-
Article
1 - تدوین مدل جامع مدیریت استعداد در وزارت ورزش و جوانان ایرانFuture study Management , Issue 1 , Year , Summer 2021زمینه: در یک محیط سازمانی پیچیده و پویا، مدیریت استعداد کلید موفقیت سازمان ها و موجب رشد پایدار است اما به یکی از چالش های اساسی مدیریت منابع انسانی تبدیل شده است.هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل جامع مدیریت استعداد در وزارت ورزش و جوانان کشور انجام شد.روش ها: روش تحقیق Moreزمینه: در یک محیط سازمانی پیچیده و پویا، مدیریت استعداد کلید موفقیت سازمان ها و موجب رشد پایدار است اما به یکی از چالش های اساسی مدیریت منابع انسانی تبدیل شده است.هدف: این پژوهش با هدف ارائه مدل جامع مدیریت استعداد در وزارت ورزش و جوانان کشور انجام شد.روش ها: روش تحقیق آمیخته بصورت کیفی و کمی بود. اطلاعات بخش کیفی با استفاده از تکنیک دلفی و مصاحبه نیمه ساختارمند از 15 نفر از خبرگان، 11 عامل و 85 شاخص شناسایی شد. در نهایت پرسشنامه 85 سوالی مدیریت استعداد برای بخش کمی تنظیم و با توجه به حجم جامعه، از طریق فرمول کوکران 280 پرسشنامه با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزارهای اسمارت پی ال اس2 و اس پی اس اس20 مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی 11 بعد و 83 شاخص را مورد شناسایی و تایید قرار داد. در رتبه بندی ابعاد هم به ترتیب ابعاد حفظ ، اطلاعات و ارتباطات و عملکرد رتبه اول تا سوم را کسب نمودند. در بین شاخص ها هم جبران خدمات، تکنولوژی، رضایت شغلی، ارزیابی عملکرد، جانشین پروری، رفتار احترام آمیز، انتقال تجارب، آینده نگری، شایسته سالاری، شفافیت اهداف استراتژیک و قوانین حمایتی بالاترین رتبه را کسب نمودند. شاخص نیکویی برازش نیز برابر 76/0 محاسبه و تایید شد.نتیجه گیری: مدیریت استعداد برای کارکنان وزارت ورزش و جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است و همچنین باید از نظر سازمان نیز دارای اهمیت باشد زیرا در دستیابی به موفقیت سازمان و توسعه پایدار نقش کلیدی دارد. Manuscript profile -
Article
2 - طراحی مدل وفاداری مشتری در صنعت هتلداری با رویکرد برنامه ریزی گردشگری ورزشی (مطالعه موردی هتلهای استان مازندران )Territory , Issue 2 , Year , Autumn 2020هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل وفاداری مشتری در صنعت هتلداری با رویکرد برنامه ریزی گردشگری ورزشی در استان مازندران می باشد.. روش تحقیق در این پژوهش کیفی در حوزه پارادایم (الگواره) استقرایی می باشد و از مصاحبه نیمه ساختاریافته شده است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاهی Moreهدف از پژوهش حاضر طراحی مدل وفاداری مشتری در صنعت هتلداری با رویکرد برنامه ریزی گردشگری ورزشی در استان مازندران می باشد.. روش تحقیق در این پژوهش کیفی در حوزه پارادایم (الگواره) استقرایی می باشد و از مصاحبه نیمه ساختاریافته شده است. جامعه آماری شامل کلیه اساتید دانشگاهی حوزه ورزش و مدیریت ورزشی که مطالعاتی در این زمینه داشته اند. نمونهگیری با استفاده ازروش نظری وروش قضاوتی هدفمند انجام و تا رسیدن به اشباع نظری دنبال شد که در مجموع 38 نفر از متخصصان را شامل می شود. نتایج بخش کیفی نشان داد که وفاداری مشتریان در صنعت هتلداری شامل 48 مفهوم و 5 بعد (مهمانوازی، خدمات، کیفیت محصول، تسهیلات، اعتماد) را شامل می شود. هم چنین نتایج حاکی از آنست ﮐﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ وﻓﺎداری ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن در صنعت هتلداری با رویکرد ورزشی ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﻬﻤﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ به مشتریان اراﺋﻪ گرددﮐﻤﮏ می ﮐﻨﺪ و ﻣﻨﺠﺮ می شود ﮐﻪ این صنعت ﺗﻼﺷﻬﺎی ﺧﻮد را ﺑﺮ روی آن دﺳﺘﻪ ازﺧﺪﻣﺎت و ﺗﺴﻬﯿﻼﺗﯽ ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ در ﻧﻈﺮ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن از ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺑﺮﺗﺮی ﺑﺮﺧﻮردار است. Manuscript profile -
Article
3 - سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS و ارائه مدل استقرار مدیریت ارتباط با مشتری، موردمطالعه باشگاه های ورزشی در استانهای ایرانTerritory , Issue 2 , Year , Autumn 2022هدف از مطالعه حاضر طراحی مدل استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در باشگاههای ورزشی ایران است. این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع کاربردی، جزء پژوهشهای ترکیبی است. جامعه آماری این پژوهش را در مرحله کیفی مدیران باشگاههای ورزشی کلانشهرهای کشور15 مدیر به شکل هدفمند و در بخ Moreهدف از مطالعه حاضر طراحی مدل استقرار سیستم مدیریت ارتباط با مشتری در باشگاههای ورزشی ایران است. این پژوهش توصیفی تحلیلی از نوع کاربردی، جزء پژوهشهای ترکیبی است. جامعه آماری این پژوهش را در مرحله کیفی مدیران باشگاههای ورزشی کلانشهرهای کشور15 مدیر به شکل هدفمند و در بخش کمی نیز مربیان باشگاه های ورزشی تشکیل می دادند که از بین آن ها 357 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی با استفاده از نرم افزار مکس کیودا و نرم افزار GIS، در بخش کمی از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس استفاده شد. در بخش شرایط زمینه ایی باشگاههای شهرهای تهران ، اصفهان ، مشهد در بخش شرایط مداخله گرباشگاههای شهر تهران ، تبریز ، ارومیه و مشهد و شیراز و در بخش شرایط علی باشگاههای اصفهان ، مشهد ، تهران وضعیت مطلوب تری نسبت به سایر باشگاهها داشتند . Manuscript profile -
Article
4 - ارائه مدل تاثیر شبکههای اجتماعی بر شکلگیری کسب و کارهای ورزشی در کلانشهرهاUrban Management Studies , Issue 2 , Year , Autumn 2023مقدمه و هدف پژوهش: در طول پنجاه سال گذشته، تحقیق در خصوص اقتصاد ورزش، رشد اقتصادی این صنعت را نشان می دهد (آقایی شهری و همکاران، 2018: 631). ورزش از بزرگ ترین و پردرآمدترین صنایع در قرن 21 به شمار می رود (جوانی، 2018: 573). امروزه بازار اقتصاد جهانی تفاوت بارز و شایان م Moreمقدمه و هدف پژوهش: در طول پنجاه سال گذشته، تحقیق در خصوص اقتصاد ورزش، رشد اقتصادی این صنعت را نشان می دهد (آقایی شهری و همکاران، 2018: 631). ورزش از بزرگ ترین و پردرآمدترین صنایع در قرن 21 به شمار می رود (جوانی، 2018: 573). امروزه بازار اقتصاد جهانی تفاوت بارز و شایان ملاحظه ای نسبت به قبل کرده است. در سراسر دنیا کسب و کارها تلاش می کنند تا از طریق نیل به مزایای منحصر به فرد، نسبت به سایر رقبا به موقعیتی ممتاز دست یابند (ضیایی و طوطی فر تهرانپور، 2016: 627). گرایش روبه رشد مردم به ورزش و نیاز به مصرف کالاها و خدمات ورزشی باعث شده است تا صنعت ورزش روند درآمدزایی درخور ملاحظه و سهم بسزایی در اقتصاد کشورها داشته باشد (آذریان سوسهاب و همکاران، 2020: 121). روش پژوهش این پژوهش از نظر هدف پژوهشی کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات کیفی بوده و با استفاده از مصاحبه نیم ساختار یافته انجام گرفته است. تجزیه و تحلیل دادههای کیفی بر اساس دستورالعمل ارائه شده توسط کوربین و استراوس (2008) انجام شد.. یافتهها این پژوهش با هدف ارائه مدل کسب و کار استارت آپی در ورزش، با 22 مصاحبه انجام شده است. اطلاعات جامعه نمونه افراد مورد مصاحبه در جدول (2)، ارائه شده است. کدگذاری دادههای حاصل از مصاحبهها در این مطالعه، با سه رویکرد انجام یافته است: 1. کدگذاری باز 2. کدگذاری محوری 3. کدگذاری انتخابی که بعد از طبقه بندی در مدل پارادایمی شکل شماره (1) قرار گرفته شد. نتیجه گیری: نتایج مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که صنعت ورزش یکی از پرسودترین صنایع در دنیاست. امروزه شرکتهای ورزشی این فرصت را پیدا نموده اند که محصولات و خدمات خود را از طریق شبکههای اجتماعی توسعه دهند. شبکههای اجتماعی به عنوان جنبههای ساختاری و تعاملی یک نظام حمایتی بر مبنای تعداد افراد، نوع، فراوانی، دوام، پایداری و شدت روابط متقابل بین افراد تعریف میگردند. کاربران شبکههای اجتماعی توانایی به اشتراک گذاری دیدگاهها و برخوردهای خود را دارند. این امر به خلاقیت، ارتباطات آزاد و به اشتراک گذاری دانش در بین کاربران کمک میکند. شبکههای اجتماعی برای صاحبان کسب و کار به طور فزاینده ای مهم میشوند زیرا شرکتها را به بازارها، ایدهها، اطلاعات، مشاوره، فرصتهای تجاری و سایر منابع دسترسی میدهند. بنابراین در این پژوهش، سعی شد با کشف این موارد، درکی از مدل کسب و کار در ورزش ایران حاصل گردد. Manuscript profile -
Article
5 - Identifying and Prioritizing the Factors Affecting the Competitiveness of Start-up Businesses in the Country with a Sports Tourism ApproachJournal of Tourism Hospitality Research , Issue 1 , Year , Spring 2022The purpose of this research is to investigate the factors affecting the competitiveness of start-up businesses related to sports tourism in the country. The type of research is applied, was done through a mixed method and a survey. The Delphi panel was used to confirm MoreThe purpose of this research is to investigate the factors affecting the competitiveness of start-up businesses related to sports tourism in the country. The type of research is applied, was done through a mixed method and a survey. The Delphi panel was used to confirm the list of components, as well as experts in the field of sports business to prioritize them. The fuzzy hierarchical analysis method was used to weigh the components and inferential statistics methods were used to analyze the statistical data. The results showed that a total of 5 components and 13 items are considered effective factors. From the point of view of the experts, the component of "optimal technology" with a weight of 0.78754 has the highest degree of importance, followed by the component of "social popularity" with a weight of 0.69094 and "dynamic economy" with a weight of 0.66889. At the end, two components "service quality" and "structural and administrative" are located with weights of 0.63022 and 0.59443, respectively. Also, 13 items were identified, which were: "Internet network and infrastructure", "Tourism market update and competition", "Government incentives and support", "Financing chain", "Administrative licenses", "Marketing requirements", "Compatibility with current needs", "Popularity of social networks and virtual space", "accepting society", "cost savings", "user satisfaction", "unique services" and "avoiding time wastage". Since Kendall's coefficient of agreement was 0.798, the overall fit is also confirmed. Manuscript profile -
Article
