-
Article
1 - شناسایی نقش شایستگیهای رهبری اشتراکی در مدیریت بحران (مطالعه موردی: بیمارستان فارابی)Journal of healthcare management , Issue 38 , Year , Winter 2021مقدمه: حمایت و مشارکت مدیران یک سازمان لازمه پیاده سازی یک مدیریت بحران موثر می باشد. آماده کردن شرایط از طریق روشن نمودن مقاصد و اهداف طرح مدیریت بحران بر مبنای فلسفه و ارزشهای سازمان صورت می گیرد که این امر در مراکز بهداشت و درمان نمود بیشتری دارد. هدف از انجام این ت Moreمقدمه: حمایت و مشارکت مدیران یک سازمان لازمه پیاده سازی یک مدیریت بحران موثر می باشد. آماده کردن شرایط از طریق روشن نمودن مقاصد و اهداف طرح مدیریت بحران بر مبنای فلسفه و ارزشهای سازمان صورت می گیرد که این امر در مراکز بهداشت و درمان نمود بیشتری دارد. هدف از انجام این تحقیق شناسایی نقش شایستگیهای رهبری اشتراکی در مدیریت بحران (مطالعه موردی: بیمارستان فارابی) است. روش پژوهش: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش توصیفی و پیمایشی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه مدیران و معاونان و کارکنان بیمارستان فارابی میباشند که تعداد آنها 820 است لذا حجم نمونه لازم بر اساس فرمول کوکران، 262 نفر تعیین شد. برای بررسی متغیرهای تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد. پایایی پرسشنامهها بهوسیله ضریب آلفای کرونباخ و روایی محتوایی پرسشنامهها توسط جمعی از اساتید دانشگاه و روایی سازه آنها توسط تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. فرضیههای پژوهش توسط مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها: ویژگی ها و مهارت ها به طور مستقیم(ضریب 0.48) و غیر مستقیم و از طریق رهبری وظیفه گرا(ضریب 0.80)، رهبری مردم گرا(ضریب 0.26) و رهبری سازمان گرا(ضریب 0.14) در مدیریت بحران نقش دارد. همچنین مشخص شد رهبری وظیفه گرا، رهبری مردم گرا و رهبری سازمان گرا به ترتیب با ضرایب 0.89، 0.33 و 0.79 به صورت مستقیم در مدیریت بحران نقش دارند. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای تحقیق ویژگی ها و مهارتها می توانند در مدیریت بحران بیمارستان فارابی نقش داشته باشند که این تاثیر مصورت مستقیم و غیر مستقیم و از طریق متغیرهای میانجی رهبری وظیفه گرا، رهبری مردم گرا و رهبری سازمان گرا صورت می پذیرد. Manuscript profile -
Article
2 - رابطه آموزشهای ارائه شده در پارک ترافیک با تربیت شهروند حرفهای(مورد مطالعه: منطقه 17 شهرداری تهران)Urban Management Studies , Issue 2 , Year , Summer 2019مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین آموزشهای ارائه شده در پارک ترافیک با تربیت شهروند حرفهای در منطقه 17 شهرداری تهران انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دا Moreمقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین آموزشهای ارائه شده در پارک ترافیک با تربیت شهروند حرفهای در منطقه 17 شهرداری تهران انجام شد. روش پژوهش: روش پژوهش از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان مقطع ابتدایی منطقه 17 شهرداری تهران (مقطع اول تا ششم) که در پارک ترافیک این منطقه تحت آموزش قرار گرفتهاند بود. یافتهها: حجم نمونه با توجه به جدول مورگان 377 نفر برآورد شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه آموزش استفان چو (2007) دارای 9 گویه و پرسشنامه تربیت شهروند حرفهای کلانتری (1392) دارای 17 سوال در طیف 5 درجه ای لیکرت بود. روایی هر دو پرسشنامه از لحاظ صوری و محتوایی به تایید رسید. محاسبه پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب 80/0 و 86/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای K-S و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. نتیجه گیری: نتایج نشان داد بین آموزشهای ارائه شده در پارک ترافیک منطقه 17 شهرداری تهران با تربیت شهروند حرفهای (دانش، مهارت، نگرش) رابطه وجود دارد. Manuscript profile -
Article
3 - پیشبینی حافظه سازمانی بر اساس سکوت سازمانی و اخلاق حرفهای در مدیران مدارس شهر تهرانEducational Leadership & administration , Issue 1 , Year , Spring 1398پژوهش حاضر با هدف پیشبینی حافظه سازمانی بر اساس سکوت سازمانی و اخلاق حرفهای در مدیران انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل مدیران مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 380 نفر بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای Moreپژوهش حاضر با هدف پیشبینی حافظه سازمانی بر اساس سکوت سازمانی و اخلاق حرفهای در مدیران انجام شد. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل مدیران مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند. نمونه پژوهش 380 نفر بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههای حافظه سازمانی (دانهام و بورت، 2011)، سکوت سازمانی (دیمیتریس و واکولا، 2007) و اخلاق حرفهای (پتی و هیل، 1994) بودند. روایی صوری و محتوایی ابزارها تایید و پایایی آنها بهترتیب 83/0، 81/0 و 85/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با کمک نرمافزار SPSS-19 تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که سکوت سازمانی با حافظه سازمانی مدیران مدارس رابطه منفی و معنادار و اخلاق حرفهای با حافظه سازمانی مدیران مدارس رابطه مثبت و معنادار داشت. همچنین سکوت سازمانی و اخلاق حرفهای به طور معناداری توانستند 24 درصد از واریانس حافظه سازمانی مدیران مدارس را پیشبینی کنند (01/0>P). بنابراین برای بهبود حافظه سازمانی مدیران مدارس باید از طریق کارگاههای آموزشی سکوت سازمانی را کاهش و اخلاق حرفهای را ارتقاء بخشید. Manuscript profile -
Article
4 - رابطه سازمان یادگیرنده و رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با میانجیگری هوش معنویEducational Leadership & administration , Issue 4 , Year , Autumn 1396پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با میانجیگری هوش معنوی انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را Moreپژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سازمان یادگیرنده و رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس متوسطه شهر تهران با میانجیگری هوش معنوی انجام شده است. روش تحقیق از نظر شیوه گردآوری اطلاعات توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بوده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه شهر تهران به تعداد 286 نفر تشکیل دادهاند. حجم نمونه مطابق با جدول مورگان برابر با 162 نفر برآورد شد و این تعداد به شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از بین جامعه آماری انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده ها، چهار پرسشنامه استاندارد در مقیاس پنج ارزشی لیکرت و عناوین پرسشنامه سازمان یادگیرنده (پنی گاردینر، 1999) دارای 60 عبارت و ضریب آلفای 83/0، پرسشنامه رهبری اخلاقی (براون، 2005) دارای 10 عبارت و ضریب آلفای 87/0، پرسشنامه توانمندسازی روانشناختی (اسپریتز و میشرا، 1992) دارای 18 عبارت و ضریب آلفای 83/0 و پرسشنامه هوش معنوی (لیندا هیلدبرانت، 2011) دارای 24 عبارت و ضریب آلفای 90/0 بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart-PLS استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که سازمان یادگیرنده با توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس متوسطه شهر تهران رابطه مثبت و معناداری دارد و هوش معنوی نقش میانجی در این رابطه دارد. علاوه براین، رهبری اخلاقی با توانمندسازی روانشناختی مدیران مدارس متوسطه شهر تهران رابطه مثبت معناداری دارد و هوش معنوی نقش میانجی در این رابطه دارد. Manuscript profile -
Article
5 - رابطه سکوت سازمانی و عدالت سازمانی با اشتیاق شغلی با میانجیگری سلامت روان در کارکنان آموزش و پرورشEducational Leadership & administration , Issue 2 , Year , Summer 1397پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سکوت سازمانی و عدالت سازمانی با اشتیاق شغلی با میانجیگری سلامت روان در کارکنان آموزش و پرورش انجام شد. این پژوهش توصیفی و همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 9 Moreپژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سکوت سازمانی و عدالت سازمانی با اشتیاق شغلی با میانجیگری سلامت روان در کارکنان آموزش و پرورش انجام شد. این پژوهش توصیفی و همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش 400 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای جمعآوری دادهها شامل پرسشنامههای سکوت سازمانی (دیمیتریس و واکولا، 2007)، عدالت سازمانی (نیهوف و مورمن، 1993)، اشتیاق شغلی (سالانووا و شافلی، 2008) و سلامت روان (نجاریان و داودی، 1380) بودند. دادهها با روش معادلات ساختاری از نوع تحلیل مسیر با نرمافزار لیزرل تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که سکوت سازمانی بر سلامت روان و اشتیاق شغلی تأثیر مستقیم منفی و معنادار، عدالت سازمانی بر سلامت روان و اشتیاق شغلی تأثیر مستقیم مثبت و معنادار و سلامت روان بر اشتیاق شغلی تأثیر مستقیم مثبت و معنادار داشت. سکوت سازمانی با میانجیگری سلامت روان بر اشتیاق شغلی تأثیر غیرمستقیم منفی و معنادار و عدالت سازمانی با میانجیگری سلامت روان بر اشتیاق شغلی تأثیر غیرمستقیم مثبت و معنادار داشت (01/0>P). بنابراین برای ارتقای اشتیاق شغلی باید سکوت سازمانی را کاهش و عدالت سازمانی و سلامت روانی را افزایش داد. Manuscript profile -
Article
6 - پیشبینی مدیریت دانش بر اساس خلاقیت و سرمایه اجتماعی (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران)Scientific Journal of Social Psychology , Issue 4 , Year , Winter 2018این پژوهش با هدف پیشبینی مدیریت دانش بر اساس خلاقیت و سرمایه اجتماعی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 500 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب Moreاین پژوهش با هدف پیشبینی مدیریت دانش بر اساس خلاقیت و سرمایه اجتماعی انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 500 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. همه آنها پرسشنامههای مدیریت دانش (پروبست و همکاران، 2000)، خلاقیت (تورنس، 1974) و سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006) را تکمیل کردند. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان با نرمافزار SPSS نسخه بیست و دوم تحلیل شدند. نتایج نشان داد خلاقیت و سرمایه اجتماعی با مدیریت دانش دانشجویان رابطه مثبت و معنادار داشتند. همچنین خلاقیت و سرمایه اجتماعی به طور معناداری توانستند 2/35 درصد از تغییرات مدیریت دانش دانشجویان را پیشبینی کنند که در این پیشبینی سهم خلاقیت بیشتر از سرمایه اجتماعی بود (001/0P<). با توجه به نتایج برنامهریزان و مسئولان باید برنامههایی برای بهبود مدیریت دانش طراحی و اجرا نمایند. برای بهبود مدیریت دانش دانشجویان بهترتیب باید خلاقیت و سرمایه اجتماعی آنان را افزایش داد. Manuscript profile -
Article
7 - تأثیر آموزش فلسفه به کودک بر تحمل ابهام و مهارتهای اجتماعیScientific Journal of Social Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2019این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش فلسفه به کودک بر تحمل ابهام و مهارتهای اجتماعی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دوره Moreاین پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش فلسفه به کودک بر تحمل ابهام و مهارتهای اجتماعی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دوره اول متوسطه منطقه 3 تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 بود (N=6500). حجم نمونه 30 نفر در نظر گرفته شد و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه تحمل ابهام مکلین (1993)، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) و یک دوره آموزش فلسفه برای گروه آزمایش به مدت 13 جلسه 60 دقیقهای که بر اساس طرح درسهای فلسفه برای کودکان تدوین شده بود شرکت داده شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش فلسفه بر تحمل ابهام و مهارتهای اجتماعی تأثیر دارد. اعمال این روش آموزشی موجب بهبود تحمل ابهام و مهارتهای اجتماعی شد. بنابراین باید برای بهبود بخشیدن به تحمل ابهام و مهارتهای اجتماعی که هدف از کسب آنها شـکوفایی ذهـنی است، استفاده کرد و روش آموزش فلسفه را راهکاری مفید در نظام آموزشی کشور دانست. Manuscript profile -
Article
8 - پیشبینی سلامت اجتماعی بر اساس بهزیستی روانشناختی، رفتار شهروندی سازمانی و حمایت اجتماعی در مدیران مدارسScientific Journal of Social Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2020این پژوهش با تعیین پیشبینی سلامت اجتماعی بر اساس بهزیستی روانشناختی، رفتار شهروندی سازمانی و حمایت اجتماعی در مدیران مدارس انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 400 نفر بودند که با روش Moreاین پژوهش با تعیین پیشبینی سلامت اجتماعی بر اساس بهزیستی روانشناختی، رفتار شهروندی سازمانی و حمایت اجتماعی در مدیران مدارس انجام شد. این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 400 نفر بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در مطالعه حاضر از پرسشنامههای سلامت اجتماعی (کییز، 1998)، بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989)، رفتار شهروندی سازمانی (اورگان و کانوسکی، 1996) و حمایت اجتماعی (زیمت و همکاران، 1988) استفاده شد. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان در نرمافزار SPSS-22 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بهزیستی روانشناختی، رفتار شهروندی سازمانی و حمایت اجتماعی با سلامت اجتماعی در مدیران مدارس ارتباط مثبت و معنادار داشتند. همچنین، متغیرهای بهزیستی روانشناختی، رفتار شهروندی سازمانی و حمایت اجتماعی توانایی پیشبینی معنادار سلامت اجتماعی آنان را داشتند (01/0P Manuscript profile -
Article
9 - پیشبینی مسئولیتپذیری اجتماعی بر اساس اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی در مدیران مدارسScientific Journal of Social Psychology , Issue 4 , Year , Winter 2023هدف مطالعه حاضر پیشبینی مسئولیتپذیری اجتماعی بر اساس اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی بود. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش 400 نفر تع Moreهدف مطالعه حاضر پیشبینی مسئولیتپذیری اجتماعی بر اساس اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی بود. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش 400 نفر تعیین که این مدیران با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر پرسشنامههای مسئولیتپذیری اجتماعی (قلاوندی و همکاران، 1393)، اخلاق حرفهای (گریگوری و همکاران، 1990)، یادگیری سازمانی (نیفه، 2001) و نشاط اجتماعی (تمیزیفر و عزیزیمهر، 1394) بود. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان در نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند. یافتههای این مطالعه نشان داد که اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی با مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران مدارس همبستگی مثبت و معنیدار داشتند (01/0P<). افزون بر آن، متغیرهای اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی بهطورمعنیداری توانستند 9/34 درصد از واریانس مسئولیتپذیری اجتماعی آنان را پیشبینی نمایند (001/0P<). طبق نتایج برای بهبود مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران مدارس میتوان زمینه را برای بهبود اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی فراهم ساخت.هدف مطالعه حاضر پیشبینی مسئولیتپذیری اجتماعی بر اساس اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی بود. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش 400 نفر تعیین که این مدیران با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر پرسشنامههای مسئولیتپذیری اجتماعی (قلاوندی و همکاران، 1393)، اخلاق حرفهای (گریگوری و همکاران، 1990)، یادگیری سازمانی (نیفه، 2001) و نشاط اجتماعی (تمیزیفر و عزیزیمهر، 1394) بود. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان در نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند. یافتههای این مطالعه نشان داد که اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی با مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران مدارس همبستگی مثبت و معنیدار داشتند (01/0P<). افزون بر آن، متغیرهای اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی بهطورمعنیداری توانستند 9/34 درصد از واریانس مسئولیتپذیری اجتماعی آنان را پیشبینی نمایند (001/0P<). طبق نتایج برای بهبود مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران مدارس میتوان زمینه را برای بهبود اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی فراهم ساخت. Manuscript profile -
Article
10 - اثربخشی آموزش نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانیJournal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 5 , Year , Winter 2017هدف: هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی بود. روش: روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بوده و نمونه پژوهش شامل 30 نفر از کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 8 شهر تهران Moreهدف: هدف این تحقیق بررسی اثربخشی آموزش نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی بود. روش: روش پژوهش به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون - پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش بوده و نمونه پژوهش شامل 30 نفر از کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 8 شهر تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 96-1395 که به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند، بودند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه هوش هیجانی تراویس برادبری و جین گریوز (2005) و پرسشنامه اختلالات رفتاری مایکل راتر (1967) و فرم معلم بوده است. یافته ها: نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی تاثیر داشته است؛ به طوری که موجب کاهش اختلالات رفتاری و افزایش هوش هیجانی در آنها شده است. نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت نمایش خلاق بر اختلالات رفتاری و هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی تاثیر دارد. Manuscript profile -
Article
11 - اثربخشی مداخله چندوجهی لرن برمیزان استرس ادراک شده و سازگاری عاطفی زنان در شرف طلاق مراجعه کننده به اورژانس اجتماعیJournal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 1 , Year , Autumn 2019هدف: این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی مداخله چندوجهی لرن بر میزان استرس ادراک شده و سازگاری عاطفی زنان در شرف طلاق مراجعه کننده به اورژانس اجتماعی انجام شد. روش شناسی: هدف تحقیق، کاربردی و روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پس آزمون بود. جامعه آ Moreهدف: این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی مداخله چندوجهی لرن بر میزان استرس ادراک شده و سازگاری عاطفی زنان در شرف طلاق مراجعه کننده به اورژانس اجتماعی انجام شد. روش شناسی: هدف تحقیق، کاربردی و روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل 300 نفر از زنان در شرف طلاق که به اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور مراجعه کردند، بودند. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن (1983) در مقیاس 5 گزینهای و ضریب پایایی 79/0، پرسشنامه سازگاری عاطفی بل (1961) در مقیاس 3 گزینهای و ضریب پایایی 81/0 و هچنین برگزاری دوره درمانی لرن بود که طی 8 جلسه یک ساعت و نیمی برای گروه آزمایش برگزار شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مانکوا و تحلیل کوواریانس تکمتغیره آنکوا استفاده شد. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که مداخله چندوجهی لرن بر میزان استرس ادراک شده و سازگاری عاطفی زنان در شرف طلاق موثر بود؛ بهطوریکه موجب کاهش استرس ادراک شده (به میزان 6/41 درصد اثر) و افزایش سازگاری عاطفی در زنان در شرف طلاق (به میزان 37 درصد اثر) شد. نتیجه گیری: مداخله چند وجهی لرن بر میزان استرس ادراک شده و سازگاری عاطفی زنان در شرف طلاق موثر است. Manuscript profile -
Article
12 - اثر بخشی آموزش راهبردهای ذهن آگاهی بر افزایش تحمل ناکامی و افسردگی در زنان دارای همسرمعتادJournal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 4 , Year , Winter 2018هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر افزایش تحمل ناکامی و کاهش افسردگی در زنان دارای همسر معتاد مراجعه کننده به مرکز مشاوره در کرج بود. روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژ Moreهدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر افزایش تحمل ناکامی و کاهش افسردگی در زنان دارای همسر معتاد مراجعه کننده به مرکز مشاوره در کرج بود. روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش همسران معتادان مراجعه کننده به مرکز مشاوره در کرج بودند که شامل 100 نفر بودند. طبق روال پژوهش های نیمه آزمایشی، تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در جلسه های آموزش مهارت های ذهن آگاهی شرکت داده شدند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. برای جمع آوری داده های پژوهش از مقیاس ناکامی هرینگتون (2005) و آزمون افسردگی بک استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری spss استفاده شد. علاوه بر روش های آمار توصیفی، از روش آماری کوواریانس برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد، آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی در تحمل ناکامی و افسردگی همسران معتادان مراجعه کننده اثر بخش است. نیز نتایج نشان داد، آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی در تحمل ناکامی و کاهش افسردگی همسران معتادان مراجعه کننده اثر بخش است. همچنین نتایج نشان داد، آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی در پیشرفت همسران معتادان اثربخش است. دیگر نتایج نشان داد، آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی در شایستگی همسران معتاد اثر بخش است. نتیجه گیری: یافته ها به صورت کلی بیانگر این بودند که آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی در تحمل ناکامی و کاهش افسردگی همسران معتادان مراجعه کننده به مرکز مشاوره در کرج اثر بخش است. Manuscript profile -
Article
13 - اثربخشی بازی درمانی بر برقراری ارتباط کودکان دارای اختلال طیف اتیسمJournal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 4 , Year , Autumn 2019هدف: هدفاین پژوهش بررسی اثربخشی بازی درمانی بر برقراری ارتباط کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا11 ساله دارای اختلال طیف اتیسم در مدرسه غیرانتفا Moreهدف: هدفاین پژوهش بررسی اثربخشی بازی درمانی بر برقراری ارتباط کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود. روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کودکان 6 تا11 ساله دارای اختلال طیف اتیسم در مدرسه غیرانتفاعی آئین مهرورزی بودند. نمونه مورد مطالعه شامل 24 کودک بود که به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش طی 10جلسه به مدت 2 ماه و هر جلسه حدود45 دقیقه تحت روش مداخله ای بازی درمانی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از آزمون تشخیصی گیلیام یا گارز (1995) جمع آوری شد. اعتبار پرسشنامه در گروه نمونه از طریق آلفای کرونباخ 792/0 به دست آمد. یافته ها: نتایج به دست آمده با استفاده از مدل آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد با توجه به کاهش میانگین نمرات گروه آزمایش در پس آزمون، نسبت به گروه کنترل، بازی درمانی به طور معناداری بر برقراری ارتباط کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم موثر بوده است. نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که بازی درمانی به عنوان یک روش موثر می تواند موجب بهبود برقراری ارتباط کودکان دارای اختلال اتیسم شود. Manuscript profile -
Article
14 - اثربخشی روان درمانی معنوی مذهبی بر افسردگی، اضطراب و کیفیت زندگی سربازان معتاد به مواد مخدرJournal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 2 , Year , Autumn 2018هدف: هدف از این پژوهش،بررسی اثربخشی روان درمانی معنوی مذهبی بر افسردگی، اضطراب و کیفیت زندگی سربازان معتاد به مواد مخدر است. روش: پژوهش حاضراز نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت نیمه تجربی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه سربازان معتاد به مواد مخدر ساکن در شهر اصفهان بود. Moreهدف: هدف از این پژوهش،بررسی اثربخشی روان درمانی معنوی مذهبی بر افسردگی، اضطراب و کیفیت زندگی سربازان معتاد به مواد مخدر است. روش: پژوهش حاضراز نظر هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت نیمه تجربی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه سربازان معتاد به مواد مخدر ساکن در شهر اصفهان بود. تعداد نمونه انتخابی در این پژوهش ۴۰ نفر بود که در هر گروه آزمایش و گواه ۲۰ نفر شرکت داشتند که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب گردید. داده های تحقیق با استفاده از پرسشنامه ی کیفیت زندگی(SF36)، پرسشنامه ی افسردگی بک و پرسشنامه ی اضطراب بک گردآوری شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که راهبردهای معنوی و مذهبی در افزایش کیفیت زندگی تاثیر بسزایی دارد که در پی آن سلامت روان و عملکرد تکالیف روزانه افزایش می یابد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که روان درمانی معنوی مذهبی بر افسردگی، اضطراب و کیفیت زندگی سربازان معتاد به مواد مخدر تاثیر معناداری داشته است. Manuscript profile -
Article
15 - اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر رضایت شغلی و هوش هیجانی (مطالعه موردی)Journal of Excellence in counseling and psychotherapy , Issue 5 , Year , Summer 2018مقدمه: پژوهش حاضر به دنبال سنجش اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر رضایت شغلی و هوش هیجانی کارکنان شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار بود. روش: برای این منظور25 نفر از کارکنان یک شرکت کارگزاری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و مورد سنجش استرس شغلی، با استفاده از پرسشنامه استرس Moreمقدمه: پژوهش حاضر به دنبال سنجش اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر رضایت شغلی و هوش هیجانی کارکنان شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار بود. روش: برای این منظور25 نفر از کارکنان یک شرکت کارگزاری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شده و مورد سنجش استرس شغلی، با استفاده از پرسشنامه استرس شغلی اسپیلبرگر، رضایت شغلی، با استفاده از پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا، و هوش هیجانی، با استفاده از پرسشنامه بار-آن، قرار گرفتند. پس از یک دورهی آموزش مدیریت استرس، مجدداً متغیرهای یادشده در بارهی ایشان مورد سنجش قرار گرفت. دادههای جمع آوری شده، توسط نرم افزار اکسل تبدیل به بانک اطلاعاتی شد و خلاصه آنها در نرم افزار اس.پی.اس.اس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: نتیجه آزمون نرمال بودن دادهها با آزمون شاپیرو ویلک نشان داد که دو متغیر استرس شغلی و رضایت شغلی دارای تابع توزیع نرمال هستند اما متغیر هوش هیجانی از توزیع نرمال برخوردار نیست. نهایتاً برای آزمون فرضهای آماری در بارهی دو متغیر اول از آزمون t برای نمونه زوجی و برای متغیر سوم از آزمون ویلکاکسون استفاده شد. نتیجه حاصل از آزمون فرضیهها، اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر کاهش استرس شغلی و افزایش رضایت شغلی را تأیید کرد اما اثربخشی این آموزش بر هوش هیجانی کارکنان مورد تأیید قرار نگرفت. اثر متغیر تعدیلگر سن با استفاده از آزمون فرضیات در دو نمونه پایینتر و بالاتر از 30 سال صورت گرفت. اثر بخشی آموزش مدیریت استرس بر رضایت شغلی و هوش هیجانی در نمونه زیر 30 سال تأیید و در نمونه بالای 30 سال رد شد. در هر دو نمونه، اثربخشی آموزش مدیریت استرس بر کاهش سطح استرس شغلی تأیید شد. نتیجه گیری : آموزش مدیریت استرس بر رضایت شغلی و هوش هیجانی کارکنان شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار اثربخش بوده است. Manuscript profile -
Article
16 - پیشبینی سرمایه فکری بر اساس هوش معنوی، سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در دانشجویانEducational researches , Issue 5 , Year , Winter 2018سرمایه فکری دارایی نامشهودی است که میتوان آن را به منزله منبعی برای مزیت رقابتی پایدار در نظر گرفت. بنابراین هدف پژوهش حاضر پیشبینی سرمایه فکری بر اساس هوش معنوی، سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه دانشجویان دانشگ Moreسرمایه فکری دارایی نامشهودی است که میتوان آن را به منزله منبعی برای مزیت رقابتی پایدار در نظر گرفت. بنابراین هدف پژوهش حاضر پیشبینی سرمایه فکری بر اساس هوش معنوی، سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در دانشجویان بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 600 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامههای سرمایه فکری (بونتیس، 2001)، هوش معنوی (عبدالهزاده و همکاران، 1388)، سرمایه اجتماعی (پاژاک، 2006) و مدیریت دانش (پروبست و همکاران، 2000) بودند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-19 و با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هوش معنوی، سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش با سرمایه فکری در دانشجویان رابطه مثبت و معنادار داشتند. متغیرهای پیشبین یعنی هوش معنوی، سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش به طور معناداری توانستند 1/51 درصد از واریانس سرمایه فکری در دانشجویان را تبیین کنند (01/0P<). در نتیجه برای افزایش سرمایه فکری در دانشجویان میتوان میزان هوش معنوی، سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش را در آنان از طریق کارگاههای آموزشی ارتقاء بخشید. Manuscript profile -
Article
17 - پیش بینی اضطراب رقابتی بر اساس سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس نوجوانان ورزشکار شهر تهرانJournal of Educational Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2021هدف پژوهش پیش بینی اضطراب رقابتی بر اساس سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس نوجوانان ورزشکار بود. روش پژوهش کّمی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه نوجوانان ورزشکار مراجعه کننده به باشگاه های ورزشی شهر تهران در سال 1399 بود. حجم نمونه 200 نفر از Moreهدف پژوهش پیش بینی اضطراب رقابتی بر اساس سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس نوجوانان ورزشکار بود. روش پژوهش کّمی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه نوجوانان ورزشکار مراجعه کننده به باشگاه های ورزشی شهر تهران در سال 1399 بود. حجم نمونه 200 نفر از این افراد بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ و همکاران(2007) و به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب که به سیاهه اضطراب حالت رقابتی (RCSAI) کاکس و همکاران(2003)، مقیاس سرسختی روانشناختی(PHS) لانگ و همکاران(2003)، مقیاس تاب آوری(RISC) کانر و دیویدسون (2003) و راهبردهای مقابله با استرس(WCQ) لازاروس و فولکمن(1998) پاسخ دادند. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله مسئله مدار با اضطراب رقابتی رابطه منفی و معناداری وجود دارد(01/0>P). همچنین یافته ها نشان داد که بین راهبردهای مقابله هیجان مدار با اضطراب رقابتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد(01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز آشکار کرد که 68 درصد واریانس اضطراب رقابتی به وسیله ابعاد سرسختی روانشناختی، 7/51 درصد به وسیله تاب آوری و 5/81 درصد به وسیله راهبردهای مقابله با استرس تبیین می شود. یافته های این پژوهش نشان می دهد که سرسختی روانشناختی، تاب آوری و راهبردهای مقابله با استرس نقش مهمی در پیش بینی اضطراب رقابتی نوجوانان ورزشکار دارند. Manuscript profile -
Article
18 - پیش بینی سخت رویی بر اساس سازگاری فردی اجتماعی و پرخاشگری نوجوانان پسر مقطع متوسطه دوم شهر تهرانQuarterly Journal of Health Psychology and Social Behavior , Issue 2 , Year , Autumn 2021هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی سخت رویی براساس سازگاری فردی-اجتماعی و پرخاشگری نوجوانانی که در دبیرستان های تهران مشغول تحصیل هستند ، صورت گرفته است. روش : نمونه این پژوهش به تعداد 341 نفر به صورت خوشهای از بین مدارس انتخاب شدهاند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه Moreهدف : پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش بینی سخت رویی براساس سازگاری فردی-اجتماعی و پرخاشگری نوجوانانی که در دبیرستان های تهران مشغول تحصیل هستند ، صورت گرفته است. روش : نمونه این پژوهش به تعداد 341 نفر به صورت خوشهای از بین مدارس انتخاب شدهاند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه سخت روی کوباسا و مدی 50 ماده؛ پرسشنامه روانی کالیفرنیا (CPI) 180 سوالی و پرسشنامه پرخاشگری آرنولد اچ . باس و مارک پری 21 گویه ای است. طرح این پژوهش از نوع همبستگی است. یافته ها : نتایج تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که بین سخت رویی و سازگاری فردی و اجتماعی نوجوانان پسر ، از نظر آماری در سطح آلفای 01/0 رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد (01/0 > P ). بحث و نتیجه گیری: نتایج تحلیل ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان میدهد که بین سخت رویی و پرخاشگری نوجوانان پسر از نظر آماری در سطح آلفای 01/0 رابطه منفی و معنیدار دیده میشود (01/0 > P ). Manuscript profile -
Article
