• Home
  • علی رضائیان

    List of Articles علی رضائیان


  • Article

    1 - A Stock Market Prediction Model Based on Deep Learning Networks
    Journal of System Management , Issue 5 , Year , Autumn 2022
    Accurate stock market prediction can assist in an efficient portfolio and risk management. However, accurately predicting stock price trends still is an elusive goal, not only because the stock market is affected by policies, market environment, and market sentiment, bu More
    Accurate stock market prediction can assist in an efficient portfolio and risk management. However, accurately predicting stock price trends still is an elusive goal, not only because the stock market is affected by policies, market environment, and market sentiment, but also because stock price data is inherently complex, noisy, and nonlinear. Recently, the rapid development of deep learning can make the classifiers more robust, which can be used to solve nonlinear problems. This study proposes a hybrid framework using Long Short-Term Memory, Autoencoder, and Deep Neural Networks (LSTM-AE-DNNs). Specifically, LSTM-AE is responsible for extracting relevant features, and in order to predict price movement, the features are fed into two deep learning models based on a recurrent neural network (RNN) and multilayer perceptron (MLP). The dataset used for this is Dow Jones daily stock for 2008-2018, which was used in this article. Besides, to further assess the prediction performance of the proposed model, original stock features are fed to the single RNN and MLP models. The results showed that the proposed model gives the more accurate and best results compared to another. In particular, LSTM-AE+RNN shows a better performance than the LSTM-AE+MLP. In addition, hybrid models show better performance compared to a single DNN fed with the all-stock features directly. Manuscript profile

  • Article

    2 - شناسایی ابعاد فرهنگی موثر بر جذب مشتریان ایرانی به خدمات بانکداری الکترونیک
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    بیشتر تحقیقهای انجام شده در زمینه مدل‌های پذیرش بانکداری الکترونیک، بعد فرهنگی را نادیده گرفته و از این فاکتور مهم و کلیدی غافل بوده یا کمتر به آن پرداخته اند. یکی از مسائل و مشکلات بانک‌ها در جذب مشتریان به خدمات بانکداری الکترونیک، نیز ضعف توجه به مقوله فرهنگ مشتریان More
    بیشتر تحقیقهای انجام شده در زمینه مدل‌های پذیرش بانکداری الکترونیک، بعد فرهنگی را نادیده گرفته و از این فاکتور مهم و کلیدی غافل بوده یا کمتر به آن پرداخته اند. یکی از مسائل و مشکلات بانک‌ها در جذب مشتریان به خدمات بانکداری الکترونیک، نیز ضعف توجه به مقوله فرهنگ مشتریان در توسعه استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک می‌باشد.بنابراین شناخت ابعاد فرهنگی هم برای دستیابی به اصل مشتری مداری و هم برای افزایش سهم بازار از طریق جذب و نگهداری مشتریان و اشاعه فرهنگ استفاده از آن و نیز جهت دهی در توسعه خدمات بانکداری الکترونیک، عامل اساسی بشمار می‌رود. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد فرهنگی موثر بر جذب مشتریان بانک به خدمات بانکداری الکترونیک به عنوان گامی نوآورانه در خدمت رسانی به جامعه می‌باشد تا بر تمرکز بر این عوامل، رویکردهای دقیق در حوزه مدیریت بازاریابی مشتریان صورت پذیرد. این تحقیق بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی و بر اساس هدف از نوع کاربردی می‌باشد. از لحاظ نوع شناسی، در زمره تحقیقهای کیفی و در پارادایم استقرایی و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته است. داده‌های کیفی بدست آمده از مصاحبه با مشتریان و مدیران حوزه بازاریابی بانک ملت، با استفاده از تحلیل تماتیک کدگذاری شد و مهمترین عوامل فرهنگی موثر بر جذب مشتریان ایرانی به خدمات بانکداری الکترونیک استخراج، دسته بندی و به تایید خبرگان رسیده است. نتایج تحقیق نشان دهنده آن است که عوامل فرهنگی موثر بر جذب مشتریان ایرانی به خدمات بانکداری الکترونیک عبارتند از: ارزش‌های دینی، احساسات، هنر، آداب و رسوم، نمادها و سمبلها Manuscript profile

