Educational strategies to enhance the crystallized intelligence of preschool children using grounded theory
Subject Areas : curriculum
Shima Shafipour Motlagh
1
,
فرهاد شفیع پور
2
,
taghi agha hosseini
3
*
1 -
2 - Associate Professor of Educational Administration, Department of Educational Management, Mahalat Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - Faculty member, Farhangian University of Isfahan
Keywords: Crystallized intelligence, preschool, educational strategies, children, model, curriculum,
Abstract :
The aim of the present study was to identify educational strategies to enhance the crystallized intelligence of preschool children. The present study is based on a fundamental objective and a qualitative-data-based theory method. The research environment includes all professors in the field of child psychology and elementary education. Purposive sampling continued until data saturation reached 22 people. The research tool was an in-depth interview. To ensure data validity, the extracted data was checked by two expert professors. In general, the results of the study showed that the causal conditions for enhancing children's crystallized intelligence included expanding the conceptual map, learning by domain, expanding the perspective, cultivating thinking, strengthening differentiated thinking, analyzing the situation, perceiving diversity, manifesting capacities and interests, actualizing intelligence, developing metacognitive skills, taking initiative, visualizing ability, and abstracting concepts. The background conditions included using the rhizomatic approach, and the learning environment development approach. Intervention conditions included lack of mastery of educators in improving children's cognitive abilities, lack of mastery of educators in improving children's emotional abilities, lack of mastery of educators in improving children's psychomotor abilities. Strategic conditions included problem-solving approach, development of e-learning space, and development of visits. Outcome conditions included initiative in understanding the curriculum, and removal of limitations of genetic intelligence.
آقايي، علی(۱۳۸۹). آیندهشناسی در آموزش و پرورش. مشهد: آستان قدس رضوي، شركت به نشر.
احمدی، حانیه؛ صارمی، محمدجواد؛ عشاقی، امید؛سلطانی، یونس(1402).«توانمندسازی دانش آموزان از طریق روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله در کلاس درس»،پنجمین کنفرانس بین المللی علوم انسانی، حقوق، مطالعات اجتماعی و روانشناسی
احمدی،غلامعلی؛مهرپور،مریم (1394).برنامه درسی وخلاقیت ،کنفرانس بین المللی چالش های نوین در مدیریت ،اردبیل.
اکرمی،لیلا؛ عابدی، احمد؛صالح زاده،مریم(1398).«تأثیر برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه هوش موفق بر سبک تدریس، افزایش احساس کارآمدی و نظریه های هوش ضمنی در معلمان مدارس دخترانه و پسرانه مقطع ابتدایی»فصلنامه علمی تدریس پژوهی،دوره 7، شماره 4،صص213-192.
اعظمی،محمود؛جعفری،علیرضا؛کریمی،ناهید(1391).« بررسی تأثیر آموزش مهارتهاي زندگی در افزایش خلاقیت کودکان دبستان»، فصلنامه علمی-پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی»،دوره2،شماره3،صص43-27.
بندک،موسی؛ ملکی،حسن؛عباس پور، عباس؛ابراهیمی قوان،صغری(1393).« بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر خلاقیت دانش آموزان »،فصلنامه علمی-پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی،دوره4، شماره 1،شمار پیاپی 1،مرداد،صص200-189.
بهادری، جعفر؛مصرآبادی،جواد(1397).« نقش درگیری تحصیلی، ارزیابی شناختی و خودپنداره تحصیلی در هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی دانشآموزان» فصلنامه پژوهشهاي نوين روانشناختي، سال سيزدهم، شماره 50،تابستان،صص 110-87.
بهرامی، صدیقه یوسفی،علیرضا؛آتش پور،سید حمید(1392).«تأثير آموزش هوش عملي بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر پايه سوم راهنمايي»،دوفصلنامه علمي- پژوهشي دانشگاه شاهد سال بيستم- دوره جديد شماره 3 پائيز و زمستان ،صص 350-339.
