• Home
  • ام البنین هاشمی گرجی

    List of Articles ام البنین هاشمی گرجی


  • Article

    1 - مقایسه‌ی اثربخشی آموزش گروهی فراشناخت ولز و مدیریت شناختی و رفتاری استرس بر اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه
    Educational researches , Issue 5 , Year , Winter 2003
    یکی از مهم‌ترین انواع اضطراب که در بین دانش‌آموزان شایع هست، اضطراب امتحان می‌باشد. درمان فراشناختی و مدیریت شناختی رفتاری استرس از درمان‌های مؤثر و کوتاه‌مدتی هستند که مطرح شده و اثربخشی آن‌ها تأیید شده است. لذا این پژوهش درصدد مقایسه اثربخشی دو روش آموزش فراشناخت ولز More
    یکی از مهم‌ترین انواع اضطراب که در بین دانش‌آموزان شایع هست، اضطراب امتحان می‌باشد. درمان فراشناختی و مدیریت شناختی رفتاری استرس از درمان‌های مؤثر و کوتاه‌مدتی هستند که مطرح شده و اثربخشی آن‌ها تأیید شده است. لذا این پژوهش درصدد مقایسه اثربخشی دو روش آموزش فراشناخت ولز و مدیریت شناختی رفتاری استرس را روی اضطراب امتحان دانش‌آموزان است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات طرح شبه آزمایشی است. برای اجرای پژوهش، طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایشی و گروه کنترل اجرا شد. از بین دبیرستان‌های دخترانه شهر ساری،33 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند و 11 نفر در هر گروه جای‌گذاری شدند. برای سنجش متغیر اضطراب امتحان، مقیاس ساراسون استفاده شدکه قبل و بعد از اجرای جلسات آموزشی اجرا شد. نتایج نشان داد آموزش گروهی فراشناخت ولز بر کاهش اضطراب امتحان تاثیر معناداری دارد. همچنین تفاوت بین درمان فراشناختی و درمان شناختی- رفتاری مدیریت استرس معنادار بود. بر این اساس آموزش گروهی فراشناختی در مقایسه با درمان شناختی رفتاری مدیریت استرس، بیشتر می‌تواند اضطراب امتحان را کاهش دهد. Manuscript profile