Investigating the Relationship between Sales Growth and Return on Assets with Board of Directors of Companies Listed in Tehran Stock Exchange
Subject Areas : Jounal of Marketing Management
1 - Assistant Professor, Department of Business Management, Firozabad Branch, Islamic Azad University, Fars, Iran
Keywords: Sales Growth, return on assets, Board Rewards,
Abstract :
The board of directors and in other words the board of directors of the corporations are the members of its board of directors. Shareholders invest their funds in the company by selecting board members and trusting in their good performance and wisdom, and they benefit from the company and shareholders by leveraging their intelligence and creativity after the financial year expires. With their intelligence and creativity, make a profit on the company and shareholders after the end of the financial year. The purpose of this study was to investigate the relationship between sales growth and return on assets with remuneration of board of directors of listed companies in Tehran Stock Exchange. The purpose of this study is applied and is descriptive-correlational. The population of the study consisted of companies listed in Tehran Stock Exchange that were active from 2014 to 2016. Sample size was determined by systematic elimination of screening technique of 118 companies and in total 472 companies / year in the timeframe of data collection. The tools used in this study are reports published by the Stock Exchange, Exchange Monthly, Modern Access Software, Sahara and Dena, and audit reports, financial statements, and the Internet Portal of Accountants. The data were analyzed using Chua and Housman tests, Mann-Whitney test, Pearson correlation and linear regression. The results showed that there is a positive significant relationship between sales growth and company board remuneration at 95% confidence level also, there is a positive and significant relationship between return on assets and corporate board reward, which both hypotheses were ultimately confirmed.
احمدپور، ا. و جوان، س. (1394). "بررسی ساختار مالکیت و رابطه میان پاداش هیأت مدیره و عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی، دوره 7، شماره 24، صص. 17-32.
سعیدااردکانی، س.، ایزدی، م. و ایزدی، ف. (1397). "بررسی تأثیر ساختار سرمایه بر نرخ بازده داراییها و ارزش افزوده اقتصادی با توجه به شدت رقابت در بازار محصول در صنعت (مطالعه موردی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)"، مدیریت دارایی و تأمین مالی، دوره 6، شماره 20، صص. 73-88.
جوادی، ن. و فتاحی، س. (1395). "بررسی تأثیر پاداش مدیران بر ساختار سرمایه و عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علمی راهبرد مدیریت مالی، دوره 4، شماره 14، صص. 69-94.
حقیقت، ح. و موسوی، ا. (1386). "بررسی نقش عوامل رشد فروش و شاخص بحران مالی در پیشبینی بازده سهام"، مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 14، شماره 47، صص.63-82.
فتحعلیان، س.، مولانیاقدم، ح. و خدایی، میثم. (۱۳۹۲). "بررسی رابطه سرمایه اجتماعی بر رشد فروش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، اولین کنفرانس بینالمللی حماسه سیاسی (با رویکردی بر تحولات خاورمیانه) و حماسه اقتصادی (با رویکردی بر مدیریت و حسابداری)، رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
سجادی، ح. و بنابیمقدم، ر. (1397). "تأثیر محافظه کاری مشروط بر حقالزحمه حسابرسی در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران"، مجله تحقیقات حسابداری و حسابرسی، دوره 10، شماره 38، صص. 5-20.
صحت، س.، مسافریراد، ف. و شریعتپناهی، م. (1389). "رابطه بازده داراییها، بازده حقوق صاحبان سهام و ارزش افزوده اقتصادی در صنعت بیمه"، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، دوره 8، شماره 32، صص. 121-140.
کبیرزاده، م. (1387). "سازههای مؤثر در تعیین پاداش هیأت مدیره (یک بررسی تجربی در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه پیک نور، دوره 6، شماره 1، صص. 127-145.
مرادی، ج. و باقریموصلو، ف. (1394). "تأثیر چرخه عمر بر رابطه رشد شرکت و سودآوری شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران"، پژوهشهای حسابداری مالی، دوره7، شماره 2، صص. 93-108.
Bijanci & Chen (2018). “Investigate the relationship between reward and performance”, Journal of Finance, 64 (5), PP. 1225-1252.
Bradsha (2017). “Compensates for creativity and management initiatives in finding and applying newer and better practices and practices”, Accounting Horizons, 13(4), PP. 120-152.
Brooks, L.Z. (2016). “Political Connection and the Demand for Industry Specialist Auditors”, Accounting and Finance Research, Vol. 5(1), PP. 210-231.
Calo (2019). “Examines customer satisfaction, net income and total assets. Common wisdom Customer Concentration Risk and the Cost of Equity Capital, March 23, 2015.
David (2019). “Is currently the most important criterion for assessing the performance of institutions, rate of return?
Douro (2018). “The relationship between the remuneration of the board of directors and the economic income and the effect of investment opportunities on the relationship between the remuneration of the board of directors and the economic income”, Managerial Finance, 39(2), PP. 155-180.
Hong, K. & Chink Tang, H. (2012). “Crises in Asia: Recovery and policy responses”, Journal of Asian Economics, Vol. 23(6), PP. 654-668
Honkapohja, S. (2014). “The Euro Area Crisis: A View from the North”, Journal of Macroeconomics, Vol. 39, PP. 260-271.
Guedhami, O., Pittman, J.A. & Saffar, W. (2018). “Auditor choice in politically connected firms”, Journal of Accounting Research, Vol. 52(1), PP. 107-162.
Huanmin, Y. & Shengwen, X. (2016). “How does auditors’ work stress affect audit quality? Empirical evidence from the Chinese stock market”, China Journal of Accounting Research, Vol. 9(4), PP. 305-319.
Kazan (2017). “If the reward is not proportional to the actual performance of managers and members of the board of directors”, Journal of Asian Economics, Vol.21, pp.265–279.
Jayan, C. (2006). “Emotional competence, personality and job attitudes as predictors of job performance”, Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, Vol. 32(2), PP. 135-44.
Murphy (2018). Is one of the most important goals of financial institutions to increase the return on assets", Journal of Development Economics, Vol. 76(1), PP. 71-96.
_||_احمدپور، ا. و جوان، س. (1394). "بررسی ساختار مالکیت و رابطه میان پاداش هیأت مدیره و عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی، دوره 7، شماره 24، صص. 17-32.
سعیدااردکانی، س.، ایزدی، م. و ایزدی، ف. (1397). "بررسی تأثیر ساختار سرمایه بر نرخ بازده داراییها و ارزش افزوده اقتصادی با توجه به شدت رقابت در بازار محصول در صنعت (مطالعه موردی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)"، مدیریت دارایی و تأمین مالی، دوره 6، شماره 20، صص. 73-88.
