Public Services Marketing
,
Issue2,Year,
Summer
2023
یکی از سبکهایی که مطالعات انجام شده در مورد آن از غنای کافی برخوردار نیست، کوتولهپروری است. این سبک همان لبة تاریک جانشینپروری است؛ چرا که در کشور ما بحث جانشینپروری همیشه به کار گرفته شده است اما به صورتی مستمر در نظام ما توسعهنیافته است. که یکی از جنبههای مخرب و More
یکی از سبکهایی که مطالعات انجام شده در مورد آن از غنای کافی برخوردار نیست، کوتولهپروری است. این سبک همان لبة تاریک جانشینپروری است؛ چرا که در کشور ما بحث جانشینپروری همیشه به کار گرفته شده است اما به صورتی مستمر در نظام ما توسعهنیافته است. که یکی از جنبههای مخرب و کژکارکردی آنها کوتولهپروری است. در واقع، کوتولهپروری یکی از عوامل نشاندهنده مشکل اساسی در سلامت اداری سازمانهای دولتی میباشد. از طرفی دیگر، علیرغم وجود استعارهها گوناگون در حوزه آسیبشناسی سازمان، اگر ظهور پدیدههای تخریبگر در سازمانها را در نظر بگیریم، کوتولهپروری میتواند نقش تخریبگر در سازمان را داشته باشد که بایستی مورد بررسی کامل قرار گیرد. بر این اساس، پژوهش حاضر از این جهت اهمیت و ضرورت دارد که با مفهومپردازی کوتولهپروری، روشهای تفکر، دیدن و درک ما نسبت به پدیده پیچیده کوتولهپروری تغییر یابد. همچنین، مفهومپردازی کوتولهپروری ظرفیت مهمی در اختیار ذینفعان سازمان قرار میدهد؛ ظرفیتی که حاکی از قابلیت استفاده از ادراک بیماری در انسان، برای کمک به فهم سازمان و توسعة دانش سازمانی در مواجهه با مشکلات است، تا بر این اساس مخاطبان بتوانند به دانش خود در مورد کوتولهپروری هم از جنبه عینی و هم از جنبه ذهنی، عمق و غنای بیشتری ببخشند و همچنین مدیران بخش دولتی درک بهتری از فرایند کوتولهپروری کسب کنند که اگر نشانههایی از پدیده کوتولهپروری را در سازمانهایشان مشاهده کردند، ضمن تشخیص کوتولهپروری به پیشگیری، اصلاح و درمان آن اقدام نمایند.
Manuscript profile
Future study Management
,
Issue2,Year,
Summer
2024
زمینه: با ظهور فناوری های نوین، انقلاب صنعتی چهارم باعث تحول و دگرگونی در صنایع تولیدی و خدماتی کشورهای پیشرو شده است. این پدیده میتواند همزمان فرصتها و تهدیدهای گستردهای برای توسعه پایدار صنعت خودرو به همراه داشته باشد.
هدف: این پژوهش به دنبال ارائه الگوی مناسب دست More
زمینه: با ظهور فناوری های نوین، انقلاب صنعتی چهارم باعث تحول و دگرگونی در صنایع تولیدی و خدماتی کشورهای پیشرو شده است. این پدیده میتواند همزمان فرصتها و تهدیدهای گستردهای برای توسعه پایدار صنعت خودرو به همراه داشته باشد.
هدف: این پژوهش به دنبال ارائه الگوی مناسب دستیابی به توسعه پایدار، همچنین شناسایی عوامل موثر بر توسعه پایدار با رویکرد انقلاب صنعتی چهارم است.
روش: در این مطالعه سعی شد تا موانع توسعه پایدار و همچنین فرصتهای انقلاب صنعتی 4.0 در جهت ایجاد توسعه پایدار، با بررسی ادبیات موضوع و نظر خبرگان طی اجرای تکنیک دلفی، شناسایی و دستهبندی گردد. سپس از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری جهت سطح بندی و تعیین روابط بین موانع پایداری استفاده شد. در گام بعد، فرصتهای انقلاب صنعتی 4.0 توسط روش AHP فازی، رتبهبندی گردید.
