The impact of digital marketing on marketing performance considering the mediating role of digital transformation and marketing capabilities in the fashion and apparel industry
Subject Areas : Commercial ManagementGhasemi Arezoo 1 , Arash Zaretalab 2 *
1 - Department of Business Management, ShQ.C., Islamic Azad University, Shar-e Qods, Iran
2 - Department of Business Management, ShQ.C., Islamic Azad University, Shar-e Qods, Iran
Keywords: digital marketing, marketing performance, digital transformation, marketing capability, fashion and apparel industry,
Abstract :
The main goal of the current research was to explain the effect of digital marketing on marketing performance, taking into account the mediating role of digital transformation and marketing capabilities in the fashion and clothing industry. This research is quantitative in terms of implementation method, in terms of practical purpose and in terms of implementation method, it is in the descriptive-survey research group. The statistical population of the current study consists of managers, employees and marketers of the online clothing stores of Bani Mod, Madiseh and Digistyle in Tehran province, in the number of 550 people. were selected as the sample size. To collect data in this study, two library and field methods were used, and the data collection tool in the field method was also a questionnaire. Data analysis in this study was done using two methods of descriptive and inferential statistics, and the software used in this section was SMART-PLS and SPSS. The results showed that digital marketing has a positive and significant effect on digital transformation, marketing capability and marketing performance. Digital transformation has a positive and significant impact on marketing capabilities and marketing performance. Marketing capability also has a positive and significant effect on marketing performance.
1. اصغرنیا، مرتضی؛ احمدی¬زاد،آرمان؛ فرهادی، روژین (1401). چالش¬ها و الزامات اجرای راهبرد تحول دیجیتال در صنعت تلکام. دوماهنامه بررسی¬های بازرگانی، سال 20 شماره 116.
2. اکرمی، فریده؛ حاج علی اکبری، فیروزه (1400). ارزیابی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر رشد مشارکت اعتماد و ارزش مصرف کننده. دو فصلنامه بررسی¬های بازرگانی، سال 19 شماره 110.
3. باباجانی بابلی، محدثه؛ عرب، یگانه؛ رضازاده، آمنه (1400). تأثیر استراتژیک بازاریابی رسانه¬های اجتماعی بر عملکرد بازاریابی. مدیریت، اقتصاد و کارآفرینی، شماره 7. مدیریت کسب و کارهای بین¬المللی، دانشکدها اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، سال سوم.
4. باقری، روح¬اله؛ اسلامی، قاسم؛ قادری، فرشاد (1400). کارکردهای راهبرد بازاریابی چندسویه. مطالعات مدیریت راهبردی، شماره 46.
5. صالحی، جلال؛ حسین¬زاده، علی؛ بسطام، هادی (1401). بررسی عوامل موثر بر بازاریابی چابک دیجیتال در صنعت بانکداری با بهره¬گیری از نقشه شناخت. فصلنامه مدیریت عملیات، سال دوم شماره 7.
6. قلیچ خانی، مصطفی؛ صمدی مقدم، یحیی؛ فتحی، کیومرث (1400). شناسایی ابعاد اصلی بلوغ تحول دیجیتال در سازمان¬های صنعتی با استفاده از رویکرد مرور نظام¬مند پیشینه. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، دوره هشتم، شماره 4.
7. مافی، رضا (1400). عملکرد بازاریابی در دوران بلوغ و استراتژی¬های بازاریابی مؤثر. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال پنجم، شماره 71.
8. میرجلیلی، احسان. (1400). تاثیر تحول دیجیتال و بازاریابی دیجیتال بر تبلیغ تجاری، موقعیت یابی و تجارت الکترونیک(مورد مطالعه شرکتهای دانش بنیان). پنجمین کنفرانس بین¬المللی تحولات در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
9. نوروزی، حسین؛ کنعانی طهرانی، شایان؛ درویش، فاطمه (1400). تأثیر قابلیت نوآوری و ظرفیت بازاریابی سازمان بر عملکرد بازاریابی صادراتی. فصلنامه مدیریت کسب و کار، شماره 50.
10. Al Rassol, H. A., AL-Janabi, M. A., Gshayyish, A. M. (2023). Marketing Agility and its Role in Marketing Performance. Proceedings of the Iraqi Academics Syndicate 3rd International Conference on Arts and Humanities Sciences Iraqi Academic Syndicate, Baghdad- Iraq 10-11 .
11. Beukes, C., & Wyk, G. V. (2016). An investigation of the marketing performance measurement practices in Hatfield Volkswagen group. African Journal of Business Management10(6), 131-139.
12. Corral de Zubielqui, G., Jones, J., 2020. How and when social media affects innovation in start-ups. A moderated mediation model. Ind. Mark. Manag,(85), 209–220.
13. Chaffey, D., 2016. Definitions of E-marketing vs Internet vs Digital marketing. Smart Insight Blog.
14. Dwivedi, Y.K., Ismagilova, E., Rana, N.P(2021). Social media adoption, usage and impact in business-to-business (B2B) context: a state-of-the-art literature review.
15. Gupta, A. (2018). 7 not-to-miss digital marketing trends for B2B.
16. Hitchen, E.L., Nylund, P.A., Ferr` as, X., Mussons, S., 2017. Social media: open innovation in SMEs finds new support. J. Bus. Strateg. 38, 21–29.
17. Janda, J. (2018). 2018 industrial marketing trends and challenges.
18. Khalayleha, M. A., & Al-Hawary, S. I. S. (2022). The impact of digital content of marketing mix on marketing performance: An experimental study at five-star hotels in Jordan. International Journal of Data and Network Science 6 (2022). 1023–1032.
19. Khan, H., & Khan, Z. (2021). The efficacy of marketing skills and market responsiveness in marketing performance of emerging market exporting firms in advanced markets: The moderating role of competitive intensity. International business review.
20. Liang, X., Gao, Y. (2020). Marketing performance measurement systems and firm performance. European Journal of Marketing 54(4), 885-907.
21. Mandler, T, Sezen, B, Chen, J et al. (1 more author) (2021) Performance consequences of marketing standardization/adaptation: A systematic literature review and future research agenda. Journal of Business Research, (125), 416-435. ISSN 0148-2963
22. Munir, A. R., Kadir, N., Umar, F., lyas, G. B. (2023). The impact of digital marketing and brand articulating capability for enhancing marketing capability. International Journal of Data and Network Science 7 (2023). 65–72.
23. Sultoni, M. H., Sudarmiatin, A., Hermawan, A., Sopiah, A. (2022). Digital marketing, digital orientation, marketing capability, and information technology capability on marketing performance of Indonesian SMEs. International Journal of Data and Network Science 6 (2022). 1381–1388
24. Zhang, H.; Ding, H.; Xiao, J. How Organizational Agility Promotes Digital Transformation: An Empirical Study. Sustainability 2023, 15, 11304. https://doi.org/ 10.3390/su151411304