The impact of utilizing the international entrepreneurship approach on promoting innovative performance and utilizing opportunities in organizations
Subject Areas :
1 - Department of Business Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University,Tehran, Iran
Keywords: International entrepreneurship, innovative performance, opportunity exploitation, opportunity-oriented perspective,
Abstract :
The present study was conducted with the aim of investigating the impact of utilizing the international entrepreneurship approach on promoting innovative performance and utilizing opportunities in organizations. This study is applied research in terms of its nature, quantitative research in terms of data type, and a field, library, and descriptive survey in terms of information collection. The statistical population consisted of 133 managers and relevant experts from small and medium-sized export-oriented manufacturing companies based in Tehran. Using Cochran’s formula and systematic random sampling, 99 managers and experts were selected as the sample size. For collecting theoretical foundations and research background, library methods—including articles, books, theses, and other library sources—were utilized. In the field data collection phase, standard questionnaires were employed: the International Entrepreneurship Questionnaire by Siqueira et al. (2016), the Innovative Performance Questionnaire by Alegre et al. (2006), and the Opportunity Exploitation Questionnaire by Dimitratos et al. (2012), the validity and reliability of which were confirmed. Finally, the collected data were analyzed using SPSS and SmartPLS software. The results indicated that adopting an international entrepreneurship approach has a positive and significant impact on enhancing innovative performance and opportunity exploitation in organizations.
اکبري، مرتضي، ذره پرورشجاع، الهام، پاداش زيوه، حميد، عليزاده مقدم، شکوه السادات (1397). تأثير نوآوري باز واردشونده و خارج شونده بر عملکرد نوآوري در شرکت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات، مدیریت توسعه فناوری، 6(2)، 157-184.
باقریان، بهرام و باوفا، رضا (1393). چگونه ویژگی های کارآفرینی بین المللی قابلیت های اینترنت برای فرایند های تجارت بین المللی شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد؟ نخستین کنفرانس آینده پژوهی مدیریت و توسعه.
پرهيزگار محمدمهدي, اعتماديان سجاد (1397). تجربيات رهبران تحول آفرين با گرايش کارآفريني و عملکرد نوآورانه در الکترونيکي کردن گمرک(با رويکرد پديدارشناسي توصيفي کلايزي)، مطالعات رفتار سازماني، 7(25)، 1-29.
تیموري، هادی؛ شائمی، علی و زارعی، مریم (1396). رابطه ابعاد هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، 83، 115-134.
رحیم نیا، فریبرز و حسنی راد، پریسا سادات (1395). بررسی رویکرد فرصت محور و منبع محور بر کارآفرینی بین المللی، کنفرانس بین المللی کسب و کار: فرصت ها و چالش ها.
نيك رفتار، طيبه؛ طالبي، كامبيز و سعيدي آراني، فاطمه (1394). بررسي رابطه نوآوري سازماني و عملکرد با متغير ميانجي نوآوري بازاريابي (مطالعه موردي: کسب وکارهاي کوچک و متوسط در صنعت نساجي کاشان)، مديريت بازرگاني (دانش مديريت)، 7(29)، 485-500.