یافته ها: در مدل پیشنهادی این پژوهش موانع پایداری در پنج بعد اقتصادی، اجتماعی، محیطی، فنی و سیاسی و فرصتهای انقلاب صنعتی چهارم در پنج بعد تکنولوژی و اطلاعات، محیطی، مدیریتی و اقتصادی، اجتماعی و سازمانی و مدیریت زنجیره تامین استخراج گردید.
نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که بیشترین تاثیر را به ترتیب موانع سیاسی، فنی و اقتصادی بر پایداری و توسعه پایدار در صنعت دارند و ابعاد محیطی و اجتماعی به ترتیب بیشترین تاثیر را از موانع سیاسی و فنی میپذیرند. همچنین، در بین فرصتهای انقلاب صنعتی ۴، فرصتهای اطلاعاتی و تکنولوژیکی انقلاب صنعتی 4.0 دارای بالاترین رتبه و مدیریت زنجیره تامین دارای کمترین رتبه میباشد.
Manuscript profile
هدف این پژوهش مطالعه نظام مند مؤلفه های شایستگی حرفه ای اعضای هیأت علمی در دانشگاه های کشور است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد. برای این منظور، با بهره گیری از فنون تحلیل مضمون، ابعاد و مؤلفه های شایستگی حرفه ای اساتید دانشگاه های ایران از مقالات More
هدف این پژوهش مطالعه نظام مند مؤلفه های شایستگی حرفه ای اعضای هیأت علمی در دانشگاه های کشور است. رویکرد پژوهش کیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد. برای این منظور، با بهره گیری از فنون تحلیل مضمون، ابعاد و مؤلفه های شایستگی حرفه ای اساتید دانشگاه های ایران از مقالات علمی منتشر شده در نشریات استخراج شدند. جامعه مورد مطالعه، کل مقالات پژوهشی مرتبط بودند که در پایگاه ISC نمایه شده اند. درنهایت 29 مقاله به صورت هدفمند انتخاب و تحلیل شدند. برای بررسی روایی پژوهش از روش مذاکره با همتایان استفاده گردید و برای تائید پایایی آن از روش بررسی کدگذاری وتوافق حداقل دو کدگذار محقق استفاده گردید. میزان توافق کدگذاری بین دومحقق با بهره گیری از آمار ناپارامتریک تحلیل شد و ضریب فی برای آن 0.89 گزارش گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از فنون علم سنجی و نیز تحلیل مضمون استفاده شده است. تحلیل ها در نرم افزار مکس کیودا 10انجام شده است. یافته های علم سنجی نشان دادند که با گذر زمان بر تعداد پژوهش های انجام شده در این موضوع اضافه شده است. بیشترین تعداد مقالات در نشریه تدریس پژوهی منتشر شده است، محققان با نام سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی بیشتر تحقیقات در این موضوع را انجام داده اند، اکثر تحقیقات انجام شده با رویکرد کمی انجام شده است و شایستگی های حرفه ای اساتید دانشگاه های جامع بیش از دانشگاه های دیگر انجام شده است. همچنین یافته های تحلیل مضمون حاکی از آن بودکه بین شایستگی های حرفه ای اساتید دانشگاه های مختلف تفاوت وجود دارد. همه دانشگاه ها در شایستگی های فردی/شخصی، شایستگی های دانشی، شایستگی های آموزشی و شایستگی های ارتباطات با هم مشترک هستند در حالی که بعضی از دانشگاه ها علاوه بر این شایستگی ها، یک سری شایستگی های تخصصی نیز دارند. دانشگاه های جامع بیشترین دامنه شایستگی های حرفه ای اساتید را دارند و دانشگاه های فرهنگیان، جامع علمی-کاربردی و صنعتی کمترین تعداد شایستگی های حرفه ای را گزارش داده اند. نتیجه ای که از تحقیق حاضر گرفته می شود این است که نوع و ماهیت شایستگی حرفه ای اساتید وابسته به نوع دانشگاهی است که اساتید در آن مشغول خدمت هستند.
