Examining the usefulness and credibility of the information source and its effect on the consumer's purchase intention with emphasis on the role of eWOM advertising
Subject Areas : improving the performance of the public sector; Taking advantage of the opportunities available to fulfill the needs of citizens
Ghobad Shamsi
1
,
Nastaran Shahvari
2
*
1 - PhD, Accounting, Faculty of Management and Economics, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Accounting department, management faculty, electronic branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Electronic word-of-mouth advertising, information usefulness, consumer purchase intention, information acceptance,
Abstract :
Word of mouth advertising is one of the most important and trusted methods in marketing among consumers. In general, word-of-mouth advertising is a type of advertising in which consumers of a product or service informally transmit information to others (Abdolvand and Jani, 2011). The present study examines the effect of electronic word-of-mouth advertising and the relationship between the usefulness and credibility of the source and the purchase intention of consumers of the Instagram social network. The current research is in the field of applied research. To collect information, the library and field studies method, a questionnaire, was used. The nature and method of this research are included in the survey research. The statistical population is made up of Iranian users of the Instagram social network. After consulting with the professors on face validity, the questionnaire was examined and then the answers of 333 users were collected by the questionnaire for the statistical sample. Also, Cronbach's alpha test was used to verify the reliability of the questionnaire. A simple random method was used to select the sample. Data analysis was done using SPSS software and structural equation modeling was done using Smart PLS software. The results of the hypotheses test showed that the acceptance of information has a significant effect on the consumer's purchase intention and almost 80% of this relationship is explained by this variable. Acceptance of information is an emotional and psychological process, and for the effectiveness of this process, marketing experts and managers should conduct appropriate advertising campaigns and pay attention to variables such as brand value, the quantity of information, quality of information, and other variables to be successful in this purchase cycle by consumers.
1. الف پورتراکمه، مریم، انصاری، منوچهر، نصیری، سپیده، و محمدی فام، سینا. (1400). نقش مشارکت اجتماعی, تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی در ارزش ویژه برند. مدیریت بازرگانی، 13(4 )، 953-973. SID. https://sid.ir/paper/964223/fa
2. بازاری، محمدعلی، ذبیحی، محمدرضا. (1402). تاثیر بازاریابی محتوای دیجیتال بر بازاریابی دهان به دهان الکترونیک با در نظر گرفتن تاثیرات اجتماعی. فصلنامه جستارهایی در مدیریت، 3(1)، 119-138.
3. پارسانژاد، محمدرضا، خوش لهجه صدق، مجتبی، و گنج خانی، میلاد. (1398). بررسی اثرات تبلیغات دهان به دهان بر میزان رشد تعداد کاربران بازی های موبایلی در ایران. تحقیقات بازاریابی نوین، 6(4 (پیاپی 35) )، 151-170. SID. https://sid.ir/paper/408817/fa
4. پورحسین، زهرا، عبدوی، فاطمه، جوانی، وجیهه، پاشایی، سجاد. (1399). تاثیر شبکه های اجتماعی بر تبلیغات دهان به دهان به واسطه وفاداری و دلبستگی به برند در لیگ برتر فوتبال ایران. نشریه مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، 7(27)، 81-90.
5. جلیلیان، حسین، ابراهیمی، عبدالحمید، و محمودیان، امید. (1391). تاثیر تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی بر قصد خرید مصرف کنندگان از طریق ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری در میان دانشجویان (مطالعات موردی: محصولات لپ تاپ شرکت Dell). مدیریت بازرگانی، 4(4)، 64-41. SID. https://sid.ir/paper/488055/fa
6. جعفرپیشه، خلیل. (1391)، اسرار نام و نشان سازی، آموخته، اصفهان.
7. حسینی، سیدیعقوب، یدالهی، شهربانو. (1392). آمار پارامتریک و روش پژوهش، اشراقی، تهران.
8. داوری، علی، محمدی آلمانی، امین، و پورناصرانی، امیر. (1394). تاثیر تبلیغات شفاهی بر تمایل به استفاده از خدمات بیمه در میان مشتریان شرکت های بیمه شهر رشت. مدیریت بازاریابی، 10(26)، 115-137. SID. https://sid.ir/paper/218811/fa
9. درویشی، صمد. (1400). تاثیر عملکرد ویژگیهای هتل بر رفتارهای بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی (مورد مطالعه هتل های جزیره کیش). نشریه ارزش آفرینی در مدیریت کسب و کار. 1(1)، 41-60
10. رحیم نیا، فریبرز، فاطمی، سیده زهرا. (1391). بررسی نقش واسط ارزش ویژه برند در تاثیر ارتباط موفق با مشتری و تصویر برند در هتل های 5 ستاره مشهد. نشریه تحقیقات بازاریابی نوین، 2(4)، 73-92.
11. رضوانی، مهران، سیدامیری، نادر، و میرزایی، بهنام. (1399). شناسایی تأثیر بازاریابی کلامی الکترونیک در شبکه های اجتماعی بر خلق ارزش مشترک (مورد مطالعه: صنعت استارتاپ های گردشگری. دو فصلنامه پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 12(23)، 212-238.
12. زاده گرگان، محمد، زاده گرگان، ندا. (1400). تاثیر غوطه وری در مقصد، اقتصاد سفر، تجربه کاری، خودباوری، بر درخشندگی برند شهری و تبلیغات دهان به دهان با توجه به متغیر میانجی رضایت مشتری (مورد مطالعه: شهر مشهد). نشریه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 12(73)، 136-158.
13. سیاه سرانی کجوری، محمدعلی، نیازی، عیسی، بلوچی، حسین. (1402). تبیین نقش تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی (تدبدا) بر اعتماد سازی و پیشبرد فروش کسب و کارهای خانگی آنلاین. نشریه مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدارکشاورزی، 10(3)، 168-185.
1. شیخ اسماعیلی، سامان، و مولایی، سوران. (1396). ارزیابی اثرات نوگرایی مصرف کنندگان، ارزشهای هیجانی و چشم و همچشمی بر روی قصد خرید کالاهای با برند خارجی در ایران. نشریه کاوش های مدیریت بازرگانی، 9(18)، 159-188.
15. شیرمحمدی، یزدان، و رجبی، جهانگیر. (1400). اثر ایجاد حس مالکیت روانی فردی و جمعی برند در اجتماعات آنلاین برند بر رفتار خرید و تبلیغات برخط دهان به دهان (مورد مطالعه: شرکت هواپیمایی ماهان. نشریه مدیریت نوآوری و راهبردهای عملیاتی، 2(4)، 401-419.
16. شیرمحمدی، یزدان، جلالیان، سیداسحاق، رضاعلی، منصور، و بهرامی، مریم. (1399). اثر رضایت ساکنین از مقصد گردشگری بر تبلیغات دهان به دهان با میانجی گری دلبستگی به مکان و تعامل (مورد مطالعه: منطقه گردشگری ماسوله و قلعه رودخان). نشریه پژوهش و برنامه ریزی شهری، 11(41)، 165-178.
17. عباس زاده، محمدرضا، وظیفه دوست، حسین، نسیمی، محمدعلی، و دیده خانی، حسین. (1400). تدوین مدل تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی در روابط بین فردی کاربران رسانه های اجتماعی با رویکرد کیفی. رسانه، 32(3 )، 5-28. SID. https://sid.ir/paper/956047/fa
18. عبدالحسینی، محمد، روشندل اربطانی، طاهر، عقیلی، سیدوحید. (1398). طراحی سنجه های سنجش تاثیرگذاری تبلیغات در شبکه اجتماعی اینستاگرام. دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی، 15(12)، 17-30.
19. عبدالوند، محمدعلی، و جانی، محمد. (1391). بررسی تاثیر ارزش های خرید مصرف کنندگان بر رضایت، وفاداری، گفته های کوچه و بازار و سهم از سبد خرید. نشریه مدیریت بازاریابی،7(17)، 16-1.
20. فلاح حسینی، احمد، وظیفه دوست، حسین، نژادمحمدنامقی، احسانه. (1402). تاثیر نگرش برند، تبلیغات دهان به دهان الکترونیک بر تمایل به پرداخت، قیمت بیشتر با نقش هویت برند مشتری (مورد مطالعه: بانک صادرات). فصلنامه مدیریت کسب و کار نوآورانه، 15(59)، 230-215.
21. قیاسوند، محمدامین، حبیبی، علیرضا. (1399). بررسی تاثیر سهولت خرید آنلاین بر تمایلات رفتاری و تبلیغات دهان به دهان الکترونیک با نقش میانجی رضایت مشتری (مطالعه موردی: مشتریان شرکت همراه اول). رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، (33)، 37-52.
22. کرباسی ور، علیرضا، و یاردل، سعیده. (1390). ارزیابی ارزش ویژه نام و نشان تجاری و عوامل موثر بر آن از دیدگاه مصرف کننده (ارایه الگوی تحلیلی). پژوهشگر (مدیریت)، 8(21)، 14-29.
23. نظری، محسن، و طباطبایی، سید وحید. (1392). بررسی تاثیر پیشبرد قیمتی بر ارزش ویژه برند. اولین کنفرانس بین المللی برند.
24. نوروزی، حسین، طیب زاه، مهدی، و شجاع، علی. (1397). بررسی نقش میانجی تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی در رابطه میان ابعاد بازاریابی تجربی و قصد خرید مصرف کننده (مورد مطالعه: بازار اینترنتی تلفن همراه). راهبردهای بازرگانی، 25 (دوره جدید)(11 )، 104-119. SID. https://sid.ir/paper/253015/fa
25. یعقوبی، نورمحمد و شاکری، رویا. (1387). مقایسه تحلیلی مدل های پذیرش فناوری با تاکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی. علوم مدیریت ایران، 3(11)، 21-44.
26. Aaker, D. (1996). Measuring brand equity across products and markets. california management review, 102-120.
27. Abubakar, A. M. & Ilkan, M. (2016). Impact of online WOM on destination trust and intention to travel: A medical tourism perspective. Journal of Destination Marketing & Management, 192-201.
28. Anum Saleem, A. E. (2017). Influence of Electronic Word of Mouth on Purchase Intention of Fashion Products on Social Networking Websites. Pakistan Journal of Commerce and Social Sciences, 597-622.
29. Boon C. Lim, Cindy M.Y. Chung. (2011). The Impact of Word-of-Mouth Communication on Attribute Evaluation. Journal of Business Research, 18-23.
30. Chang, H. H., & Wu, L. H. (2014). An examination of negative e-WOM adoption: Brand commitment as a moderator. Decision Support Systems, 206-218.
31. Cheng-Hao Steve Chen, B. N.-S. (2015). Exploring Electronic Word-of-Mouth (eWOM) in The Consumer Purchase Decision-Making Process: The Case of Online Holidays – Evidence from United Kingdom (UK) Consumers. Journal of Travel & Tourism Marketing, 1-18.
32. Cheol Park, Thaemin Lee. (2009). Information Direction, Website Reputation and eWOM Effect: A Moderating Role of Product Type. Journal of Business Research, 61-67.
33. Cheung C. M. K., Thadani D. R. (2012). The impact of electronic word-of-mouth communication: A literature analysis and integrative model. Decision Support Systems, 461-470.
34. Cheung, M. Y., Luo, C., Sia, C. L., & Chen, H. (2009). Credibility of electronic word-of-mouth: Informational and normative determinants of on-line consumer recommendations. International Journal of Electronic Commerce, 9-38.
35. Chiou‐Fong Wei, C.‐T. C.‐C. (2017). Toward Sustainable Livelihoods: Investigating the Drivers of Purchase Behavior for Green Products. Business Strategy and the Environment, 626-639.
36. Christy M.K. Cheung, Dimple R. Thadani. (2012). The impact of electronic word-of-mouth communication: A literature analysis and integrative model. Decision Support Systems, 461-470.
37. Christy M.K. Cheung, Matthew K.O. Lee, Neil Rabjohn. (2008). The impact of electronic word‐of‐mouth: The adoption of online opinions in online customer communities. Internet Research, 229-247.
38. Duong Hanh Tien, A. A.-K. (2018). Examining the influence of customer-to-customer electronic word-of-mouth on purchase intention in social networking sites. Asia Pacific Management Review.
39. E. D. T. Shashikala, T. D. (2020). Impact of Electronic Word of Mouth on Consumer Purchase Intention in Fast Food Industry: A Conceptual Review with Special Reference to Facebook Users. International Conference on Business & Information (ICBI) , 543-556.
40. Eagly, A. H., & Chaiken, S. (1993). The Psychology of Attitudes. Orlando, FL: Harcourt Brace Jovanovich College Publishers.
41. Edwin N. Torres, P. L. (2018). Consumer-led experience customization: a socio-spatial approach. Journal of Service Management, 1-27.
42. Erkan, I., & Evans, C. (2016). The influence of eWOM in social media on consumers’ purchase intentions: An extended approach to information adoption. Journal of Computers in Human Behavior, 47-55.
43. Erkan, I., & Evans, C. . (2016). he influence of eWOM in social media on consumers’ purchase intentions: An extended approach to information adoption. . Computers in Human Behavior, 47-55.
44. Erkan, I., & Evans, C. (2018). Social media or shopping websites? The influence of eWOM on consumers’ online purchase intentions. Journal of Marketing Communications, 617-632.
45. Filieri, R. (2015). What makes online reviews helpful? A diagnosticity-adoption framework to explain informational and normative influences in e-WOM. Journal of Business Research, 1261-1270.
46. Filieri, R., & McLeay, F. (2014). eWOM and accommodation: An analysis of the factors that influence travelers’ adoption of information from online reviews. Journal of Travel Research, 44-57.
47. Filieri, R., Hofacker, C. F., & Alguezaui, S. . (2018). What makes information in online consumer reviews diagnostic over time? The role of review relevancy, factuality,currency, source credibility and ranking score. Journal of Computers in Human Behavior, 122-131.
48. Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 39-50.
49. Gil, R.; Bravoe, F. & Martinez, S. (2007). Family as a source of consumer-based brand equity. Journal of Product & Brand Management, 188-199.
50. Gökerik, M., Gürbüz, A., Erkan, I., Mogaji, E., & Sap, S. (2018). Surprise me with your ads! The impacts of guerrilla marketing in social media on brand image. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 1222-1238.
51. Hajli, N. (2018). Ethical environment in the online communities by information credibility: a social media perspective. Journal of Business Ethics, 799-810.
52. Ho, Hillbun; Ito, Kenichi. (2019). Consumption oriented engagement in social. European Journal of Marketing, 1355-1377.
53. Hsieh, J. K., & Li, Y. J. (2020). Will you ever trust the review website again? The importance of source credibility commucation on consumer’s purchase intention (a case of students’ admission choices in heis). Webology, 361-381.
54. Hu, T-L., Chang, C.Y., Hsieh, W-C., & Chen, K-H. (2010). An Integrated relationship on brand strategy, brand equity, customer trust and brand performance- an empirical investigation of the health food industry. The International Journal of Organizational Innovation, 89-106.
55. Jasmine A.L. Yeap, J. I. (2014). Determining consumers’ most preferred eWOM platform for movie reviews: A fuzzy analytic hierarchy process approach. Computers in Human Behavior, 250-258.
56. Jody Crosno, T. F. (2009). Does Brand Social Power Mean Market Might? Exploring the Influence of Brand Social Power on Brand Evaluations. Psychology and Marketing, 91-121.
57. Keller, K.L. (2003). Strategic Brand Management:Building, Measuring and Managing Brand Equity. New Jersey:Prentice-Hall, 2nd ed.
58. Lee, I. and Lee, K. (2015). The Internet of Things (IoT): Applications, Investments, and Challenges for Enterprises. Business Horizons, 431-440.
59. Lim, W. M. (2015). The Influence of Internet Advertising and Electronic Word of Mouth on Consumer Perceptions and Intention: Some Evidence from Online Group Buying. Journal of Computer Information Systems, 81-89.
60. Mahmud A. Shareef, Kawaljeet K. Kapoor, Bhasker Mukerji, Rohita Dwivedi, Yogesh K. Dwivedi. (2020). Group behavior in social media: Antecedents of initial trust formation. Computers in Human Behavior.
61. Manuela López, Maria Sicilia. (2014). Determinants of E-WOM Influence: The Role of Consumers' Internet Experience. Journal of theoretical and applied electronic commerce research, 28-43.
62. Nannan Xi, J. H. (2020). Does gamification affect brand engagement and equity? A study in online brand communities. Journal of Business Research, 449-460.
63. P, T. &. (2021). m food in WOM-e for catalyst a as marketing content Digital. Australasian Marketing Journal , 142-154.
64. Park, H. S., & Lee, D. W. (2009). A test of theory of planned behavior in Korea: Participation in alcohol-related social gatherings. International Journal of Psychology, 418-433.
65. Park, T. (2020). How information acceptance model predicts customer loyalty? A study from perspective of eWOM information. The Bottom Line, 60-73.
66. Reema Nofal, P. B.-M. (2022). The Effect of eWOM Source on Purchase Intention: The Moderation Role of Weak-Tie eWOM. Sustainability, 1-20.
67. Richard Y. Wang, D. M. (1996). Beyond Accuracy: What Data Quality Means to Data Consumers. Journal of Management Information Systems, 5-33.
68. Sardar, A., Manzoor, A., Shaikh, K. A., & Ali, L. (2021). An empirical examination of the impact of eWom information on young consumers’ online purchase intention: Mediating role of eWom information adoption. SAGE Open.
69. Shah, R. (2012). A confirmatory factor analysis on brand equity in mobile handset market: SEM approach. Journal of Brand Management, 40-54.
70. Sharma, S., Singh, G. & Aiyub, A. S. . (2020). Use of social networking sites by SMEs to engage with their customers: A developing country perspective. Journal of Internet Commerce, 62-81.
71. Shen, Bin, Jin-Hui Zheng, Pui-Sze Chow, and Ka-Yan Chow. (2014). Perception of Fashion Sustainability in Online Community. The Journal of the Textile Institute, 971-979.
72. Shiu-Wan Hung, Che-Wei Chang, Ssu-Yu Chen. (2023). Beyond a bunch of reviews: The quality and quantity of electronic word-of-mouth. Information & Management.
73. Shu-Chuan Chu, S. M. (2011). Electronic Word-of-Mouth in Social Networking Sites: A Cross-Cultural Study of the United States and China. Journal of Global Marketing, 263-281. doi:10.1080/08911762.2011.592461
74. Silverman, G. (2001). The Secrets of Word-of-mouth Marketing: How to Trigger Exponential Sales Through Runaway Word of Mouth. AMACOM.
75. Sussman S. W., Siegal W. S. (2003). Informational influence in organizations: An integrated approach to knowledge adoption. Information Systems Research, 47-65.
76. Tenenhaus, M.; Amato, S., & Esposito Vinzi, V. (2004). A global goodness-of-fit index for PLS structural equation modeling. in proceedings of the XLII SIS scientific meeting, 739-742.
77. Verma, D., Dewani, P. P., Behl, A., & Dwivedi, Y. K. (2023). Understanding the impact of eWOM communication through the lens of information adoption model: A meta analytic structural equation modeling perspective. Computers in Human Behavior.
78. Wand, Y. Wang, R. Y. (1996). Anchoring Data Quality Dimensions in Ontological Foundation. Communication of the ACM, 86-95.
79. Wang, R.Y., Storey, V.C., and Firth, C.P. (1995). A framework for analysis of data quality research. Knowledge and Data Engineering, 623-640.
80. Xue, J., Lee, Y. C., & Mu, H. L. (2018). Influencing factors of advertising information adoption on user’s purchase intention: Evidence from China’s social media. International Journal of Pure and Applied Mathematics, 5809-5821.
81. Yones, P. C. P., & Muthaiyah, S. (2022). eWOM via the TikTok application and its influence on the purchase intention of somethinc products. Asia Pacific Management Review, 174-184.
82. Yongqing Feng, Wenchuan Wu, Boming Zhang, Wenyuan Li. (2008). Power System Operation Risk Assessment Using Credibility Theory. IEEE Transactions on Power Systems, 1309-1318.
83. Zhang, H., Liang, X., & Qi, C. . (2020). vestigating the impact of interpersonal closeness and social status on electronic word-of-mouth effectiveness. Journal of Business Research.
84. Zhining Wang, Pratyush Nidhi Sharma, Jinwei Cao. (2016). From knowledge sharing to firm performance: A predictive model comparison. Journal of Business Research, 4650-4658.