19 - پیشبینی رهبری تحولگرا با یادگیری سازمانی و شهروند سازمانی مدیران مدارس شهر تهران, Issue 5 , Year , Winter 2022رهبری تحولآفرین بیان کننده فرایندی است که افراد را متحول می کند و با ارزش ها و خصیصه های اخلاقی و اهداف بلندمدت ارتباط دارد. ارزیابی محرک های مؤثر بر پیروان، ارضای نیازهای آنان و نحوه برخورد با آنها بهعنوان افرادی کامل، ازجمله کارکردهای این نوع رهبری است. هدف از انج Moreرهبری تحولآفرین بیان کننده فرایندی است که افراد را متحول می کند و با ارزش ها و خصیصه های اخلاقی و اهداف بلندمدت ارتباط دارد. ارزیابی محرک های مؤثر بر پیروان، ارضای نیازهای آنان و نحوه برخورد با آنها بهعنوان افرادی کامل، ازجمله کارکردهای این نوع رهبری است. هدف از انجام این پژوهش پیش بینی رهبری تحول گرا با یادگیری سازمانی و شهروند سازمانی (مطالعه موردی مدیران مدارس متوسطه دوم شهر تهران) است. در این پژوهش از روش توصیفی همبستگی برای پاسخگویی به فرضیات استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش مدیران مقطع متوسطه مدارس شهر تهران است. حجم نمونه آماری این تحقیق 180 نفر است که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده است. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که رهبری تحول گرا، یادگیری سازمانی را پیش بینی می کند ولی رفتار شهروندی سازمانی را پیشبینی نمی کند. Manuscript profile -
Article
20 - تأثیر آموزش مهارتهای ارتباطی بر استرس ناشی از کرونا در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکیCurriculum Development and Educational Planning Research , Issue 1 , Year , Autumn 1400دانشجویان پزشکی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند که همین موضوع موجب قرارگرفتن در معرض استرس کرونا نیز می شود. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر استرس کرونا در دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است. این مطالعه نیمه آزمایشی با Moreدانشجویان پزشکی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند که همین موضوع موجب قرارگرفتن در معرض استرس کرونا نیز می شود. بنابراین هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر استرس کرونا در دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است. این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ پژوهش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران که در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. نمونه پژوهش 170 نفر بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی با کمک قرعهکشی در دو گروه 85 نفری شامل گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 4 جلسه 90 دقیقهای به مدت یک ماه تحت آموزش مهارتهای ارتباطی قرارگرفت و گروه کنترل در این مدت آموزشی ندید و در لیست انتظار برای آموزش ماند. ابزارهای پژوهش فرم اطلاعات جمعیتشناختی و مقیاس استرس کرونا بود. دادهها با آزمونهای کای اسکوئر، تی مستقل و تحلیل کوواریانس تک متغیری در نرمافزارspss-26 تحلیل شدند. یافتههای آزمون کای اسکوئر و تی مستقل نشان داد که گروههای آزمایش و کنترل ازنظر جنسیت و میانگین سنی تفاوت معنیداری نداشتند (05/0 ). همچنین، یافتههای آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی باعث کاهش استرس کرونا دانشجویان پزشکی شد(05/0 ). نتایج حاکی از نقش مؤثر آموزش مهارتهای ارتباطی بر کاهش استرس کرونا در دانشجویان پزشکی بود. بنابراین، متخصصان حوزه سلامت روان میتوانند از آموزش مهارتهای ارتباطی به جهت کاهش مشکلات مرتبط با شیوع ویروس کرونا در بین جامعه سلامت استفاده نمایند. Manuscript profile -
Article
21 - بررسی رابطه عزت نفس و خلاقیت با کارآفرینی دانشجویان 89-1388 دانشگاه پیام نور مرکز بوکان در سال تحصیلیThe Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 5 , Year , Winter 2013 -
Article
22 - تأثیر آموزش فلسفه کودک بر مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان دوره اول متوسطهSocial Research , Issue 4 , Year , Winter 2019این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش فلسفه بر مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان دوره اول متوسطه انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دور Moreاین پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش فلسفه بر مهارتهای اجتماعی در دانشآموزان دوره اول متوسطه انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها به صورت نیمه آزمایشی، از نوع پیشآزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دوره اول متوسطه منطقه 3 تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 بود (N=6500). حجم نمونه 30 نفر در نظر گرفته شد و برای نمونهگیری از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی استفاده شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون(1983) دارای ۵۶ سوال و ابعاد مهارتهای اجتماعی مناسب، رفتارهای غیراجتماعی، پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، برتری طلبی و اطمینان زیاد به خود داشتن، رابطه با همسالان و برگزاری دوره آموزشی فلسفه برای کودکان برای گروه آزمایش به مدت 13 جلسه 60 دقیقهای، بر اساس طرح درسهای فلسفه برای کودکان مایکل باروز بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش فلسفه بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دوره اول متوسطه تاثیر دارد. بطوریکه موجب بهبود سطح مهارتهای اجتماعی با اندازه اثر 75 شده است. Manuscript profile