Manuscript profile
Journal of Industrial Strategic Management
,
Issue4,Year,
Winter
2022
انقلاب صنعتی چهارم در حال دگرگونی صنایع تولیدی و خدماتی در سطح دنیا و به ویژه کشورهای پیشرو در این زمینه می باشد. این پدیده، میتواند همزمان فرصتها و تهدیدهای گستردهای برای صنایع کشورمان به همراه داشته باشد. با تدوین برنامههای راهبردی متناسب با اتکا به توان و مزیتهای More
انقلاب صنعتی چهارم در حال دگرگونی صنایع تولیدی و خدماتی در سطح دنیا و به ویژه کشورهای پیشرو در این زمینه می باشد. این پدیده، میتواند همزمان فرصتها و تهدیدهای گستردهای برای صنایع کشورمان به همراه داشته باشد. با تدوین برنامههای راهبردی متناسب با اتکا به توان و مزیتهای رقابتی ایران، میتوان ضمن حفظ و ارتقای سطح رقابتپذیری صنایع کشور از این فضای در حال شکلگیری در جهت بهینهسازی فرآیندهای توسعه صنعتی استفاده بهینه نمود. در مقاله حاضر به ارائه الگوی توسعه پایدار با رویکرد انقلاب صنعتی 4 در صنعت خودرو پرداخته شده است. در این مطالعه، سعی شد تا موانع توسعه پایدار و همچنین فرصتهای انقلاب صنعتی 4 در جهت ایجاد توسعه پایدار، با بررسی ادبیات موضوع و نظر خبرگان طی اجرای تکنیک دلفی، شناسایی و دستهبندی گردد. سپس از رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری جهت سطح بندی و تعیین روابط بین موانع پایداری استفاده شد. در گام بعد، فرصتهای انقلاب صنعتی 4 توسط روش AHP فازی، رتبهبندی گردید. در نهایت، با استفاده از نظر خبرگان صنعت خودرو، پیشنهاداتی جهت تخصیص، فرصتهای انقلاب صنعتی 4 برای رفع موانع پایداری ارائه گردید. نتایج بدست آمده نشان داد: 1) بیشترین تاثیر را به ترتیب موانع سیاسی، فنی و اقتصادی بر پایداری و توسعه پایدار در صنعت دارند؛ 2) ابعاد محیطی و اجتماعی به ترتیب بیشترین تاثیر را از موانع سیاسی و فنی میپذیرند؛ 3) در بین فرصتهای انقلاب صنعتی ۴) فرصتهای اطلاعاتی و تکنولوژیکی انقلاب صنعتی 4 دارای بالاترین رتبه و مدیریت زنجیره تامین دارای کمترین رتبه میباشد.
Manuscript profile
Quarterly Journal of Quantitative Researches in Management
,
Issue5,Year,
Winter
1392
هدف کلى تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت رفتار سیاسی کارکنان به منظور طراحی و تبیین الگوی مدیریت رفتار سیاسی کارکنان دانشکده های فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی می باشد. برای این منظور رفتار سیاسی بر اساس نظریه ای جی دوبرین تعریف و عوامل موثر بر مدیریت رفتار س More
هدف کلى تحقیق حاضر شناسایی عوامل موثر بر مدیریت رفتار سیاسی کارکنان به منظور طراحی و تبیین الگوی مدیریت رفتار سیاسی کارکنان دانشکده های فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی می باشد. برای این منظور رفتار سیاسی بر اساس نظریه ای جی دوبرین تعریف و عوامل موثر بر مدیریت رفتار سیاسی کارکنان با مطالعه کتب مقالات تحقیقات پیشین و کسب نظر از کارشناسان امر در ٥٥ عامل به صورت اولیه شناسایی گردید. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه کارکنان دانشکده های فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی می باشد که تعداد آنها ۱۵۰ نفر است. با توجه به محدود بودن حجم جامعه آماری از روش سرشماری استفاده گردیده و کل جامعه آماری به تعداد ۱۵۰ نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار جمع آوری اطلاعات دو پرسشنامه، پرسشنامه رفتار سیاسی ای جی دوبرین (۱۹۷۸) و پرسشنامه عوامل موثر بر مدیریت رفتار سیاسی کارکنان با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی است که پس از سنجش روایی و پایایی و اطمینان از آن در اختیار نمونه آماری قرار گرفت برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. بدین ترتیب که برای طبقه بندی تلخیص و تفسیر دادههای آماری از روش آمار توصیفی و در سطح استنباطی برای سنجش میزان مدیریت رفتار سیاسی کارکنان از آزمون نسبت و برای پاسخگویی به سوالات مربوط به شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر مدیریت رفتار سیاسی کارکنان از تکنیک تحلیل عاملی با استفاده از نرم افزار spss13 و برای تائید الگوی پیشنهادی از مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار 8.7 lisrel استفاده شد.
