مولفه های ضروری طراحی الگوی داده دولت باز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران
محورهای موضوعی : جمعآوری دادهها و بازخورد شهروندانحسین علیزاده دارابی 1 , ابوالحسن فقیهی 2 , کرم اله دانش فرد 3
1 -
2 - استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: داده باز, داده دولتی, داده دولت باز, وزارت ارتباطات, طراحی الگو,
چکیده مقاله :
بسیاری از صاحبنظران، رقابت اصلی را در جهان امروز، رقابت بر سر دسترسی به داده ها و اطلاعات بیشتر می دانند. با گسترش نیاز و وابستگی به داده ها، دولت ها، کم کم از مدیریت داده ها در جهت حفظ منافع خود، به سمت مدیریت داده ها در جهت گسترش منافع اکثریت، حرکت نمودند. این موضوع، باعث ایجاد مفهومی با عنوان داده دولت باز، شد. ایجاد یک الگوی مناسب برای گسترش الگوی دولت داده باز، مهم ترین موضوع مرتبط با روند جدید، محسوب می شود. مباحث مطرح شده در این مقاله بیشتر بر این محور قرار گرفته اند که چه مولفه هایی باید در ایجاد و گسترش الگوی داده دولت باز در ادارات و سازمان های دولتی، مورد توجه قرار بگیرد. در این مقاله، که به صورت کدگذاری از طریق انجام مصاحبه های تخصصی با بیش از پانزده نفر از متخصصان حوزه های آی تی، مدیریت پروژه و مدیریت اجرایی که همگی در بخش های مدیریت کلان وزارت ارتباطات یا دفاتر و سازمان های استانی آن، فعالیت می کنند، تهیه و تدوین شده است، مولفه های ضروری در طراحی الگوی داده دولت باز در وزارت ارتباطات به عنوان فراهم کننده ی بسترهای فنی ضروری در الگوی داده دولت باز در سایر وزارت خانه ها و سازمان های دولتی، در سه بخش مجزای مولفه های مدیرتی، زیرساختی و حقوق، معرفی شده اند.
Many experts consider the main competition in today's world to be the competition for access to more data and information. With the expansion of the need and dependence on data, governments gradually moved from data management in order to protect their own interests to data management in order to expand the interests of the majority. This led to the creation of a concept called Open Government Data. Creating a suitable model for the expansion of the open data government model is considered the most important issue related to the new trend. The topics raised in this article are mostly focused on what components should be considered in creating and expanding the open government data model in government departments and organizations. In this article, which is coded through specialized interviews with more than fifteen specialists in the fields of IT, project management and executive management, all of whom work in the departments of the Ministry of Communications or its provincial offices and organizations. have been prepared and compiled, the necessary components in the design of the open government data model in the Ministry of Communications as a provider of the necessary technical platforms in the open government data model in other ministries and government organizations, in three separate sections of management components , infrastructure and rights have been introduced.
- Akbulut, Y. (2015), An Investigation of the Factors that influence electronic information sharing between state and local agencies, Baton Rouge, LA, Louisiana state university.
- Albano, C. S., Reinhard, N. (2017). Open government data: Facilitating and motivating factors for coping with potential barriers in the Brazilian context. First International Conference on Electronic Government report, Springer, Berlin Heidelberg.
- Bates, J. (2016). The domestication of Open Government Data advocacy in the United Kingdom: A neo‐Gramscian analysis. Policy & Internet Journal, N. 32. pp 302-310
- Bollier, D. (2010): The promise and peril of big data. Washington, DC: Aspen Institute, Communications and Society Program.
- Campbell, J., Tobin, I. m. (2013), Beyond ubiquity: Mobile government, Theory and practice at the 2012 Spring KAPA conference at Seoul National university. pp 106-109
- Chadwick, A. (2016), Internet Politics: State Citizens and new communication technologies, Oxford university press. New York.
- Davies, T., Perini, F., Alonso, J. M. (2013). Researching the emerging impacts of open data: ODDC conceptual framework. Open Data in Developing Countries, Working Paper, 1, pp 123-131.
- Davies, T., Walker, S., Perini, F. (2020), The State of Open Data (Histories and Horizons), International Development Research Centre, second report. Ottawa
- Enders, T., Benz, C., (2019), How to Implement an Open Data Strategy? Analyzing Organizational Change, Karlsruhe Institute of Technology press.
- Fanning, M. (2010), Recognizing the Road to data.gov.de. An assessment of the European and National Regulatory Framework Impacting PSI re-use in Germany, European Public Sector Information Platform, Topic Report, 11, pp 307- 320.
-
Hilbert, A. (2017), Critical factors in open data governing, The information society journal. 44, pp 90-99 - Karin, G. (2019), Open Government Models and views, Karlstand university, Sweden.
- Kassen, M. (2018). A promising phenomenon of open data: A case study of the Chicago open data project. Government Information Quarterly, 30, pp 44-59
- Lucke, J. (2018) Open government & open data, E. Journal of Democracy, 13. pp67-98.
- Mayer, S., Lazer, D. (2007) Governance and Information Technology, MIT Press, Cambridge.
- Mergel, I. (2014). The long way from government open data to mobile health apps: Overcoming institutional barriers in the US federal government, Ohaio university press.
- Open Knowledge Foundation (OKF) (2016). Open Knowledge Definition. URL: http://www.opendefinition.org/.
- Robinson, D., Zeller, W. P., Felten, E. W. (2014), Government data and the invisible hand, Yale Journal of Law and Technology, 76, pp 156-179
- Schellong A., (2018), The State of Open Data in Europe, Journal of Management Information Systems. No.16, pp 120-148.