ارائه چارچوب تحلیلی تاثیر رنگ بر بیش فعالی دانش آموزان
الموضوعات :لادن تاج الدینی 1 , احمد خوشنویس 2 , محمد ایرانمنش 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
3 - 3 استادیار گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: بیش فعالی, سلامت روان, دانش آموزان, کلاس درس, رنگ,
ملخص المقالة :
در این مقاله شاهد پیوند میان معماری و علوم رفتاری در بعد سلامت روان هستیم. این پیوند از این حیث اهمیت دارد که جنبه هایی از محیط فیزیکی با رفتارهای استفاده کنندگان از فضا مطابقت داده می شود. بهبود سلامت روان در محیط های یادگیری مثبت ترین اقدامی است که می توان در این راستا صورت داد. توجه به تاثیر رنگ کلاس های درس مدرسه به عنوان فضایی که دانش اموزان ساعات زیادی را در ان سپری می کنند و ارزیابی تاثیر رنگ بر سلامت روان دانش اموزان به عنوان اینده سازان کشور که باید از سطح سلامت روانی بسیار بالایی برخوردار باشند نواوری ویژه این مقاله است. پرسشنامه سنجش نقاط قوت و ضعف کودک (SDQ) مورد استفاده واقع شده است. این پرسشنامه توسط گودمن ساخته شده و برای سنین 3-16 سال به کار می رود. دارای پنج خرده مقیاس نشانه های هیجانی، مشکلات سلوک، بیش فعالی – کمبود توجه، مشکلات ارتباطی با همسالان و رفتارهای جامعه پسند (نقاط قوت کودک) است. لازم است بگوییم این پژوهش از نوع مداخله ای است و رویکرد حاکم بر این پژوهش کاربردی می باشد و می تواند در آینده برای مدارس ایران استفاده گردد. نتایج: ازآنجاکه سطح معنیداری برای پسران کمتر از سطح معنیداری 05/0 است، بنابراین با 95 درصد اطمینان میتوان گفت میانگین نشانه های بیش فعالی دانش آموزان پسر قبل و بعد از رنگ آمیزی با هم متفاوت است . اما سطح معنیداری برای دختران بزرگتر از سطح معنیداری 05/0 است، بنابراین با 95 درصد اطمینان میتوان گفت میانگین نشانه های بیش فعالی دانش آموزان دختر قبل و بعد از رنگ آمیزی با هم متفاوت نیست .یعنی میتوان نتیجه گیری کرد که رنگ آمیزی کلاسها بر نشانه های بیش فعالی پسران دانش آموز، اثرگذار بوده ولی بر نشانه های بیش فعالی دختران دانش آموز، اثرگذار نبوده است.
_||_