Manuscript profile
The Journal of Productivity Management
,
Issue13,Year,
Summer
2010
تحول نظام اداری ایران از جمله موضوعات مهمی است که در سالهای اخیر ، ضرورت آن بیش از هر زمان دیگری احساس و مورد امعان نظر قرار گرفته است. از جمله اقدامات متعدد و متفاوت، برنامه هفتگانه تحول در نظام اداری کشور است. هدف این مقاله بررسی امکانپذیری یکی از این برنامه ها، یعنی More
تحول نظام اداری ایران از جمله موضوعات مهمی است که در سالهای اخیر ، ضرورت آن بیش از هر زمان دیگری احساس و مورد امعان نظر قرار گرفته است. از جمله اقدامات متعدد و متفاوت، برنامه هفتگانه تحول در نظام اداری کشور است. هدف این مقاله بررسی امکانپذیری یکی از این برنامه ها، یعنی برنامه منطقی نمودن اندازه دولت و همچنین شناسایی عوامل موثر در اجرای برنامه مذکور است. برای این منظور برنامه منطقی نمودن اندازه دولت در قالب چهار برنامه دسته بندی و عوامل اثرگذار براساس نظریه قدرت ـ کنترل جان چایلد در چهار عامل تعریف گردید. براساس عوامل چهارگانه و شاخصهای تعریف شده برنامه های چهارگانه، پرسشنامه ایی ماتریسی تنظیم گردید، و پس از سنجش روایی و پایایی آن در اختیار اعضای نمونه آماری قرار گرفت. اطلاعات حاصله تلخیص، طبقه بندی و با استفاده از آزمون های آمار استنباطی (آزمونهای t تک گروهی و فریدمن ) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج حاصل بیانگر آن است که میزان قابلیت اجرای برنامه منطقی نمودن اندازه دولت در سطح پائین است و صاحبان قدرت در سازمانهای دولتی بیشترین تاثیر را در قابلیت اجرای پائین برنامه مذکور دارد و بعد از آن ، بترتیب ناهمسویی منافع تصمیم گیرندگان و سازمانها، ائتلاف حاکم و تصمیمات شهودی افراد و سازمانها قرار می گیرند.
Manuscript profile
The Journal of Productivity Management
,
Issue21,Year,
Summer
2012
هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر هوش اخلاقی مدیران بر مهارت های ارتباطی آنان در سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی می باشد. در این پژوهش تأثیر هوش اخلاقی مدیران و ابعاد آن شامل درستکاری، مسئولیت پذیری، دلسوزی، و بخشش بر مهارت های ارتباطی مدیران مورد بررسی قرار گرفته ا More
هدف مقاله حاضر بررسی تأثیر هوش اخلاقی مدیران بر مهارت های ارتباطی آنان در سازمان تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی می باشد. در این پژوهش تأثیر هوش اخلاقی مدیران و ابعاد آن شامل درستکاری، مسئولیت پذیری، دلسوزی، و بخشش بر مهارت های ارتباطی مدیران مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر مدیران عالی و میانی واحدهای بیمه ای و درمانی سازمان مورد مطالعه به تعداد 249 نفر می باشد. حجم نمونه ی آماری بر اساس فرمول کوکران، 151 نفر برآورد شده است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقه ای می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسش نامه می باشد. روایی پرسش نامه به صورت صوری است. پایایی پرسش نامه توسط آزمون آلفای کرونباخ برای سؤال های هوش اخلاقی و مهارت های ارتباطی پرسش نامه به ترتیب با اعتبار 838/0 و 726/0 مورد تأیید قرار گرفته است. برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون های r پیرسون و رگرسیون دو متغیره استفاده شده است. نتایج حاصل بیانگر آن است که هوش اخلاقی مدیران و ابعاد چهارگانه ی آن بر مهارت های ارتباطی آنان در سازمان مورد مطالعه تأثیر دارد.
Manuscript profile
The Journal of Productivity Management
,
Issue14,Year,
Autumn
2010
دردنیای امروز، حیات بسیاری از صنایع به توانایی آنان در افزایش دقت سیستم مدیریت هزینه وابسته است که بر کاهش هزینه ها یا به تعبیر عام تر اقلام بهای تمام شده به عنوان مولفه ای مهم از عناصر مثلث بقا، در تمام طول فرایند تولید و زنجیره ارزش متمرکز است. در بین صنایع اصلی کشور، More
دردنیای امروز، حیات بسیاری از صنایع به توانایی آنان در افزایش دقت سیستم مدیریت هزینه وابسته است که بر کاهش هزینه ها یا به تعبیر عام تر اقلام بهای تمام شده به عنوان مولفه ای مهم از عناصر مثلث بقا، در تمام طول فرایند تولید و زنجیره ارزش متمرکز است. در بین صنایع اصلی کشور، صنعت پتروشیمی ایران به عنوان یکی از مهمترین محورهای حرکت به سمت توسعه در کشور مطرح است. مقاله حاضر نتیجه یک کار پژوهشی است که به روش پیمایشی اکتشافی و با چارچوب کلی قیاسی استقرائی تهیه گردیده است، و هدف اصلی آن این است که با دیدی تحلیلی به بررسی عوامل موثر بر استقرار و پیاده سازی مدیریت هزینه در صنعت پتروشیمی ایران بپردازد. جمع آوری اطلاعات با استفاده از روشهای مشاهده، مصاحبه ، تهیه پرسش نامه ای پژوهشگر ساخته و با مقیاس لیکرت انجام پذیرفته است. جامعه آماری، مدیران رده عالی و میانی43 شرکت موجود در صنعت پتروشیمی ایران در نظر گرفته شد که به نحوی از انحاء با موضوع مورد پژوهش ارتباط داشته اند. فرضیات پژوهش از طریق آزمون t و با استفاده از نرم افزار Excel مورد آزمون قرارگرفت و یافته های پژوهش حاکی از این است که در سطح اطمینان 95% می توان ادعا نمود که ویژگی صنعت پتروشیمی بر کاربرد سیستم های مدیریت هزینه مؤثر است.
Manuscript profile
Journal of Business Management
,
Issue2,Year,
Autumn
2021
بهبود محیط کسب و کار یکی از مطالبات جدی از دولتها به شمار میرود و با توجه به نقشآفرینی دستگاههای اجرایی بخش عمومی در آن، انگیزه کاری کارکنان این بخش محرکی مهم بر بهبود محیط کسب و کار عمل مینماید لذا هدف از این پژوهش تبیین الگوی مطلوب برای راهبردهای افزایش PSM جهت ب More
بهبود محیط کسب و کار یکی از مطالبات جدی از دولتها به شمار میرود و با توجه به نقشآفرینی دستگاههای اجرایی بخش عمومی در آن، انگیزه کاری کارکنان این بخش محرکی مهم بر بهبود محیط کسب و کار عمل مینماید لذا هدف از این پژوهش تبیین الگوی مطلوب برای راهبردهای افزایش PSM جهت بهبود محیط کسب و کار میباشد. در این پژوهش بنیادی از روش کیفی و رویکرد داده بنیاد استفاده شده است. شیوه و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختارمند با خبرگان بوده و کارکنان بخش عمومی آذربایجانشرقی جامعه آماری آن را تشکیل میدهد. نمونه آماری با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و تعیین کفایت آن با رویکرد نمونهگیری نظری، انتخاب شدند و تا چهلمین مصاحبه (حد اشباع) مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادههای گردآوری شده با استفاده از سه مرحله همپوش کدگذاری باز (در قالب 178 کٌد)، محوری (10 مفهوم یا زیرطبقه) و انتخابی (4 طبقه یا مقوله) تحلیل گشتند. براساس الگوی تبیین شده، چهار راهبرد، معماری منابع انسانی ـ کنشهای تثبیت و ارتقای امنیت شغلی ـ چرخه احصای عوامل، بهبود عملکرد و پایش و استقرار نظام جبران خدمت و انگیزه به عنوان راهبردهای مناسب افزایش PSM برای ارتقای شاخصهای بهبود محیط کسب و کار تبیین گشتند.