بهروزی،ناصر؛ بشلیده، کیومرث؛رسولی، سیده معصومه(1390).«رابطه علّی هوش عمومی و هوش سیال با عملکرد تحصیلی با میانجیگری ویژگی های شخصیت و رویکردهای یادگیری»،مجله دست آوردهای روانشناختی(علوم تربيتی و روانشناسی) دانشگاه شهيد چمران اهواز، پاييز و زمستان،صص 178-155.
پور روستایی اردکانی،سعید؛ عارفی،زینب(1396)«مقایسه ی اثربخشی آموزش مبتنی بر بازی رایانه ای آموزشی و آموزش مبتنی بر فیلم آموزشی بر خلاقیت و انگیزش دانش آموزان»، نشریه فناوری آموزش » (پياپي 45)، شماره 1، پاییز،صص 74-63.
جبار پورستاری،ثریا؛نجارپورستاری، سعید(1401).«اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر مؤلفه های ادراک شایستگی و تعلل ورزی تحصیلی دانش آموزان دختر»، فصلناه رویش روانشناسی،سال 11،شماره 8،شماره پیاپی77،آبان،صص 154-143.
جریحی، عبدالرحمان؛ نیلی، محمدرضا ؛ نوروزی، داریوش؛ سعدی پور،اسماعیل(1398).« تدوین و اعتباریابی الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر نظریه مدل ذهنی»،فصلنامه علمی-پژوهشی روش ها و مدل های روانشناختی،دوره 10، شماره 35،خرداد،صص64-41.
جهانیان، رمضان(1395).« عوامل مؤثر در پرورش و توسعه خلّاقیت دانش آموزان مدارس ابتدايي استان البرز»، فصلنامه علمی-پژوهشی، دوره 6، شماره 2، پاییز،صص 202-175.
حسيني خواه، علی (1387). امكان و ضرورت آموزش كارآفريني در مدارس، فصلنامه مطالعات برنامهی درسي (نشريه علمي-پژوهشي انجمن مطالعات برنامه درسي ايران)، سال سوم، شماره 11، ص 6.
حقانی، فریبا، معصومی، رسول(1389). مروري بر نظریههای يادگيري و كاربرد آنها در آموزش پزشكي، مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي (ویژهنامه توسعه آموزش)،10(5)، زمستان، ص 1188-1197.
خانی جزنی ج. (1386). تأثير آموزش كارآفريني بر ارتقاي فرهنگ كارآفريني در دانشگاههای كشور، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوين، شماره 10 و 11، پاييز و زمستان، ص 265-242.
خسروی، رحمتاله و فردانش، هاشم.(1392).«الگوی طراحی آموزشی مبتنی بر پروژه با الهام از رویکرد سازندهگرایی»،مدیریت و برنامه ریزی در نظام های آموزشی، 11، 67-87.
دهشیری، علامرضا(1385).«بررسی رابطه هوش هیجانی، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان»،نشریه پژوهش های مشاوره (تازه ها و پژوهش های مشاوره)،دوره 5، شماره18،صص106-97.
دهقان باغ بردانی،شهناز؛هاشمی،سید احمد؛رنجبر،مختار؛ماشینچی،علی اصغر(1400).«تبیین اصول فلسفی آموزشهای هوشمند و تاثیر آن بر سبک زندگی دانش آموزان»، فصلنامه علمی-پژوهشی سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت،دوره 5، شماره 4،زمستان،صص 233-223.
ریچارد نیزبت(1395).«پرورش هوش:نقش مدارس و فرهنگ»،ترجمه علی اکبر ابراهیمی واحمد عابدی، نشر نوشته.
روشن محمد رحیم؛ سیفی ،الهام، عبدالهی، بیژن؛، نوکانی، ژیلا؛ بنی جمالی، زهرا(1394). بررسی رابطه بین آموزش کارآفرینانه معلم (اهداف، محتوا، ضرورت، شیوه و محیط آموزشی) باروحیه کارآفرینانه دانشآموزان متوسطه شهر تهران، فصلنامه علمی-پژوهشی اندیشههای نوین تربیتی، دوره 11، شماره 1، بهار، ص 179-151.
