای دختران بزرگتر از سطح معنی‌داری 05/0 است، بنابراین با 95 درصد اطمینان می‌توان گفت میانگین نشانه های بیش فعالی دانش آموزان دختر قبل و بعد از رنگ آمیزی با هم متفاوت نیست .یعنی میتوان نتیجه گیری کرد که رنگ آمیزی کلاسها بر نشانه های بیش فعالی پسران دانش آموز، اثرگذار بوده ولی بر نشانه های بیش فعالی دختران دانش آموز، اثرگذار نبوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - اعتباریابی و هنجار سازی پرسش نامه رشد و تحول پس از رخداد آسیب زا در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه شهر ساوه
        عاطفه حسینلو هومن نامور
        این پژوهش با هدف اعتباریابی و هنجارسازی پرسشنامه رشد و تحول پس از رخداد آسیب‌زا در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه شهر ساوه مورد بررسی قرار گرفت. به دلیل محدودیت حجم جامعه کلیه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه ساکن شهر ساوه که تعداد آنها 300 نفر بود چکیده کامل
        این پژوهش با هدف اعتباریابی و هنجارسازی پرسشنامه رشد و تحول پس از رخداد آسیب‌زا در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه شهر ساوه مورد بررسی قرار گرفت. به دلیل محدودیت حجم جامعه کلیه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه ساکن شهر ساوه که تعداد آنها 300 نفر بود به روش سرشماری به عنوان واحدهای نمونه انتخاب شدند. شرکت کنندگان به پرسشنامه رشد و تحول پس از رخداد آسیب‌زا (تدسکی و کالهون، 1996) پاسخ دادند. پرسشنامه رشد و تحول پس از رخداد آسیب‌زا شامل 21 سوال است که پس از اجرای تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزار اموس دو تا از سوال‌ها حذف شد و ضریب اعتبار آن از طریق فرمول کلی ضریب آلفای کرونباخ 85/0 بدست آمد. برای بررسی روایی سازه از روش تحلیل عاملی مولفه‌های اصلی استفاده شد. نتایج حاصل از آن نشان داد که پنج عامل استخراج شده، 53/79 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می‌کند. 5 عامل مشتمل بر شیوه های جدید، ارتباط با دیگران، قدرت شخصی، ارزش زندگی و تغییر معنوی است. آزمون رشد و تحول پس از رخداد آسیب‌زا از اعتبار و روایی مناسبی برای ارزیابی پاسخ های انطباقی افراد پس از وقوع رخداد آسیب‌زا برخوردار است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان ابتدایی
        افشین ادیب منش
        مطالعه حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش، ترکیبی از نوع مطالعات اکتشافی و ساخت ابزار اندازه‌گیری بود. به منظورساخت پرسشنامه با استفاده از روش دلفی، از 6 نفر متخصص تفکر انتقادی که با استفاده از روش نمو چکیده کامل
        مطالعه حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی پرسشنامۀ مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان ابتدایی انجام گرفت. روش پژوهش، ترکیبی از نوع مطالعات اکتشافی و ساخت ابزار اندازه‌گیری بود. به منظورساخت پرسشنامه با استفاده از روش دلفی، از 6 نفر متخصص تفکر انتقادی که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه بعمل آمد و در فرایند مصاحبه، پرسشنامه با نظر متخصصان در هفت عامل و 26 سؤال طراحی شد. پرسشنامه در نمونه‌ای به حجم 600 نفر از دانش‌آموزان ابتدایی شهر کرمانشاه که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند، توزیع شد.به منظور احراز ساختار عاملی پرسشنامه از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی، و برای احراز ویژگی‌های روان‌سنجی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی بین دوبار اجرای آزمون استفاده شد. به منظور بررسی روایی ساختار و تعیین آیتم‌های پرسشنامه، تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار R و براساس روشminres و چرخش پروماکس با نمونه تصادفی 317 نفر انجام و به هفت عامل منجر شدکه ضمن مطابقت با هفت عامل محتوایی، 54/0 کل واریانس را نیز تبیین کرد. همچنین تحلیل عاملی تأییدی با حجم نمونه 283 نفر و با استفاده از نرم افزارlisrel8.72 و براساس روش برآورد بیشینه درست‌نمایی انجام شد و نتایج نسبت کای‌دو بر درجه آزادی، RMSEA و SRMR همراه با CFI و IFI به برازش خوب مدل اشاره دارند. آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه برابر79/0 به‌دست آمد و مقدار ضریب همبستگی بین دوبار اجرای آزمون نیز96/0 به دست آمد. نتایج نشان دادکه پرسشنامۀ مهارت‌های تفکر انتقادی دانش‌آموزان ابتدایی از روایی و پایایی لازم برخوردار است. پرونده مقاله