-
Article
1 - بررسی تاثیر رفاه کارکنانِ آینده بر چابکی سازمانی (مطالعه موردی:دانشگاه های آزاد اسلامی استان خوزستان)Future study Management , Issue 4 , Year , Winter 2020هدف اساسی این پژوهش بررسی تاثیر تسهیلات رفاهی کارکنان آینده در جهت دستیابی به چابکی سازمانی است. تحقیق بر اساس هدف کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع تحقیقات اکتشافی می باشد. جامعه آماری پژوهش را خبرگان و صاحبنظران دانشگاه های آزاد اسلامی استان خوزستا Moreهدف اساسی این پژوهش بررسی تاثیر تسهیلات رفاهی کارکنان آینده در جهت دستیابی به چابکی سازمانی است. تحقیق بر اساس هدف کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها توصیفی و از نوع تحقیقات اکتشافی می باشد. جامعه آماری پژوهش را خبرگان و صاحبنظران دانشگاه های آزاد اسلامی استان خوزستان تشکیل می دهند که به روش نمونه گیری هدفمند، 25 نفر از افرادی که در موضوع پژوهش دارای دانش و تخصص می باشند جهت تشکیل پانل خبرگی انتخاب شدند. پس از استخراج عوامل از پیشینه پژوهش، با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه باز، نظرات خبرگان اخذ و مدل اولیه طراحی شد. در مرحله بعد هر کدام از عوامل اصلی و نوع آن ها از طریق پرسشنامه دیگری، در تعامل با سایر مولفه ها، به معرض قضاوت گروه خبره گذاشته شد. این پرسشنامه به منظور استخراج روابط بین متغیرها وتعیین ضرایب وزنی شاخص ها طراحی شده و نوع و جایگاه عوامل را در ارتباط با سایر مولفه ها تعیین کرد. در نهایت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش پویایی سیستم ها و از طریق سناریو نویسی در نرم افزار Vensimانجام گرفته است. نتایج نشان داد بهبود تسهیلات مسکن، سناریوی جذاب پژوهش است که علاوه بر چابک سازی سازمان، کیفیت زندگی کاری را نیز بهبود قابل ملاحظه ای می بخشد. بهبود تسهیلات فرهنگی و ورزشی نیز بعنوان سناریوی مطلوب پژوهش شناسایی گردید. همچنین نتایج نشان داد اعطای تسهیلات کمک هزینه تاثیر چندانی بر چابک سازی سازمانی ندارد. Manuscript profile -
Article
2 - بررسی تأثیر استراتژی های منابع انسانی بر چابکی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع شوشتر (از دیدگاه مدیران و اساتید)Public Policy In Administration , Issue 32 , Year , Autumn 2019در سازمانهای چابک که همواره با تغییرات مستمر محیطی روبرو هستند، توانایی و انعطافپذیری منابع انسانی نقش مهمی در موفقیت سازمان ها ایفا میکند. استراتژیهای منابع انسانی توانایی منابع انسانی سازمان را برای پاسخگویی به تغییرات محیطی توسعه میدهند. هدف از تحقیق بررسی تأثی Moreدر سازمانهای چابک که همواره با تغییرات مستمر محیطی روبرو هستند، توانایی و انعطافپذیری منابع انسانی نقش مهمی در موفقیت سازمان ها ایفا میکند. استراتژیهای منابع انسانی توانایی منابع انسانی سازمان را برای پاسخگویی به تغییرات محیطی توسعه میدهند. هدف از تحقیق بررسی تأثیر استراتژی های منابع انسانی بر چابکی سازمانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر است. تحقیق حاضر بر اساس هدف، کاربردی است و بر حسب گردآوری داده ها توصیفی-علی است. جامعه آماری پژوهش شامل 200 استاد و 40 مدیر، با کمک روش نمونه گیری متناسب با حجم 132 استاد و 36 مدیر به عنوان نمونه انتخاب شد، و پرسشنامه استراتژی های منابع انسانی بر اساس مدل آرمسترانگ (1994) و چابکی سازمانی بر اساس مدل باردواج و سمبامورتی (2005) توزیع شد و 168 پرسشنامه جمع آوری شد. به منظور آزمون فرضیه ها از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد استراتژی منابع انسانی تأثیر مثبت و قابل توجهی بر چابکی سازمانی و مؤلفه های آن دارد. همچنین مؤلفه های استراتژی منابع انسانی تأثیر مثبت و معناداری بر چابکی سازمانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع شوشتر دارد. Manuscript profile -
Article
3 - مشارکت ذینفعان در دستور کار خطمشی عمومی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامیPublic Policy In Administration , Issue 1 , Year , Summer 2022هدف: باز بودن مجلس می تواند فرصت های مهمی را برای مشارکت ذینفعان در کارکردهای اصلی مجلس از جمله خطمشی گذاری فراهم کند. هدف اصلی پژوهش تبیین شرایط علّی مشارکت ذینفعان در دستورکار خطمشی عمومی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است.روش پژوهش: این پژوهش از نـظر هـدف، کاربردی Moreهدف: باز بودن مجلس می تواند فرصت های مهمی را برای مشارکت ذینفعان در کارکردهای اصلی مجلس از جمله خطمشی گذاری فراهم کند. هدف اصلی پژوهش تبیین شرایط علّی مشارکت ذینفعان در دستورکار خطمشی عمومی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی است.روش پژوهش: این پژوهش از نـظر هـدف، کاربردی و از نـظر ماهـیت، توصیفی- پیمایشی می باشد. داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختارمند، گردآوری شده اند. جامعه آماری هدف این پژوهش شامل خبرگان، اساتید و کارشناسان، نمایندگان و اعضای کمیسیون انرژی مجلس بوده است که به تصادف تعداد 22 نفر انتخاب شدهاند. برای پاسخ به سؤال اصلی پژوهش، بررسی سوالات فرعی و تجزیه و تحلیل یافتههای جمع آوری شده، از آمار توصیفی و آمار استنباطی با نرم افزارهای spss و Lisrel استفاده شده است. این تحقیق یک تحقیق کیفی و کمی است که از روش داده بنیاد استفاده نموده است. پس از مصاحبه های نیمه ساختارمند شرایط علّی مشارکت ذینفعان در دستور کار خطمشی عمومی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دارای مؤلفههای رفتار ذینفعان، ماهیت مشارکت، عوامل مدیریتی و ماهیت دستور کار خطمشی، شناسایی شدند. یافته ها: این تحقیق یک تحقیق کیفی و کمی است که از روش داده بنیاد استفاده نموده است. پس از مصاحبه های نیمه ساختارمند شرایط علّی مشارکت ذینفعان در دستور کار خطمشی عمومی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دارای مؤلفههای رفتار ذینفعان، ماهیت مشارکت، عوامل مدیریتی و ماهیت دستور کار خطمشی، شناسایی شدند.نتایج: نظر به اینکه ذینفعان مانند پلی برای قرار گرفتن جریان مسائل در دستورکار خطمشی، عمل می کنند و در شرایط فعلی خلاء و فضای خالی حضور فعال ذینفعان بین مسائل و دستورکار وجود دارد، این پژوهش جهت گیری تدوین دستورکار خطمشی عمومی از حالت سلسله مراتبی را به فرآیندی تغییر داده و در راستای فرآیند مدار کردن به جای فرد مدار بودن عملکرد کمیسیون انرژی مجلس است. Manuscript profile -
Article
4 - رتبه بندی و مدل سازی ساختاری تفسیری عوامل کسب و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاه های گردشگری سدهای استان خوزستان (مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون)Jounal of Marketing Management , Issue 61 , Year , Winter 2024مقدمه: هدف از انجام این پژوهش رتبهبندی و مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل کسب و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاههای گردشگری سدهای استان خوزستان - مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون میباشد. این موضوع با بررسی اینکه چگونه نوآوری مدل کسب و کار ممکن است به پایداری در زم Moreمقدمه: هدف از انجام این پژوهش رتبهبندی و مدلسازی ساختاری تفسیری عوامل کسب و کار پایدار و نوآورانه اقامتگاههای گردشگری سدهای استان خوزستان - مطالعه موردی اقامتگاه گردشگری سد مارون میباشد. این موضوع با بررسی اینکه چگونه نوآوری مدل کسب و کار ممکن است به پایداری در زمینه خاص گردشگری و مهماننوازی کمک کند، غنا می بخشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر نوع تحقیق ترکیبی (کیفی-کمی) هست. ابتدا عوامل مؤثر با بررسی ادبیات و تحلیل محتوای مصاحبه های مرحله کیفی این پژوهش استخراج گردید. سپس از تکنیک های FAHP و ISM جهت تأیید مدل استخراجی از بخش کیفی مورد استفاده قرار گرفت و بر اساس نظرات خبرگان دانشگاهی و اجرایی، روابط بین عوامل مختلف تعیین و تحلیل شد .ابزار گردآوری داده جدول ماتریسی محقق ساخته و واحد تحلیل نیز مضمون مستخرج از مرحله کیفی است. یافتهها: بر اساس این یافتهها ابعاد مدل کسب و کار پایدار و نوآورانه برای اقامتگاههای گردشگری سدهای استان خوزستان شامل مشتری شناسی، آمیخته ارتباطی، درآمدزایی، خلق ارزش، فعالیتهای کلیدی، منابع کلیدی، مدیریت ذینفعان، شرکای کلیدی، هزینه یابی، پایداری، مسئولیت اجتماعی و نوآوری شناسایی و تأیید گردید. نتیجهگیری: این مطالعه نشان میدهد که عوامل کسب وکار پایدار و نوآورانه میتواند کارایی کسب و کار اقامتگاههای گردشگری را افزایش داده و علاوه بر این، انتظارات گردشگران را برآورده کرده و پایدارتر شوند. Manuscript profile -
Article
5 - بررسی رابطه مدیریت منابع انسانی سبز با خلاقیت و تمایلات رفتاری سبز با توجه به نقش ارزشهای سبزMozhdeh Nsirzadeh Gholamreza Memarzadeh Tehran Ghanbar Amirnejad Foad Makvandi Siroos Korahi MoghadamJournal of Innovation and Creativity in Human Science , Issue 1 , Year , Summer 2022هدف: این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر خلاقیت سبز و تمایلات رفتاری سبز با توجه به نقش ارزشهای سبز انجام شده است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجراء، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل 191 نفر ازمدیران ارشد، معاونان Moreهدف: این مطالعه با هدف ارزیابی تأثیر مدیریت منابع انسانی سبز بر خلاقیت سبز و تمایلات رفتاری سبز با توجه به نقش ارزشهای سبز انجام شده است. روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ ماهیت و شکل اجراء، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل 191 نفر ازمدیران ارشد، معاونان و کارکنان ستاد وزارت نفت ایران است که از این میان، نمونهای متشکل از 128 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شدهاند. برای جمعآوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از پرسشنامهای استاندارد شامل چهار بعد و 20 سوال استفاده شده است که بر مبنای طیف لیکرت پنج درجه تدوین شده است. روایی پرسشنامه با روش روایی همگرا و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ و روایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. برای آزمون فرضیات از تکنیک حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد که مدیریت منابع انسانی سبز تاثیر مثبت و معنیداری بر تمایلات رفتاری و خلاقیت سبز کارکنان دارد. همچنین ارزشهای سبز رابطه بین مدیریت منابع انسانی سبز با خلاقیت سبز و تمایلات رفتاری سبز کارکنان را تعدیل میکند. نتیجهگیری: مدیریت منابع انسانی سبز میتواند زمینه خلاقیت سبز کارکنان را فراهم نموده و بر نگرش سبز کارکنان تاثیر بگذارد میتواند با نهادینه سازی ارزشهای سبز سازمانی کارکنان را به سمت رفتارهای زیست محیطی سبز ترغیب کند. Manuscript profile -
Article
6 - واکاوی مفهوم انرژی سازمانی وطراحی مدل فرآیندآزادسازی آن در سازمانJournal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2020سازمانهای دولتی بهدلیل عدم وجود فضای رقابتی با معضل بی انگیزگی و بیتفاوتی کارکنان نسبت به اهداف و آینده سازمان مواجهاند. آنچهبیشازهرراهکاری میتواندسازمان رابهبرونرفتاز اینشرایطکمککند،آزادسازیانرژیسازمانیاست. هدف این پژوهش، طراحی مدل فرایند آزادسازی انرژی سازمانی ب Moreسازمانهای دولتی بهدلیل عدم وجود فضای رقابتی با معضل بی انگیزگی و بیتفاوتی کارکنان نسبت به اهداف و آینده سازمان مواجهاند. آنچهبیشازهرراهکاری میتواندسازمان رابهبرونرفتاز اینشرایطکمککند،آزادسازیانرژیسازمانیاست. هدف این پژوهش، طراحی مدل فرایند آزادسازی انرژی سازمانی بود. روش پژوهش کیفی، ازنوع نظریة داده بنیاد بود. از بین رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی منطقه غرب کشور، مدیران امور مالی و توسعة نیروی انسانی، معاونان توسعه مدیریت و منابع، اساتید دانشگاه در رشتههای مدیریت و علوم رفتاری و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 35 نفربرای مصاحبة عمیق انتخاب و مصاحبهها تا مرحلة اشباع نظری ادامه یافتند. دادهها بهروش سیستماتیک در سه مرحلة کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل و در نهایت تصویر عینی از نظریه ایجاد شده، ارائه گردید. نظریه بهدست آمده نشان داد که پدیده محوری، یعنی انرژی سازمانی، در فرآیندی از عوامل علی (ارزشهای اخلاقی، امنیت شغلی، حمایت مدیریت، جبران خدمت، شخصیت، احساس تعلق، آرمان مشترک، اعتماد و هوش هیجانی سازمانی)، زمینهای (شرایط اداری-مدیریتی، شرایط فرهنگی-اجتماعی سازمان و شرایط اقتصادی)، مداخلهگر (سیاستهای سازمان، رفتار مدیران، رفتار همکاران، جو سازمانی و ملاحظات خاصسازمانی)، راهبردی (انعطافپذیری، ایجاد هویت مشترک، تشویق و حمایت، مبارزه با فساد اداری، ارتباط اثربخش، کنترل سازمانی، یادگیری سازمانی و مدیریت منابع انسانی) آزاد میشود و این آزادسازی انرژی سازمانی پیامدهای فردی و سازمانی زیادی را برای کارکنان به همراه دارد. Manuscript profile -
Article
7 - ارائه مدل نقش سرمایه اجتماعی در بهبود ساختار سازمانی اثربخش (مورد مطالعه: شرکتهای برق منطقهای ایران)The Journal of Productivity Management , Issue 60 , Year , Spring 2022هدف تحقیق حاضر بررسی نقش سرمایه اجتماعی در بهبود ساختار سازمانی اثربخش است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی – همبستگی و از نوع تحقیقات کمّی است. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان (برای شناسایی عوامل سازنده متغیرها) و تمامی کارکنان شر Moreهدف تحقیق حاضر بررسی نقش سرمایه اجتماعی در بهبود ساختار سازمانی اثربخش است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی – همبستگی و از نوع تحقیقات کمّی است. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان (برای شناسایی عوامل سازنده متغیرها) و تمامی کارکنان شرکتهای برق منطقهای ایران (جهت پاسخگویی به پرسشنامه کمی) است. تعداد خبرگان 54 نفر و تعداد کارکنان 6584 نفر برآورد گردید. برای شناسایی عوامل اقدام به انجام مصاحبه ساختاریافته از طریق پرسشنامه باز شد که 36 پرسشنامه از میان پرسشنامههای ارسالی، بازگردانده شد و نتایج آنها با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل و عوامل سازنده ساختار سازمانی اثربخش و سرمایه اجتماعی تعیین و بر اساس آن پرسشنامه کمی طراحی شد. 363 نفر از کارکنان به روش تصادفی طبقهای برای پاسخگویی به پرسشنامه مذکور، انتخاب شدند. پایایی و روایی پرسشنامه با استفاده از آزمونهای مربوط تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای نرمال بودن و مدل معادلات ساختاری و نرمافزارهای اسپیاساس و اسمارت پیالاس استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که سرمایه اجتماعی و شش بعد آن یعنی بعد فرهنگی، ارتباطی، سیاسی، اقتصادی، شناختی و ساختاری بر ساختار سازمانی اثربخش تأثیر مثبت و معناداری دارند. Manuscript profile -
Article
8 - مطالعهی تأثیر رهبری تحولگرا بر کشف، جمعآوری و انتشار دانش در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوبSocial Science Quarterly , Issue 5 , Year , Autumn 2020هدف از این تحقیق بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر کشف، جمعآوری و انتشار دانش کارکنان ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران ستادی، مدیران میانی و رؤسای واحدهای اجرایی ادارات ستادی شرکت به تعداد 533 نفر می باشد که 223 نفر Moreهدف از این تحقیق بررسی تأثیر رهبری تحولگرا بر کشف، جمعآوری و انتشار دانش کارکنان ادارات ستادی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران ستادی، مدیران میانی و رؤسای واحدهای اجرایی ادارات ستادی شرکت به تعداد 533 نفر می باشد که 223 نفر به عنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و بصورت تصادفی انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه رهبری تحولی باس و اولیو، پرسشنامه خلاقیت کارکنان رندسیپ میباشند. روایی ابزار گردآوری اطلاعات با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی به میزان مقدار 2χ به درجه آزادی 71/1 می باشد. میزان RMSEA (برابر با 067/0) و شاخص های GFI (برابر با 97/0)، AGFI (برابر با 94/0)، NFI (برابر با 98/0)، NNFI (برابر با 99/0) و CFI (برابر با 99/0) مورد تایید قرار گرفت. پایایی ابزار تحقیق با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0 و 89/0مورد تایید قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از برنامه آماری Lisrel و Spss و آزمون آلفای کرونباخ تحلیل شدند. بر اساس یافتهها رهبری تحولگرا بر کشف، جمعآوری و انتشار دانش کارکنان این شرکت تاثیر دارد. Manuscript profile -
Article
9 - طراحی مدل شایستگی های استراتژیک برای مدیران از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)Transformational Human Resources , Issue 1 , Year , Summer 2022زمینه و هدف: اهدافی چون تقویت نگرش و باورهای دینی انقلابی، حفظ و تحقق آرمان ها، رسالت دستاوردهای انقلاب در زمینه رشد و تعالی انسانی، در سایه برخورداری مدیرانی شایسته برای هدایت سازمان ها در شرایط کنونی امکان پذیر است. از این رو، هدف این پژوهش طراحی مدل شایستگی های استرا Moreزمینه و هدف: اهدافی چون تقویت نگرش و باورهای دینی انقلابی، حفظ و تحقق آرمان ها، رسالت دستاوردهای انقلاب در زمینه رشد و تعالی انسانی، در سایه برخورداری مدیرانی شایسته برای هدایت سازمان ها در شرایط کنونی امکان پذیر است. از این رو، هدف این پژوهش طراحی مدل شایستگی های استراتژیک مدیران از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران می باشد.روش بررسی: در این پژوهش اکتشافی- کاربردی، ابتدا از گفته ها و اظهار نظرهای امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ادبیات تحقیق، شایستگی های استراتژیک مدیران شناسایی شدند و حین مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از خبرگان آگاه به موضوع، مولفه های مورد نظر مورد ارزیابی قرار گرفته و با روش دلفی در دور سوم، مورد تایید قرار گرفتند. سپس از شیوه سناریونویسی، بهترین سناریوها از میان مولفه ها شناسایی شده، انتخاب شدند. یافته ها: یافته های حاصل از روش دلفی در دور سوم، 17 مولفه را به عنوان شایستگی های استراتژیک مدیران مورد تایید قرار داد. همچنین در سناریونویسی، جذابترین سناریوها در شایستگی های استراتژیک مدیران به ترتیب بهبود رشد و توسعه انسانی، بهبود انتظارات رهبری و بهبود الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفته معرفی شدند. نتیجه گیری: توجه به شایستگی های استراتژیک مدیران در زمان انتصاب آنها و تمرکز بر اولویت های شناسایی شده به ویژه رشد و توسعه انسانی در محیط کار، برآوردن انتظارات رهبری، و نهادینه کردن الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفته، می تواند نتایج اثربخشی برای سازمان ها به همراه داشته باشد. Manuscript profile -
Article
10 - شناسایی و اولویت بندی ابعاد مدیریت منابع انسانی سبز در صنعت نفت در راستای تحقق توسعه پایدارMozhdeh Nasirzadeh Gholamreza Memarzadeh Tehran Ghanbar Amirnejad Foad Makvandi Siroos Korahi MoghadamBehavioral Studies in Management , Issue 4 , Year , Autumn 2012امروزه سازمان ها و صنایع گوناگون با هدف بقا و دستیابی به توسعه پایدار سعی در پیاده سازی صحیح مدیریت سبز دارند. با توجه به اینکه مدیریت منابع انسانی سبز یکی از ارکان اساسی مدیریت سبز است، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی ابعاد آن انجام شده است. این پژوهش از نوع کا Moreامروزه سازمان ها و صنایع گوناگون با هدف بقا و دستیابی به توسعه پایدار سعی در پیاده سازی صحیح مدیریت سبز دارند. با توجه به اینکه مدیریت منابع انسانی سبز یکی از ارکان اساسی مدیریت سبز است، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی ابعاد آن انجام شده است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و گردآوری داده ها در دو مرحله انجام شد. ابتدا با استفاده از ادبیات پژوهش و نظر 20 نفر از خبرگان که با نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، ابعاد مدیریت منابع انسانی سبز شناسایی شد. سپس 11 بعد تأیید شده بصورت مقایسه زوجی نسبت به هر بعد و با بهره گیری از نرم افزار اکسپرت چویس مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج ارزیابی بیان گر این مطلب بود که بعد آموزش سبز با درصد وزنی 145/0 بیشترین اولویت و بعد حمایت سبز با درصد وزنی 021/0 کمترین اولویت را دارند. درجه ناسازگاری برابر با 007/0 بود که نشان دهنده سازگاری قابل قبول مقایسات زوجی است. نتایج این پژوهش به پیاده سازی تدریجی منابع انسانی سبز با توجه به اهمیت و اولویت هریک از ابعاد آن ومتناسب با برنامه ریزی های سازمان کمک می نماید. Manuscript profile -
Article
11 - مدل پارادایمی مدیریت کیفیت خدماتPublic Policy In Administration , Issue 53 , Year , Spring 2024زمینه: کیفیت عامل کلیدی برای بقا و توسعه آینده هر سازمان و عاملی مهم برای کسب مزیت رقابتی است. از جمله وظایف اساسی مدیریت انتخاب ترکیبی از ویژگی¬های کیفیت خدمات است که برای مشتریان بهینه باشد. هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر در مدیریت کیفیت خدمات شرکت&no More
زمینه: کیفیت عامل کلیدی برای بقا و توسعه آینده هر سازمان و عاملی مهم برای کسب مزیت رقابتی است. از جمله وظایف اساسی مدیریت انتخاب ترکیبی از ویژگی¬های کیفیت خدمات است که برای مشتریان بهینه باشد. هدف: این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر در مدیریت کیفیت خدمات شرکت¬های صنعتی فعال در استان خوزستان با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام گرفت. روش¬ها: این پژوهش با استفاده از روش تحقیق کیفی و نظریه داده¬بنیاد برگرفته از نظریه اشتراوس و کوربین (1998) به ارائه مدل مدیریت کیفیت خدمات در صنایع فعال استان خوزستان پرداخت. تجزیه و تحلیل داده¬ها از روش کدگذاری سه مرحله¬ای باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرم¬افزار مکس¬کیودا انجام شد. انتخاب حجم نمونه با استفاده از روش نمونه¬گیری گلوله برفی به 18 نمونه از طریق اشباع نظری رسید. یافته¬ها: بر اساس تجزیه و تحلیل داده¬های کیفی حاصل از مصاحبه 103 کد باز و 20 مقوله تعیین شد. الگوی نهایی پژوهش شامل 4 مقوله برای شرایط علی، 3 مقوله برای شرایط مداخله¬گر، 4 مقوله برای شرایط زمینه¬ای، 4 مقوله برای راهبردها و 5 مقوله برای پیامدها بود. نتیجه¬گیری: با توجه به نتایج پژوهش، مدیران شرکت¬های صنعتی میتوانند با استفاده از الگوی پارادایمی ارائه شده در این پژوهش، کارآمدی و اثربخشی خود را در زمینۀ مدیریت کیفیت خدمات توسعه دهند.
Manuscript profile -
Article
12 - بررسی میزان قابلیت پیشبینی تنیدگیشغلی معلمان براساس مؤلفههای سلامتسازمانی و مهارتهایارتباطیJournal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Summer 2017پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان قابلیت پیشبینی تنیدگیشغلی معلمان براساس مؤلفههای سلامتسازمانی و مهارتهایارتباطی صورت گرفتهاست. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعهآماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی دولتی شهر تبریز میباشد Moreپژوهش حاضر با هدف بررسی میزان قابلیت پیشبینی تنیدگیشغلی معلمان براساس مؤلفههای سلامتسازمانی و مهارتهایارتباطی صورت گرفتهاست. روش پژوهش از نوع همبستگی است. جامعهآماری پژوهش شامل کلیه معلمان مدارس ابتدایی دولتی شهر تبریز میباشد. نمونهآماری این تحقیق 120 نفر از معلمان ابتدایی به روش نمونهگیری خوشهای از مدارس ناحیه 1 و 2 شهر تبریز انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد مهارتارتباطی، سلامتسازمانی و تنیدگیشغلی استفاده شدهاست. جهت تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوایی استفاده شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی(میانگین، انحرافمعیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد بین مهارتهایارتباطی و سلامتسازمانی و خردهمقیاسهای آنها با تنیدگیشغلی رابطه مثبتی وجود دارد. همچنین مهارتارتباطی و سلامتسازمانی پیشبینیکننده خوبی برای تنیدگیشغلی نیستند. Manuscript profile -
Article
13 - آسیبشناسی مدیریت آموزش سازمانی: مطالعهای پدیدارشناسانهJournal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Winter 2020سازمانهای امروزی باید به سمت یادگیری حرکت کنند و یادگیری تنها از راه فرآیندهای تجزیه و تحلیل منابع انسانی و آموزش مدوام و برنامهریزی شده ایجاد میشود. این تحقیق با هدف آسیبشناسی مدیریت آموزش سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی _ پ Moreسازمانهای امروزی باید به سمت یادگیری حرکت کنند و یادگیری تنها از راه فرآیندهای تجزیه و تحلیل منابع انسانی و آموزش مدوام و برنامهریزی شده ایجاد میشود. این تحقیق با هدف آسیبشناسی مدیریت آموزش سازمانی انجام شده است. پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی _ پدیدارشناسی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 70نفر از کارکنان سازمان نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی هستند برای جمع آوری دادهها از مصاحبه نیمه سازمانیافته استفاده شد و تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. نقطه اشباع در این پژوهش 15 نفر از کارکنان بودند. پس از ضبط مصاحبه، متن آنها تهیه شد. سپس با استفاده از نرم افزار مکس کیودا (MAXQDA10 ) مضامین اصلی و مضامین فرعی استخراج گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش پیشنهادی اسمیت استفاده گردید. از یافتههای پژوهش 4 مضمون اصلی و 17 مضمون فرعی شامل: فقدان بسترهای مناسب (مقاومت در برابر تغییر، فقدان برنامهریزی مشخص، عدم انگیزه کارکنان، عدم هماهنگی در برگزاری دورهها و تمرکز گرایی)، کمبودها و ناهماهنگیها در عرصهی اجرا (مشارکت کم کارکنان، مشکلات فنی و فناوری، ناکافی بودن بودجه ، تخصص پایین مدرسان و عدم جذابیت محتوای دورهها)، مشکلات بعد از اجرای دوره (فقدان نظام ارزشیابی جامع، عدم ارتباط تئوری با عمل و عدم رفع نواقص دورهها بعد از انجام ارزشیابی) و پیشنهاداتی برای بهبود (فرهنگسازی، هماهنگی بین عوامل درگیر، تامین بودجه و شروع تغییر از خود مجریان) استخراج گردید. طبق یافتههای پژوهش مشکلات و آسیبهایی در فرآیند قبل از اجرا، اجرا و بعد از اجرای دورههای آموزشی در این سازمان وجود دارد. Manuscript profile