Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue2,Year,
Autumn
2020
زمینه و هدف: با توجه به شیوه بالای پرخاشگری در سن پیش دبستانی و اهمیت خلاقیت در این دوره از زندگی و تاثیر ان بر دوره های بعدی پژوهش حاضر با هدف تعیین اثریخشی آموزش موسیقی و نقاشی بر افزایش خلاقیت وکاهش پرخاشگری در دانشآموزان پیشدبستانی شهر همدان انجام شد. روش بررسی: رو More
زمینه و هدف: با توجه به شیوه بالای پرخاشگری در سن پیش دبستانی و اهمیت خلاقیت در این دوره از زندگی و تاثیر ان بر دوره های بعدی پژوهش حاضر با هدف تعیین اثریخشی آموزش موسیقی و نقاشی بر افزایش خلاقیت وکاهش پرخاشگری در دانشآموزان پیشدبستانی شهر همدان انجام شد. روش بررسی: روش پژوهش حاضرآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون باگروه گواه بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پیشدبستانی شهر همدان در سال 96-95 بود. نمونۀ آماری 45 نفر از دانشآموزان پیشدبستانی بودند که با روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و و یک گواه گمارش شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامۀ 43 سؤالی پرخاشگری کودکان پیشدبستانی، و مقیاس تفکر خلاق تورنس بود. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش نقاشی بهطور معنیداری منجر به کاهش پرخاشگری (001/0 > P) و افزایش خلاقیت ( 001/0 > P)، دانشآموزان پیشدبستانی شد. همچنین آموزش موسیقی باعث کاهش معنی دار پرخاشگری (001/0 > P) و افزایش معنی دار خلاقیت ( 001/0 > P)، دانشآموزان پیشدبستانی شد. اما بین آموزش نقاشی و آموزش موسیقی در کاهش پرخاشگری و افزایش خلاقیت تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: آموزش نقاشی و موسیقی از طریق ابزار افکار و احساسات ابراز نشده و تقویت مهارت های انعطاف پذیری و بسط و سیالی موجب کاهش پرخاشگری و تقویت خلاقیت در کودکان پیش دبستانی شده است. در نتیجه می توان از آنها به عنوان یک روش آموزش موثر در کودکان پیش دبستانی استفاده کرد
Manuscript profile
یکی از مهمترین انواع اضطراب که در بین دانشآموزان شایع هست، اضطراب امتحان میباشد. درمان فراشناختی و مدیریت شناختی رفتاری استرس از درمانهای مؤثر و کوتاهمدتی هستند که مطرح شده و اثربخشی آنها تأیید شده است. لذا این پژوهش درصدد مقایسه اثربخشی دو روش آموزش فراشناخت ولز More
یکی از مهمترین انواع اضطراب که در بین دانشآموزان شایع هست، اضطراب امتحان میباشد. درمان فراشناختی و مدیریت شناختی رفتاری استرس از درمانهای مؤثر و کوتاهمدتی هستند که مطرح شده و اثربخشی آنها تأیید شده است. لذا این پژوهش درصدد مقایسه اثربخشی دو روش آموزش فراشناخت ولز و مدیریت شناختی رفتاری استرس را روی اضطراب امتحان دانشآموزان است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات طرح شبه آزمایشی است. برای اجرای پژوهش، طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی و گروه کنترل اجرا شد. از بین دبیرستانهای دخترانه شهر ساری،33 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و 11 نفر در هر گروه جایگذاری شدند. برای سنجش متغیر اضطراب امتحان، مقیاس ساراسون استفاده شدکه قبل و بعد از اجرای جلسات آموزشی اجرا شد. نتایج نشان داد آموزش گروهی فراشناخت ولز بر کاهش اضطراب امتحان تاثیر معناداری دارد. همچنین تفاوت بین درمان فراشناختی و درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس معنادار بود. بر این اساس آموزش گروهی فراشناختی در مقایسه با درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس، بیشتر میتواند اضطراب امتحان را کاهش دهد.
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue5,Year,
Winter
2021
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامة توانمندسازی روان شناختی معلم بر تعامل معلم ـ دانش آموز، هیجانات و خوشبینی تحصیلی گروهی از معلمان زن انجام شد. در یک مطالعة شبه تجربی با طرح پیش آزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل غیرمعادل و همراه با پیگیری دو ماهه، 60 معلم زن در دو گروه More
پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر برنامة توانمندسازی روان شناختی معلم بر تعامل معلم ـ دانش آموز، هیجانات و خوشبینی تحصیلی گروهی از معلمان زن انجام شد. در یک مطالعة شبه تجربی با طرح پیش آزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل غیرمعادل و همراه با پیگیری دو ماهه، 60 معلم زن در دو گروه آزمایش (30 نفر) و کنترل (30 نفر) که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه تعامل معلم (QTI؛ لارداسمی و کنی، 2001)، سیاهه هیجان معلم (TEI، چن، 2016)، و مقیاس خوشبینی تحصیلی معلمان (TAOS، وولفولک هوی، هوی و کارز، 2008) پاسخ دادند. از طریق 10 جلسه و هر جلسه دو ساعت، بستة جامع توانمندسازی روانی به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج روش آماری تحلیل واریانس مختلط ساده نشان داد که در کوتاهمدت و بلندمدت، برنامة توانمندسازی روان شناختی معلم در افزایش هیجانات مثبت معلم، خوشبینی تحصیلی معلمان، وجوه انطباقی مدل رفتار رابطة بینفردی معلم ـ دانشآموزان و در نهایت، در کاهش هیجانات منفی معلم و وجوه غیرانطباقی مدل رفتار رابطة بینفردی معلم ـ دانشآموز، به طور تجربی، مؤثر بود. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر همسو با دغدغة محققان تربیتی علاقهمند به قلمرو مطالعاتی روانشناسی سلامت حرفهای در معلمان نشان میدهد که تحقق ایدة توانمندسازی روانی معلمان به منظورت بقاء روانی و بالندگی حرفهای آنها به تأمین بیش از پیش خصیصه سرمایة روانشناختی در معلمان مربوط میشود.
Manuscript profile
Journal of Instruction and Evaluation
,
Issue3,Year,
Winter
2024
این پژوهش با هدف اثربخشی روشهای حسی چندگانه بر خودانضباطی و خودسنجی دانشآموزان دختر نارساخوان 9 تا 10 سال انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان نارساخوان 9 و 10 ساله شهر رزن در سال تح More
این پژوهش با هدف اثربخشی روشهای حسی چندگانه بر خودانضباطی و خودسنجی دانشآموزان دختر نارساخوان 9 تا 10 سال انجام شد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و طرح نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان نارساخوان 9 و 10 ساله شهر رزن در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از طریق غربالگری با چک لیست نارساخوانی و آزمون هوش، 30 نفر از آنها به صورت هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش آموزش روشهای حسی چندگانه را طی 10 هفته و در 10 جلسهی یک و نیم ساعته، دریافت کردند و در این مدت گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار مورد استفاده این پژوهش، آزمون اختلال خواندن (سلیمیتیموری، 1386)، آزمون هوش ریون، پرسشنامه خودانضباطی زندکریمی و پرسشنامه خودسنجی زندکریمی، بود. دادهها با استفاده از نرم افزار Spss و آمار توصیفی و استنباطی با آزمون تحلیل کوواریانس مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد آموزش روشهای حسی چندگانه بر خودانضباطی و خودسنجی دانشآموزان تأثیر دارند. یقیناً شناخت انسان از خودش و تواناییها و نقاط ضعفش میتواند در بهبود شرایط زندگی و یادگیری او مؤثر باشد. در همین راستا تسلط معلمان و والدین بر استفاده و بکارگیری از ظرفیتها و تواناییهای دانشآموزان دارای اختلالات یادگیری با روشهای نوین آموزشی، تأثیر زیادی در موفقیت و پیشگیری از تجربه حس درماندگی و مدرسهگریزی آنان خواهد داشت.
Manuscript profile
Information and Communication Technology in Educational Sciences
,
Issue2,Year,
Autumn
2016
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه با اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان بود. این پژوهش، توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان سال سوم دبیرستان مدارس عادی- دولتی قم که در سال ت More
هدف پژوهش حاضر، مطالعه رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه با اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان بود. این پژوهش، توصیفی از نوع مطالعات همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان سال سوم دبیرستان مدارس عادی- دولتی قم که در سال تحصیلی 95-1394 به تحصیل اشتغال داشتند، تشکیل میدهند که شامل 2414 نفر بودند. از بین کلیه دانشآموزان، 334 نفر با توجه به جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از مراجعه به مدارس، دانشآموزان حاضر در نمونه، چهار پرسشنامه میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی تلفن همراه (محقق ساخته)، اهمالکاری، احساس تنهایی و سلامت عمومی را به منظور جمعآوری دادهها تکمیل نمودند. روایی ابزارها به ترتیب از طریق روایی صوری، ملاکی، همسانی درونی و همزمان قابل قبول گزارش شده است. همچنین، پایایی آنها توسط آلفای کرونباخ محاسبه شد که به ترتیب 0/88، 0/92، 0/89 و 0/88 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون خطی و با استفاده از SPSS انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با اهمالکاری و احساس تنهایی رابطه مستقیم و با سلامت روان رابطه منفی دارد. همچنین، متغیرهای اهمالکاری تحصیلی، احساس تنهایی و سلامت روان میزان استفاده از شبکههای مجازی تلفن همراه را پیشبینی میکند.
Manuscript profile
Journal of Developmental Psychology Iranian Psychologists
,
Issue1,Year,
Summer
2018
هدف این ﭘﮋوﻫﺶ بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهۀ تحول مثبت نوجوانان (آرنولد، نات، و مین هولد، 2012) بود. بدین منظور نمونهای شامل 400 نفر از داﻧﺶآﻣﻮزان دورۀ دوم متوسطه دبیرستانهای شهر تهران، بر اساس نمونهبرداری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به سیاهۀ تحول مثبت نوجوانان More
هدف این ﭘﮋوﻫﺶ بررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهۀ تحول مثبت نوجوانان (آرنولد، نات، و مین هولد، 2012) بود. بدین منظور نمونهای شامل 400 نفر از داﻧﺶآﻣﻮزان دورۀ دوم متوسطه دبیرستانهای شهر تهران، بر اساس نمونهبرداری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و به سیاهۀ تحول مثبت نوجوانان پاسخ دادند. ضریب آلفای کرونباخ و ضریب اعتبار بازآزمایی در کل نمونه بهترتیب 74/0 تا 83 /0 بهدست آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد ساختار سیاهه برازش قابل قبول با دادهها دارد و همۀ شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تأیید کردند. همچنین نتایج نشاندهندۀ روایی سازه و تأیید ساختار عاملی سیاهه بود. نتایج حاصل از بررسی اعتبار مرکب عامل مکنون مرتبۀ دوم این ضریب را برابر با 91/0 نشان داد، که نشاندهندۀ اعتبار مطلوب برای این عامل مرتبۀ دوم و کل سیاهه بود. یافتههای پژوهش نشان میدهد که پرسشنامة تحول مثبت در جامعة دانشآموزان دورۀ دوم متوسطه ویژگیهای روانسنجی قابل قبول دارد و میتوان از آن بهعنوان ابزار معتبر و روا در پژوهشهای روانشناختی استفاده کرد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications