Analysis of the content of social education books of the first secondary school in terms of paying attention to the educational components mentioned in the 31st letter of Imam Ali
Subject Areas : curriculum
1 - Associate Professor, Department of Educational Sciences, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran
Keywords: Educational components, letter 31 of Imam Ali, textbook, social education.,
Abstract :
این پژوهش با هدف تحلیل محتوای کتب تعلیمات اجتماعی دوره اول متوسطه از نظر توجه به مولفه های تربیتی مطرح در نامه 31 امام علی(ع) انجام شد. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی بوده است. جامعه آماری پژوهش در بخش تحلیل محتوا کتب درسی تعلیمات اجتماعی دوره متوسطه اول بوده که کل جامعه به منظور جمع آوری و تحلیل یافته ها بررسی شده است. ابزار جمع آوری داده ها، سیاهه تحلیل محتوای کتب بر اساس مولفه های تربیتی نامه 31 حضرت علی(ع) بود که پس از مطالعه مبانی نظری تدوین شد و روایی آن توسط متخصصین تعیین شد. واحد تحلیل جملات مندرج در متن کتب درسی بوده است. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که میزان توجه به مولفههای تربیتی نامه 31 حضرت علی(ع) در کتاب تعلیمات اجتماعی پایه هفتم، 95/20 درصد بوده است و میزان توجه به مولفه های تربیتی نامه 31 حضرت علی(ع) در کتاب تعلیمات اجتماعی پایه هشتم 68/6 درصد و در کتاب پایه نهم 80/4 درصد بوده است. در مجموع در کتب مورد بررسی میانگین میزان توجه به مولفه های تربیتی 14/10 درصد بوده است که نشان از توجه ضعیف و اندک به مولفه های تربیتی نامه 31 حضرت علی(ع) بوده است.