جوادی، ن. و فتاحی، س. (1395). "بررسی تأثیر پاداش مدیران بر ساختار سرمایه و عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علمی راهبرد مدیریت مالی، دوره 4، شماره 14، صص. 69-94.
حقیقت، ح. و موسوی، ا. (1386). "بررسی نقش عوامل رشد فروش و شاخص بحران مالی در پیشبینی بازده سهام"، مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 14، شماره 47، صص.63-82.
فتحعلیان، س.، مولانیاقدم، ح. و خدایی، میثم. (۱۳۹۲). "بررسی رابطه سرمایه اجتماعی بر رشد فروش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، اولین کنفرانس بینالمللی حماسه سیاسی (با رویکردی بر تحولات خاورمیانه) و حماسه اقتصادی (با رویکردی بر مدیریت و حسابداری)، رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
سجادی، ح. و بنابیمقدم، ر. (1397). "تأثیر محافظه کاری مشروط بر حقالزحمه حسابرسی در شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران"، مجله تحقیقات حسابداری و حسابرسی، دوره 10، شماره 38، صص. 5-20.
صحت، س.، مسافریراد، ف. و شریعتپناهی، م. (1389). "رابطه بازده داراییها، بازده حقوق صاحبان سهام و ارزش افزوده اقتصادی در صنعت بیمه"، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، دوره 8، شماره 32، صص. 121-140.
کبیرزاده، م. (1387). "سازههای مؤثر در تعیین پاداش هیأت مدیره (یک بررسی تجربی در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه پیک نور، دوره 6، شماره 1، صص. 127-145.
مرادی، ج. و باقریموصلو، ف. (1394). "تأثیر چرخه عمر بر رابطه رشد شرکت و سودآوری شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران"، پژوهشهای حسابداری مالی، دوره7، شماره 2، صص. 93-108.
Bijanci & Chen (2018). “Investigate the relationship between reward and performance”, Journal of Finance, 64 (5), PP. 1225-1252.
Bradsha (2017). “Compensates for creativity and management initiatives in finding and applying newer and better practices and practices”, Accounting Horizons, 13(4), PP. 120-152.
Brooks, L.Z. (2016). “Political Connection and the Demand for Industry Specialist Auditors”, Accounting and Finance Research, Vol. 5(1), PP. 210-231.
Calo (2019). “Examines customer satisfaction, net income and total assets. Common wisdom Customer Concentration Risk and the Cost of Equity Capital, March 23, 2015.
David (2019). “Is currently the most important criterion for assessing the performance of institutions, rate of return?
Douro (2018). “The relationship between the remuneration of the board of directors and the economic income and the effect of investment opportunities on the relationship between the remuneration of the board of directors and the economic income”, Managerial Finance, 39(2), PP. 155-180.
Hong, K. & Chink Tang, H. (2012). “Crises in Asia: Recovery and policy responses”, Journal of Asian Economics, Vol. 23(6), PP. 654-668
Honkapohja, S. (2014). “The Euro Area Crisis: A View from the North”, Journal of Macroeconomics, Vol. 39, PP. 260-271.
Guedhami, O., Pittman, J.A. & Saffar, W. (2018). “Auditor choice in politically connected firms”, Journal of Accounting Research, Vol. 52(1), PP. 107-162.
Huanmin, Y. & Shengwen, X. (2016). “How does auditors’ work stress affect audit quality? Empirical evidence from the Chinese stock market”, China Journal of Accounting Research, Vol. 9(4), PP. 305-319.
Kazan (2017). “If the reward is not proportional to the actual performance of managers and members of the board of directors”, Journal of Asian Economics, Vol.21, pp.265–279.
Jayan, C. (2006). “Emotional competence, personality and job attitudes as predictors of job performance”, Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, Vol. 32(2), PP. 135-44.
Murphy (2018). Is one of the most important goals of financial institutions to increase the return on assets", Journal of Development Economics, Vol. 76(1), PP. 71-96.
بررسی رابطه بین رشد فروش و بازده داراییها با پاداش هیأت مدیره شرکتهای
پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چکيده
رکن اداره کننده و به عبارت دیگر قوه مجریه شرکتهای سهامی، اعضای هیأت مدیره آن هستند. سهامداران با انتخاب اعضای هیأت مدیره و اعتماد به حسن عملکرد و درایت آنان سرمایه های خود را به شرکت میسپارند و آنان نیز با بهرهگیری از هوش و خلاقیت خود پس از انقضای سال مالی سود مناسبی عاید شرکت و سهام داران می کنند. اين پژوهش با هدف بررسی رابطه بین رشد فروش و بازده داراییها با پاداش هیأت مدیره شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام گردید. پژوهش حاضر از لحاظ هدف كاربردي است و به روش توصيفي ـ همبستگي صورت گرفته است. جامعه این پژوهش عبارت بودند از شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از سال 1393 تا 1396 فعال بودهاند. حجم نمونه با استفاده از روش حذف سیستماتیک تکنیک غربالگری تعداد 118 شرکت و در کل تعداد 472 شرکت – سال در محدوده زماني جمعآوري دادههاي پژوهش تعیین گردید. ابزارهاي استفاده شده در اين پژوهش، گزارشهاي منتشرشده توسط بورس اوراق بهادار، ماهنامه بورس، نرمافزارهای رهآورد نوین، صحرا و دنا و گزارشهای حسابرسی، صورتهای مالی و درگاه اینترنتی جامعه حسابداران رسمی میباشد. دادهها نيز با بهرهمندي از آزمون چاو و هاسمن، آزمون مانایی، همبستگي پيرسون و رگرسيون خطي تحليل شدند. نتايج پژوهش نشانداد که در سطح اطمینان 95% بین رشد فروش با پاداش هیأت مدیره شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین بین بازده داراییها با پاداش هیأت مدیره شرکت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد که در نهایت هر دو فرضیه مورد تأیید قرار گرفتند.
واژگان کلیدی: رشد فروش، بازده داراییها، پاداش هیأت مدیره
مقدمه
ایجاد هر سازمانی ازآنرو که نیازمند چارچوب مدیریتی، تعیین استراتژی، شناخت اهداف و مأموریت سازمانی است، حاجتمند هیاتمدیره است، هیاتمدیره بهعنوان عالیترین هیات تصمیمگیری اداری – اجرایی یک سازمان نقش مؤثری در مأموریت دستیابی به اهداف بر طبق استراتژی تعریفشده دارد. هیاتمدیره بهعنوان مقامی تصمیمساز، مدیرعامل یک مجموعه را برای دستیابی به اهداف کمک و یاری مینماید، مدیرعامل نیز بهعنوان مأمور اجرای تصمیمات اتخاذشده از سوی این هیات وظیفه بسترسازی، تصمیمگیری و هدایت مجموعهسازمانی را عهدهدار می گردد.گه گاه ممکن است یک سازمان تنها از مشارکت دو شخص ایجاد شده باشد که در این میان این اشخاص وظیفه هیأتمدیره و مدیرعاملی را توأمان به عهده خواهند داشت. از دیگر سو برخی سازمانها چنان عریض و طویلاند که گاه نیروهای تحت فرمان مدیرعامل هیچگاه مدیرعامل یا اعضای هیاتمدیره را ملاقات نمیکنند. در شرکتهای گسترده امروزی به دلیل تعداد مالکان و سهامداران، نظارت مستقیم بر عملکرد شرکت توسط سهامداران میسر نیست و گروه مزبور صرفا میتوانند از مزایای حاصله بهرهمند گردند. لذا منطقی است که از طریق ایجاد مکانیزمهای نظارتی، درصدد حفظ منافع خود و کنترل بهینه رفتار مدیران استخدامی برآیند. یکی از ابزارهای رایج جهت دستیابی به این مهم، اعطای پاداش به مدیران بر اساس عملکرد آنان و انگیزش این مباشران، در راستای اهداف شرکت بدان طریق است که در تئوری نمایندگی بحث میشود.
بیان مسئله
رشـد مـستمر درآمـد فروش سود شركت منجر به آن ميشود كه بازار ريسك كمتري را براي شـركت درنظـر بگيرد. از طرفي شاخص بحران مالي نيز يكي از شاخصهاي مطلوب جهت ارزيابي قـدرت پرداخت بدهيها قابليت نقدینگی شركتها ميباشد كه با استفاده از اطلاعات حسابداري ميتوان بحران مـالي شـركتهـا را پـيشبينـي نمـود سـرمايهگـذاران اعتباردهنـدگان كاركنان شركت را در خصوص از بين رفتن كنترل در شركت آگاه نمود. سرمايهگذاران در زمره سزاوارترين گروهها براي دريافت اطلاعات به موقـع مـيباشـند (احمدپور، 1396). تغييرات قيمت سهام يك منبع مهم اطلاعاتي مؤثر براي آنان در ارزيـابي وضـعيت واحـد تجاري است. بنابراين مهمترين مسأله براي سرمايهگذاران امكان پيشبينـي تغييـرات قيمـت است. مدل قيمتگذاري داراييهاي سرمايهاي يكي از مدلهاي پيشبيني بازده سهام است كه براي سالهاي زيادي مورد استفاده قرارگرفته است(Leandigerin and Aniyoko, 2019). ضريب بتـا در مـدل قيمـتگـذاري داراييهاي سرمايهاي توانايي لازم را در پيشبيني بازده سـهام دارد. يكـي از عوامـل مهـم براي تصميمگيري خريد يا فروش سهام يـك شـركت پـيشبينـي بـازده سـهام آن شـركت است (سجادی، 1397). شـواهد سـالهـاي اخيـر مطالعـات انجـام شـده در ايـالات متحـده در بـسياري از كشورهاي ديگر نظريه قيمتگذاري داراييهاي سرمايهاي را با چـالشهـاي مهمـي مواجـه ساخته است به معنی که بتا به عنوان شاخص ريسك سيستماتيك تـوان تـشريح رابطـه بين ريسك بازده را در دورههاي بلند مدت از دست داده است. ايـن درحـالي اسـت كـه متغيرهاي ديگري نظير رشد فروش شاخص بحـران مـالي نيـز بـر بـازده سـهام تاثيرگـذار هستند. بازده داراییها، نماگری از چگونگی مدیریت داراییهای موجود توسط کسبوکار از حیث درآمدزایی است. اگر بازده داراییها کم باشد مدیریت ممکن است ناکارآمد باشد در حالی که یک رقم بازده داراییها بالا نشان میدهد که کسبوکار با ثبات و کارآمد در جریان است (Murphy, 2018). نسبت بازده داراییها، معیار ارزیابی سود به ازای هر واحد سرمایهگذاری در داراییهاست در واقع این نسبت نشاندهندۀ این است که شرکت به ازای هر یک ریال دارایی چه میزان سود خالص کسب کرده است. نسبت بازده داراییها را به اختصار با بازده داراییها بیان میکنند. از آنجا که بازده داراییها عملکرد شرکت را در گذشته میسنجد، محاسبه آن بر اساس میانگین داراییها منطقی به نظر میرسد. رایجترین روش محاسبه نسبت بازده داراییها این است که سود خالص را بر کل دارایی ها تقسیم کنید. بازده داراییها نشان میدهد که شرکت با به کارگیری داراییهایش توانسته چقدر سود ایجاد کند. این نسبت از صنعتی به صنعت دیگر متفاوت است. بنابراین، برای ارزیابی وضعیت شرکتها از منظر این نسبت، باید نسبت بازده داراییها را نسبت به میانگین صنعتی که شرکت در آن فعال است و یا نسبت به مقدار این نسبت در دوره مالی قبل سنجید. واضح است که هر چقدر مقدار این نسبت بیشتر باشد، بهتر است (Bijanci and Chen, 2018) . طبق ماده 241 لایحه پاداش هیأت مدیره نباید به هیچ وجه از پنج درصد در شرکتهای سهامی عام و ده درصد در شرکتهای سهامی خاص از سود قابل تقسیمی که در همان سال به صاحبان سهام پرداخت میشود تجاوز کند و در اساسنامه شرکت نیز نمیتوان خلاف مقررات ماده فوق پیشبینی کرد. سود قابل پرداخت شرکت سودی است که پس از اعمال ذخایر و پرداخت مالیات به سهامدار پرداخت میشود (اردکانی، 1398). گفتنی است پاداش هیأت مدیره پس از تصویب در مجمع عمومی صاحبان سهام، به مثابه سود سهامداران، در حصه و قدرالسهم مدیران قرار میگیرد و فقط خود آنها میتوانند در مورد نحوه تقسیم آن بین اعضای هیأت مدیره بر مبنای میزان خدمات و تأثیر حضور و نیز طول دوره تصدی هر یک در هیأت مدیره تصمیم بگیرند. بعضاَ در مجامع عمومی تصویب میکنند رئیس مجمع عمومی نسبت به نحوه تقسیم پاداش بین هیأت مدیره تصمیمگیری کند. این مصوبه خلاف قانون است و در صورت عدم موافقت مدیران با این موضوع، در هیچ مجمعی و با هیچ اکثریتی نمیتواند نحوه تقسیم پاداش هیأت مدیره را به شخص دیگری واگذار کند. قسمت اخیر ماده 134 لایحه در مورد اعضای غیرموظف قیدی دارد که معمولاَ در شرکتها محل سؤال است (سجادی، 1397) . در این ماده مقرر شده اعضای غیرموظف هیأت مدیره حق ندارند به جز آنچه در این ماده پیشبینی شده در قبال سمت مدیریت خود به طور مستمر یا غیرمستمر بابت حقوق، پاداش و یا حقالزحمه وجهی از شرکت دریافت کنند. معمولاَ سهامداران و یا بازرسان شرکت نسبت به هر نوع پرداختی به جز آنچه در ماده 134 لایحه ذکر شده به اعضای غیرموظف هیأت مدیره حساس هستند و آن را ممنوع میدانند. در صورتی که قید " در قبال سمت مدیریت " تکلیف را روشن کرده و پرداخت به عضو غیرموظف هیأت مدیره در قبال خدماتی غیر از سمت مدیریت منعی ندارد (اردکانی، 1398). هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین رشد فروش و بازده داراییها بر پاداش هیأت مدیره شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اگر بازده داراییها کم باشد مدیریت ممکن است ناکارآمد باشد در حالی که یک رقم بازده داراییها بالا نشان میدهد که کسب و کار با ثبات و کارآمد در جریان است. نسبت بازده داراییها، معیار ارزیابی سود به ازای هر واحد سرمایهگذاری در داراییهاست (Huanmin and Shengwen, 2019). در واقع این نسبت نشاندهنده این است که شرکت به ازای هر یک ریال دارایی چه میزان سود خالص کسب کرده است. (Douro, 2018).
فرضیههای پژوهش
H1: بین رشد فروش با پاداش هیأت مدیره شرکت رابطه معناداری وجود دارد.
H2: بین بازده داراییها با پاداش هیأت مدیره شرکت رابطه معناداری وجود دارد.
مدل مفهومی پژوهش
پژوهش به لحاظ تدوین مدل مفهمومی جدید توسط محقق جنبه نوآوری دارد .
شکل 1: مدل مفهومی پژوهش
ادبیات پژوهش
بازده دارایی از چگونگی سودآوری شرکت، وابسته به کل داراییهای آن شرکت میباشد. بازده دارایی، یک ایده درباره مدیریت کارآمد، در رابطه با استفاده از داراییها، در جهت تولید سود (داراییهای مولد) به ما میدهد، که از طریق تقسیم سود سالیانه، به کل دارایی شرکت، محاسبه میشود. بازده دارایی به صورت درصد بیان میشود و بعضی اوقات به بازده سرمایهگذاری نیز اشاره دارد (Huanminand & Shengwen, 2019). بازده کل داراييهاي يک شرکت به عنوان نتيجه فعاليتها و كارايي شركتها در رابطه با بکارگیری آنها میباشد. یکی از معیارهای اندازهگیری کارایی، محاسبه بازده داراییهاست. بازده داراییها، توانایی شرکت را در ایجاد سود با توجه به میزان سرمایهگذاری انجام شده در شرکت اندازهگیری میکند و از تقسیم سود خالص عملیاتی شرکت بر منابع بکار گرفته شده بدست میآید. اعتبار بازده داراییها، به اندازهگیری مناسب سود و داراییهای مورد استفاده شرکت بستگی دارد (Calo, 2019).
پاداش هیأت مدیره
با پاداش هدفمند می توان مدیران را در به کارگیری تواناییها و مهارتهایشان در راستای منافع مالکان، ترغیب نمود و در آنها انگیزه ایجاد کرد. پرداخت پاداش به مدیران، به عنوان جزئی از حقالزحمه آنان، یکی از روشهای مطرح به منظور انگیزش مدیران و یکی از ابزارهای رایج، به منظور همسو نمودن دیدگاهها و عملکرد مباشران در راستای افزایش ثروت سهامداران است (Murphy, 2018). حقوق و مزایای مدیران شرکتها شامل حقوق ثابت، پاداش نقدی عملکرد و مزایای غیر نقدی است. از دید نظری، انتظار میرود پاداش نقدی پرداختی به مدیران، بر عملکرد آنان مبتنی باشد. بدین معنی که همسویی عملکرد مدیران به منافع حاصله برای سهامداران منجر به تشویق آنان و بهرهمندی از پاداش گردد. اعتقاد بر آن است که پرداخت به مدیران، متفاوت از پرداخت ساده به کارمند عادی، به صورت میگیرد و بر عملکرد شرکت و بازده آن موثر است. هر چند، برخی از پژوهشها نیز نشان دادهاند که پرداخت به مدیران، همانند کارمندان ساده انجام میگیرد و تحت تأثیر عملکرد شرکت نیست یا تأثیر آن ناچیز است (Guedhami & etal, 2018).
رشد فروش
در تعریف ساده فروش را فرآیند کمک به شخصی که تصمیم به خرید کالا و خدمات شما گرفته است تعریف میکنند. در تعریفی کاملتر فروشنده، بازاریاب یا ویزیتور به عنوان سفیر شرکت با استفاده از ابزارها و مهارتهای خود یک تعامل سازنده بین مشتری و شرکت برقرار میکند که به آن فروش میگویند (Leandigerin and Aniyoko, 2019). برای انجام فروش باید به سه مهارت ادارکی، ارتباطی ـ انسانی و فنی ـ تخصصی توجه کرد. مهارت ادارکی شامل درک، شناخت، تحلیل، پیشبینی و تصمیم درست در مورد عناصر مختلف بازار و طرفین معامله است. مهارت انسانی ـ ارتباطی شامل تأثیر و نفوذ در دلها، همراهسازی، ترغیب و تأثیر گذاشتن بر فرآیند فروش است (Calo, 2019). مهارت فنی ـ تخصصی را آشنایی با ویژگیهای فنی مهندسی محصول، تخصص و مهارت شغل فروشنده میگویند. فروش از دو زاویه شرکت و مشتری قابل بحث است. در اوايل قرن بيستم شركتها بيشتر در پي درآمد سازي بودند و به همين لحاظ هدف از فروش و تربيت فروشنده دقیقا درآمدزايي بود. اما با رشد بازارها و افزايش رقابت در بازاريابي امروزی فروش بيشتر از زاويه مشتری مطرح شده است. از این رو اگر بخواهيم در فروش موفق عمل كنيم بايد ديدگاههاي مشتري را درك كرده و از زاويه منافع نگاه کنیم. اگر غیر از این عمل کنیم بیشک شكست اجتناب ناپذير میشود (Murphy, 2018).
پیشینه داخلی و خارجی
خدایی (1395) در پژوهش خود به بررسی رابطه سرمایه اجتماعی بر رشد فروش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. سرمایه اجتماعی یکی از مفاهیم نوینی است که توانسته در مدت زمان کوتاهی جایگاه مناسبی در مباحث توسعه پیدا کند. سرمایه اجتماعی مجموعهای از روابط میان عوامل اجتماعی است که انجام کارهای گروهی را تسهیل میکند و موجب افزایش بهرهوری میشود. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه اجتماعی و رشد فروش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. در این پژوهش جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بهره گرفته شده است. نتایج نشان میدهد ابعاد سرمایه اجتماعی شامل اخلاق فردی، خانوادگی، گروهی، روابط و ارتباط همکاران با یکدیگر، اعتماد کارکنان به شرکت محل کارشان، عضویت در گروه های مختلف تأثیر مثبت و معنادار بر رشد فروش شرکتها داشته و از بین این ابعاد، روابط و ارتباط همکاران با یکدیگر بیشترین تأثیر را بر افزایش فروش شرکتها دارد.
احمدپور (1396) در پژوهش خود به بررسی ساختار مالکیت و رابطه میان پاداش هیأت مدیره و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده میپردازد. از زمانی که صاحبکار، عاملی را از جانب خود منصوب نمود و اختیار تصمیمگیری را به او تفویض کرد، رابطه نمایندگی بوجود آمد. در رابطه نمایندگی، فرض میشود که هر یک از طرفین سعی دارند منافع خود را حداکثر نمایند. یکی از راههای مناسب جهت کاهش تضاد نمایندگی، پرداخت پاداش به مدیران بر مبنای عملکرد شرکت میباشد. پژوهش حاضر برای فراهم آوردن شواهدی در رابطه با تأثیر تمرکز مالکیت بر ارتباط میان پاداش مدیران و عملکرد شرکت در انواع مالکیتها در بورس اوراق بهادار تهران، صورت گرفته است. از این رو 53 شرکت برای یک دوره 6 ساله از سال 1389 تا 1395 مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش از رگرسیون چند متغیره برای بررسی دادههای تابلویی استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که تمرکز مالکیت رابطه مثبت و معناداری با ارتباط میان پاداش هیأت مدیره و عملکرد شرکتها دارد. یعنی هر چه تمرکز مالکیت بالاتر رود، برای پرداخت پاداش به مدیریت، به عملکرد شرکت اهمیت بیشتری داده میشود. علاوه بر این، تمرکز مالکیت در شرکتهای نهادی رابطه منفی و معناداری با ارتباط میان پاداش هیأت مدیره و عملکرد حسابداری (بازده دارایی و بازده فروش) دارد. در حالیکه در مالکیت شرکتی تمرکز مالکیت رابطه مثبت و معناداری با ارتباط میان پاداش هیأت مدیره و بازده سالیانه سهام دارد، اما در مالکیت مدیریتی هیچگونه ارتباطی دیده نشد.
جوادی (1397) در پژوهش خود به بررسی تأثیر پاداش هیأت مدیره بر ساختار سرمایه و عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر پاداش مدیران بر ساختار سرمایه و عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دوره زمانی 1391 تا 1396 است و از اطلاعات 58 شرکت استفاده شده است. فرضیههای پژوهش با استفاده از دادههای ترکیبی و مدل رگرسیون حداقل مربعات معمولی، مورد آزمون قرار گرفت. بر اساس نتایج پژوهش، عواملی مانند اندازه شرکت وتغییرات وجه نقد و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام دارای تأثیر منفی و معناداری بر ساختار سرمایه شرکت است. اما بین پاداش هیأت مدیره و عملکرد مالی و پارامترهایی نظیر اندازه شرکت و ... ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
اردکانی (1398) در پژوهش خود به بررسی تأثیر ساختار سرمایه بر نرخ بازده داراییها و ارزش افزوده اقتصادی با توجه به شدت رقابت در بازار محصول در صنعت میپردازد (مطالعه موردی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران(. ایجاد ارزش برای سهامداران از اهداف مهم شرکتها است و هنگامی محقق میشود که شرکتها سالمت مالی داشته باشند. ساختار تأمین مالی که یکی از مهمترین تصمیمهای مدیران است، در رفتار شرکتها در بازار محصول برای رقابت و درنهایت، در بازدههای رقابتی تأثیر میگذارد. توجه به بازار رقابت در تعیین روش تأمین مالی مناسب در افزایش بازده شرکتها اهمیت دارد. در این پژوهش، رابطه ساختار سرمایه و عملکرد شرکتها بررسی و توجه ویژهای به رقابت در بازار محصول در صنایع شده است. نتایج بررسی دادههای مالی برگرفته از صورتهای مالی 11 شرکت تولیدی در بازده زمانی 1391 تا 1396 با به کارگیری نرم افزار استتا 77 نشان دهنده تأثیر منفی اهرم مالی در نرخ بازده داراییها است. اثر تعدیل کنندگی رقابت بازار محصول در رابطه اهرم مالی و نرخ بازده داراییها، منفی و معنادار است؛ اما اثر تعدیل کنندگی رقابت در بازار محصول در رابطه منفی بین اهرم مالی و ارزش افزوده اقتصادی، مثبت و معنادار است.
دورو1 (2018) طي پژوهشي رابطه بين پاداش هيأت مديره با درآمد اقتصادي و اثر فرصتهاي سرمايهگذاري بر رابطه بين پاداش هيأت مديره و درآمد اقتصادي را مطالعه كرد و نتيجه گرفت رابطه تجربي بين پاداش هيأت مديره با درآمد اقتصـادي قـويتـر از رابطـه پـاداش هيأت مديره با سود حسابداري است. يافته اخير شواهدي مبني بر تأييد نظريه «سـود حسـابداري تعديل شده» به دست ميدهد. تعديلاتي مانند هزينه سرمايه كه مـنعكس كننـده وقـايع اقتصـادي رخداده به دليل تصميمهاي مدير است با اهداف سهامداران سازگاري بيشتري دارد. از سوي ديگر نتايج اين پژوهش به اين نكته اشاره ميكند كه درآمد اقتصادي نبايد تنها عامل اعطـاي پـاداش به هيأت مديره در نظر گرفته شود.
مورفی2 (2018) يكي از مهمترين اهداف مؤسسههاي مالي افزايش بازدهي داراییها است، اما اين مسئله ممكن اسـت به قيمت افزايش ريسك (به معناي عدم اطمينان در دستيابي به بازده مطلوب) براي مؤسسه تمام شود. بنابراين مديران ريسك در اين مؤسسهها به دنبال ايجاد تـوازن ميـان ريسـك و بـازده انـد. توازني كه در نهايت به حداكثرسازي ثـروت سـهامداران بينجامـد. در امـور مـالي، ميـزان بـازده يا بازگشت سرمايه نسبت پول به دست آمده در سرمايهگذاري به مقـدار سـرمايه اوليه است. مقدار پول به دست آمده ممكن است از طريق بهره، سود يا درآمد خالص كسـب شـود. به طور معمول بازگشت سرمايه به صورت درصد بيان ميشود. در سرمايهگـذاري، بـازده و پاداش شامل درآمد جاري (سود سالانه) يا افزايش و كاهش دارايـي (منفعـت يـا ضـرر سـرمايه) است. ميزان درآمد يا افزايش و كاهش دارايي با درصد نشان داده ميشود. در نتيجـه نـرخ بـازده نشان دهنده كـل درآمـد سـالانه اسـت و منفعـت يـا ضـرر سـرمايه برحسـب درصـدي از مبلـغ سرمايهگذاري بيان ميشود.
دیوید3 (2019) در حال حاضر مهمترين معيار ارزيابي عملكرد مؤسسهها، نرخ بازده داراییها اسـت. ايـن معيـار به تنهايي حاوي اطلاعاتي براي سرمايهگذاران است و براي ارزيابي عملكرد به كار مـيرود. وقتـي اين معيار كاهش يابد، زنگ خطري براي شركت است، به اين معنا كه عملكـرد شـركت مناسـب نيست. اين معيار حاوي اطلاعـاتي زيـادي اسـت؛ زيـرا ارزيـابي عملكـرد برمبنـاي ارزش بـازار، اطلاعات سرمايهگذاران را به خوبي مـنعكس مـيكنـد. تمـام سـهامداران شـركتهـا طـي دوره سرمايهگذاري به دنبال افزايش ثروتاند. يكي از مواردي كه به افزايش ثـروت سـهامداران منجـر ميشود و همواره مد نظر آنها قرار دارد، بازده سهام است. بازده سهام يكي از شاخصهاي ارزيابي شركتهاست كه همواره سرمايهگذاران بالقوه و بالفعل آن را رصـد مـيكننـد، امـا در عمـل و در واقعيت، هميشه بازده با ريسك رابطه دارد و شواهد تجربي نيز تا حـدودي ايـن نظريـه را تأييـد كرده اند.
روش شناسی
در این پژوهش جامعه پژوهش شامل شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که از سال 1393 تا 1396 فعال بودهاند. طبق جدول شماره 1 تعداد نمونه 118شرکت به شرح زیرتعیین شدند.
جدول (1): حجم نمونه
ردیف | شرح | تعداد شرکتها |
1 | کل جامعه آماري | 745 |
2 | شرکتهاي عضو صنايع واسطه گروه مالي، هلدينگ و بانكها و بيمهها | 185 |
3 | شرکتهايي که طي دوره پژوهش از بورس حذف شدهاند يا حداقل دو سال متوالي توقف نماد داشتهاند يا تغيير سال مالي دادهاند | 127 |
4 | شرکتهايي که سال مالي آنها پايان اسفند نميباشد | 138 |
5 | شرکتهايي که برخي اطلاعات مورد نياز آنها در دوره زماني پژوهش در دسترس نبوده | 177 |
6 | نمونه مورد بررسي | 118 |
برای انتخاب نمونه آماری از روش حذف سیستماتیک تکنیک غربالگری و روش حداقل مربعات تعمیم یافته برآوردی استفاده شده است.ابزار اندازهگيري در این پژوهش، صورتهای مالی شرکتها، ماهنامه بورس و گزارشهای حسابرسی، صورتهای مالی و درگاه اینترنتی جامعه حسابداران رسمی سایتهای rdis و codal و و نرم افزار نوین پرداز نرمافزارهای Excell و Eviews. .این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و بر مبنای روش از نوع توصیفی- همبستگی است. براى گردآورى دادهها و اطلاعات مورد نياز عمدتاً از طريق بانکهای اطلاعاتی موجود در سایت بورس اوراق بهادار تهران و همچنین سایتهای rdis و codal و نرمافزار صحرا و دنا استفاده شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش کتب، مقالات، نشریات، پایگاههای اینترنتی، فهرست بانکها، صورتهاي مالي منتشرشده بانکهاي پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، گزارشهاي منتشرشده توسط بورس اوراق بهادار، ماهنامه بورس، نرمافزارهای رهآوردنوین، صحرا و دنا و گزارشهای حسابرسی، صورتهای مالی و درگاه اینترنتی جامعه حسابداران رسمی میباشد.
اندازهگیری متغیرها
الف) متغیر مستقل: رشد فروش
فروش در دوره مالی t منهای فروش در دوره مالی t-1 تقسیم بر فروش در دوره مالی t-1 ضربدر 100
ب) متغیر مستقل: بازده دارایی
بازده دارایی = سود خالص میانگین کل داراییها
ج) متغیر وابسته: پاداش هیأت مدیره
لگاریتم پاداش پرداختی به هیأت مدیره
مدل پژوهش
BRi = o β +β1 sgi +β2 ar i +Uj1
آمار توصیفی
به منظور شناخت بهتر جامعهای که برای پژوهش انتخاب شده است و آشنایی بیشتر با متغیرهای پژوهش، قبل از تجزیه و تحلیل آماری، خلاصهای ازآمار توصیفی متغیرها شامل میانگین، انحراف معیار، میانه، چولگی و کشیدگی و حداکثر و حداقل که در جدول (2) زیر قرار داده شده است.
جدول(2): میانگین، میانه، انحراف معیار، چولگی ، کشیدگی ، حداکثر و حداقل
نام متغیر | میانگین | میانه | انحراف معیار | چولگی | کشیدگی | حداکثر | حداقل |
رشد فروش | 1385 /0 | 1190/0 | 3734/0 | 8784/0 | 5360/2 | 2/1 | 172/0- |
بازده داراییها | 1209/0 | 1120/0 | 1324/0 | 5535/0 | 2567/2 | 398/0 | 1018/0- |
پاداش هیأت مدیره | 1508/0 | 0600/0 | 1811/0 | 2030/1 | 0011/3 | 600/0 | 001/0 |
آزمون هاسمن و F لیمر
همانطوریکه از جدول (3) مشاهده میشود مقدار آماره F لیمر بین متغیرهای مستقل رشد فروش و متغیربازده داراییها با متغیر وابسته پاداش هیأت مدیره 2793/3 و در سطح معناداری 0000/0 که کمتر از 05/0 است پس دادههای متغیرهای مستقل رشد فروش و متغیرمستقل بازده داراییها با متغیر وابسته پاداش هیأت مدیره از نوع تابلویی است.
