• Home
  • طیبه عباسیان فر

    List of Articles طیبه عباسیان فر


  • Article

    1 - بررسی مولفه های شخصیتی «برون‌گرایی» و «پذیرش تجربیات جدید» در الگوی شیفتگی شغلی کارکنان
    Behavioral Studies in Management , Issue 4 , Year , Winter 2022
    هدف پژوهش، بررسی مولفه های شخصیتی برون‌گرایی و پذیرش تجربیات جدید در الگوی شیفتگی شغلی کارکنان می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از تحلیل مضمون با نمونه گیری غیر تصادفی و نیزگلوله برفی با ۱۵ نفر از مدیران، صاحب نظران More
    هدف پژوهش، بررسی مولفه های شخصیتی برون‌گرایی و پذیرش تجربیات جدید در الگوی شیفتگی شغلی کارکنان می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر روش آمیخته اکتشافی است. در بخش کیفی از تحلیل مضمون با نمونه گیری غیر تصادفی و نیزگلوله برفی با ۱۵ نفر از مدیران، صاحب نظران و کارشناسان سازمانهای دولتی و نیز اساتید دانشگاهی مصاحبه نیمه ساختار یافته به عمل آمده و مضمون ها استخراج گردید و در بخش کمی به کمک پرسش‌نامه با جامعه آماری ۴۵۰ نفری کارکنان، شامل کارشناسان و مدیران سازمانی و تعداد نمونه ۲۰۵، پرسش‌نامه‌ها جمع‌آوری و مورد بررسی قرارگرفت و با بکارگیری تحلیل‌عاملی‌اکتشافی و تاییدی و معادلات‌ ساختاری مدل ‌نظری شیفتگی شغلی کارکنان ارائه و تاثیر عوامل شخصیتی برون گرایی و پذیرش تجربیات جدید بر این مولفه ها بررسی شده است. یافته ها نشان داد که از بین ۱۷ مولفه مدل شیفتگی شغلی، ویژگی برون گرایی بر مولفه‌ی ارتباطات سازمانی با بارعاملی ( ۹۱/۰) و همچنین پذیرش تجربیات جدید بر مولفه‌های جذابیت شغل با بار عاملی (۹۴/۰) و توسعه منابع انسانی ( ۸۵۶/۰) و منش کارکنان ( ۹۶۳/۰) تاثیر مثبت دارد و بیشترین تاثیرمربوط به پذیرش تجربیات جدید بر منش کارکنان با بارعاملی (۹۶۳/۰) می باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی و تبیین مدل دلبستگی کارکنان بر اساس مدل پنج عاملی شخصیت
    Journal of Business Management , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    هدف پژوهش، ارائه‌ی مدل دلبستگی کارکنان براساس مدل پنج عاملی شخصیت می باشد. از جهت روش‌شناسی، این پژوهش از نظرهدف کاربردی است و ازنظرشیوه‌ی اجرا، روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون، می‌باشد. به کمک نمونه‌گیری هدفمند قضاوتی ۲۰ مصاحبه با خبرگان سازمانی انجام‌شد و با توجه به فرآیند More
    هدف پژوهش، ارائه‌ی مدل دلبستگی کارکنان براساس مدل پنج عاملی شخصیت می باشد. از جهت روش‌شناسی، این پژوهش از نظرهدف کاربردی است و ازنظرشیوه‌ی اجرا، روش تحقیق کیفی تحلیل مضمون، می‌باشد. به کمک نمونه‌گیری هدفمند قضاوتی ۲۰ مصاحبه با خبرگان سازمانی انجام‌شد و با توجه به فرآیند کدگذاری مصاحبه‌ها و استفاده از نرم افزار مکس کیودی ای ، مدل دلبستگی کارکنان با ۱۷ بعد و ۵۱ مولفه نهایی و ارائه گردید. این ابعاد ۱۷گانه عبارتند از: نقش‌های مدیران، شایسته‌سالاری، جذ‌ابیت شغل، مدیریت عملکرد، راهبردها، تکریم کارکنان، توسعه‌ی منابع انسانی، ساختار و تشکیلات، ارتباطات سازمانی، تصویر مثبت سازمانی، مرجعیت تخصصی کارکنان، منش کارکنان، سازمان یادگیرنده، نظام مشارکت، دانش سازمانی افراد، نظام جبران خدمات و سرزندگی کارکنان، که بالاترین اولویت مربوط به شایسته‌سالاری و توسعه‌ی منابع انسانی است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که فاکتورهای پنج‌گانه شخصیت بر بعدهای ارتباطات سازمانی، سرزندگی کارکنان، منش کارکنان، توسعه‌ی منابع انسانی و جذابیت شغل تاثیر مثبت ومستقیم دارند. Manuscript profile