  • Article

    3 - مدیریت عملکرد منابع انسانی مبتنی بر تفاوت‌های فردی و تناسب فرد با سازمان با رویکرد شخصی‌سازی در شهرداری تهران
    Journal of Management and Sustainable Development Studies , Issue 13 , Year , Spring 2024
    هدف از این پژوهش، طراحی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی مبتنی بر تفاوت‌های فردی و تناسب فرد با سازمان با رویکرد شخصی‌سازی شده در شهرداری تهران است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و هدف پژوهش، توسعه‌ای است. جامعه خبرگان، مدیران ارشد نواحی 124گانه و منابع‌ انسانی شهرداری تهران هست More
    هدف از این پژوهش، طراحی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی مبتنی بر تفاوت‌های فردی و تناسب فرد با سازمان با رویکرد شخصی‌سازی شده در شهرداری تهران است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و هدف پژوهش، توسعه‌ای است. جامعه خبرگان، مدیران ارشد نواحی 124گانه و منابع‌ انسانی شهرداری تهران هستند که به روش نمونه‌گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی تا رسیدن به حد اشباع نظری با دوازده تن از آنان مصاحبه‌ نیمه ساختار انجام پذیرفته است. با روش تحلیل مضمون، در سطح فردی، دوازده مضمون فرعی، چهار مضمون سازماندهی شده و دو مضمون فراگیر شکل گرفته‌اند. در سطح گروهی، سیزده مضمون فرعی در پنج دسته مضمون سازماندهی و در دو دسته مضامین فراگیر تعریف شده‌اند. در سطح سازمانی، تعداد چهل و نه مضمون فرعی در هجده مضمون سازماندهی شده در چارچوب شش مضمون فراگیر پدیدار آمده‌اند. این مقاله، پدیده مدیریت منابع انسانی مبتنی بر تفاوت‌های فردی و تناسب فرد با سازمان را تئوریزه می‌کند. بنا به این نظریه، مدیریت بر عملکرد منابع انسانی برای افراد مختلف در یک سازمان، متفاوت است. این شیوه، جذب، توسعه و نگهداری بهتر منابع انسانی را درپی دارد و انعطاف‌پذیری بالایی بین منابع انسانی و سازمان ارائه می‌کند که در مجموع، عملکرد بهتری از منابع انسانی در سطوح سه‌گانه ارائه می‌شود. این تئوری با تکیه بر نظریه تفاوت‌های فردی و تناسب فرد با سازمان مطرح شده است. مدل ارائه شده، انعطاف‌پذیری و عملکرد بهتری را نسبت به مدل‌های پیشین ارائه می‌دهد. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی مولفه های شخصیتی «برون‌گرایی» و «پذیرش تجربیات جدید» در الگوی شیفتگی شغلی کارکنان
    Behavioral Studies in Management , Issue 4 , Year , Winter 2022
    هدف پژوهش، بررسی مولفه های شخصیتی برون‌گرایی و پذیرش تجربیات جدید در الگوی شیفتگی شغلی کارکنان می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از تحلیل مضمون با نمونه گیری غیر تصادفی و نیزگلوله برفی با ۱۵ نفر از مدیران، صاحب نظران More
    هدف پژوهش، بررسی مولفه های شخصیتی برون‌گرایی و پذیرش تجربیات جدید در الگوی شیفتگی شغلی کارکنان می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از تحلیل مضمون با نمونه گیری غیر تصادفی و نیزگلوله برفی با ۱۵ نفر از مدیران، صاحب نظران و کارشناسان سازمانهای دولتی و نیز اساتید دانشگاهی مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمده و مضمون ها استخراج گردید و در بخش کمی به کمک پرسش‌نامه با جامعه آماری ۴۵۰ نفری کارکنان، شامل کارشناسان و مدیران سازمانی و تعداد نمونه ۲۰۵، پرسش‌نامه‌ها جمع‌آوری و مورد بررسی قرارگرفت و با بکارگیری تحلیل‌عاملی‌اکتشافی و تاییدی و معادلات‌ ساختاری مدل ‌نظری شیفتگی شغلی کارکنان ارائه و تاثیر عوامل شخصیتی برون گرایی و پذیرش تجربیات جدید بر این مولفه ها بررسی شده است. یافته ها نشان داد که از بین ۱۷ مولفه مدل شیفتگی شغلی، ویژگی برون گرایی بر مولفه‌ی ارتباطات سازمانی با بارعاملی ( ۹۱/۰) و همچنین پذیرش تجربیات جدید بر مولفه‌های جذابیت شغل با بار عاملی (۹۴/۰) و توسعه منابع انسانی ( ۸۵۶/۰) و منش کارکنان ( ۹۶۳/۰) تاثیر مثبت دارد و بیشترین تاثیرمربوط به پذیرش تجربیات جدید بر منش کارکنان با بارعاملی (۹۶۳/۰) می باشد. Manuscript profile