رئیسی خیرآبادی،غلامرضا؛کریمی،فریبا؛سعیدیان،نرگس(1402).«الگوي ارتقاء مسئولیت پذیري دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی»، فصلنامه رهبري و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامیواحدگرمسار سال هفدهم، شماره ،1 بهار،صص82-58.
زارع، حسین، طالبی، سعید و صیف، محمد حسین. (1399). «آمار استنباطی پیشرفته«تهران: پیام نور.
سرگزی،حسینعلی؛ خوش فر،غلامرضا؛ جندقی میرمحله،فاطمه(1394).« بررسی مهارتهای تفکر انتقادی (مطالعه موردی: دانش آموزان سال چهارم دبیرستان شهر گرگان) »،کنفرانس بین المللی علوم انسانی ، روانشناسی و علوم اجتماعی،آبان ماه،تهران
شعبانی حسن(1389). مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس)، تهران: انتشارات سمت.
شرفی،حسن؛سلسبیلی،نادر(1389).«اثرگذاری فرصتهای یادگیری، در تعامل نظریه و عمل برنامه درسی و آموزش هنر»،مطالعات فرهنگ ارتباطات،دوره 11، شماره 11،شماره پیاپی43،آبان،صص96-71.
شریف منش،مریم؛قمرانی،امیر؛نادی، محمدعلی؛سجادیان، ایلناز(1400).« بررسی مقایسه ای درگیری تحصیلی و خودتنظیمی تحصیلی در دانش آموزان با و بدون مشکلات رفتاری-هیجانی»،فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات ناتوانی،دوره11، شماره 1،(پیاپی19)،صص 7-1.
شریعتمداری،علی(1387).«تاریخ فلسفه تعلیم و تربیت در ایران»،مصاحبهی حضوری توسط رضامحمدی چابکی، تهران: دانشگاه تربیتمعلم. شعارینژاد، علیاکبر(1383).« فلسفه آموزش و پرورش»،تهران: انتشارات امیرکبیر،
عابدینی بلترک، میمنت؛ نصراصفهانی، احمدرضا؛ محمدی، مهدی و صالحی عمران، ابراهیم. (1393). «عناصر برنامه ی درسی سازنده گرا در آموزش پزشکی: مطالعه موردی»،مجله آموزش در علوم پزشکی، 10(14)،888-897.
شیرانی ،شهلا(1395).« اثربخشی بازی های فکری بر خلاقیت کودکان 10-12 سال (شهر سپاهان شهر) »، دومین کنفرانس بین المللی یافته های نوین علوم و تکنولوژی
فاضلی، احمدرضا و کرمی، مرتضی(1394).« تجارب دانشجویان تربیت معلم از طراحی آموزشی بر اساس رویکرد سازندهگرایی»،پژوهش در برنامه ریزی درسی، 12(45)،140-150
فردانش، هاشم؛ شیخی فینی، علی اکبر(1381).« درآمدی بر سازنده گرایی در روانشناسی و علوم تربیتی»،مجله تازه های علوم شناختی، 15، 65 – 73. فرضی، سهیلا؛عبدالهی،داود(1399). « عوامل موثر در ایجاد و رشد خلاقیت دانش آموزان»، سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و علوم انسانی
کدخدایی،مریم؛سلمیانی،آمنه(1394).« مقایسه آموزش به روش بدیعه پردازی و روش سخنرانی بر افزایش خلاقیت دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم ابتدایی زرین شهر»، پژوهش در برنامه ریزی درسی ،دوره12، شماره 18،(پیاپی46)،صص 130-119
علویان،فیروزه(1401).«تأثیر مدلهای یادگیری مشارکتی و همیار( TPS) و یادگیری مبتنی بر حل مسئله (PBL) بر توانایی تحلیل مباحث زیست شناسی یک مطالعه مقطعی- تحلیلی»،دو فصلنامه علمی-تخصصی پژوهش در آموزش زیست شناسی،دوره چهارم، شماره 1،شماره پیاپی10،بهار و تابستان،صص 34-23.
قاسمی، وحید(1392). «مدلیابی معادلات ساختاری در پژوهش های اجتماعی با کاربرد Amos Graphic »، تهران: جامعهشناسان.
قدسی، احمد؛ طالع پسند، سیاوش؛محمدرضایی، علی؛ محمدی فر،محمدعلی(1398).«پیشایندهای درگیری تحصیلی: آزمون مدلی بر اساس نظریه انتظار- ارزش»، فصلنامه روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، سال پانزدهم، شماره پنجاه و یک، بهار،صص257-231.
کرمی باغطیفونی،زهرا؛ فرخی، نورعلی(1393).«مدلیابی روابط بین متغیرهای مکنون هوش سیال، هوش متبلور، باز بودن نسبت به تجربهها و سرعت پردازش اطلاعات با خلاقیت دانشجویان»،فصلنامه اندازه گیری تربیتی،دوره 4، شماره 16،پیاپی16،تیرماه،صص116-83.
مرتضایی،نسرین؛رحیمی نژاد،عباس(1393).«رابطۀ گشودگی نسبت به تجربه در رابطه با هوش سیال و متبلور»،مجله علمی-پژوهشی علوم روانشناختی،دوره سیزدهم،شماره 51، پاییز،صص 153-340.
مجاهد، مریم؛ حسنی، محبوبه؛ قاسمی، زینب (1392). «رویکردی نوین در روش تدریس شیمی (ساختگرایی)»، کنفراس آموزش شیمی ایران، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.
مفيدي، فرخنده(1372). «آموزش و پرورش پيش دبستاني و دبستان(رشته علوم تربيتي)»،تهران: انتشارات پيام نور.
منصوری، سیروس؛ کرمی، مرتضی و عابدینی بلترک، میمنت(1391). بررسی کاربرد روش تدریس مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی در آموزش عالی: مطالعه موردی گروه علوم اجتماعی»، دانشگاه مازندران. 2(2)، 101-118.
مومنی مهموئی، حسین و کرمی، مرتضی(1386). «کاربست رویکرد ساخت و سازگرایی در آموزش و پرورش»، پژوهشنامه تربیتی، دوره یازدهم، 11، 154-131.
میرزامحمدی، محمد حسن؛ رهنما، اکبر؛ افشار، عبداله و قبادی محترم(1391). «تبیین دلالت های معرفت شناختی رویکرد سازنده گرایی در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی»، پژوهشهای آموزش و یادگیری. 1(۴۵)،127-۱۴۰.
مهدوی خواه،علی؛ جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره؛ امینخندقی، مقصود؛کرمی، مرتضی(1399).«حدود و ثغور مشارکت دانش آموزان در برنامه درسی: تحلیل دیدگاه صاحبنظران»، فصلنامه تعلیم و تربیت،شماره 1،شماره پیاپی 153،سال سی و نهم،بهار،صص 26-7.
میربابایی آستانه؛سیده معصومه؛ صباغ بابایی،شبنم(1402).« اهمیت فناوری های آموزشی در توانمندسازی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری در مدارس عادی و استثنایی»،ماهنامه پایاشهر، دوره 5، شماره 48،صص9-1
نورآبادی،سولماز(1399).«کاربرد تکنولوژی آموزشی در مدارس پیشرو وتاثیر آن در ارتقای سطح خلاقیت ونو آوری دانش آموزان»، مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری، سال دوم، تابستان،صص 62-57.
نیک سیر،مینا(1399).« بررسی عوامل موثر در پرورش خلاقیت و بهبود انجام فعالیت های خلاقانه در دانش آموزان »، اولین همایش ملی آموزش های مجازی در حوزه آموزش و پرورش
یاسمی نژاد، پریسا؛دبیر،مریم؛ وگل محمدیان،محسن(1389).« بررسی رابطه بین درونگرایی- برونگرایی و منبع کنترل با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر»،فصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی،دوره7، شماره12، صص130-113.
یزدانیان،مینا(1399).«اثربخشی آموزش مبتنی بر حل مسئله بر انگیزش پیشرفت و خلاقیت در دانش آموزان مقطع ابتدایی»، سومین همایش علوم انسانی (پیشرفت های نوین در عرصه علم و فراعلم)
Adom, D., Yeboah, A., Ankrah, K. (2016). Constructivism Philosophical Paradigm: Implication for Research, Teaching and Learning. Global Journal of Arts Humanities and Social Sciences,)(10),1-9.
Alloway, T., & Alloway, R. (2009). The efficacy of working memory training in improving crystallized intelligence. Nature Precedings, 1-1.
Elshiekh, A. (2022). Individual differences in context memory performance and functional brain activity: The role of educational attainment and crystallized intelligence. McGill University (Canada).
Baghaei, P., & Tabatabaee, M. (2015). The C-Test: An integrative measure of crystallized intelligence. Journal of Intelligence, 3(2), 46-58.
Bates, T. C., & Shieles, A. (2003). Crystallized intelligence as a product of speed and drive for experience: the relationship of inspection time and openness to g and Gc. Intelligence, 31(3), 275-287.
Begeer, S., Howlin, P., Hoddenbach, E., Clauser, C., Lindauer, R., Clifford, P., ... & Koot, H. M. (2015). Effects and moderators of a short theory of mind intervention for children with autism spectrum disorder: A randomized controlled trial. Autism Research, 8(6), 738-748.
Bergold, S., & Steinmayr, R. (2019). Non vitae sed scholae discimus? Schooling fosters intelligence. Neuroforum, 25(2), 121-128. Blankson, A. N., & Blair, C. (2016). Cognition and classroom quality as predictors of math achievement in the kindergarten year. Learning and Instruction, 41, 32-40.
Bolden D S, Harries T V and Newton D P.(2010), Pre-service primary teachers’ conceptions of creativity in mathematics, Educational Studies in Mathematics.
Brown, H. D. (2000). Principles of Language Learning and Teaching Fourth Edition. New York: Addison Wesley Longman Inc. Brown, S. C. (2004). Learning across the campus: How college facilitates the development of wisdom. Journal of College Student Development, 45(2), 134-148.
Buck B. (2000). Increasing employability by integrating entrepreneurship in education and training. Paper for the European Training Foundation Advisory Forum.
Cabello, R., & Fernández-Berrocal, P. (2015). Implicit theories and ability emotional intelligence. Frontiers in Psychology, 6, 700.Carpentier, P., Boivin, M., Matte-Gagné, C., Brendgen, M., Larose, S., Feng, B., ... & Dionne, G. (2019). A sequential model of the contribution of preschool fluid and crystallized cognitive abilities to later school achievement.
Chamorro-Premuzic, T., & Furnham, A. (2005). Personality and intellectual competence. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates
Chamorro‐Premuzic, T., & Furnham, A. (2003). Personality traits and academic examination performance. European journal of Personality, 17(3), 237-250.
Contea, F., Costantinia, G., Rinaldia, L., Gerosab, T., & Girellia, L.(2019). Intellect is not that expensive: differential contribution of cultural and socio-economic factors to crystallized intelligence in a sample of Italian adolescents.
DeYoung, C. G. (2011). Intelligence and personality. The Cambridge handbook of intelligence in Sternberg, R. J. and Kaufman, S. B. New York: Cambridge University.
Driscoll, M.P. (2005). Constructivism. Psychology of Learning for Instruction. Toronto, ON: Pearson.
Faoite D, Henry C, Johnston K, van der Sijde P. (2006). Education and training for entrepreneurs: a consideration of initiatives in Ireland and The Netherlands. Education and Training, 45(8/9), 430-438.
Fauziati, E; Ariatmi, S Z; Laila, M; Srijono, D; Wijayanto, A ; Fatmawati, R ; Prasetyarini, A ; Hidayat, N;. (2012). English Language Teaching and Learning: Theory and Practice. Modul Pendidikan & Latihan Profesi Guru PSG Rayon 1 24 Universitas Negeri Makassar
Fitzpatrick, J., O’Grady, E., & O’Reilly, J. (2018). Promoting student agentic engagement through curriculum: Exploring the negotiated integrated curriculum initiative. Irish Educational Studies, 37(4), 453-473.
Frederichs, J. A., Blumenfeld, P.C., & Paris, A. H. (2004) School engagement: Potential of the concept, state of the evidence. Review of Educational; Research, 74,59-109.
Gilmore, L., & Howard, G. (2016). Children's books that promote understanding of difference, diversity and disability. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 26(2), 218-251.
Gjerde, P. F., & Cardilla, K. (2009). Developmental implications of openness to experience in preschool children: Gender differences in young adulthood. Developmental Psychology, 45(5), 1455.
Guerrero, J. S. (2004). Learning Math through Visual Art and Hands on Projects. Spring Valley: Xlibris Corporation Haavisto, M. L., & Lehto, J. E. (2005). Fluid/spatial and crystallized intelligence in relation to domain-specific working memory: A latent-variable approach. Learning and Individual Differences, 15(1), 1-21.
Hamdunah, A Y. And Imelwaty. S. (2018). The effect of using bilingual basic mathematics textbooks with constructivism approach. Journal of Physics: Conf. Series, 1188.
Hampton M. (2012). Constructivism applied to psychiatric-mental health nursing: An alternative to supplement traditional clinical education. Int J Ment Health Nurs. 21(1): 60-68.
Heller kA. (1993). Scientific ablitiy. In G. R. Bock and K. Ackrill (Eds.), The origins and development of high ability, 139-159. Ciba Foundation Symposium 178. Chichester, UK: Wiley, 1993.
Henderson, M.( 2008). 50 Genetics ldeas You Really Need to Know; Quercus Publishing Plc.; London Himachi, M., Hashiro, M., & Miyake, R. (2018). Differences in processing of emotional faces by avoidance behavior: In the case of university students with acne. Journal of Psychosomatic Research, 109, 108.
Hogan T, Rabinowitz M, Craven J I I I. (2003). Representation in teaching: Inferences from research of expert and novice teachers. Educational Psychologist, 38(4), 235–247.
Hong, Y., Chiu, C., Dweck, C., Lin, D., & Wan, W. (1999). Implicit theories, attributions, and coping: A meaning system approach, Journal of Personality and Social Psychology, 77(3): 588-599. DOI:10.1037/0022-3514.77.3.588
Hong, J. C., Hwang, M. Y., Tai, K. H., & Kuo, Y. C. (2016). Crystallized intelligence affects hedonic and epistemic values to continue playing a game with saliency-based design. Computers & Education, 95, 75-84.
Horn, J. L.,& Cattell, R. B. (1966). Refinement and test of the theory of fluid and crystallized. Educational Psychology, 57, 253-270.
Horn, J. L. (1982). The theory of fluid and crystallized intelligence in relation to concepts of cognitive psychology and aging in adulthood. In Aging and cognitive processes (pp. 237-278). Boston, MA: Springer US.
Hülür, G., Gasimova, F., Robitzsch, A., & Wilhelm, O. (2018). Change in fluid and crystallized intelligence and student achievement: the role of intellectual engagement. Child development, 89(4), 1074-1087.
Jonassen, d. (1994). Thinking technology: toward a constructivist design model. Educational Technology, (4) 37-34. Kahu, E. R., & Nelson, K. (2018). Student engagement in the educational interface: Understanding the mechanisms of student success. Higher education research & development, 37(1), 58-71.
Kalpana, T. (2014). A Constructivist Perspective on Teaching and Learning: A Conceptual framework. International Research Journal of Social Sciences, 3(1), 27-29.
Kanselaar, G. (2002). Constructivism and socio-constructivism. Article published on July. Utrecht University Repository in NARCIS.
Karim, A. (2015). intelligence: a Meta-analysis of new Findings in theoretical Developments. New Horizons, 9(1), 39. Kaufman, A. S., Kaufman, J. C., Liu, X., & Johnson, C. K. (2009). How do educational attainment and gender relate to fluid intelligence, crystallized intelligence, and academic skills at ages 22–90 years?. Archives of Clinical Neuropsychology, 24(2), 153-163.
Kirschner, P. A., Sweller, J., & Clark, R. E. (2006). Why minimal guidance during instruction does not work: An analysis of the failure of constructivist, discovery, problem-based, experiential, and inquiry-based teaching. Educational psychologist, 41(2), 75-86.
Krumm, G., Filippetti, V. A., & Gutierrez, M. (2018). The contribution of executive functions to creativity in children: What is the role of crystallized and fluid intelligence?. Thinking Skills and Creativity, 29, 185-195.
Kurniawan, H., & Budiyono, S. (2020). Siswandari. Concrete-Pictorial-Abstract Approach on Student's Motivation and Problem Solving Performance in Algebra. Universal Journal of Educational Research, 8(7), 3204-3212.
Linnenbrink, E. A; & Pintrich, P. R (2003). The role of selfefficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading and Writing Quarterly, 19,119-37
Malafouris, L. (2019). Mind and material engagement. Phenomenology and the cognitive sciences, 18(1), 1-17.
Mickovska, A. (2009). A Comparative Analysis of Macedonian and English Teachers' Implicit Theories of Pupils' Intelligence and Motivation. Journal of European Psychology Students, 1(1): 1-10. DOI:10.1037/e537222013-004
Motallebzadeh, K., & Tabatabaee Yazdi, M. (2016). The relationship between EFL learners’ reading comprehension ability and their fluid intelligence, crystallized intelligence, and processing speed. Cogent Education, 3(1), 1228733.
Neugnot-Cerioli, M., Gagner, C., & Beauchamp, M. H. (2017). Training of fluid and crystallized intelligence: A game-based approach in adolescents presenting with below average IQ. Cogent Psychology, 4(1), 1284360.
Nisbett, R. E., Aronson, J., Blair, C., Dickens, W., Flynn, J., Halpern, D. F., & Turkheimer, E. (2012). Intelligence: new findings and theoretical developments. American psychologist, 67(2), 130.
Nisbett, R. E. (2013). Schooling Makes You Smarter: What Teachers Need to Know about IQ. American Educator, 37(1), 10. Nisbett, R. E. (2009). Intelligence and how to get it: Why schools and cultures count. WW Norton & Company.
Nusbaum, E. C; Silvia, P. J. (2011). Are Intelligence and Creativity Really so Different?: Fluid Intelligence, Executive Processes, and Strategy Use in Divergent Thinking. Intelligence, 39 (1), 36-45
Plaks, J. E., & Chasteen, A. L. (2013). Entity versus incremental theories predict older adults’ memory performance. Psychology and aging, 28(4), 948.
Posner, M., Rothbart, M. K., Sheese B. E., & Kieras, J. (2008). How Arts Training Influences Cognition. Learning, Arts and the Brain. The Dana Consortium Report on Arts and Cognition. New York: Dana Press.
Rindermann, H., Flores-Mendoza, C., & Mansur-Alves, M. (2010). Reciprocal effects between fluid and crystallized intelligence and their dependence on parents' socioeconomic status and education. Learning and Individual Differences, 20(5), 544-548. Schipolowski, S., Wilhelm, O., & Schroeders, U. (2014). On the nature of crystallized intelligence: The relationship between verbal ability and factual knowledge. Intelligence, 46, 156-168.
Schroeders, U., Schipolowski, S., Zettler, I., Golle, J., & Wilhelm, O. (2016). Do the smart get smarter? Development of fluid and crystallized intelligence in 3rd grade. Intelligence, 59, 84-95.
Sligh, A. C., Conners, F. A., & Roskos‐Ewoldsen, B. E. V. E. R. L. Y. (2005). Relation of creativity to fluid and crystallized intelligence. The Journal of Creative Behavior, 39(2), 123-136.
Sharma, R. (2018). Relationship between learning style and intelligence among senior secondary school students. IAHRW International Journal of Social Sciences Review, 6(8), 1626-1628.
Steger, D., Schroeders, U., & Wilhelm, O. (2019). On the dimensionality of crystallized intelligence: A smartphone-based assessment. Intelligence, 72, 76-85.
Swanson, H. L. (2008). Working memory and intelligence in children: What develops?. Journal of Educational Psychology, 100(3), 581.
Sun, X., Nancekivell, S., Gelman, S. A., & Shah, P. (2021). Perceptions of the malleability of fluid and crystallized intelligence. Journal of Experimental Psychology: General, 150(5), 815
Tabatabaee-Yazdi, M. (2023). EFL Learner’s Crystallized Intelligence and Mental Lexicon. International Journal of Research in English Education, 8(1), 15-28.
Taylor, R. D. (2018). Demanding kin relations, adjustment problems and academic achievement and engagement among low-income, African American adolescents. Journal of Child and Family Studies, 27(3), 707-716.
Thorsen, C., Gustafsson, J. E., & Cliffordson, C. (2014). The influence of fluid and crystallized intelligence on the development of knowledge and skills. British Journal of Educational Psychology, 84(4), 556-570.
Sharma, H. L., & Poonam. (2016). Constructivist Approach for Teaching English:Making Sense of Paradigm Shift from the Traditional Approach. International Journal of Science and Research (IJSR), 5 (10), 788-798.
Von Stumm, S., & Ackerman, P. L. (2013). Investment and intellect: a review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 139(4), 841.
von Salisch, M., Haenel, M., & Freund, P. A. (2013). Emotion understanding and cognitive abilities in young children. Learning and Individual Differences, 26, 15-19.
Von Glasersfeld, E. (1996). Introduction: Aspects of constructivism. In C. T. Fosnot (Ed.), Constructivism: Theory, perspectives, and practice (pp. 3-7). New York: Teachers College Press. (ERIC Document No. ED396998).
Weinhardt, J. M., & Vancouver, J. B. (2012). Intelligent interventions. Industrial and Organizational Psychology, 5(2), 179-182. Wechsler, S., de Cassia Nakano, T., da Silva Domingues, S. F., Rosa, H. R., da Silva, R. B. F., Silva-Filho, J. H., & Minervino, C. A. D. S. M. (2014). Gender differences on tests of crystallized intelligence. European journal of education and psychology, 7(1), 59-72.
Wei, X., & Wang, F. (2020). Effect of Zhongyong thinking in the relationship of crystallized intelligence and wisdom. Social Behavior and Personality: an international journal, 48(7), 1-8.
Weiner, M. (2002). Learner – centered Teaching: Five Key Changes to Practice, Jossy Bass USA.
Wittrup, A. R., Hussain, S. B., Albright, J. N., Hurd, N. M., Varner, F. A., & Mattis, J. S. (2019). Natural mentors, racial pride, and academic engagement among black adolescents: Resilience in the context of perceived discrimination. Youth & Society, 51(4), 463-483.
Yang, F. N., Picchioni, D., & Duyn, J. H. (2023). The effect of sleep-corrected social jetlag on crystalized intelligence, school performance, and functional connectome in early adolescence. medRxiv, 2023-07.
Ziegler, M., Danay, E., Heene, M., Asendorpf, J.,& Buhner, M. (2012). Opennes, fluid intelligence, and crystallized intelligencee: toward an integrative model. Research in Personality, 46, 173-183.