مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، توانایی شناختی و خود ارزشمندی در نوجوانان تیزهوش و عادی
محورهای موضوعی : روان سنجی
1 - دانشگاه ارومیه
کلید واژه: تنظیم هیجانی, توانایی شناختی, خود ارزشمندی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، خود ارزشمندی و توانایی شناختی در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی صورت گرفت. به این منظور 120 نفر از دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی بر اساس نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از مدارس سطح شهر بوشهر انتخاب شدند. در نهایت دانش آموزان به طور انفرادی در تواناییهای شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده تفاوت بین دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی در ابعاد توانایی شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی بود، به طوری که نوجوانان تیزهوش بیش از نوجوانان عادی خود ارزشمندی مشروط را تجربه میکردند. به نظر میرسد خود ارزشمندی مشروط در مقایسه با ابعاد شناختی و تنظیم هیجان نقش بارزتری در تبیین تفاوتهای تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی دارد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تنظیم هیجانی مثبت و منفی، خود ارزشمندی و توانایی شناختی در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی صورت گرفت. به این منظور 120 نفر از دانشآموزان مدارس تیزهوشان و عادی بر اساس نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از مدارس سطح شهر بوشهر انتخاب شدند. در نهایت دانش آموزان به طور انفرادی در تواناییهای شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده تفاوت بین دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی در ابعاد توانایی شناختی، تنظیم هیجان و خود ارزشمندی بود، به طوری که نوجوانان تیزهوش بیش از نوجوانان عادی خود ارزشمندی مشروط را تجربه میکردند. به نظر میرسد خود ارزشمندی مشروط در مقایسه با ابعاد شناختی و تنظیم هیجان نقش بارزتری در تبیین تفاوتهای تحصیلی دانشآموزان تیزهوش و عادی دارد.
The purpose of the present study was to compare positive and negative emotional regulation, cognitive ability and Contingencies of self-worth in two groups of gifted and normal adolescents. For this purpose, 120 persons of gifted and normal students, based on multi-stage cluster sampling were selected from schools in the city of Bushehr. Finally, the students individually in cognitive abilities, emotional regulation and Contingencies of self-worth were studied. The results showed differences between the two groups of gifted and normal adolescents, So that gifted adolescents were experiencing more than normal adolescent's contingent self-worth. It seems that the Contingencies of self-worth ompared with cognitive dimensions and emotion regulation, more prominent role in explaining educational differences Gifted and normal students.The purpose of the present study was to compare positive and negative emotional regulation, cognitive ability and Contingencies of self-worth in two groups of gifted and normal adolescents. For this purpose, 120 persons of gifted and normal students, based on multi-stage cluster sampling were selected from schools in the city of Bushehr. Finally, the students individually in cognitive abilities, emotional regulation and Contingencies of self-worth were studied. The results showed differences between the two groups of gifted and normal adolescents, So that gifted adolescents were experiencing more than normal adolescent's contingent self-worth. It seems that the Contingencies of self-worth ompared with cognitive dimensions and emotion regulation, more prominent role in explaining educational differences Gifted and normal students.
_||_