  • Article

    5 - سودآوری مالی با تعیین الگوی روابط بین عوامل موثر بر فرهنگ مشتریان خدمات بانکداری الکترونیکی (مورد مطالعه : بانک ملت)
    Financial Economics , Issue 4 , Year , Winter 2022
    چکیدهیکی از مهمترین راهکارهای افزایش سودآوری مالی برای بانک‌ها، شناسایی و جذب بیشتر مشتریان می‌باشد. بیشتر تحقیقهای انجام شده در زمینه سودآوری مالی از طریق شناسایی و جذب مشتریان، بعد فرهنگی را نادیده گرفته و از این فاکتور مهم و کلیدی غافل بوده یا کمتر به آن پرداخته‌اند. More
    چکیدهیکی از مهمترین راهکارهای افزایش سودآوری مالی برای بانک‌ها، شناسایی و جذب بیشتر مشتریان می‌باشد. بیشتر تحقیقهای انجام شده در زمینه سودآوری مالی از طریق شناسایی و جذب مشتریان، بعد فرهنگی را نادیده گرفته و از این فاکتور مهم و کلیدی غافل بوده یا کمتر به آن پرداخته‌اند. هدف این تحقیق، سودآوری مالی با تعیین الگوی روابط بین عوامل موثر بر فرهنگ مشتریان خدمات بانکداری الکترونیکی برای جذب و نگهداری بیشتر آن‌ها به عنوان گامی نوآورانه در خدمت‌رسانی به جامعه می‌باشد. این تحقیق بر اساس ماهیت و روش از نوع توصیفی و بر اساس هدف از نوع کاربردی می‌باشد. از لحاظ نوع‌شناسی، تحقیق در زمره تحقیقهای آمیخته (کیفی- کمی) و در پارادایم استقرایی است. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه است. داده‌های کیفی بدست آمده از مصاحبه با مشتریان و مدیران حوزه بازاریابی بانک، با استفاده از تحلیل تماتیک کدگذاری شد و برای سودآوری مالی، مهمترین عوامل موثر بر فرهنگ مشتریان خدمات بانکداری الکترونیکی استخراج، دسته بندی و به تایید خبرگان رسیده است. در بخش کمی تحقیق، برای تعیین الگوی روابط اثرپذیری و اثرگذاری بین عوامل شناسایی شده (قومیت، ارزش‌ها، سواد، هنر، قوانین، فناوری) از تکنیک دیمتل (تصمیم‌گیری گروهی بر اساس مقایسه‌های زوجی و قضاوت کارشناسان) استفاده شد. نتایج نشان داد که برای سودآوری مالی برای بانک‌های ایرانی، عوامل موثر بر فرهنگ مشتریان خدمات بانکداری الکترونیکی به ترتیب اهمیت و اثرگذاری بر یکدیگر عبارتند از: سواد، ارزش‌ها، فناوری، قومیت، قوانین و هنر. Manuscript profile

  • Article

    6 - آوای کارکنان و پیامدهای سازمانی: تبیین چهار راهبرد آوای کارکنان بر اساس تغییرات دو متغیر تعدیل کننده فرهنگ عام گرا/خاص گرا و تبادل رهبر-عضو
    Journal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 2019
    با وجود انجام پژوهش هایی پیرامون تاثیر آوای کارکنان بر پیامدهای سازمانی نظیر رضایت شغلی، تعهد سازمانی، تحلیل رفتگی و ترک خدمت، مطالعات اندکی به بررسی تاثیر متغیرهای دیگر در رابطه میان این متغیرها پرداخته اند. بنابراین با توجه به تاثیر بالای آوای کارکنان در پیامدهای سازم More
    با وجود انجام پژوهش هایی پیرامون تاثیر آوای کارکنان بر پیامدهای سازمانی نظیر رضایت شغلی، تعهد سازمانی، تحلیل رفتگی و ترک خدمت، مطالعات اندکی به بررسی تاثیر متغیرهای دیگر در رابطه میان این متغیرها پرداخته اند. بنابراین با توجه به تاثیر بالای آوای کارکنان در پیامدهای سازمانی، شناخت چنین متغیرهایی اهمیت بسیار دارد. از اینرو پژوهش حاضر به بررسی نقش تعدیل کننده فرهنگ سازمانی (عام گرا/خاص گرا) و تبادل رهبر- عضو در رابطه میان آوای کارکنان و پیامدهای سازمانی پرداخته است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران و غیر مدیران سازمان مرکزی بانک صادرات بوده که تعداد آنان 2063 نفر می باشد. حجم نمونه در سطح خطای 05/0، 330 نفر برآورد و اعضاء نمونه آماری به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه ای محقق ساخته جمع آوری شد. فرضیه ها با روش مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزار اسمارت پی ال اس آزمون گردیدند. یافته های پژوهش نشان می دهد، که فرهنگ عام گرا و تبادل رهبر-عضو تاثیر مثبت صدای کارکنان بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی و تاثیر منفی آن بر ترک خدمت و تحلیل رفتگی را افزایش می دهد. براساس یافته ها میتوان نتیجه گرفت استقرار فرهنگ سازمانی عام گرا و نیز بهبود روابط بین رهبران و کارکنان، اثرات مثبت آوای کارکنان بر پیامدهای سازمانی را تقویت می نماید.همچنین چهار راهبرد سازمانی صدای کارکنان بر اساس تغییرات دو متغیر فرهنگ عام گرا و تبادل رهبر-عضو به صورت ماتریس سه گانه تعریف و ترسیم شده است. Manuscript profile

  • Article

    7 - تأثیر رهبری اصیل بر توانمندسازی روان‌شناختی با نقش میانجی عدالت سازمانی (مورد مطالعه: شرکت سیمان صوفیان)
    Journal of Business Management , Issue 1 , Year , Spring 2021
    هدف پژوهش حاضر تأثیر رهبری اصیل بر توانمندسازی روان‌شناختی با نقش میانجی عدالت سازمانی بود. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان سیمان صوفیان به تعداد 420 نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 201 نفر بصورت تصادفی ساده به عنوان نمو More
    هدف پژوهش حاضر تأثیر رهبری اصیل بر توانمندسازی روان‌شناختی با نقش میانجی عدالت سازمانی بود. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی-توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان سیمان صوفیان به تعداد 420 نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 201 نفر بصورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه توانمندسازی روان‌شناختی با 15 گویه، رهبری اصیل با 15 گویه و عدالت سازمانی با 10 گویه استفاده شد. پرسشنامه در مقیاس لیکرت و بصورت پنج‌گزینه‌ای تنظیم شده بود. روایی محتوای ابزار پژوهش براساس نظرات کارشناسان و روایی سازده نیز با تحلیل عاملی تاییدی مورد تأیید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی کلیه متغیرها نیز بالای 70/0 آمد که نشان‌دهنده پایا بودن ابزار پژهش بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS انجام شد که برای آزمون فرضیه‌ها از آزمون سوبل استفاده گردید. نوآوری تحقیق این است که موضوع توانمندسازی روان‌شناختی به صورت عملیاتی با عدالت سازمانی در ارتباط قرار گرفت و اهمیت رهبری اصیل نیز در ارتباط بین این دو متغیر تبیین گردید. نتایج آزمون فرضیه‌ها نشان داد: رهبری اصیل بر توانمندسازی روان‌شناختی با نقش واسط عدالت سازمانی تأثیر مثبت دارد. Manuscript profile

  • Article

    8 - سبک رهبری و کیفیت زندگی کاری کارکنان (دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان)
    Journal of Business Management , Issue 1 , Year , Spring 2021
    هدف پژوهش حاضر ، بررسی تاثیر سبک رهبری بر کیفیت زندگی کاری کارکنان در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان است. جامعه آماری پژوهش۲۱۱۳ نفر و نمونه آماری ۳۲۵ نفر به روش کوکران محاسبه و نمونه‌گیری به صورت تصادفی و به روش طبقه ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شد. ابزار گردآوری More
    هدف پژوهش حاضر ، بررسی تاثیر سبک رهبری بر کیفیت زندگی کاری کارکنان در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اصفهان است. جامعه آماری پژوهش۲۱۱۳ نفر و نمونه آماری ۳۲۵ نفر به روش کوکران محاسبه و نمونه‌گیری به صورت تصادفی و به روش طبقه ای متناسب با حجم جامعه انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات ، دو پرسش‌نامه استاندارد ۱۸ سوالی جهت سبک رهبری و ۳۸ سوالی برای کیفیت زندگی کاری بوده که پایایی و روایی پرسش‌نامه ها مورد تایید واقع شد . پژوهش از حیث هدف کاربردی، از حیث طرح پیمایشی و از حیث گردآوری داده‌ها توصیفی تحلیلی می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی مثل آزمون T استیودنت، تحلیل عاملی، رگرسیون لجستیک و ضریب همبستگی استفاده شد . یافته‌های پژوهش نشان داد که هر چه مدیران دانشگاه‌ ‌های مذکور ، از سبک رهبری دموکراتیک‌تر استفاده کنند سبب ارتقای کیفیت زندگی کاری بیشتر کارکنان خواهد شد. در ضمن سبک رهبری دموکراتیک بر مولفه‌های ارتباطات تیمی، کاهش استرس شغلی، تعهد سازمانی، مشارکت سازمانی، کاهش تعارض ، حمایت مدیران، حمایت همکاران، شفافیت نقش و تفویض اختیار تاثیر مثبت داشته و بر دو مولفه محیط کار سالم و ایمن وحقوق و مزایا تاثیری نداشته است Manuscript profile

  • Article

    9 - تعیین مؤلفه‌های مؤثر بر دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق هوشمندی کسب و کار
    Journal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 2022
    هدف از انجام این پژوهش تعیین مؤلفه‌های دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق هوشمندی کسب و کار می باشد. روش انجام این پژوهش به صورت کیفی و روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه از بین خبرگان هوشمندی کسب و کار و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار More
    هدف از انجام این پژوهش تعیین مؤلفه‌های دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق هوشمندی کسب و کار می باشد. روش انجام این پژوهش به صورت کیفی و روش گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه از بین خبرگان هوشمندی کسب و کار و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته و اکتشافی می‌باشد. روش نمونه‌گیری به صورت هدفمند و از بین 14 نفر از کارشناسان، خبرگان و مدیران مرتبط با موضوع پژوهش در شرکت پالایش نفت تهران انتخاب شده اند. از روش دلقی فازی برای تجزیه و تحلیل دادها استفاده شده است. در این مقاله عوامل و مؤلفه‌های مؤثر بر دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق هوشمندی کسب و کار در قالب مدل مفهومی پژوهش تدوین شده است. مهم‌ترین محدودیتی که در شناسایی هرچه بیشتر متغیرهایی که می‌تواند، در شکل‌گیری مزیت رقابتی با توجه به هوشمندی کسب و کار کمک شایانی به این تحقیق کند، به عدم کفایت مطالعات انجام‌ گرفته در شکل‌گیری مزیت رقابتی با توجه به هوشمندی کسب و کار برمی‌گردد. Manuscript profile

  • Article

    10 - شناسایی ابعاد سیستم کسب و کار در مدل مهندسی مجدد در صنعت بانکداری دولتی با تاکید بر مشتری مداری- یک تحقیق نظریه داده بنیاد
    Journal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 2022
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد سیستم کسب و کار در مدل مهندسی مجدد در صنعت بانکداری دولتی با تاکید بر مشتری مداری می باشد. تحقیق حاضر از نوع کیفی بوده و در آن از تئوری گراندد(داده بنیاد) استفاده شد. بنابراین روش تحقیق از حیث هدف بنیادی است. جامعه مورد بررسی در این تحقیق More
    هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد سیستم کسب و کار در مدل مهندسی مجدد در صنعت بانکداری دولتی با تاکید بر مشتری مداری می باشد. تحقیق حاضر از نوع کیفی بوده و در آن از تئوری گراندد(داده بنیاد) استفاده شد. بنابراین روش تحقیق از حیث هدف بنیادی است. جامعه مورد بررسی در این تحقیق شامل مدیران و کارشناسان بانک شاغل در بخش های مختلف صنعت بانکداری شهر تهران می‌باشند. نمونه گیری غیر احتمالی بوده و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه می یابد که بر این اساس با 11 نفر مصاحبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری داده‌ها(باز، محوری، گزینشی) استفاده شد، که شامل یادداشت برداری در هنگام کدگذاری، ارتباط مقوله‌ها با یکدیگر و در نهایت تدوین نهایی تئوری است. نتایج نشان داد که پنج بعد یا عامل تامین منافع حداکثری ذینفعان صنعت بانکداری، سرعت و ارزانی خدمات، اعمال قوانین و استانداردها، رعایت چارچوب‌های مدیریت بانکداری و ایجاد و بهبود روش‌های منتهی به مشتریان صنعت بانکداری می‌تواند در مهندسی مجدد کل کسب و کار صنعت بانکداری ایران با تأکید بر مشتری مداری مؤثر واقع شود. Manuscript profile

  • Article

    11 - یادگیری عمیق برای پیش‌بینی بازار سهام با استفاده از اطلاعات عددی و متنی (رویکرد الگوریتم حافظه کوتاه مدت ماندگارLSTM)
    Financial Engineering and Portfolio Management , Issue 2 , Year , Summer 2023
    قیمت سهام تحت تأثیر عوامل بسیاری است،که کار پیش‌بینی را چالش‌برانگیز می‌کند. این پیش‌بینی اگر فقط داده‌های عددی یا اطلاعات متنی را در نظر بگیرد، اغلب بی‌اثر می‌شود. هدف این پژوهش ارائه یک روش پیش‌بینی قیمت روز آینده سهام بر اساس ساختار شبکه عصبی عمیق با استفاده از داده‌ More
    قیمت سهام تحت تأثیر عوامل بسیاری است،که کار پیش‌بینی را چالش‌برانگیز می‌کند. این پیش‌بینی اگر فقط داده‌های عددی یا اطلاعات متنی را در نظر بگیرد، اغلب بی‌اثر می‌شود. هدف این پژوهش ارائه یک روش پیش‌بینی قیمت روز آینده سهام بر اساس ساختار شبکه عصبی عمیق با استفاده از داده‌های قیمت، مجموعه‌ای از شاخص‌های فنی و سر تیتر اخبار به‌عنوان ورودی مدل است. برای این منظور از داده‌های سهام شاخص داوجونز و داده‌های خبری کانال ردیت استفاده شده است. از داده‌های سهام ویژگی‌های مبتنی بر شاخص فنی استخراج می‌شوند و داده‌های خبری توسط روش کوله‌کلمات به بردار ویژگی تبدیل می‌شوند و به شبکه حافظه کوتاه‌مدت ماندگار (LSTM) برای پیش‌بینی داده می‌شوند.از دقت به‌عنوان معیار ارزیابی عملکرد استفاده شده و آزمایش‌هایی بر روی دو مجموعه داده فقط عددی و فقط متنی برای ارزیابی استفاده همزمان دو منبع اطلاعاتی انجام پذیرفته است. همچنین ازسه شبکه ،SVM ، MLPوRNN برای ارزیابی مدل استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که مدل LSTM بالاترین دقت پیش‌بینی 69.19% را با استفاده از اخبار و داده‌های مالی به دست آورده است. داده‌های خبری با دقت65.62% و داده‌های عددی با دقت51.89% می‌باشند.همچنین مدل LSTMدر مقایسه با شبکه‌های عصبی SVM وMLP و RNN از عملکرد بهتری برخوردار می‌باشد. Manuscript profile

  • Article

    12 - طراحی الگوی مدیریت عملکرد سه¬سطحی منابع انسانی (مورد مطالعه: نواحی 124گانه شهرداری تهران)
    Strategic Management Researches , Issue 6 , Year , Spring 2024
    در راستای افزایش روزبه¬روز پرداختن به منابع انسانی در سازمان¬ها، این پژوهش که برای اولین بار در شهرداری تهران مورد مطالعه و بررسی قرار می-گیرد، با هدف اصلی طراحی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی با رویکرد چندسطحی انجام شده است و نوآوری این پژوهش، بررسی مدیریت عملکرد منابع More
    در راستای افزایش روزبه¬روز پرداختن به منابع انسانی در سازمان¬ها، این پژوهش که برای اولین بار در شهرداری تهران مورد مطالعه و بررسی قرار می-گیرد، با هدف اصلی طراحی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی با رویکرد چندسطحی انجام شده است و نوآوری این پژوهش، بررسی مدیریت عملکرد منابع انسانی در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی است. پژوهش حاضر از نوع کیفی و از نظر هدف، یک پژوهش توسعه¬ای است. جامعه خبرگان مورد مطالعه، مدیران ارشد نواحی 124گانه شهرداری تهران هستند؛ این مدیران به روش نمونه¬گیری هدفمند و به صورت گلوله برفی تا رسیدن به حد اشباع نظری با دوازده تن از آنان، مصاحبه‌ نیمه ساختار انجام پذیرفته است. روش گردآوری داده¬ها کتابخانه¬ای و میدانی است و ابزار گردآوری داده ها، سوال¬های نیمه ساختار یافته است. روایی مدل با روش بازبینی توسط خبرگان و پایایی، با روش ضریب توافق کاپا کوهن بررسی گردیده است. با روش تحلیل مضمون، در سطح فردی: دوازده مضمون فرعی، چهار مضمون سازماندهی شده و دو مضمون فراگیر شکل گرفته¬اند. در سطح گروهی: سیزده مضمون فرعی در پنج دسته مضمون سازماندهی و در دو دسته مضامین فراگیر تعریف شده¬اند. در سطح سازمانی، تعداد چهل و نه مضمون فرعی در هجده مضمون سازماندهی شده در چارچوب شش مضمون فراگیر پدیدار آمده¬اند. با نظرخواهی از همین خبرگان، روابط بین سه سطح بررسی گردید و نتایج حاکی از اثر مثبت سطوح بر یکدیگر دارد. مدل استخراجی به مدیریت منابع انسانی شهرداری تهران کمک می¬کند تا با شناسایی دقیق مفاهیم اثرگذار بر فرآیند مدیریت عملکرد، بهبود عملکرد را در سطوح موجب شوند. Manuscript profile