6 - شناسایی عوامل موثر بر چابکی استراتژیک مبتنی بر پایداری کسب و کارهای ورزشی در شرایط پاندمی کروناKnowledge Management in Sport Journal , Issue 9 , Year , Winter 2023پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر چابکی استراتژیک مبتنی بر پایداری کسب و کارهای ورزشی در شرایط پاندمی کرونا اجرا شده است. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی میباشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظام مند نظریۀ دادهبنیاد انج Moreپژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر چابکی استراتژیک مبتنی بر پایداری کسب و کارهای ورزشی در شرایط پاندمی کرونا اجرا شده است. این تحقیق از نظر هدف یک تحقیق اکتشافی میباشد که در آن پس از مطالعه ادبیات نظری، به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظام مند نظریۀ دادهبنیاد انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش اشتراس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل افراد دارای سابقه مدیریت در سطوح مختلف ورزش کشور، اقتصاددانان حتی الامکان آشنا به مسائل ورزش، اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه های کشور، دانشجویان دکتری بازاریابی، مدیریت ورزشی و خبرگان و فعالان حوزه اقتصاد ورزشی بودند که تعداد 15 نفر برای انجام مصاحبه به شکل غیراحتمالی و با بهره گیری از تکنیک های هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید. یافته ها نشان داد 142 گزاره مفهومی اولیه با 10 مقوله و در قالب ابعاد 6 گانۀ مدل پارادایمی، شامل عوامل علی (2 مقوله)، پدیدۀ اصلی (عوامل موثر بر چابکی استراتژیک)، راهبرد (3 مقوله)، ویژگیهای زمینهای (2مقوله)، شرایط مداخله گر (3مقوله) و پیامد (2مقوله) شناسایی شدند. در نتیجه، توسعه راهکارهای مبتنی بر این عوامل میتواند به تقویت پایداری و عملکرد موفقتر این کسب و کارها در شرایط پاندمی کرونا کمک کند. Manuscript profile -
Article
7 - شناسایی پیشایندهای موثر بر نیات رفتاری هواداران لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس نظریه شناختیManagement and organizational behavior in sports , Issue 12 , Year , Autumn 2023این تحقیق با هدف شناسایی پیشایندهای موثر بر نیات رفتاری هواداران لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس نظریه شناختی تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه هواداران باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران بوده بود . حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران شامل 384 نفر بدست آمد ودر نهایت تع Moreاین تحقیق با هدف شناسایی پیشایندهای موثر بر نیات رفتاری هواداران لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس نظریه شناختی تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه هواداران باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران بوده بود . حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران شامل 384 نفر بدست آمد ودر نهایت تعداد 410 پرسشنامه تحلیل آماری شد. پرسشنامه شامل دو بخش بود: بخش اول با هدف بررسی ویژگیهای دموگرافیک هواداران فوتبال از قبیل سن، جنسیت و سطح تحصیلات انجام شد. بخش دوم بر ارزیابی هواداران از عملکرد مهارتی، محیط، همزاد پنداری، اشتیاق سایر مصرف کنندگان، تعامل مصرف کننده با مصرف کننده و نیات رفتاری متمرکز بود. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه عملکرد مهارتی کو و همکاران(2011) با سه سوال، پرسشنامه همزاد پنداری فو و همکاران(2017) با چهار گویه، پرسشنامه عوامل محیطی کو و همکاران(2011) با سه گویه، اشتیاق سایر مصرف کنندگان چن و همکاران(2013) با سه گویه، تعامل با سایر مصرف کنندگان کیم و همکاران(2018) با سه گویه و نیات رفتاری جانگ و نامکنگ (2009) با سه گویه استفاده شد. مدل نهایی تحقیق با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی. ال. اس مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که به ترتیب عوامل محیطی، عوامل مهارتی، تعامل با سایر هواداران، اشتیاق سایر هواداران و همزادپنداری بیشترین اثرگذاری را بر نیات رفتاری هواداران داشتند. بنابراین آگاهی از عوامل مذکور، شرایط لازم برای مدیران و برگزارکنندگان مسابقات ورزشی جهت مدیریت بهتر هواداران فراهم میکند. Manuscript profile -
Article
8 - طراحی الگوی تداوم در کسب و کارهای ورزشیSport Sciences Quarterly , Issue 1 , Year , Autumn 2023هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی پارادایمی توسعهی استمرار در کسب و کارهای ورزشی است. روش پژوهش از نظر راهبرد، کیفی متوالی و اکتشافی با هدف کاربردی- توسعهای است که از روش نظریهسازی داده بنیاد با رویکرد اشتراس و کوربین (2008) با کدگذاریهای باز More
هدف پژوهش حاضر طراحی و تبیین الگوی پارادایمی توسعهی استمرار در کسب و کارهای ورزشی است. روش پژوهش از نظر راهبرد، کیفی متوالی و اکتشافی با هدف کاربردی- توسعهای است که از روش نظریهسازی داده بنیاد با رویکرد اشتراس و کوربین (2008) با کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی اسناد و مصاحبههای نیمهساختار یافته با خبرگان دانشگاهی مدیریت بازاریابی ورزشی، کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای ورزشی با نمونهگیری به روش نظری بود که پس از مصاحبه نوزدهم اشباع نظری حاصل گشت مقولههای پدیدهی محوری، شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها و پیامدها با نرمافزار تحلیل کیفی (MAXQDA) تجزیه و تحلیل شد. ابزار پژوهش برگههای کدگذاری محققساخته بودند که روایی آن توسط اعضای گروه دلفی تأیید و پایایی آن با معیار پیاسکات 96/0 محاسبه شد. نتایج کیفی در قالب 45 مقوله و 267 کد مفهومی در دل ابعاد ۶ گانه مدل پارادایمی به صورت موجبات علّی (14 مقوله و 65 گویه)، مقوله اصلی و محوری استمرار کسب و کارهای ورزشی (3 مقوله و 10 گویه)، راهبردها (4 مقوله و 38 گویه) ، شرایط زمینهای (7 مقوله و 39 گویه)، شرایط مداخلهگر (12 مقوله و 84 گویه)، و پیامدها (5 مقوله و 31 گویه) به دست آمد. پیشایندها و برآیندهایی توسعهی الگوی استمرار در کسب و کار ورزشی میتواند مفید و کاربردی باشند. استمرار در کسب وکارهای ورزشی در کشور مستلزم اصلاحات ساختاری، راهبردی، مدیریتی و حرفه ای است.
Manuscript profile -
Article
9 - طراحی و تبیین پایداری نظام درآمدی در ورزش بنیاد شهید و امور ایثارگرانSport Sciences Quarterly , Issue 1 , Year , Autumn 2023پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر درامدهای پایدار در ورزش بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظام مند نظریۀ داده بنیاد انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه وتحل Moreپژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر درامدهای پایدار در ورزش بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرا شده است. روش تحقیق به صورت کیفی و با استفاده از طرح نظام مند نظریۀ داده بنیاد انجام گرفت. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته استفاده شد و تجزیه وتحلیل اطلاعات به روش استراس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت .جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان این حوزه بود. که تعداد 15 نفر برای انجام مصاحبه و کسب اطلاعات لازم در ارتباط با موضوع مورد تحقیق به شکل کاملاً غیراحتمالی و با بهره گیری از تکنیک های هدفمند نظری و گلوله برفی انتخاب شد. روایی یافته های پژوهش(مصاحبه ها) توسط مصاحبه شوندگان مورد تایید قرار گرفت. برای محاسبة پایایی مصاحبه با روش توافق درون موضوعی دو کدگذار) ارزیاب(، استفاده شد(83/0). جهت تجزیه و تحلیل دادهها، از کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده گردید. 101 گزاره مفهومی اولیه با 17 مقوله و 85 مفهوم در قالب ابعاد 6 گانۀ مدل پارادایمی، به دست آمد. نتایج حاکی از آن است مهم ترین شاخص های موثر شامل عوامل اقتصادی و مدیریتی، آموزش و توسعه، سیاست های فنی مدیریتی و ایجاد مزیت رقابتی، اهداف ورزشی، کارکرد اقتصادی و مدیریتی، عوامل اقتصادی، سازمانی و فرهنگ و ارتباطات می باشند. بنابراین پیشنهاد میشود در جهت پایداری نظام درآمدی در ورزش بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به عوامل شناسایی شده، سیاستهای مدیریتی همانند برطرف کردن موانع و طراحی منابع مالی موثر در جهت پیشبرد پایداری نظام درآمدی تعیین و اجرا شوند. Manuscript profile -
Article
10 - شناسایی عوامل موثر بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایرانSport Sciences Quarterly , Issue 5 , Year , Winter 2022هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی با روش گراندد تئوری بود.. جامعه آماری شامل نخبگان آگاه به ادبیات پژوهش بود (مدیران سطح فوقانی فدراسیون بسکتبال، متخصصین مدیری Moreهدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نوع تحقیقات کیفی با روش گراندد تئوری بود.. جامعه آماری شامل نخبگان آگاه به ادبیات پژوهش بود (مدیران سطح فوقانی فدراسیون بسکتبال، متخصصین مدیریت ورزشی، مربیان). نمونه آماری شامل 14 نفر از افراد جامعه کیفی، تا دستیابی به اشباع نظری مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. ابزار اندازهگیری پژوهش در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. پایایی مصاحبه ها با روش توافق درون موضوعی 78/0 بدست آمد. برای تحلیل دادهها از روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نتایج نشان داد که 178 کد در مرحله کد گذاری باز و 9 محور در کدگذاری محوری بدست آمد و در نهایت 9 عامل امکانات رفاهی، کانون هواداران، ایمنی و امنیت، فرهنگی و اجتماعی، فناوری اطلاعات، طراحی و جذابیت فضای ورزشگاه، بازاریابی، روابط عمومی، ارزیابی بر مدیریت هواداران باشگاه های بسکتبال ایران تاثیر دارد. Manuscript profile -
Article
11 - طراحی مدل برون سپاری اماکن ورزشی با رویکرد نظریه داده بنیادSport Sciences Quarterly , Issue 5 , Year , Autumn 2023هدف از پژوهش حاضر طراحی مدل برونسپاری اماکن ورزشی کشور با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک بود. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان (مدیران سابق سازمان تربیت بدنی، مدیران کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان و اساتید مدیریت و بازا Moreهدف از پژوهش حاضر طراحی مدل برونسپاری اماکن ورزشی کشور با رویکرد نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک بود. جامعه آماری شامل کلیه خبرگان (مدیران سابق سازمان تربیت بدنی، مدیران کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان و اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی) فعال در حوزه ورزش بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت غیراحتمالی هدفمند و تکنیک گلوله برفی انتخاب گردید (17 نفر). جهت گرداوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. روایی ابزار با استفاده از روش های روایی سنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی، ضریب کاپا (80/0). برای تحلیل داده ها از رویکرد سیستماتیک در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شده است. نهایتا 15 مقوله اصلی (بهرهگیری از اسناد بالادستی، ظرفیت های محیطی، خصوصی سازی، برون سپاری، مدیریتی، تبانی، قانونی، مدیریتی و بودجه، آیین نامه ای، حمایت از اعضای هیئت های ورزشی، استانداردسازی امور، مدیریتی و آموزشی، پیامدهای مثبت و منفی) و 37 مفهوم استخراج شد. بنابراین با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که در جهت جلوگیری از فساد در برون سپاری امکان ورزشی می توان یک برنامه منسجم با توجه به شاخص های شناسایی شده تدوین نمود. Manuscript profile -
Article
12 - الویتبندی عوامل مؤثر بر ساختار حکمرانی مطلوب در ورزش قهرمانی کشورSport Sciences Quarterly , Issue 1 , Year , Summer 2023هدف پژوهش حاضر اولویت بندی عوامل موثر بر ساختار حکمرانی مطلوب در ورزش قهرمانی کشور بود. روش تحقیق آمیخته کیفی- کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی متشکل از اعضای هیات علمی، سیاست گذاران و تصمیم گیران ورزش در سطح کلان و در بخش کمی اعضای شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان، مد Moreهدف پژوهش حاضر اولویت بندی عوامل موثر بر ساختار حکمرانی مطلوب در ورزش قهرمانی کشور بود. روش تحقیق آمیخته کیفی- کمی بود. جامعه آماری در بخش کیفی متشکل از اعضای هیات علمی، سیاست گذاران و تصمیم گیران ورزش در سطح کلان و در بخش کمی اعضای شورای راهبردی وزارت ورزش و جوانان، مدیران عالی ستادی وزارت ورزش و جوانان، مدیران میانی ستادی وزارت ورزش و جوانان، رئیس، نایب رنیس و دبیر فدراسیونهای ورزشی بود. نمونه آماری در بخش کیفی 15 نفر از خبرگان تا رسیدن به حد اشباع نظری با بهره گیری از تکنیک های هدفمند نظری و گلوله برفی به روش استراس و کوربین اطلاعات تجزیه و تحلیل گردید و در بخش کمی تعداد 294 نفر نمونه آماری را تشکیل دادند. ابزار جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که نتایج برگرفته از این مصاحبه در غالب یک پرسشنامه با 10 عامل اصلی در بخش کمی مورد استفاده قرار گرفت. در این پژوهش برای روایی محتوایی از نظر خبرگان و اعتبار سازه (تحلیل عاملی اکتشافی) و برای اولویت بندی از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که ساختار هم ریختی، ساختار مشترک، ساختار شبکه ای، ساختار پایدار، ساختار دموکراتیک، ساختار عادلانه، ساختار استراتژیک، ساختار سیستمی، ساختار حامی گری و ساختار شفاف دارای بیشترین اولویت بودند. بنابراین برای رسیدن به ساختار حکمرانی مطلوب شاید ارج نهادن به مشارکت شغلی، تفیض اختیار، مشارکت مردمی می تواند مفید واقع گردد. Manuscript profile -
Article
13 - شناسایی پیشایندهای موثر بر نیات رفتاری هواداران لیگ برتر فوتبال ایران براساس نظریهشناختیManagement and organizational behavior in sports , Issue 13 , Year , Spring 2024این تحقیق با هدف شناسایی پیشایندهای موثر بر نیات رفتاری هواداران لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس نظریه شناختی تدوین شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه هواداران باشگاههای فوتبال لیگ برتر ایران بوده بود . حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران شامل 384 نفر بدست آمد ودر نهایت تعداد 410 پرسشنامه تحلیل آماری شد. پرسشنامه شامل دو بخش بود: بخش اول با هدف بررسی ویژگیهای دموگرافیک هواداران فوتبال از قبیل سن، جنسیت و سطح تحصیلات انجام شد. بخش دوم بر ارزیابی هواداران از عملکرد مهارتی، محیط، همزاد پنداری، اشتیاق سایر مصرف کنندگان، تعامل مصرف کننده با مصرف کننده و نیات رفتاری متمرکز بود. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه عملکرد مهارتی کو و همکاران(2011) با سه سوال، پرسشنامه همزاد پنداری فو و همکاران(2017) با چهار گویه، پرسشنامه عوامل محیطی کو و همکاران(2011) با سه گویه، اشتیاق سایر مصرف کنندگان چن و همکاران(2013) با سه گویه، تعامل با سایر مصرف کنندگان کیم و همکاران(2018) با سه گویه و نیات رفتاری جانگ و نامکنگ (2009) با سه گویه استفاده شد. مدل نهایی تحقیق با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی. ال. اس مورد اعتبارسنجی قرار گرفت. نتایج آزمون فرضیات نشان داد که به ترتیب عوامل محیطی، عوامل مهارتی، تعامل با سایر هواداران، اشتیاق سایر هواداران و همزادپنداری بیشترین اثرگذاری را بر نیات رفتاری هواداران داشتند. بنابراین آگاهی از عوامل مذکور، شرایط لازم برای مدیران و برگزارکنندگان مسابقات ورزشی جهت مدیریت بهتر هواداران فراهم میکند.