همچنین با توجه به نتايج آزمون F لیمر، لازم است آزمون هاسمن براي تعيين نوع دادههاي تابلويي (پانل) با اثرات ثابت یا اثرات تصادفی انجام شود، همان طور كه ا ز نتايج جدول (4) مشخص است احتمال به دست آمده از آزمون هاسمن کمتر از 05/0 است. به همين دليل به منظور برآورد اين مدل از شيوه دادههاي تابلويي با اثرات ثابت استفاده شده است. همچنین مقدار آماره هاسمن بین متغیر مستقل رشد فروش و متغیر مستقل بازده داراییها با متغیر وابسته پاداش هیأت مدیره 4097/5 و در سطح معناداری 0065/0 که کمتر از 05/0 است پس دادههای متغیر مستقل رشد فروش و متغیر مستقل بازده داراییها با متغیر وابسته پاداش هیأت مدیره اثرات ثابت است.
جدول(3):ازمون F لیمر
متغیرها | مقدارآماره F لیمر | سطح معناداری | نتیجه آزمون F لیمر |
رشد فروش و بازده داراییها و پاداش هیأت مدیره | 2793/3 | 0000/0 | دادهها تابلویی (پانل) است |
جدول (4): آزمون هاسمن
متغییر | مقدارآماره هاسمن | سطح معناداری | نتیجه آزمون هاسمن |
رشد فروش و بازده داراییها و پاداش هیأت مدیره | 4097/5 | 0065/0 | اثرات ثابت |
آزمون مانایی
آزمون مانایی به منظور جلوگیری از رگرسیونهای کاذب انجام میگیرد. برای جلوگیری از رگرسیون کاذب بایستی متغیرها مانا باشند. همانطوریکه از جدول (5) مشاهده میشود متغیر مستقل رشد فروش در سطح معناداری (0000/0) و متغیر مستقل بازده داراییها در سطح معناداری (0000/0) و متغیر وابسته پاداش هیأت مدیره در سطح معناداری (0000/0) ماناست.
جدول(5): آزمون مانایی
متغیر | سطح معناداری (p-value) | نتیجه |
رشد فروش | 0000/0 | متغیر ماناست |
بازده داراییها | 0000/0 | متغیر ماناست |
پاداش هیأت مدیره | 0000/0 | متغیر ماناست |
آزمون نرمال بودن متغير وابسته
قبل از آزمون فرضيههاي پژوهش، بايد نرمال بودن متغير وابسته مشخص گردد. توزيع غيرنرمال اين متغير منجر به تخطي از فرضهاي كلاسيك الگوي رگرسيون ميشود. لذا لازم است نرمال بودن اين متغير مورد بررسي قرار گيرد كه اين كار از طريق انجام آزمون نرمال بودن با استفاده از آماره جارك - برا صورت ميپذيرد. فرض صفر مبنی بر نرمال بودن متغیر میتوان مقدار سطح معناداری را مشاهده کرد. نتایج نرمال بودن پاداش هیأت مدیره در جدول (6) قرار داده شده است. همانطوریکه از جدول (6) مشاهده می شود مقدارآماره جارک-برا متغیر وابسته پاداش هیأت مدیره 8621/3 و سطح معناداری 1762/0 محاسبه شده است.
متغیر وابسته | مقدارآماره جارک - برا | سطح معناداری |
پاداش هیأت مدیره | 8621/3 | 1762/0 |
جدول(6): آزمون نرمال بودن متغير وابسته
آزمون همبستگی پیرسون فرضیه اول
همانطور که در جدول (7) مشاهده میشود همبستگی بین متغیر رشد فروش و پاداش هیأت مدیره 908/0 در سطح معناداری (000/0=sig) میباشد. فرضH0 رد میشود که نشاندهنده رابطه تقریبا قوی و مثبت بین رشد فروش و پاداش هیأت مدیره میباشد.
جدول (7): آزمون همبستگی پیرسون فرضیه اول
متغیر مستقل | متغیر وابسته | همبستگی پیرسون وسطح معناداری( 01/0≥p) |
رشد فروش | پاداش هیأت مدیره | 908/0 ،( 000/0=sig ) |
آزمون همبستگی پیرسون فرضیه دوم
همانطور که در جدول (8) مشاهده میشود همبستگی بین بازده داراییها با پاداش هیأت مدیره 861/0در سطح معناداری (005/0=sig) میباشد. فرض H0 رد میشود که نشاندهنده رابطه قوی و مثبت بین متغیر بازده داراییها با پاداش هیأت مدیره میباشد.
جدول (8): آزمون همبستگی پیرسون فرضیه دوم
متغیر مستقل | متغیر وابسته | همبستگی پیرسون و سطح معناداری( 01/0≥p) |
بازده داراییها | پاداش هیأت مدیره | 861/0 ، ( 5 00/0=sig ) |
مدل رگرسیون
جدول(9): خلاصه مدل رگرسیونی
مدل
| ضریب همبستگی | R2 | R2تعدیل شده | برآورد خطای انحراف معیار | دوربین واتسون | آماره F | سطح معناداری |
1 | 909/0 | 826/0 | 825/0 | 0756/0 | 190/1 | 972/114 | 000/0 |
جدول (10): نتایج ضرایب مدل رگرسیون
مدل | ضرایب غیراستاندارد بتا | خطای استاندارد | آماره t | سطح معناداری |
1 (ثابت) | 051/0 | 005/0 | 290/9 | 0000/0 |
رشد فروش | 388/0 | 026/0 | 177/15 | 0000/0 |
بازده داراییها | 158/0 | 072/0 | 200/2 | 028/0 |
نتیجهگیری
همانوریکه در جدول (9) مشاهده میشود مقدار ضریب همبستگی 909/0 و مقدارضریب تعیین (مربع R)،826/0وضریب تعیین تعدیل شده 825/0را نشان میدهد یعنی چند درصد از تغییرات پاداش ﻫﯾﺌت مدیره توسط دومتغیر مستقل رشد فروش و متغیر مستقل بازده داراییها وتوسط این مدل رگرسیون تبیین شده است.در اینجا با استفاده از ضریب تعیین تعدیل شده 5/82درصد ازتغییرات متغیر پاداش ﻫﯾﺌت مدیره توسط دومتغیر مستقل رشد فروش و متغیر مستقل بازده داراییها وتوسط این مدل رگرسیون تبیین شده است .آماره دوربین واتسون 190/1وآماره F972/114در سطح معنی داری 000/0 محاسبه شده است. مقدار مشاهده شده دوربین واتسون در جدول (9)بین 0تا4 باشد فرض استقلال خطاهاتایید میشود .وهمچنین آماره F نشان دهنده معنی داری مدل در سطح معنی داری 000/0 است . نتایج ضرایب رگرسیون و مقدار ثابت درجدول(10) محاسبه شده است. همانطور که در جدول(10) مشاهده می شود مقدار ضریب رگرسیون برا ی متغیر مستقل رشد فروش 388 /0وآماره t ، 177/15در سطح معنی داری 000/0 مقدارضریب رگرسیون برای متغیر مستقل بازده داراییها 158/0وآماره t،200/2، محاسبه شده است.بنابراین هر دومتغیر مستقل رشد فروش و بازده داراییها با پاداش هیات مدیره رابطه مثبت و معناداری دارد .
پیشنهادات
1-از استراتژیهای تهاجمی و تمرکز بازار برای افزایش میزان فروش شرکتها بیشتر استفاده نمایند.
2-پرداخت پاداش به اعضا هیأت مدیره جهت افزایش انگیزه به موقع و بدون تأخیر انجام شود.
3-از دوره زمانی طولانیتر برای انجام تحقیقات مشابه استفاده شود.
4-رشد فروش شرکت به عنوان يكي از شاخصهاي مهم ارزيابي فعاليت شركت در نظر گرفته شود.
منابع
1. احمدپور، ا. (1396). بررسی ساختار مالکیت و رابطه میان پاداش هیأتمدیره و عملکرد شرکتهای پذیرفتهشده. مجله مطالعات تجربي حسابداري مالي، سال دوازدهم، شماره 41 ،از صفحه 59 تا 81.
2. اردکانی، ع. (1398). بررسی تأثیر ساختار سرمایه بر نرخ بازده داراییها و ارزش افزودۀ اقتصادی با توجه به شدت رقابت در بازار محصول در صنعت ، بررسیهاي حسابداري و حسابرسی، دوره 16 ،شماره 55 ،صص 66-51.
3. جوادی، س. (1397). بررسی تأثیر پاداش هیأت مدیره بر ساختار سرمایه و عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مجله پژوهش هاي حسابداري مالي، سال دوم، شماره سوم، پائيز 1389 ،از صفحه 49 تا 64.
4. حقیقت، ح. (1386). بررسي نقش عوامل رشد فروش و شاخص بحران مالي در پيشبيني بازده سهام. مجله بررسیهای حسابرسی و حسابداری، شماره 52 صص 18-31.
5. خدایی،ک. (1395). بررسی رابطه سرمایه اجتماعی بر رشد فروش شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران کنفرانس بینالمللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی 25-11.
6. سجادی، ر. (1397). بررسی تأثیر محافظهکاري مشروط بر حق الزحمه حسابرسی در شرکتهاي پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران. مجله مطالعات تجربي حسابداري مالي، سال يازدهم، شماره 39 ،از صفحه 146 تا 166.
7. صحت، س. (1390). رابطه بازده دارایی ها، بازده حقوق صاحبان سهام و ارزش افزوده اقتصادی در صنعت بیمه. اولين همایش ملی حسابرسی و نظارت مالی ایران. مشهد، ایران ،صص،36-51.
8. کبیرزاده، م. (1387). سازههاي مؤثر در تعیین پاداش هیأت مدیره: بررسی تجربی در بورس اوراق بهادار تهران، پیک نور، سال ششم، شماره اول، صص 145-127.
9. مرادی، ج. (1394). بررسی تأثیر چرخه عمر بر رابطه رشد شرکت و سودآوری شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 7 ،صص 37-51.
10. Bijanci & Chen (2018). Investigate the relationship between reward and performance, Journal of Finance, 64 (5), 1225–1252.
11. Bradsha (2017). compensates for creativity and management initiatives in finding and applying newer and better practices and practices.", Accounting Horizons, 13(4), pp.120-152.
12. Brooks, L. (2018). Political Connection and the Demand for Industry Specialist Auditors. Accounting and Finance Research, 5 :1, pp 210-231.
13. Calo (2019). examines customer satisfaction, net income and total assets. Common wisdom Customer Concentration Risk and the Cost of Equity Capital, March 23, 2015.
14. David (2019). is currently the most important criterion for assessing the performance of institutions, rate of return
15. Douro (2018). The relationship between the remuneration of the board of directors and the economic income and the effect of investment opportunities on the relationship between the remuneration of the board of directors and the economic income",Managerial Finance, 39(2), pp.155- 180.
16. Gabyx (2018). "Crises in Asia: Recovery and policy responses", Journal of Asian Economics, Vol.23, pp.654–668. Honkapohja, S. (2014). "The Euro Area* Crisis: A View from the North", Journal of Macroeconomics, 39, 260-271.
17. Guedhami, O, Pittman, J.A. and Saffa, W. (2018). Auditor choice in politically connected firms. Journal of Accounting Research, 52 :1, pp 107-162.
18. Huanmin,Y., Shengwen,X.(2019). How does auditors’ work stress affect audit quality? Empirical evidence from the Chinese stock market. China Journal of Accounting Research, 9:4, December 2016, pp 305–319.
19. Kazan (2017). If the reward is not proportional to the actual performance of managers and members of the board of directors", Journal of Asian Economics, Vol.21, pp.265–279.
20. Leandigerin and Aniyoko (2019). Emotional competence, personality, and job attitudes as predictors of job performance. Journal of the Indian Academy of Applied Psychology, 32(2): 135-44.
21. Murphy (2018). is one of the most important goals of financial institutions to increase the return on assets", Journal of Development Economics, Vol.76 No.1,pp.71– 96.
Investigating the Relationship between Sales Growth and Return on Assets with Board of Directors of Companies Listed in Tehran Stock Exchange
Abstract
The board of directors and in other words the board of directors of the corporations are the members of its board of directors. Shareholders invest their funds in the company by selecting board members and trusting in their good performance and wisdom, and they benefit from the company and shareholders by leveraging their intelligence and creativity after the financial year expires. With their intelligence and creativity, make a profit on the company and shareholders after the end of the financial year. The purpose of this study was to investigate the relationship between sales growth and return on assets with remuneration of board of directors of listed companies in Tehran Stock Exchange. The purpose of this study is applied and is descriptive-correlational. The population of the study consisted of companies listed in Tehran Stock Exchange that were active from 2014 to 2016. Sample size was determined by systematic elimination of screening technique of 118 companies and in total 472 companies / year in the timeframe of data collection. The tools used in this study are reports published by the Stock Exchange, Exchange Monthly, Modern Access Software, Sahara and Dena, and audit reports, financial statements, and the Internet Portal of Accountants. The data were analyzed using Chau and Hausman tests, Mann-Whitney test, Pearson correlation and linear regression. The results showed that there is a positive significant relationship between sales growth and company board remuneration at 95% confidence level also, there is a positive and significant relationship between return on assets and corporate board reward, which both hypotheses were ultimately confirmed.
Keywords: Sales Growth, Return on Assets, Board Rewards
[1] 1-Douro
[2] 2-Murphy
[3] 3-David