Manuscript profile
Biannual Journal of Value Chain Management
,
Issue1,Year,
Winter
2018
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از استراتژی بازاریابی سبز بر ترجیح مشتریان در انتخاب و خرید و وفاداری مصرف کننده به برند لوازم خانگی سبز در استان آذربایجان شرقی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، عبارت است از همه خریدارانی که به فروشگاه های بزرگ عرضه لوازم خانگی در سطح More
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر استفاده از استراتژی بازاریابی سبز بر ترجیح مشتریان در انتخاب و خرید و وفاداری مصرف کننده به برند لوازم خانگی سبز در استان آذربایجان شرقی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، عبارت است از همه خریدارانی که به فروشگاه های بزرگ عرضه لوازم خانگی در سطح استان در طول مرداد ماه سال 1395 مراجعه نموده اند. به دلیل نامحدود بودن تعداد اعضای جامعه آماری، حجم نمونه آماری، 196 نفر انتخاب گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه می باشد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده، از روش مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم افزار SPSS 21 و LISREL8.54 استفاده گردید. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معنی داری استفاده از استراتژی بازاریابی سبز بر نگرش و وفاداری مصرف کننده، تأثیر مثبت و معنی داری نگرش مصرف کننده بر ترجیح مشتریان و وفاداری مصرف کننده به برند می باشد. همچنین تأثیر واسطه ای نگرش مصرف کننده بین استراتژی بازاریابی سبز و ترجیح مشتریان در انتخاب و خرید برند لوازم خانگی در استان آذربایجان شرقی مورد تأیید واقع شد.
Manuscript profile
Biannual Journal of Value Chain Management
,
Issue1,Year,
Autumn
2017
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر تبلیغات دهان به دهان بر ترجیحات مشتری، در صنعت آرد تولیدی شرکتهای آردسازی استان آذربایجان شرقی می باشد. جامعه آماری این تحقیق، عبارت است از همه خریدارانی که به فروشگاههای عرضه آرد در سطح استان در طول آذر ماه سال 1395 مراجعه نموده اند. بدلیل More
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر تبلیغات دهان به دهان بر ترجیحات مشتری، در صنعت آرد تولیدی شرکتهای آردسازی استان آذربایجان شرقی می باشد. جامعه آماری این تحقیق، عبارت است از همه خریدارانی که به فروشگاههای عرضه آرد در سطح استان در طول آذر ماه سال 1395 مراجعه نموده اند. بدلیل نامحدود بودن تعداد اعضا جامعه آماری، حجم نمونه آماری، 196 نفر انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه میباشد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده، از روش مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) و کمکگرفتن از نر افزار SPss و Lisrel استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و معنیداری تبلیغات دهان به دهان بر ترجیح مشتریان، تداعی ذهنی و آگاهی از برند، تأثیر مثبت و معنیداری آگاهی از برند بر ترجیح مشتریان میباشد. همچنین تأثیر واسطهای آگاهی از برند بین تبلیغات دهان به دهان و ترجیح مشتریان در انتخاب و خرید برند آرد در استان آذربایجان شرقی مورد تأیید واقع گردید.
Manuscript profile
یکی از مبانی توسعه هر جامعهای، نظام اداری و مدیریت آن است. بدیهی است که نظام اداری نامطلوب و ناکارآمد، میتواند تسهیلکننده و زمینهساز عدم تحقق اهداف برنامههای توسعه قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش، تبیین الگوی راهبردی مدیریت کوتولهپروری در سازمانهای دولتی ایران More
یکی از مبانی توسعه هر جامعهای، نظام اداری و مدیریت آن است. بدیهی است که نظام اداری نامطلوب و ناکارآمد، میتواند تسهیلکننده و زمینهساز عدم تحقق اهداف برنامههای توسعه قرار گیرد. هدف اصلی این پژوهش، تبیین الگوی راهبردی مدیریت کوتولهپروری در سازمانهای دولتی ایران بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری این پژوهش، کلیة مدیران، معاونین و کارشناسان ردههای عالی سازمانهای دولتی ایران بودند که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 356 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود. فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای PLS3 و SPSS با روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که شرایط علّی بر پدیده محوری تأثیر مثبت و معناداری دارد، پدیده محوری بر راهبردها تأثیر مثبت و معناداری دارد، شرایط زمینهای و شرایط مداخلهگر بر راهبردها تأثیر مثبت و معناداری دارند و همچنین راهبردها بر پیامدهای کوتولهپروری تأثیر مثبت و معناداری دارد.
Manuscript profile
Journal of Operations Management
,
Issue4,Year,
Autumn
2023
هدف این پژوهش مدلسازی تأثیر جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی با نقش میانجیگری هوش سیاسی و اعتماد سازمانی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجانشرقی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی - همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آمار More
هدف این پژوهش مدلسازی تأثیر جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی با نقش میانجیگری هوش سیاسی و اعتماد سازمانی در ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجانشرقی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی - همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجانشرقی میباشد که تعداد آنها 240 نفر است و حجم نمونه آماری با استفاده از رابطه کوکران 140 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد می باشد. فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای SMART PLS3 و SPSS و با روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی و اعتماد سازمانی و هوش سیاسی تأثیر مثبت دارد. همچنین تأثیر مثبت اعتماد سازمانی و هوش سیاسی بر بهروزی سازمانی تأیید شد و نتیجه گرفته شد در سطح اطمینان 95 درصد، هوش سیاسی و اعتماد سازمانی تأثیر جو اخلاقی بر بهروزی سازمانی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجانشرقی را میانجی میکنند.
Manuscript profile
Journal of Operations Management
,
Issue5,Year,
Winter
2023
هدف این پژوهش تأثیر مربیگری سازمانی و خود توسعهای بر تناسب فرد- سازمان و بهرهوری نیروی انسانی با نقش میانجی عجین شدن با شغل میباشد . پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری کارکنان بانک ملی استان آذربایجان غربی بودند که حجم More
هدف این پژوهش تأثیر مربیگری سازمانی و خود توسعهای بر تناسب فرد- سازمان و بهرهوری نیروی انسانی با نقش میانجی عجین شدن با شغل میباشد . پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش، توصیفی- پیمایشی بوده است. جامعه آماری کارکنان بانک ملی استان آذربایجان غربی بودند که حجم نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران 238 نفر برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد بود. فرضیههای پژوهش با استفاده از نرمافزارهای PLS نسخه 3 و SPSS با روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. نتایج نشان داد که مربیگری سازمانی و خود توسعهای بر تناسب فرد- سازمان و بهرهوری نیروی انسانی تأثیر دارد. همچنین تأثیر عجین شدن با شغل بر تناسب فرد- سازمان و بهرهوری نیروی انسانی تأیید شد و نتیجه گرفته شد عجین شدن با شغل در تأثیر مربیگری سازمانی و خود توسعهای بر تناسب فرد- سازمان و بهرهوری نیروی انسانی نقش میانجی ایفا میکند.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications