رابطه بین استفاده از استراتژی یادگیری واژگان و سبک های یادگیری با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری در سن و جنس
Subject Areas :
Behzad Hayatbakhsh Abbasi
1
(
Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
)
Mehry Haddad Narafshan
2
(
Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
)
Peyman Seifaddiny
3
(
Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
)
Keywords: سبک های یادگیری, مدل سازی معادلات ساختاری, وسعت و عمق دانش واژگان, راهبردهای یادگیری واژگان,
Abstract :
این مطالعه به بررسی استفاده زبان آموزان ایرانی انگلیسی انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی (EFL) از راهبردهای یادگیری واژگان (VLS) و ارتباط متقابل آن با وسعت دانش واژگان (VK)، عمق دانش واژگان و سبک های یادگیری به ویژه در رابطه با جنسیت پرداخته است. و سن مدل های معادلات ساختاری (SEM) ایجاد شد. فراوانی استفاده از راهبرد واژگان دویست دانشآموز، نمرات آزمون اندازه واژگان (نشان دهنده وسعت VK)، آزمون همکاران کلمه (نشان دهنده عمق VK) و نتایج پرسشنامه سبکهای یادگیری به عنوان داده استفاده شد. اولویت راهبردهای مورد استفاده به ترتیب از پرکاربردترین تا کم استفاده ترین است: حافظه، شناختی، تعیین، اجتماعی و فراشناختی. همچنین پرسشنامه سبک یادگیری شرکت کنندگان را در چهار گروه کنشگران، بازتابگران، نظریه پردازان و عمل گرایان دسته بندی کرد. بین تعیین VLS و عمق VK رابطه معنی داری وجود داشت. سبک های یادگیری نظریه پرداز، بازتاب دهنده و کنشگر زمینه را برای افزایش و بهبود وسعت VK فراهم کرد. همچنین بین سبکهای یادگیری نظریهپرداز، بازتابدهنده و فعال با عمق VK رابطه معنادار و افزایشی (مستقیم) وجود داشت. در سه گروه سبکهای یادگیری نظریهپرداز، بازتابدهنده و فعال، VLS اجتماعی مبنایی برای افزایش و بهبود وسعت VK فراهم کرد. همچنین در سه گروه سبکهای یادگیری عملگرا، نظریهپرداز و بازتابدهنده، بین VLS حافظه و وسعت VK رابطه معنادار و مستقیم وجود دارد. در گروه مردان، بین تعیین VLS و وسعت VK اثر معنیدار و مستقیم وجود داشت. همچنین در گروه دختران بین VLS اجتماعی و عمق VK رابطه معنادار و مستقیم وجود داشت. با توجه به سن شرکت کنندگان، در گروه سنی 20 تا 24 سال، بین VLS فراشناختی و وسعت VK رابطه معنادار و مستقیم وجود داشت. اما در گروه سنی 30-25 سال، بین VLS شناختی و وسعت VK رابطه معنادار و مستقیم وجود داشت. با توجه به تأثیرات میانجی مهم جنسیت و سن، پیشنهاد میشود که یادگیری واژگان از نظر استراتژیک و سبک در فرآیند انباشته یادگیری انگلیسی ادغام شود.
Alahmadi, A. & Foltz, A. (2020). Effects of Language Skills and Strategy Use on Vocabulary Learning Through Lexical Translation and Inferencing. Journal of Psycholinguistic Research, 49, 975-991. https://doi.org/10.1007/s10936-020-09720-
Behforouz, B. & Al Ghaithi, A. (2022). Omani EFL Learners` Vocabulary Learning Strategies. Arab World English Journal (AWEJ), 13 (1), 285 – 299.
Cohen, A. D., & Dornyei, Z. (2002). Focus on the language learner: Motivation, styles, and strategies. In N. Schmitt (Ed.), An introduction to applied linguistics (pp. 170-190). London: Arnold.
Ehrman, M. E., & Leaver, B. L. (2003). Cognitive styles in the service of language learning. System, 31(3), 393-415.http://doi.org /10.1016/S0346-251X (03)000 50-2
Ehrman, M., Leaver, B. L., & Oxford, L. R. (2003). A brief overview of individual differences in second language learning. System, 31, 313-330.
Fan N (2020) Strategy Use in Second Language Vocabulary Learning and Its Relationships with the Breadth and Depth of Vocabulary Knowledge: A Structural Equation Modeling Study. Front. Psychol. 11:752. doi: 10.3389/fpsyg.2020.00752
My. D (2022). Insights into ESP Vocabulary Learning Strategies Used by Vietnamese Tertiary Students. Journal of Language and Education, 8(1), 38-49.
Nation, I. P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge, England: Cambridge University Press.
Oxford, R. L. (1999). Learning strategies. In B. Spolsky (Ed.), Concise encyclopedia of educational linguistics
Petra. K (2018). Vocabulary learning strategies: General English vs English for Specific Purpose. INTED2018 Proceedings, 1693-1698.
Ramzan, F. (2021). Use of language learning strategies in ESP and EGP: Perspectives from Saudi Arabia, 28, 37-51.
Read, J. (2000). Assessing Vocabulary. Cambridge: Cambridge University Press.
Scharle, A. & Szabo, A. (2000). Learner autonomy: A guide to developing learner responsibility. Cambridge: Cambridge University Press.
Schimitt, N., Schmitt, D., & Clapham, C. (2001). Developing and exploring the behavior of two new versions of the Vocabulary Levels Test. Language Testing, 18(1), 55- 88.
Schmitt, N. (1997). Vocabulary learning strategies in Vocabulary: Description, Acquisition and Pedagogy, eds N. Schmitt and M. McCarthy (Cambridge: Cambridge University Press), 199–227.
Schmitt, N. (2010). Researching vocabulary: A vocabulary research manual. Basingstoke, UK: Palgrave Macmillan.
Schmitt, N., Ng, C. J. W., & Garras, J. (2011). The Word Associates Format: Validation evidence. Language Testing, 28, 105–126
Siriwan, M. (2007). English vocabulary learning strategies employed by Rajabhat University students. Unpublished Doctoral Dissertation, Suranaree University of Technology Nakhoratchasima, Thailand.
Teng, F. Incidental vocabulary learning for primary school students: the effects of L2 caption type and word exposure frequency. Aust. Educ. Res. 46, 113–136 (2019). https://doi.org/10.1007/s13384-018-0279-6
Tian Tian. (2019). The Use of Vocabulary Learning Strategies Concerning Vocabulary Size of Students in Chinese Universities. Communication and Linguistics Studies, 5(4), 80-85. doi: 10.11648/j.cls.20190504.12
Tu, H. V. & H. T. Tham, (2023). A study of English vocabulary strategies used by English-major students at TNUT. IJCIRAS, 5 (9), 1-8.
Zhang, X., & Lu, X. (2015). The relationship between vocabulary learning strategies and breadth and depth of vocabulary knowledge. The Modern Language Journal, 99(4), 740-753.