Identification of Marketing Strategies in Literary Tourism: A Case Study of Neyshabour City
Subject Areas :
seyed Naser Ghadamgahi
1
,
smaeel ghaderi
2
1 - tourism management , faculty of management and accounting, allameh tabataba'i university, Tehran Iran
2 - tourism management , faculty of management and accounting, allameh tabataba'i university, Tehran Iran
Received: 2018-06-23
Accepted : 2018-09-13
Published : 2018-09-22
Keywords:
Khorasan,
Tourism Marketing,
Cultural Tourism,
Literary Tourism,
Neyshabur,
Abstract :
یکی از انواع گردشگری، گردشگری ادبی است. گردشگری ادبی را میتوان یکی از خوشههای گردشگری فرهنگی و گردشگری میراث دانست که مکانهای مربوط به نویسندگان، فضاهای مرتبط داستانها و کتابها، جشنوارههای ادبی، فیلم ها و تولیدات رسانه ای و مانند آن را در بر میگیرد. ایران نیز به دلیل غنای فرهنگی و ادبی که در خود دارد یکی از کشورهای صاحب نام در این حوزه است که میتواند از این میراث ناملموس بهره فراوانی ببرد و در ایران شهرستان نیشابور از لحاظ ادبی دارای موقعیتی ممتاز و خیرهکننده است و بستری مناسب برای توسعه این شاخه از گردشگری به شمار میآید لیکن با وجود ظرفیت بالا، گردشگری ادبی نیشابور رونق زیادی ندارد. در این پژوهش با استفاده از روش کیفی و تکنیک گروه تمرکز راهکارهایی برای بازاریابی گردشگری ادبی در شهرستان نیشابور شناسایی شد که شامل شش دسته 1. ایجاد پایگاههای تبلیغاتی 2.هدایت مسافران مشهد به نیشابور 3.برگزاری جشنوارههای ادبی مناسبتی 4.آشنا سازی اهالی نیشابور با ظرفیتهای گردشگری 5.طراحی سوغات مرتبط با حوزه ادب نیشابور. 6. طراحی بازیهای متناسب با گردشگری ادبی نیشابور است.
References:
اسدی، ع.، بیات، ن. (1396). تحلیل محتوای کیفی گفتمان توسعه گردشگری ادبی در ایران. گردشگری شهری، 4(1)، 1-14.
بزازان، ف.، جعفری، ف. (1393). اثر توسعه گردشگری داخلی بر اقتصاد شهر نیشابور. سیاستگذاری پیشرفت اقتصادی. 9-30.
بلک، ر،. فیشر، ا.، کوزینتس، ر. (1393). تحقیقات کیفی در بازاریابی و رفتار مصرفکننده. (کامبیز حیدرزاده، افشین رهنماخانبیگلو: مترجم) تهران: علم.
بیگدلی، م. (1386). شش روش نوین تحقیق برای مدیریت و برنامهریزی. پیام مدیران فنی و اجرایی. 21، 47-54.
پیرس، ف. (1389). رفتار گردشگر: بنمایهها و طرحهای مفهومی. (حمید ضرغام بروجنی، زهره جوادسبدانی، محمد حسینی: مترجم) تهران: مهکامه.
صفاری، م. (1392). نیشابور پتانسیلی برای گردشگران ادبی ایران. دومین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین. همدان.
صیامیان گرجی، ا.، فراهانی, ف.، رحیمیان، ف.، حسینی، ا. (1393). بررسی ظرفیتهای گردشگری ادبی ایران (با مطالعه مورد شرق ایران؛ استان خراسان رضوی). پژوهش هنر, 2(8), 45-52.
ضیائی، م.، داغستانی، س. (1389). تحلیل سلسله مراتبی جاذبههای تاریخی فرهنگی شهرستان نیشابور. جغرافیا و توسعه. 17. 113-138.
فکریزاد، ن. (1393). فرصتها و چالشهای سرمایهگذاری مستقیم خارجی در صنعت گردشگری ایران. همایش بینالمللی علمی- راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران چالشها و چشم اندازها. تهران.
کریمی، ف. (1/3/1396). روزنامه دنیای اقتصاد. بازیابی در 3 1، 1396، از
https://donya-e-eqtesad.com/
کیاکجوری، د.، توسلی کلاتی، ف.، خوشهبست، ف. (1391). بررسی نقش اشعار خیام و عطار درجذب گردشگر به ایران. اولین همایش ملی گردشگری و طبیعت گردی ایران زمین. همدان.
مورگان، د. (1394). فوکوس گروه به مثابه پژوهش کیفی. (نادر فتی, مترجم) تهران: نی.
ونوس، د.، ابراهیمی، ع.، روستا، ا. (1393). تحقیقات بازاریابی (نگرشی کاربردی). تهران: سمت.
Beeton, S. (2006). Community development through tourism. Landlinks Press.
Bell, D., & Oakley, K. (2014). Cultural policy. Routledge.
Fawcett, C., & Cormack, P. (2001). Guarding authenticity at literary tourism sites. Annals of tourism research, 28(3), 686-704.
Herbert, D. (2001). Literary places, tourism and the heritage experience. Annals of tourism research, 28(2), 312-333.
Hoppen, A., Brown, L., & Fyall, A. (2014). Literary tourism: Opportunities and challenges for the marketing and branding of destinations?. Journal of Destination Marketing & Management, 3(1), 37-47.
Jia, H. (2009). The construction of literary tourism site. Turizam: međunarodni znanstveno-stručni časopis, 57(1), 69-83.
Maxwell, J. A. (2012). Qualitative research design: An interactive approach (Vol. 41). Sage publications.
McDonnell, I. (2003). Literature and tourism: reading and writing tourism texts by Hans Christian Anderson and Mike Robinson (eds). Continuum, London, 2002. No. of pages: 295+ index.(hardback). ISBN 0‐8264‐5920‐International Journal of Tourism Research, 5(6), 463-465.
Ommundsen, W.(2004). If it is Tuesday, this is must be Jane Austen literary tourism and the heritage industry. Accessable in 20,2018,4 http://www.textjournal.com.au/
Watson, N. The Literary Tourist: Readers and Places in Romantic and Victorian Britain . Basingstoke: Palgrave Macmillan
_||_