The effect of knowledge absorption and organizational agility on innovation in business and financial process according the role of moderator variable of organizational inertia
Subject Areas :Elham Abbasalipournoodeh 1 , Mohsen Amini Khozani 2 , Amir Daneshvar 3
1 - Master's student of the University of Science and Research
2 - Assistant Professor of Islamic Azad University, Quds Branch
3 - Assistant Professor of Islamic Azad University, Science and Research University
Keywords: Organizational inertia, Knowledge absorption, Organizational agility, Innovation in business, Financial process,
Abstract :
This research was conducted with the aim of investigating the effect of knowledge absorption and organizational agility on innovation in business and financial process with regard to the moderating influence of organizational inertia. The statistical population of this research was the senior managers and financial employees of the companies under the Persian Gulf Holding Group. The statistical sample of the research was 165 senior managers and financial employees of companies under the Persian Gulf Holding Group, and the same number of questionnaires were completed. The information collected by questionnaires was analyzed by SPSS24 and Smart PLS3 software using structural equation modeling. The analysis of the information collected from the research questionnaires at the 95% confidence level showed that there is a positive and significant relationship between the absorption of knowledge and innovation in business and the financial process, that is, with the increase of knowledge absorption, the amount of innovation in the business and financial process will increase. . There is a positive and meaningful relationship between organizational agility and innovation in business and financial process, that is, with the increase of organizational agility, the amount of innovation in business and financial process will increase. Organizational inertia does not play a significant moderating role in the relationship between knowledge absorption and innovation in business and financial process. Organizational inertia does not play a significant moderating role in the relationship between organizational agility and innovation in business and financial process.
1. آقاداود، سیدرسول؛ حاتمی، محمود و حکیمینیا، بهزاد. (1389). بررسی عوامل مؤثر بر نوآوری سازمانی در میان مدیران (مطالعه موردی مدیران ارشد مخابرات استان اصفهان). فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، 4(11)، 127-170.
2. امینی، علیرضا؛ فتاحی، حمیدرضا و دولتشاه، پیمان. (1398). استراتژيهاي نوآوري، موفقیت کارآفرینانه و نقش میانجی ظرفیت جذب دانش. پژوهشهاي مدیریت منابع سازمانی، 9(4)، 1-21.
3. باستانی فرد، حمید و چاوش باشی، فرزانه. (1400). تحليل عوامل موثر بر عملكرد بازاريابي با تاكيد بر قابليتهاي بازاريابی بنگاه هاي اقتصادي و خدماتي شهر؛ (نمونه موردي: شركت سينجرگاز). مجله مدیریت شهری. شماره42.
4. تمرتاش، علی اصغر؛ صابری، علی و خسروی، ابوالفضل. (1400). بررسی تأثیر اینرسی سازمانی بر تنبلی سازمانی و آنومی سازمانی در دانشگاه تهران. مديريت فرهنگ سازماني، 19(4)، 609-630.
5. پرهیزگار، محمدمهدی؛ فروزنده دهکردی، لطفاله؛ جوکار، علیاکبر و درینی، ولیمحمد. (1392). شناسایی عوامل موثر بر نوآوري سازمانی با تکیه بر پارادایم نوآوري باز مطالعه موردي: صنعت نشر کشور. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات مدیریت صنعتی، 11(31)، 101-125.
6. جعفری، سیدمحمدباقر؛ محمدی دورباش، زهرا و میرزائی، اشرف. (1397). تأثیر اینرسی سازمانی بر نوآوری و نوآوری بر عملکرد. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 6(4)، 153-175.
7. حاجی پور، بهمن؛ جعفری زاده، فروز و رحیمی، فرج اله. (1399). تاثير جهت گيري راهبردي و قابليت هاي بازاريابی بر عملکرد صادراتی. مجله چشم انداز مدیریت بازرگانی. شماره22.
8. حسینپور، مهدی؛ جمشیدی، محمدجواد؛ محمدیفر، یوسف و بهور، شهین. (1399). بررسی تأثیر نوآوري استراتژیک بر عملکرد نوآورانه با نقش تعدیلگر محیط تجاري (موردمطالعه: شرکتهاي کوچک و متوسط کرمانشاه). فصلنامه علمی –پژوهشی کارافن، 17(5)، 177-194.
9. حسینی، مهری؛ موسی خانی، مرتضی و سخدری، کمال. (1401). علم سنجی مطالعات تاثير نوآوری مدل کسب و کار بر عملکرد مالی. فصلنامـه علمي پژوهشي دانش سرمايهگـذاري، 11(41)، 49-73.
10. خلیلنژاد، شهرام؛ زارع، رحیم و وطنپرست، امیر. (1399). تأثیر ظرفیت جذب دانش بر نوآوري استراتژیک با در نظر گرفتن نقش تعدیلگر جهتگیري استراتژیک. مدیریت بهرهوری، 14(53)، 163-181.
11. داورپناه، سیدهدایتاله؛ سیادت، سیدعلی و یدالهی دهچشمه و آرش. (1400). الگوی ساختاری روابط علّی بین نوع جهانبینی رهبری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی هشیاری سازمانی (موردمطالعه: کارکنان اداری دانشگاه اصفهان). مدیریت بهرهوری، 15(1)، 107-136.
12. رحیمی، مجتبی. (1399). نقش واسطه ای چابکی سازمانی در رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در بین کارکنان شهرداری منطقه ده شیراز. پژوهش های کاربردی در مدیریت و حسابداری، 5(20 )، 23-33.
13. رشیدى، مهدى؛ بنى هاشمى، سید على و موسوي، سید ذبیحاالله. (1400). ارائه مدل ساختاري تأثیر ظرفیت سازمانی بر چابکی سازمانی با نقش میانجیگري انسجام سازمانی. توسعه سازمانی پلیس، 18(77)، 113-140.
14. زکیپور، مهدی؛ رستمی، مهدی و ساعی نیا، حمیرا. (1395). ارتقاي چابکی سازمانی از طریق کارکردهاي مدیریت منابع انسانی (مورد کاوي: شرکت توسعه صنایع ریلی گسترش). فصلنامه مطالعات منابع انسانی، 6(19)، 27-45.
15. سرلک، محمدعلی؛ دل انگیزان، سهراب و کاکه برایی، اسماعیل. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد سازمانهاي چابک بر اساس الگوي گلدمن و ناگل. مجله مدیریت توسعه و تحول، 24، 1-10.
16. کاظمی، مصطفی و پور، سمیرا. (1391). بررسي تاثيركارآفريني و كسب و كار محوري بر نوآوري و ارزش مشتري. فصلنامه علمي- پژوهشي تحقيقات بازاريابي نوين، 2(2)، 51-68.
17. مام صالحی، پرویز؛ پرندین، کاوه و کرمی، غلامرضا. بررسي وضعيت قابليت هاي چابکي در ادارات امور مالياتي استان آذربايجان غربي. حسابداری دولتی، 5(2)، 101-108.
18. مالمیر، آمنه و نوروززاده، احد. (1400). نقش میانجی چابکی سازمانی در رابطه با مدیریت دانش و پیشرفت سازمان. توسعه سازمانی پلیس، 18(76)، 101-120.
19. محمدیمقدم، یوسف؛ محبی، علی و محمدیمقدم، یحیی. (1392). الگوي بهکارگیري قابلیتهاي مدیریت دانش در دانشآفرینی و نوآوريهاي پلیسی. فصلنامه علمی-پژوهشی آموزش در علوم انتظامی، 1(1)، 1-22.
20. موسوي، سيد نجمالدين؛ نظرپوري، امير هوشنگ؛ ساعدي، عبداله و شريعتنژاد، علي. (1394). بررسي تأثير رفتار هم خلقي ارزش مشتري بر ارائه خدمات نوآورانه در سازمان؛ تبيين نقش رفتار شهروندي و رفتار مشاركتي. راهبردهای بازرگانی (دانشور رفتار)، دو فصلنامه علمي پژوهشي دانشگاه شاهد، 22(5)، 15-28.
21. مومنی، مریم؛ هوشنگ نظرپوری، امیر و موسوی، سید نجم الدین. (1399). بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر ظرفیت نوآوری با نقش میانجی ظرفیت جذب دانش. پژوهش نامه مدیریت تول، 12(23)، 145-168.
22. موغلی، علیرضا و طلایی، منیژه. (1396). بررسی رابطه ی نوآوری با قابلیت بازاریابی و سرمایه رابطه ای و توانمندسازی کارکنان. کنفرانس بین المللی مدیریت و کارآفرینی آلمان، برلین.
23. نعمتیان، محمود و الهام دارمی، (۱401). بررسی رابطه بین قابلیت های بازاریابی و عملکرد بازاریابی بین الملل بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط شهرستان آبادان، دهمین کنفرانس بین المللی اقتصاد و مدیریت، رشت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت.