• Home
  • علی خلخالی

    List of Articles علی خلخالی


  • Article

    1 - کاربست کلان داده ها در بررسی روابط بین استعداد کاری و سبک یادگیری دانش آموزان
    Educational Leadership & administration , Issue 2 , Year , Summer 1400
    هدف از مطالعه ی حاضر بررسی تاثیر کلان داده ها بر استعداد کاری و سبک یادگیری دانش آموزان در مدارس می باشد. روش تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی و از لحاظ هدف، از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 82442 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه در استان گیلان می باشد که تعداد50 More
    هدف از مطالعه ی حاضر بررسی تاثیر کلان داده ها بر استعداد کاری و سبک یادگیری دانش آموزان در مدارس می باشد. روش تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی و از لحاظ هدف، از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 82442 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه در استان گیلان می باشد که تعداد5000 نفر آنان با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان به عنوان نمونه و به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای دستیابی به پایگاه کلان داده، یک وب سایت برخط طراحی و در 100 مدرسه و در حوزه مورد مطالعه نصب گردید. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه شاخص سبک های یادگیری کلب و پرسشنامه استعداد کاری هالند بود. ضرایب پایایی پرسشنامه به روش باز آزمایی 86/0 به دست آمد. روایی پرسشنامه ازطریق مدل فلدر و ساپرلین تایید شده است. داده‌ های گردآوری شده از طریق وب سایت طراحی شده با استفاده از تکنیک‌های مناسب آماری و کد نویسی های انجام شده مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد افراد با سبک های یادگیری تجربه ی عینی بیشترین آمار مربوط به استعداد کاری در شاخه های جستجوگر و اجتماعی داشتند. همچنین افراد با سبک یادگیری آزمایشگری فعال دارای برتری استعداد کاری در زمینه های جسارت و تهور، هنری و جستجو گر بودند. یافته ها کلی حاکی از آن است که در افراد با سبک یادگیری مشاهده تاملی استعداد های کاری بیشتر به سمت واقع گرا و اجتماعی تمایل داشته است. Manuscript profile

  • Article

    2 - مدل‌سازی رهبری برنامه درسی برای مدیران مدارس ایران
    Research in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    رهبری برنامه درسی به‌عنوان جزء کلیدی بهبود نظام آموزشی شناخته شده و با نظر به نقش حیاتی مدیران در این بخش، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای رهبری برنامه درسی توسط مدیران انجام شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش، کیفی از روش داده بنیاد بود. جامعه مورد مطالعه شامل اعضای هیئ More
    رهبری برنامه درسی به‌عنوان جزء کلیدی بهبود نظام آموزشی شناخته شده و با نظر به نقش حیاتی مدیران در این بخش، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای رهبری برنامه درسی توسط مدیران انجام شده است. رویکرد حاکم بر پژوهش، کیفی از روش داده بنیاد بود. جامعه مورد مطالعه شامل اعضای هیئت‌علمی، کارشناسان مدیریت آموزشی و متخصصان برنامه درسی و مدیران مدارس است. روش نمونه گیری به شیوه نظری بوده است. حجم نمونه به روش اشباع داده ها صورت پدیرفت. با 19 نفر مصاحبه به عمل آمد. داده های حاصل از مصاحبه در بخش کیفی از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل، و در بخش کمی با آزمون فریدمن اولویت بندی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل علی (شامل ضرورت شکل‌گیری اهداف کلان آموزش‌وپرورش، نیاز به بهبود مستمر در فرآیند آموزش‌وپرورش و ضرورت اجرای برنامه درسی اثربخش) زمینه ساز رهبری برنامه درسی توسط مدیران است که تمرکززدایی در نظام آموزش‌وپرورش، تبیین جایگاه مدیران به‌عنوان رهبران برنامه درسی، انتصاب مدیران شایسته و توانمندسازی آنان، همکاری مدیران با معلمان، هوشیارسازی دانش آموزان و اولیاء نسبت به برنامه درسی، جلب همکاری فراسازمانی، بازسازی فرهنگ، غنی‌سازی برنامه های درسی و پایش منظم اجرای آن به عنوان راهبردهای توسعه رهبری برنامه درسی مدیران، موجب بروز پیامدهای فردی، سازمانی و اجتماعی می گردد. Manuscript profile

  • Article

    3 - بررسی وضعیت مثبت گرایی سازمانی در مدارس دولتی
    Educational researches , Issue 5 , Year , Winter 2003
    پژوهش حاضر درصدد بررسی وضعیت مثبت گرایی سازمانی در ابعاد رهبری مثبت، فرهنگ مثبت، استراتژی مثبت، طراحی مثبت، سرمایه انسانی مثبت در بین مدارس دولتی بود. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و پیمایشی بود. جامعه پژوهش را مدارس دولتی شهرستان تنکابن تشکیل می دادند. از طریق همتاسا More
    پژوهش حاضر درصدد بررسی وضعیت مثبت گرایی سازمانی در ابعاد رهبری مثبت، فرهنگ مثبت، استراتژی مثبت، طراحی مثبت، سرمایه انسانی مثبت در بین مدارس دولتی بود. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و پیمایشی بود. جامعه پژوهش را مدارس دولتی شهرستان تنکابن تشکیل می دادند. از طریق همتاسازی 30 مدرسه و به نسبت جمعیت هر مدرسه، مدیران، معاونان و معلمان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها ، پرسشنامه سنجش میزان مثبت گرایی سازمانی (=0/89α) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی و بررسی فرضیه پژوهش از تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان می دهد که اولا مثبت گرایی سازمانی مشاهده شده (20/43) در مدارس مورد مطالعه بسیار پایین تر از حد مورد انتظار (75) است. همچنین فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه میزان مثبت گرایی سازمانی هم در وضعیت کلی و هم به تفکیک مولفه های مربوطه، در بین مدارس دولتی مورد مطالعه متفاوت است، به طور معنی داری مورد تایید قرار گرفت. Manuscript profile

  • Article

    4 - طراحی مقیاس جامع خودسنجی مهارت‌های رهبری برای دانشجویان مدیریت
    Educational researches , Issue 5 , Year , Autumn 2016
    هدف اصلی این پژوهش، ساخت مقیاس جامع خودسنجی مهارتهای رهبری برای دانشجویان مدیریت می‌باشد تا بوسیله آن بتوانند ظرفیت‌های رهبری خود را بطور مستمر پایش کنند. نوع این پژوهش توصیفی-همبستگی می‌باشد. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان رشته‌های مختلف مدیریت در سطح استان مازندران ب More
    هدف اصلی این پژوهش، ساخت مقیاس جامع خودسنجی مهارتهای رهبری برای دانشجویان مدیریت می‌باشد تا بوسیله آن بتوانند ظرفیت‌های رهبری خود را بطور مستمر پایش کنند. نوع این پژوهش توصیفی-همبستگی می‌باشد. جامعة آماری شامل کلیة دانشجویان رشته‌های مختلف مدیریت در سطح استان مازندران بودند. حجم نمونه 331 تن (169 دانشجوی پسر و 162 دانشجوی دختر) برآورد گردید. برای انتخاب نمونه‌ها از روش نمونه گیری خوشه ای استفاده شد. برای تهیة پیش نویس پرسشنامه، ابتدا برمبنای ادبیات پژوهشی و ابزارهای موجود در زمینة مهارتهای رهبری، طرح اولیه پرسشنامه تدوین گردید. در نهایت با روش مبتنی بر تحلیل داده‌ها، مهارت‌های رهبری دانشجویان مدیریت در 36 مولفه و 7 مهارت، عامل یابی و تحت عناوین الهام بخشی مبتنی بر چشم انداز مشترک، ارادة معطوف به عمل، کنترل موقعیت، آگاهی فعال، مذاکرة سازنده، بسیج منابع وظرفیت سازی و ریسک پذیری نام گذاری شدند. با استفاده از این ابزار خودسنجی هر دانشجوی مدیریت می‌تواند مهارت‌های رهبری خود را بطور مداوم بررسی نماید. Manuscript profile

  • Article

    5 - بررسی وضعیت مثبت گرایی سازمانی در مدارس دولتی
    Educational researches , Issue 1 , Year , Autumn 2017
    پژوهش حاضر درصدد بررسی وضعیت مثبت گرایی سازمانی در ابعاد رهبری مثبت، فرهنگ مثبت، استراتژی مثبت، طراحی مثبت، سرمایه انسانی مثبت در بین مدارس دولتی بود. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و پیمایشی بود. جامعه پژوهش را مدارس دولتی شهرستان تنکابن تشکیل می دادند. از طریق همتاسا More
    پژوهش حاضر درصدد بررسی وضعیت مثبت گرایی سازمانی در ابعاد رهبری مثبت، فرهنگ مثبت، استراتژی مثبت، طراحی مثبت، سرمایه انسانی مثبت در بین مدارس دولتی بود. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و پیمایشی بود. جامعه پژوهش را مدارس دولتی شهرستان تنکابن تشکیل می دادند. از طریق همتاسازی 30 مدرسه و به نسبت جمعیت هر مدرسه، مدیران، معاونان و معلمان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها ، پرسشنامه سنجش میزان مثبت گرایی سازمانی (=0/89α) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی و بررسی فرضیه پژوهش از تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان می دهد که اولا مثبت گرایی سازمانی مشاهده شده (20/43) در مدارس مورد مطالعه بسیار پایین تر از حد مورد انتظار (75) است. همچنین فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه میزان مثبت گرایی سازمانی هم در وضعیت کلی و هم به تفکیک مولفه های مربوطه، در بین مدارس دولتی مورد مطالعه متفاوت است، به طور معنی داری مورد تایید قرار گرفت. Manuscript profile

  • Article

    6 - تحلیل سیستم آموزش سایه ای در ایران
    Journal of Educational Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2011
    هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی اثرآموزش رسمی و آموزش سایه ای در رفتار تحصیلی کلی دانش آموزان بود. این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بوده است. جامعه ی پژوهش را همه ی دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان تنکابن (4845) تشکیل می دادند. همچنین براساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمو More
    هدف پژوهش حاضر، مقایسه ی اثرآموزش رسمی و آموزش سایه ای در رفتار تحصیلی کلی دانش آموزان بود. این پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بوده است. جامعه ی پژوهش را همه ی دانش آموزان مدارس متوسطه شهرستان تنکابن (4845) تشکیل می دادند. همچنین براساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 600 دانش آموز به عنوان گروه نمونه برگزیده شدند. از پرسشنامه سنجش رفتار تحصیلی کلی دانش آموزان (82/0 =α ) برای جمع آوری داده ها استفاده گردید. جهت تحلیل داده ها علاوه بر شاخص های گرایش مرکزی از آمار های استباطی خی دو، t مستقل و u مان ویتنی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه آموزش رسمی و آموزش سایه ای از نظر متغیرهای اثربخشی تحصیلی، میزان ساعات درس خوانی، رضایت تحصیلی، امنیت تحصیلی و هزینه تحصیلی تفاوت معنادار وجود دارد. در واقع در همه موارد سیستم آموزش سایه ای کارآتر، موثرتر و رضایت بخش تر بوده است. Manuscript profile

  • Article

    7 - ارائه مدلی جهت خودسنجی عملکرد گروههای آموزشی در دانشگاههای آزاد اسلامی منطقه 3
    Journal of Educational Psychology , Issue 5 , Year , Winter 2012
    از آنجایی که نظامی منسجم برای سنجش عملکرد مراکز آموزش عالی در زمینه های مختلف وجود ندارد لذا تحقیق حاضر برآن است در رابطه با عملکرد گروه های آموزشی که یکی از مهمترین عناصر دانشگاهی است، یک مدل عملی خودسنجی ارائه دهد. در مدل حاضر سعی شده که از نقطه نظرات و تجربیات اعضا ه More
    از آنجایی که نظامی منسجم برای سنجش عملکرد مراکز آموزش عالی در زمینه های مختلف وجود ندارد لذا تحقیق حاضر برآن است در رابطه با عملکرد گروه های آموزشی که یکی از مهمترین عناصر دانشگاهی است، یک مدل عملی خودسنجی ارائه دهد. در مدل حاضر سعی شده که از نقطه نظرات و تجربیات اعضا هیئت علمی دانشگاههای آزاد اسلامی در رابطه با 7 عامل مهم دانشگاهی پیشنهادی استفاده شود که این عوامل عبارتند از: 1- اهداف، جایگاه سازمانی، مدیریت و تشکیلات. 2- هیئت علمی 3- دانشجویان 4- راهبردهای یاددهی-یادگیری 5- دوره های آموزشی و برنامه های درسی 6- امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی 7- دانش آموختگان که هر عامل مرکب از تعدادی ملاک و هر ملاک از تعدادی نشانگر و شاخص تشکیل شده است. عوامل، ملاک ها و نـشانگر ها در قــالب پرسشــنامه با ضریب آلفا 98/. تهیه و در اختیار اعضاء هیأت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی گیلان و مازندران قرار گرفت. از ملاکها ، نشانگرها و شاخص ها مدل پیشنهادی استخراج گردید. Manuscript profile

  • Article

    8 - بررسی زمینه های توسعه آموزش فراگیر و موانع اجرای آن
    Journal of Educational Psychology , Issue 4 , Year , Winter 2009
    این تحقیق به دنبال بررسی زمینه های توسعه طرح آموزش فراگیر و موانع اجرایی آن در استان مازندران می باشد تا با مطالعه و تحلیل دیدگاههای مجریان طرح، راهکارهای عملی را در این زمینه ارایه نماید. برای رسیدن به داده های مورد نظر از پرسشنامه محقق ساخته ای متشکل از 7 محور اصلی با More
    این تحقیق به دنبال بررسی زمینه های توسعه طرح آموزش فراگیر و موانع اجرایی آن در استان مازندران می باشد تا با مطالعه و تحلیل دیدگاههای مجریان طرح، راهکارهای عملی را در این زمینه ارایه نماید. برای رسیدن به داده های مورد نظر از پرسشنامه محقق ساخته ای متشکل از 7 محور اصلی با 39 سؤال استفاده شده است. به همین منظور در یک طرح تحقیق توصیفی- زمینه یابی 396 نفر از کارشناسان اداری، مدیران و معلمان مجری طرح آموزش فراگیر در استان مازندران به صورت ترکیبی از روش های نمونه گیری خوشه ای و تصادفی طبقه ای در چند مرحله گزینش شده و به پرسشنامه مذکور پاسخ داده اند. روایی ابزار پژوهش بر اساس دیدگاه صاحبنظران حوزه آموزش و پرورش استثنایی و کارشناسان آشنا به مسایل آموزش تلفیقی و فراگیر بوده و برای تعیین اعتبار مربوط برابر 0.71 محاسبه شده است. اطلاعات بدست آمده با استفاده از مجذور کا (خی دو) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بخشی از یافته ها نشان داد که مدیران بیشتر از معلمان و کارشناسان اداری اعتقاد دارند که احتمال موفقیت اجرای آموزش فراگیر در نقاطی که طرح سنجش و طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در آنجا انجام شده، نسبت به سایر نقاط بیشتر است. همچنین قسمتی از نتایج، حاکی از آن است که در نظام آموزشی فراگیر به تفاوتهای فردی دانش آموزان بسشتر توجه شده و احتمال ایجاد تعامل اجتماعی و مهارت دوستیابی در بین دانش آموزان عادی و دارای نیازهای ویژه افزایش می یابد. مجریان طرح فراگیر معتقدند که در نظام آموزشی فراگیر امکان تبدیل شدن همه دانش آموزان اعم از عادی و دارای نیازهای ویژه به شهروندانی آگاه و کارمند بیشتر است. Manuscript profile

  • Article

    9 - تأثیر روش تدریس مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی سال سوم راهنمایی
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 5 , Year , Winter 2011
    پژوهش حاضر مطالعه ای شبه تجربی است که با هدف تعیین تأثیر روش تدریس مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایه ی سوم راهنمایی شهرستان رامسر در سال 1389 انجام شد. جامعه ی آماری تحقیق شامل کلیه ی دانش‌آموزان More
    پژوهش حاضر مطالعه ای شبه تجربی است که با هدف تعیین تأثیر روش تدریس مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی دانش‌آموزان پایه ی سوم راهنمایی شهرستان رامسر در سال 1389 انجام شد. جامعه ی آماری تحقیق شامل کلیه ی دانش‌آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان مذکور به تعداد 395 نفر بود. با توجه به نمونه های آماری در دسترس و جایگزینی آنها در دو گروه آزمایش و خطا، نمونه گیری تصادفی به تعداد 50 نفر صورت پذیرفت. به منظور بررسی اثر بخشی مقایسه ای روش تدریس مبتنی بر ICT و تدریس سنتی در یادگیری پایدار دانش‌آموزان، آزمون مجدد در دو مرحله به عمل آمد. مرحله ی اول یک ماه پس از اجرای اولیه و مرحله ی دوم سه ماه پس از آن انجام گرفت. جهت اجرای تدریس مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات آرایش کلاسی به صورت گروه های دو نفره شکل گرفت و هر گروه یک رایانه در اختیار داشت که به صورت شبکه با همدیگر و با رایانه اصلی یعنی دبیر مربوطه در ارتباط بودند. برای کنترل کاربرها و مدیریت کلاس از نرم‌افزار نت ساپورت اسکول استفاده گردید و موضوعات درسی از سه طریق ارائه گردید: الف) محتوای الکترونیکی تولید شده توسط دبیر ب) اتصال به شبکه اینترنت ج)کاربرد نرم‌افزارهای آموزشی. تجزیه و تحلیل داده‌های حاصله با نرم‌افزارSPSS انجام شد و روش آماری آزمون t دوگروه مستقل بود.نتایج حاصل از تحقیق، تأثیر روش تدریس مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر یادگیری پایدار دانش‌آموزان دردرس علوم تجربی را تأیید نمود. همچنین مشخص شد که میزان یادگیری پایدار در روش تدریس مبتنی بر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بیش‌تر از روش تدریس سنتی است. Manuscript profile

  • Article

    10 - فراتحلیل اثر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفه ای معلمان
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 1 , Year , Summer 2011
    هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهش‌های انجام شده در زمینه تأثیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر وضعیت معلمان، جهت برآورد اندازه اثر واقعی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفه‌ای معلمان بود. جامعه پژوهش را کلیه پژوهش‌های انجام شده، تا پایان سال 1389 د More
    هدف پژوهش حاضر فراتحلیل پژوهش‌های انجام شده در زمینه تأثیر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر وضعیت معلمان، جهت برآورد اندازه اثر واقعی فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفه‌ای معلمان بود. جامعه پژوهش را کلیه پژوهش‌های انجام شده، تا پایان سال 1389 در زمینه تأثیر فاوا بر رشد حرفه‌ای معلمان در ایران تشکیل دادند. از طریق نمونه‌گیری هدفمند تعداد 9 پژوهش که دارای ویژگی‌های مناسب برای ورود به فراتحلیل بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، چک لیست گزینش پژوهش‌ها از نظر فنی و روش شناختی بود. مدل فراتحلیل ترجیحی در این پژوهش رویکرد ترکیب نتایج هانتر و اشمیت بود. ضمناً برای تفسیر نتایج از رویکرد کوهن استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان دادند که کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفه‌ای معلمان به طور معناداری تأثیر دارد. همچنین اندازه اثر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بر رشد حرفه‌ای معلمان معادل 387/0 می‌باشد که برمبنای شاخص‌های تفسیری، بالاتر از حد متوسط است. Manuscript profile

  • Article

    11 - تحلیل هم‌رخدادی‌ واژگان و ترسیم نقشه علمی پژوهش‌ها با محوریت مدرسه
    Journal of Knowledge Studies , Issue 5 , Year , Winter 2022
    هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل هم‌رخدادی‌واژگان و ترسیم نقشه‌علمی پژوهش‌های با‌محوریت مدرسه است. روش‌ پژوهش: این پژوهش کاربردی، توصیفی/ تحلیلی، و مبتنی‌بر تکنیک علم‌سنجی بود. جامعه آماری، مقالات نمایه شده در پایگاه‌های اس.آی.دی، پرتال جامع علوم انسانی، مگیران، و اریک، در با More
    هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل هم‌رخدادی‌واژگان و ترسیم نقشه‌علمی پژوهش‌های با‌محوریت مدرسه است. روش‌ پژوهش: این پژوهش کاربردی، توصیفی/ تحلیلی، و مبتنی‌بر تکنیک علم‌سنجی بود. جامعه آماری، مقالات نمایه شده در پایگاه‌های اس.آی.دی، پرتال جامع علوم انسانی، مگیران، و اریک، در بازه زمانی ۹ ساله ۱۳۹۹-۱۳۹۱ (۲۰۱۲-۲۰۲۰)، با جست‌وجوی کلیدواژه مدرسه بود. در بخشی از پژوهش از کل جامعه و در قسمتی دیگر از قانون پراکندگی برادفورد برای نمونه‌گیری استفاده شد. همچنین به‌وسیله نرم‌افزارهای راور-‌ماتریس و وی.اُ.اس‌ویوور به‌ترتیب نمودارهای ماتریس هم‌رخدادی و نقشه‌علمی تهیه شد. یافته‌ها: در جست‌وجوی کلیدواژه مدرسه در پایگاه‌های مذکور، ۴۳۹۰ مقاله فارسی (۱۳۹۹-۱۳۹۱) و ۱۴۳۱۳ مقاله انگلیسی (۲۰۱۲-۲۰۲۰)؛ و نیز ۱۷۱۲ واژه فارسی، و ۳۵۶۳ واژه انگلیسی یافت شد. براساس یافته‌های حاصله بیشترین نرخ رشد پژوهش‌های فارسی با‌محوریت مدرسه در سال‌های ۱۳۹۸ (42/16٪) و ۱۳۹۷ (٪33/14)، و در انگلیسی سال ۲۰۱۲ (09/20٪) بود. بیشترین این مقالات مربوط به حوزه‌های روانشناسی و آموزش‌و‌پرورش بود. همچنین بالاترین نرخ هم‌رخدادی‌واژگان با کلمه مدرسه، متعلق به واژه‌های تفکر‌انتقادی-‌‌ذهن در مقالات فارسی و دانش‌آموزان-‌مدارس، در مقالات انگلیسی بود. نتیجه‌گیری: تجزیه و تحلیل تحولات مدرسه در سطوح ملی و بین‌المللی نشان داد، طی سال‌های اخیر پژوهش‌های بسیاری به این مفهوم پرداخته‌اند. بررسی میزان انتشار پژوهش‌ها و نیز واژگان هم‌رخداد با مدرسه حاکی از آن است که این مفهوم به‌طور تلویحی در بطن حوزه‌های مطالعاتی مختلف وجود دارد، به نظر می‌رسد لازم است مدرسه به‌جای بررسی در حوزه‌های مطالعاتی پراکنده، در یک حوزه تخصصی‌ مورد پژوهش قرار گیرد. Manuscript profile

  • Article

    12 - الگوسازی روابط ساختاری بایسته‌های راهبردی مدیریت آموزش بانک کشاورزی ایران
    , Issue 1 , Year , Summer 2021
    پژوهش حاضر با هدف الگوسازی روابط ساختاری بایسته‌های راهبردی مدیریت آموزش بانک کشاورزی ایران انجام شد. رویکرد این پژوهش کمی، از نوع پیمایشی توصیفی بوده است. در این پژوهش پس از دست یابی به شاخص های راهبردی مدیریت آموزش بانک کشاورزی ، با استناد به پژوهش قبلی نگارندگان مقال More
    پژوهش حاضر با هدف الگوسازی روابط ساختاری بایسته‌های راهبردی مدیریت آموزش بانک کشاورزی ایران انجام شد. رویکرد این پژوهش کمی، از نوع پیمایشی توصیفی بوده است. در این پژوهش پس از دست یابی به شاخص های راهبردی مدیریت آموزش بانک کشاورزی ، با استناد به پژوهش قبلی نگارندگان مقاله و با بهره گیری از نظرات 16 تن از مدیران، کارشناسان حوزه منابع انسانی بانک کشاورزی و متخصصان دانشگاهی ، که به طور هدفمند برای مشارکت در این پژوهش دعوت به همکاری شدند، از تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری برای رتبه بندی و ارزیابی شاخص ها استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه ساخت یافته بوده است. نتایج ISM بیانگر آن بود که معیار های سنجش اثر بخش و حرفه ای سازی نقش معیارهای پیشران در مدل کلی را ایفاء می کنند. معیار های توانمندساز در سطح میانی کاربست عوامل برون سازمانی در طراحی واحد آموزشی، تناسب دوره ها بانقش عامل فردی، بازمطالعه مبانی آموزش منابع انسانی، الگوپذیری از استانداردهای آموزشی‌ جهانی و تدوین محتوای منعطف و پویا هستند و معیار های نتیجه ای تحقق مهارت های مورد انتظار، توجه به عوامل زمینه ای در طراحی واحد آموزشی و نیازسنجی حرفه‌ای می باشند. Manuscript profile

  • Article

    13 - تطورشناسی دانش مدیریت آموزشی در ایران
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 4 , Year , Autumn 2019
    مقاله حاضر، گزارش یک پژوهش در زمینه تطورشناسی دانش مدیریت آموزشی در ایران است. رویکرد این پژوهش، تاریخی و از نوع تطورنگاری تفسیری، با معیار بسندگی معنایی بود. جامعه پژوهش، همه کتاب‌های نمایه شده در کتابخانه ملی ایران، طی یک قرن اخیر با کلیدواژه‌های اصلی و مستقیم مدیریت More
    مقاله حاضر، گزارش یک پژوهش در زمینه تطورشناسی دانش مدیریت آموزشی در ایران است. رویکرد این پژوهش، تاریخی و از نوع تطورنگاری تفسیری، با معیار بسندگی معنایی بود. جامعه پژوهش، همه کتاب‌های نمایه شده در کتابخانه ملی ایران، طی یک قرن اخیر با کلیدواژه‌های اصلی و مستقیم مدیریت آموزشی، رهبری آموزشی و مدیریت مدرسه بودند. پس از چهار مرحله غربال‌گری هدفمند، 36 کتاب تالیفی و ترجمه‌ای، به‌عنوان نمونه پژوهش تفکیک شدند. سپس بر اساس سنت تطورپژوهی تاریخی، پس از خوانش و فیش‌برداری از کتاب های نمونه و دسته بندی و تحلیل انتقادی داده ها، روندهای اصلی استنتاج شدند. همچنین در هم اندیشی با صاحب نظران، این روندهای استنتاجی، مرتباً اعتبار‌یابی شدند. یافته‌های این پژوهش نشان داد که دوره‌های تطوری دانش مدیریت آموزشی در ایران را می‌توان به شش دوره "ظهور، فترت‌، برون‌نگری آگاهانه، گرایش افراطی به مدیریت‌گرایی، رکود و تکرار، و بازنگری و غنی‌سازی" گونه شناسی کرد. Manuscript profile